Aihe: Keikkasetin treenaaminen, vinkkejä kaivataan.
1 2
Noitavasara
19.02.2007 10:45:15

Elikkäs, liityin erääseen thrashmetalpumppuun tässä jotain viikkoja sitten, rumpalinsa lähti lätkimään ja tarvitsivat paikkaajaa.

Nyt olemme neljä kertaa kerinneet treenata ja neljä biisiä menee suht siedettävästi, biisirakenteiden muistamista lukuunottamatta. Vajaan kuukauden päästä olisi keikka ja noiden neljän biisin lisäksi pitäisi vielä neljä - viis veisua saada selkärankaan.

Ongelmani on siinä, että koskaan aiemmin minun ei ole tarvinnut pikaisesti opetella biisejä joita en itse ole ollut säveltämässä. Eli miten saisi nuo biisit muistiin helpoiten? Yksi keino on toki biisien kuunteleminen tolkuttoman monia kertoja, niiden veivaaminen iteksensä joko levy taustalla tai ilman. Kenkuttaa vaan, kun en ole niitä kerinnyt tai saanut aikaiseksi kuunnella tarpeeksi. Nyt onneksi on treenejä pari kertaa viikossa ennen sitä keikkaa.

Vinkit ja neuvot ovat tervetulleita.
50000
19.02.2007 10:58:48
Tee laput? Ainakin rakenteista.
Noitavasara
19.02.2007 11:03:29

Tee laput? Ainakin rakenteista.

Tuon olen toki tehnyt, niinkuin aina muutenkin(rakenne, kompit, kierrot olen merkinnyt yleensä. Nuotteja en ole viitsinyt alkaa vääntää). Auttaahan nuo laput jonkin verran, mutta niillä on melko vaikea kesken biisin koittaa paikata huonoa muistia. Sen verran kiirus niissä biiseissä yleensä on. Ja sitten noissa mättää se, että biisirakenteet ovat hirmu samanlaisia joka veisussa.(omalla bändillä ihan eri homma) Sitä alkaa sotkemaan välillä biisejä keskenään.

Perkele, kun on hankalaa tämän hajamielisyyden ja surkean muistin kanssa. Taitaa olla joku rumpaleiden ammattitauti tämäkin? :D
Narcosynthesis
19.02.2007 11:11:27

Jos rakenteet ovat noin samankaltaisia ja laput eivät auta, lienee ainoa keino tosiaan niiden biisien kuunteleminen sinnikkäästi uudestaan ja uudestaan, kunnes niihin saa niin hyvän perstuntuman (rumpkänslan, ruots.huom), että ne tulevat suoraan selkäytimestä. Itse olen joskus käyttänyt sellaista metodia, että soittanut luurien kanssa joka ilta biisit läpi kolme kertaa. Kyllä se parissa viikkossa viimeistään tarttuu, luultavimmin jo aiemmin.

Mitään muuta en kyllä itse keksi.
Arvoisat lyöjät: tottelemattomia VEDETÄÄN TURPAAN! (kyltti Helsingin konservatorion rumpuluokan seinällä joskus 2000-luvun alussa)
Noitavasara
19.02.2007 12:10:41

Jos rakenteet ovat noin samankaltaisia ja laput eivät auta, lienee ainoa keino tosiaan niiden biisien kuunteleminen sinnikkäästi uudestaan ja uudestaan, kunnes niihin saa niin hyvän perstuntuman (rumpkänslan, ruots.huom), että ne tulevat suoraan selkäytimestä. Itse olen joskus käyttänyt sellaista metodia, että soittanut luurien kanssa joka ilta biisit läpi kolme kertaa. Kyllä se parissa viikkossa viimeistään tarttuu, luultavimmin jo aiemmin.

Mitään muuta en kyllä itse keksi.

Nämä ollu kyllä mielessä ja varmasti auttavat. Olen myös joitain kertoja valitettavasti ilman släbyjä soittanut noita lävite, joka on sinänsä hyvä, että silloin joutuu omasta muistista nuo kaivamaan. Musiikin kanssa onnistuu myös ja tuota olen ajatellut käyttää.

Pitää varmaan laittaa setti oikeeseen järjestykseen levylle, luurit yöksi päähän ja musiikki ripiitille. ;)
Narcosynthesis
19.02.2007 12:46:34

Nämä ollu kyllä mielessä ja varmasti auttavat. Olen myös joitain kertoja valitettavasti ilman släbyjä soittanut noita lävite, joka on sinänsä hyvä, että silloin joutuu omasta muistista nuo kaivamaan. Musiikin kanssa onnistuu myös ja tuota olen ajatellut käyttää.

Pitää varmaan laittaa setti oikeeseen järjestykseen levylle, luurit yöksi päähän ja musiikki ripiitille. ;)

Yeah, alitajunta hommiin kun normitajunta ei riitä! :D
Arvoisat lyöjät: tottelemattomia VEDETÄÄN TURPAAN! (kyltti Helsingin konservatorion rumpuluokan seinällä joskus 2000-luvun alussa)
Noitavasara
19.02.2007 12:51:56

Yeah, alitajunta hommiin kun normitajunta ei riitä! :D

Tästä tulikin mieleeni, kävipä viime treeneissä melko hassusti, olimme tauon jälkeen menossa taas veivaamaan, tarkoituksena soittaa biisi jota olimme soittaneet ihan alusta lähtien.(Jännä sattuma, itse sen kattelin läpi jo ennen ensimmäisiä treenejä ja siinä on varmaan hankalimmat rumpulainit koko bändin historiassa;) Huomasin sitten, että lappu perhana jäi sinne tieokoneen eteen, että pitäskö hakea? Siihen sitten soolokitaristi sanoi, että soita ilman, kyllä se menee. Sitten soitettiin ja biisi meni täydellisesti. Sama biisi myöhemmin lapun kaa ja meni aika penkin alle. Sitä kai rupeaa laittamaan liikaa pelkän lapun varaan.

Itsekseni lapun ja luurien kanssa, bändin kanssa ilman lappua. ;)

Tuolla bänditoiminta puolella jossain ketjussa useat sanoivat, että keikkaa edeltävät treenit jos kusee, keikka menee hyvin. Onko väitteessä perää?
Strumbali
19.02.2007 13:06:43 (muokattu 19.02.2007 13:12:41)
No enpä tiiä. Minun mielestä virheet tehdään keikalle valmistautumisessa ja keikalla hoksataan, että mitä olisi pitänyt harjoitella. Itse temppuilin viimeksi ensimmäistä kertaa mallettien ja kapuloiden kanssa. Ei treenikämpällä tullut mieleen, että lava voi pomppia sen verran, että kapulat ei pysy siinä mihin ne välillä laittaa. Toisaalta se, että olet jonkin verran "ylikunnossa" suhteessa soitettavaan materiaaliin tuo ripauksen itsevarmuutta suoritukseen. Eli muutakin voi treenata, kuin niitä biisejä pelkästään. Nehän on vaan sitä muistiharjoittelua, jos soitto muuten onnistuu.

Ihan hyviä nuo sinun harjoitukset on. Ei muutakuin treeniä, kyllähän se keikka tuolla määrällä pitäisi onnistua. (Syytä sitten minua ;-)
ettäjotta
Noitavasara
19.02.2007 13:47:32

No enpä tiiä. Minun mielestä virheet tehdään keikalle valmistautumisessa ja keikalla hoksataan, että mitä olisi pitänyt harjoitella. Itse temppuilin viimeksi ensimmäistä kertaa mallettien ja kapuloiden kanssa. Ei treenikämpällä tullut mieleen, että lava voi pomppia sen verran, että kapulat ei pysy siinä mihin ne välillä laittaa. Toisaalta se, että olet jonkin verran "ylikunnossa" suhteessa soitettavaan materiaaliin tuo ripauksen itsevarmuutta suoritukseen. Eli muutakin voi treenata, kuin niitä biisejä pelkästään. Nehän on vaan sitä muistiharjoittelua, jos soitto muuten onnistuu.

Ihan hyviä nuo sinun harjoitukset on. Ei muutakuin treeniä, kyllähän se keikka tuolla määrällä pitäisi onnistua. (Syytä sitten minua ;-)

Niinno, osa tästä miun kouhkaamisesta johtuu yksinkertaisesti paineesta. Tällai kevyesti esiintymiskammoinen olen ja ennen ei ole tullut keikkoja soiteltua, koska oman bändin tilanne ei ole sitä sallinut.

Tällä hetkellä miulla on meneillään suht paljon, thrashbändin lisäksi alkavatten pian oman bändin toisen täyspitkän äänittely ja sitten miulla on tekninen kurinpalautus menossa.(sopiva ajoitus ihan noita molempia ajatellen)

Tulee vietettyä reeniksellä noin viisi iltaa viikossa, kahden bändin biisien ja rudimenttien ym. merkeissä. Sekavaa, kun on kaikki päällekkäin menossa.
Strumbali
19.02.2007 14:39:50
Niinno, osa tästä miun kouhkaamisesta johtuu yksinkertaisesti paineesta. Tällai kevyesti esiintymiskammoinen olen ja ennen ei ole tullut keikkoja soiteltua, koska oman bändin tilanne ei ole sitä sallinut.

Ok, keikkaan tulee helposti suhtauduttua "tämä on minun elämäni tärkein juttu" asenteella. Tarpeeksi monta kertaa, kun viskoo niitä kapuloita miten sattuu, niin eipä se niin kummoiselta enään tunnu. Aina siellä jotain odottamatonta sattuu ja niistä oppii kokoajan lisää. Ei muutakuin harjoittelet hyvin ja yrität pitää mielen avoimena.

Tällä hetkellä miulla on meneillään suht paljon, thrashbändin lisäksi alkavatten pian oman bändin toisen täyspitkän äänittely ja sitten miulla on tekninen kurinpalautus menossa.(sopiva ajoitus ihan noita molempia ajatellen)

Tulee vietettyä reeniksellä noin viisi iltaa viikossa, kahden bändin biisien ja rudimenttien ym. merkeissä. Sekavaa, kun on kaikki päällekkäin menossa.

Minulla oli joskus kahta kolmeakin bändiä yhtäaikaa harrastajatasolla. Kyllähän siinä niitä lappuja tuli käytettyä ja välillä oli keikalla vähän ihmeissään, että mites tämä biisi nyt menikään. Sitä oli myös aika riippuvainen siitä, että mitä kuulee keikalla. Siihenkin voi panostaa, jos on epävarmuutta. Nykyään yhdellä bändillä homma on erilaista, biisit on paremmin hallussa ja omalle treenillekin jää aikaa. Eikä jännitä niin paljon. Jotkut tuttavat ei välttämättä vain oikein ymmärrä sitä, että en nyt lähde soittamaan useampaan bändiin, edes huumorilla. Se käytännössä söisi tuota omaa treeniä, joka jäi jo aikaisemmin liian vähälle. Katotaan sitten, kun oma soittotaso ja osaaminen on paremmalla tasolla. Treenimateriaalin puutetta ei ole, kiitos tämänkin palstan ;).
ettäjotta
Noitavasara
19.02.2007 14:45:35

Ok, keikkaan tulee helposti suhtauduttua "tämä on minun elämäni tärkein juttu" asenteella. Tarpeeksi monta kertaa, kun viskoo niitä kapuloita miten sattuu, niin eipä se niin kummoiselta enään tunnu. Aina siellä jotain odottamatonta sattuu ja niistä oppii kokoajan lisää. Ei muutakuin harjoittelet hyvin ja yrität pitää mielen avoimena.

Niinpä, niiltä kommelluksilta ei kyllä välty kukaan. Reeniä reeniä, soitto sujuu kun soittaa. ;)

Minulla oli joskus kahta kolmeakin bändiä yhtäaikaa harrastajatasolla. Kyllähän siinä niitä lappuja tuli käytettyä ja välillä oli keikalla vähän ihmeissään, että mites tämä biisi nyt menikään. Sitä oli myös aika riippuvainen siitä, että mitä kuulee keikalla. Siihenkin voi panostaa, jos on epävarmuutta. Nykyään yhdellä bändillä homma on erilaista, biisit on paremmin hallussa ja omalle treenillekin jää aikaa. Eikä jännitä niin paljon. Jotkut tuttavat ei välttämättä vain oikein ymmärrä sitä, että en nyt lähde soittamaan useampaan bändiin, edes huumorilla. Se käytännössä söisi tuota omaa treeniä, joka jäi jo aikaisemmin liian vähälle. Katotaan sitten, kun oma soittotaso ja osaaminen on paremmalla tasolla. Treenimateriaalin puutetta ei ole, kiitos tämänkin palstan ;).

Yksi bändi on aina helpompi ratkaisu ajan ym. suhteen. Itellä onneksi tuota aikaa veivaamiseen on vaikka miten paljon. Välillä kuitenkin tuntuu, että seitsemän päivää viikossa on liian vähän. Treenattavaa löytyy aina joo, ja tämä lauta on niin pullollaan hyviä juttuja, ettei heti kesken lopu. Itekkin tänne vasta äskettäin rekisteröidyin ja nyt jo olen hyödyntänyt vaikka kuinka. :)
Narcosynthesis
19.02.2007 15:01:45

Tästä tulikin mieleeni, kävipä viime treeneissä melko hassusti, olimme tauon jälkeen menossa taas veivaamaan, tarkoituksena soittaa biisi jota olimme soittaneet ihan alusta lähtien.(Jännä sattuma, itse sen kattelin läpi jo ennen ensimmäisiä treenejä ja siinä on varmaan hankalimmat rumpulainit koko bändin historiassa;) Huomasin sitten, että lappu perhana jäi sinne tieokoneen eteen, että pitäskö hakea? Siihen sitten soolokitaristi sanoi, että soita ilman, kyllä se menee. Sitten soitettiin ja biisi meni täydellisesti. Sama biisi myöhemmin lapun kaa ja meni aika penkin alle. Sitä kai rupeaa laittamaan liikaa pelkän lapun varaan.

Itsekseni lapun ja luurien kanssa, bändin kanssa ilman lappua. ;)

Tuolla bänditoiminta puolella jossain ketjussa useat sanoivat, että keikkaa edeltävät treenit jos kusee, keikka menee hyvin. Onko väitteessä perää?

Noinhan se on, että joskus paineettomasti kun antaa mennä vaan, niin homma toimii, mutta kun siinä on vieressä se lappunen, jota pitää tsekata niin sitten menee ihan vituiks, ja pelkästään sen takia, ettei vedä sillä selkärangalla. Itse olen kyllä huomannut, että pre-keikka-reenien täydellinen epäonnistuminen on hyvä merkki. Vielä parempi, jos soundcheck menee myös täydellisesti penkin alle. Siinä vapautuu sellainen positiivinen turhautumisenergia ja haluaa vaan mennä lavalle ja antaa palaa...loppuu se turhan jännitys ja haluaa vaan antaa hevin soida!
kampela
19.02.2007 15:02:16 (muokattu 19.02.2007 16:01:40)

Elikkäs, liityin erääseen thrashmetalpumppuun tässä jotain viikkoja sitten, rumpalinsa lähti lätkimään ja tarvitsivat paikkaajaa.

Nyt olemme neljä kertaa kerinneet treenata ja neljä biisiä menee suht siedettävästi, biisirakenteiden muistamista lukuunottamatta. Vajaan kuukauden päästä olisi keikka ja noiden neljän biisin lisäksi pitäisi vielä neljä - viis veisua saada selkärankaan.

Ongelmani on siinä, että koskaan aiemmin minun ei ole tarvinnut pikaisesti opetella biisejä joita en itse ole ollut säveltämässä. Eli miten saisi nuo biisit muistiin helpoiten? Yksi keino on toki biisien kuunteleminen tolkuttoman monia kertoja, niiden veivaaminen iteksensä joko levy taustalla tai ilman. Kenkuttaa vaan, kun en ole niitä kerinnyt tai saanut aikaiseksi kuunnella tarpeeksi. Nyt onneksi on treenejä pari kertaa viikossa ennen sitä keikkaa.

Vinkit ja neuvot ovat tervetulleita.

Kuuntele niitä biisejä paljon ajatuksen kanssa reaaliajassa. Ikäänkuin soittaisit mukana. Taputtele menemään reisiin yms. Aina jos joku kohta menee hutiin niin kelaat pikkasen taakke ja mietit mitä siinä kohdassa tapahtuu. Monesti yksinkertaisessakin biisissä on aika paljon kaikkea ja se kestää vain muutamia minutteja. Eli heti kun telee epäselvä kohta niin stoppia ja taakkepäin. Pelkällä läpikuuntelulla ei omasta mielestä biisejä opi. Oon huomannu joskus joittenkin biisien kanssa kun niitä kuuntelee paljon kuuntelematta tarkkaan voi sanatkin laulaa mukana jollain ihme siansaksalla? Hämärää/Pimenee/Moi!
Sukelluskalastus.
Youni
19.02.2007 18:11:28
Kyllä ne biisit ovat päähän jääneet omalla kohdalla ihan soittamalla. Muu bändi tai nauha aina kaverina. Noin kiireistä aikataulua en ole joutunut noudattamaan, mutta onhan tuossa paljon treeniaikaa.
"Käyttäkää sitä hakua, ja toisaalta älkää joka kohtaan itkekö turhaan sen haun käytöstä." -Moderaattori
Noitavasara
19.02.2007 20:50:45 (muokattu 19.02.2007 20:51:09)

Kiitos jo valmiiksi, hyviä vinkikejä kerrassaan. äskön juuri reeneistä pois urkeiduin ja voin sanoa, että tämä on jo ihmeellistä! NE aiemmat neljä biisiä menivät lähestulkoon täydellisesti ja tänään käsittelyyn otettu biisi lävite ongelmitta ihan parin veivaamisen ja kuuntelun jälkeen. näyttääpi kovin valoisalta tässä vaiheessa.

Se ilman lappua täydellisesti soitettu biisi meni tänään loistavasti, eipä tarvinnut paljoa lakanoita tiirailla. :) Tällä menolla keikkasetti on hanskassa parien reenien päästä. Perkele, hyvin se menee!
DrmBug
19.02.2007 22:10:17
Itse olen huomannut, ettei kannata yrittää opetella liian montaa biisiä liian lyhyessä ajassa. Tahtoo mennä helposti sekaisin, jos yrittää rohmuta liikaa. Eli maltilla vaikka biisi parissa päivässä jos ei muuten ala sujumaan.
ODOMANKOMA BOO ADZEE OBOO KYEREMA
Noitavasara
20.02.2007 09:36:51

Itse olen huomannut, ettei kannata yrittää opetella liian montaa biisiä liian lyhyessä ajassa. Tahtoo mennä helposti sekaisin, jos yrittää rohmuta liikaa. Eli maltilla vaikka biisi parissa päivässä jos ei muuten ala sujumaan.

Eipä tässä hätäillä, hättäilemäl ei tuu ku kuspäit mukuloit. Viimeksi napattiin yksi uusi biisi lisäksi edellisten neljän seuraksi eikä nou vielä ainakaan pahasti sekoontuneet. Ens kerralla taas yksi lisää, samaa rataa parit treenit ja sen jälkeen noin kolmet, neljät soittelot ennen keikkaa. Eiköhän nuo suju. ;)
welho
20.02.2007 16:32:23

-Kuuntele keskittyneesti ja niin paljon kuin mahdollista

-Tee tarvittavat rakennelaput

-Treenaa mahdollisimman paljon bändin kanssa ja yksikseen

Siinä mulla ne tärkeimmät.

Yleensä ekalla keikalla huomaa mokat aika nopeesti. Koita saada se nauhalla jollain konstilla niin huomeet missä mennään metsään! Siitä sitten homma haltuun:)
www.welhodrum.com
Zoso
20.02.2007 16:38:44
Nuotit?

Virhe! Tyhjä tai liian lyhyt kirjoitus!
Noitavasara
21.02.2007 11:02:59

Nuotit?

Ei kuulu minun tapoihini. En tiedä paljoako muistan nuottien luvusta, kun en ole niitä vuosiin mihinkään kaivannut.

Ei tuon tyyppisiä biisejä soittaessa paljoa kerkiä lappuja kattella. Sen verta pikaseen vaihtuu biisinosat ja tempo on yleensä melko rivakka. Jos kiinnostaapi, käykää mikseri.netistä kuuntelemassa.

http://www.mikseri.net/artists/?id=41712
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)