Aihe: Neuvoja kipeään ranteeseen!
1
Vic Firth
15.03.2007 23:20:36

On tässä viime viikon ranne vihoitellut! Kaaduin viikonloppuna laudalla kylläkin, mutta se oli kipeä jo ennen sitä. Olisi piakkoin tarkoitus mennä demoa nauhoittamaan ja soittaminen sattuu jonkun verran! Miten tätä voisi lievittää? Tai kuntouttaa?

Turvoksissa ei ole.. Helkkarin kipeä vain. Onko muilla ongelmia ranteiden kanssa?
Life is hard! So is my...
jussiohman
16.03.2007 08:33:52
Kummatkin ranteet juilii minulla. Lekurilta kannattaa käydä tarkistamassa onko kyseessä rasitusvamma vai mikä lie jännetupintulehdus. Mulla autto tosi paljon kun kävin ostamassa Niskaselta tämmösen urheilijoiden käyttämän mustan rannekkeen, joku hikinauha kait. Lämmittää ja tukee rannetta. Ja lepo auttaa kans. Mutta on ne keikat ennenkin painkillereiden voimalla vedetty.
Narcosynthesis
16.03.2007 08:49:49

On tässä viime viikon ranne vihoitellut! Kaaduin viikonloppuna laudalla kylläkin, mutta se oli kipeä jo ennen sitä. Olisi piakkoin tarkoitus mennä demoa nauhoittamaan ja soittaminen sattuu jonkun verran! Miten tätä voisi lievittää? Tai kuntouttaa?

Turvoksissa ei ole.. Helkkarin kipeä vain. Onko muilla ongelmia ranteiden kanssa?

Käys vyöhyketerapiassa. Auttaa helvetin hyvin rannekipuihin!
Arvoisat lyöjät: tottelemattomia VEDETÄÄN TURPAAN! (kyltti Helsingin konservatorion rumpuluokan seinällä joskus 2000-luvun alussa)
WyW
16.03.2007 12:12:44 (muokattu 16.03.2007 12:14:13)

Jos o tulehdus niin mitä pikemmin alotat Burana -kuurin ni sitä paremmin menee. Mutta mene ny ihmeessä lääkärille näyttämään, ei täällä varmaan hirveen montaa lääkäriä ole, saatika sitten sellaista joka netin yli pystyisi jeesaamaan.

edit: ja anna kapuloitten olla sen aikaa iha rauhassa kunnes tiedät mikä o. Soitto tuskin parantaa, jos se aiheuttaa kipua.
The music of the future will not entertain - It's only meant to repress and neutralise your brain -> Pofony | last.fm
Strumbali
16.03.2007 13:13:15
Tulee jonkin verran kuunneltua omia käsiään. Nykykunnossa pystyn soittamaan pari tuntia päivässä(siis ihan reilua soittoa), mutta jos sitä paljon alkaa tuosta pitkittämään, niin ei taida meikäläisen kädet ehtiä palautumaan. Mieluumin pidän sitten päivän tauon, kuin syön pillereitä tai mitä se sitten vaatiikaan. Ennen näitä nykyisiä harjoitusmääriä tein kymmeniä tunteja hidastempoista harjoittelua kertaharjoittelun kestoa nostaen.

Venyttelyä, tunnustelua, lämmittely ennen soittoa ja nesteen (vesi) riittävää juontia soiton aikana. Käytännössä mulla menee puoli litraa vettä kahdessa tunnissa. Soitto ei ole kuitenkaan ihan mitään eläkeläisten piristelevää humppaa. En tarkoita bändiä. Kaikkia näitä yritän elämäntavoiksi soiton yhteydessä opetella. En edelleenkään tarkoita bändiä. Kädet on vielä ehjänä ja kyllähän sen huomaa, kun rajoilla mennään. Ylimääräiset rasitukset, kuten kauppakassin kantaminen, välttelen viheltelemällä ja puhumalla muuttolinnuista, joita olen muka bongannut. Toimii aivan pirun huonosti.

Tietysti sellaisella tekniikalla yritän soittaa, että ranteet eivät rasitu. Siihen ei välttämättä ole ihan yhtä vastausta, että miten mikäkin isku on hyvä soittaa. Toisekseen mulla on harjoittelu mennyt ranteiden kautta sormille. Eli ennen mulla oli ranteet enemmän käytössä ja nyt on alkaneet sormetkin tulla mukaan toimintaan. Minun mielestä näissä asioissa on henkilökohtaisia eroja ja sen mukaan ainakin itse yritän pelata. En lähde takomaan neljä tuntia päivässä, jos joku muu sen tekee. Minulla on semmoinnen tuntuma, että ei mulla kestä paikat sitä, ainakaan nykyisellään.

Mikä kysyjän ranteissa on vikana, sitä ei tosiaan näin etänä pysty sanomaan, tuskin oikea lääkäri sitä haluaisi täällä ennustaa. Kysymys oli kuitenkin täysin asiallinen.
ettäjotta
Vic Firth
16.03.2007 23:48:14

Eli ehkä vaan on käytävä näyttämässä sitä terveyskeskuksessa! "Vahvaa mobilatia ja buranaa säännöllisin väliajoin. Seuraa sitäpari viikkoa ja tule sitten uudestaan!"
t.heiska
16.03.2007 23:53:06
Mulla on kanssa alkanu varsinkin oikean käden ranne vihoittelemaan nyt tämän vuoden puolella. Sinänsä hölmö homma kun nyt olen soittanut huomattavasti vähemmän kuin aikaisemmin ja käynyt epäsäännöllisesti treenaamassa. Mutta ehkä just ton takia ranne kipeytyykin, kun ei ole tottunut soittoon. Aikaisemmin ei ole ollut mitään ongelmia, vaikka olen soittanutkin paljon enemmän. Osasyy on kanssa varmaan ei niin ergonominen työpöytä, ja tietokonetta on joutunut näpräämään paljonkin.
Ranne on vihoitellut koko tän vuoden ja ollut sillon tällöin kipeänä, mutta kipu on mennyt aina levolla ohi. Nyt on edelleen viime viikonlopun jäljiltä ranne kipeänä, punnerruksiakaan ei pysty tekeen. Ranne ei ole muuten kipeä, mutta taittaessa vihlasee. Kävin lääkärissä näyttämässä kättä ja lekuri määräsi jotain tulehduskipulääkettä sekä voidetta ranteisiin. On kuulemma alkava jännetuppitulehdus. Kolmisen viikkoa olisi hyvä pitää taukoa ja venata, että ranteet rauhottuu. Sitten alkaa soitteleen rauhallisesti eikä vedä kylmiltään mitään neljän tunnin stick control treeniä. Lekuri sano myös, että olisi hyvä vedellä lääkkeitä ennen treeniä ettei syntyisi mitään turvotuksia.
Että sellasta. On kyllä lievä vitutus, kun ei ole päässyt kunnolla treenaamaan pitkään aikaan ja nyt taas kun pääsisi, niin ranteet renaa.

Ja sitten kysymyksiä muilta soittajilta. Eli millasia lämmittelyjä vedätte ennen treenejä, ettei ranteet hajoa? Ajattelin myös kävästä, kun pääsee taas soittamaan, jonkun ammattisoittajan opissa, joka voisi kattoa ettei tekniikassa ole mitään vikaa. Kukas olisi hyvä henkilö tähän hommaan pääkaupunkiseudulta?

Ei kiinnostaisi alkaa pelleilemään käsien kanssa. Vaikka onkin vaan harrastus, niin halua olisi myös jatkaa sitä vielä kymmenenkin vuoden kuluttua.
t.heiska
16.03.2007 23:54:35
Eli ehkä vaan on käytävä näyttämässä sitä terveyskeskuksessa! "Vahvaa mobilatia ja buranaa säännöllisin väliajoin. Seuraa sitäpari viikkoa ja tule sitten uudestaan!"

Itseasissa toi on aika pitkälle sama mitä mulle sanottiin :)
Vic Firth
16.03.2007 23:57:45

Itseasissa toi on aika pitkälle sama mitä mulle sanottiin :)

Meilläpäin sama hoito joka vaivaan :D
Strumbali
17.03.2007 10:00:15 (muokattu 17.03.2007 10:08:50)
Ja sitten kysymyksiä muilta soittajilta. Eli millasia lämmittelyjä vedätte ennen treenejä, ettei ranteet hajoa? Ajattelin myös kävästä, kun pääsee taas soittamaan, jonkun ammattisoittajan opissa, joka voisi kattoa ettei tekniikassa ole mitään vikaa. Kukas olisi hyvä henkilö tähän hommaan pääkaupunkiseudulta?

Minun kohdalla lämmittely on ihan vain hidastempoista paikkojen herättelyä. Vuorokäsilyöntejä rauhallisesti esim. virveliin. Samaan aikaan jaloilla ihan vaan suoraa 16-osaa alle. Tai jotain kuvioita, joka saa molemmat jalat liikkeelle. Eli yritän vältellä "nyt vedän nopeimman blastin mitä ikinä, hitto mä oon kova jätkä" aloitusta treenatessa. Vaikeatahan se on ;). Jos lähtee samantien täysiä, niin minulla ainakin joskus vasen käsi tuntuu vähän tunnottomalta sormien osalta. Se on ihan hyvä muistutus.

Ihan omana hokauksena, ehkä, jos ennen keikkaa ei pääse naputtelemaan, niin hieron käsien lihaksia "puristelemalla" lämpimäksi. Siinä tulee toiselle kädelle se sormien käyttö ja toiselle hierontaa vuoronperään. Ranteiden liikettä voi lämmitellä läpsyttelemällä reisiin (hermostuneesti). Ranteen voi pitää reidessä kiinni ja läpsytellä vain sormilla ja sormen päillä tai sitten voi nostella lyöntien välissä rannetta niin että nostossa sormet jäävät osoittamaan hitusen alaspäin (Möller). Nämä eivät ole yhtä tehokkaita, kuin oikea soitto, mutta auttavat kuitenkin.

Ja omana kokemuksena, että ranneongelmat on olleet pääasiasssa tekniikasta johtuvia ja siihen soittamiseen on ollut parempi totuttaa ne kädet pikkuhiljaa. Tauon jälkeen revahtaa paikat helpommin. Tässä ei voi sulkea pois jokaisen henkilökohtaisia eroja käsien ja perimänkin suhteen. Maltit ja valtit ja kaikki muut hokemat kaupan päälle.

Opettaja, tsekkaa onko wanted-osastolla tai Dafryn sivuilta.
ettäjotta
Vic Firth
21.03.2007 23:30:55 (muokattu 21.03.2007 23:31:31)

Katsos kummaa! Ranne lähti itsekseen parantumaan, kun antoi sen olla päivän rauhassa! Eiilmeisesti ollut mitään vakavampaa sitten kun se noin.. Huh!

E: Vai johtuiko vain siitä, etten halunnut mennä lääkörille valittamaan....
K.Suninen
23.03.2007 09:32:03
Pitää vaan soittaa rennosti.
Ite oon ottanu paljo vaikutteita Erskinen soitosta, mikä näyttää siltä että ranteet ei varmana rasitu :) Iha mielettömän letkeetä ja svengaavaa
http://www.youtube.com/watch?v=U9dRoedM7sc
http://www.youtube.com/watch?v=V70B … k5D0e8&mode=related&search=
"NO CYMBALS UNDER 16" allowed. This is a rule that is made to make sure that no splashes or any other ridicilous shit can be used." A.R.D.W
welho
27.03.2007 23:03:29

Katsos kummaa! Ranne lähti itsekseen parantumaan, kun antoi sen olla päivän rauhassa! Eiilmeisesti ollut mitään vakavampaa sitten kun se noin.. Huh!

E: Vai johtuiko vain siitä, etten halunnut mennä lääkörille valittamaan....

Lepo on kyllä poikaa!! Ja nestettä tarpeeksi. Mieluiten vettä, ei olutta tuossa kohtaa:)
www.welhodrum.com, www.myspace.com/welhodrum
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)