Aihe: Bändin olemassaolevien biisien opettelu ns korvakuulolta
1
salmija67
03.08.2007 08:17:09
Millaisia metodeja teillä arvon rumpaleilla on biisen soitto-opetteluun korvakuulolta? Nuotteja/tabuja ei olla vaan biisi pitäisi handlata ja opetella ihan kuuleman perusteella. Kuinka pilkotte biisin ja haette rakenteet? entäs kun bändin ex-rumpali on vetänyt omalla tavalla biisin niin haetteko samantyyppistä soitantatekniikkaa vai rakenteletteko ihan uudestaan omanlaiseksi..tietty jokainen rumpali jättää oman leiman soitettuihin biiseihin..
hollmi-5
03.08.2007 10:21:48
Bändin kanssa keskustelemalla tahtilajit, tempo ja biisin rakenne selviää. Basistin linjasta poimin bassorumpukuvion. Omaa juttua soitan, jos edellisen rumpalin tyyli ei minulle sovi. Joku signature-filli saattaa tulla mukaan, jos se olennaisesti kuuluu kappaleen henkeen.
Soundit, piuhat ja kajarit.
MK73
03.08.2007 10:25:25
Ei kai siinä oikein muu auta kuin kuunnella levyltä ja yrittää soittaa perässä. Monesti joku soittajista tuntee kappaleen paremmin ja voi soittaessa vinkkailla taitekohtia, breikkejä ym.

Tietenkin mitä monimutkaisempi ja vaikeampi biisi, sitä enemmän tuottaa päänvaivaa :)
K.Suninen
03.08.2007 11:46:40
Rakenne lapulle ylös. Ja kompista suht samankuulonen ku alkuperäsellä.
Perro Stupido
03.08.2007 20:11:51
Rakenne lapulle ylös. Ja kompista suht samankuulonen ku alkuperäsellä.

Jotain tällasta täälläkin. Tärkeintä lähinnä ne biisille olennaisten kohtien apinoiminen, muuten vetää vaan tiukasti.
010011000100111101001100
-Jere-
03.08.2007 21:54:12
minä kuuntelen muiden soittajien rakenteen, esim. monesti joku juttu tulee jollain soittimella. bassokuviota on hyvä myötäillä kuten myös muita soittimia. jos kitaristi soittaa kahdeksasosatrioli hommaa niin ei ala tunkemaan siihen suoria kahdeksasosia ja päin vastoin(poprock). Kompit on aina kiva keksiä itse jos biisit on bändin omaa tuotantoa. sitten voi kuunnella biisin sanoista, joskus on vaan sellanen haitta että monitorista ei tulekkaan laulua tarpeeksi. eli toisin sanoen kuuntele vaan kaikkien soittajien roolia biisissä, laske kuinka moneseti tietty kuvio tulee jollain, yleensä on helpoin laskea niitä kuvioita jotka ovat pisimpiä. esim. basso kuvio looppi kestää 4 tahtia, kitarariffi 1 tahdin, tällöin on helpompi laskea basso loopin kertoja. jos biisissä on melodia niin sitä on myös hyvä kuunnella. jos soittaa jazzmusaa niin on hyvä tietää kappaleen tahtimäärä koska biisit ovat yleensä suht helppoja rakenteelta. mutta tällöin ei vaan ole toistuvia melodioita.
No hei, onhan se nyt tosiaan!
J. Cool
05.08.2007 04:25:18 (muokattu 05.08.2007 04:26:51)

nykyisin mä ainoastaan kuuntelen biisiä sen verran et osaan biisin/alkuperäisen rumpuraidan ulkoa. Sit vaan soitan sen. Musta se on aika helppoa sillee. Suurin osa poprock-biiseistä mene tiettyjen kaavojen mukaan, jolloin moni asia on aika nopeasti blokattu ja muistettu. sit vaan soitan sen raidan suht samallai, ehkä hieman omalla tatsilla. Riippuen siitä, mitä bändi haluaa. Olettaen, että oon uus soittaja tai tuuraaja, niin mun mielestä ensiksi kannattaa opetella olemassaoleva biisi just niinkuin se on levylle vedetty. Toimii hyvänä lähtökohtana, ja sit voi jutella bändin tyyppien kans, et haluuko ne sen niin vai jotenkin muuten. jos osaa alkuperäisen raidan, niin jokatapauksessa rakenne on jo muistissa, ja siinä on hyvä lähtökohta mille vain ratkaisulle.
Jaska
05.08.2007 12:47:42 (muokattu 05.08.2007 12:48:02)
Tuo alkuperäisen rumpuraidan myötäileminen on vähän tapauskohtaista. Jos koko komppi on tarkkaan harkittu tai siellä on jotain koukkuja tai motiivia niin tottakai on sillon tärkeetä vetää alkuperäsen mukaan, vaikkakin jokasella varmaan on se oma tatsi. Jos taas alkuperänen rumpali on äkkiseltään vetäny jonkun perushomman sinne sen kummemmin miettimättä niin omat ideat voi olla pelkkää plussaa.
Niinku yllä sanottiin niin bändin kanssa kannattaa aina keskustella mitä sinne haluavat.

Mitä rakenteeseen, yhteisiin iskuihin, uniskohtiin jne. tulee niin ajattelin seuraavan tuurauskeikan kohdalleosuessa koittaa rakentaa oman lappuni sanojen päälle. Eli netistä lyriikat, joihin sitten merkkaan kompit, iskut, preikit, soolot ja kaiken muun. Sanoista nimittäin yleensä näkee yllättävän hyvin rakenteen ja niihin voi vetää vaikka tahtiviivoja.

Ja tällä viittaan nyt tietenkin niihin "vähän yksinkertasempiin" piiseihin. Rumpu.netin puolella jo vastasinkin että jos kyseessä on joku Toolin piisi, missä rumpuraita on tavallaan kappaletta tukeva oma sävellyksensä niin blokkaisin sen paperille suht nuotti nuotilta.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)