Aihe: Järkevä treenaamisen MÄÄRÄ?
1 2
Renki
15.09.2007 14:53:28 (muokattu 15.09.2007 14:53:54)

Terve!

Viime syksynä tai siis ennen joulua olin niin kipeä soittamisesta, että ei edes käsiä pystynyt kunnolla nostamaan. Onneksi sitten tuli kahden viikon pakollinen talviloma ja lähdin pohjoiseen rentoutumaan. Sieltä palattuani oli suht koht hyvässä kunnossa ja pystyin aloittamaan taas soittamisen. Soitin keväällä n. 2-4 tuntia 5 kertaa viikossa ja mitään isompia ongelmia ei ollut. Paitsi sen verran, että jouduin käymään niskojen takia kiropraktikolla. Hän antoi minulle jumppaohjeet ja niitä noudattamalla ongelmat ja kireydet hävisivät.
Uskon myöskin, että tekniikka parani huomattavasti kevään aikana, joten sekin varmasti auttoi..

Nyt kun syksy on taas alkanut ja treenit/paineet ovat lisääntyneet, (paineille mä en voi mitään, kun olen tyypillinen Oinas-ihminen) niin kipuja on taas alkanut ilmaantua, mutta tällä kertaa erilaisia. Esmes kämmenselät ovat kipeät, mutta ranteet taas eivät. Ja sitten lihakset ovat käsissä juntturassa, enemmän sellaista kuntosalikipua.

Elikkä itsestä musta tuntuu, että mun pitäisi taas vaan levähtää ja antaa ylävartalon tottua tiukempaan treenaamiseen, mutta miten tää sitten käytännössä tapahtuu? Meen aina bisselle kun tekee mieli treenata vai :)

Miten te rajoitatte omaa treenausta, jos siihen on tarvetta?

OK. Kohta tietenkin joku sanoo, että hommaa itelles perhe, niin ne rajoittaa sua.

..
Kaikki, jotka soittavat Remolla pitäisi tappaa. -Yks Norjalainen-
Renki
15.09.2007 17:46:14

Oikeastaan nyt jäi se tärkein juttu kysymättä, eli paljonko on järkeä treenata päivässä?
Riippuu tietenkin henkilöstä, mutta mulle ainakin se 4 tuntia kerralla on likaa, koska ei se silloin enäää hirveän tehokasta ole. Menee sellaiseksi tuuttaamiseksi.

Joku mulle kerran sanoi, että Sibiksessä 3 tuntia on maksimi, mutta tuo oli kyllä niin kuulopuheen oloista, ettei siihen ole mitään uskomista.

Itse ajattelin, että joku 2 tuntia päivässä kunnon kahvitunnilla voisi olla mulle se maksimi. Pitääpä ruveta yrittmään pitää kiinni siitä.

Puhun siis nyt yksintreenamisesta... Ryhmäpäivinä varmaan sitten jättäisin noi yksintreenaamiset pois.

Toivottavasti nämä mun puheet ei kuullosta miltään salitreenamiselta tai pelkältä suorittamiselta, koska siitä ei ole kyse. Mää haluan vaan kovasti kehittyä ja pitää samalla hauskaa.
K.Suninen
15.09.2007 19:13:51 (muokattu 15.09.2007 19:15:36)
Jos tehokasta reeniä tavottelet, niin ei varmaan yli kahta tuntia päivässä.. Ite soitan about 2-6 tuntii päivässä, johon sisältyy keskittyneisyyttä ja välillä ei, en niinkään mieti asiaa..

Tietysti on myös hyvä miettiä mitä reenaa ja miten, ettei mee aikaa hukkaan.
niinku mikä se fyysinen gebardeeri siinä oli, ett keinut sä sisään vai et?
K.Suninen
15.09.2007 19:21:44 (muokattu 15.09.2007 19:22:10)
Mutta silti, ei se määrä vaan laatu. Just tänää reenatessani mietin, että periaatteessa ei tarttis reenata yhtään, jos vaan aina raajat ja aivot ymmärtäis heti, miten joku juttu pitää tehä. Mutta se "valaistuminen" tulee aina kauheen pakkopulla- vääntämisen jälkeen. Ensi ränkkää jotain juttua jonku viikon ja kiroilee ku ei toimi, sit kerran istuu rumpujen ääreen ja jostain syystä juttu toimii ilman mitään hampaitten kiristelyä ihan rennosti.
DrmBug
15.09.2007 19:32:16
Itse treenaan yleensä tuon kaksi tuntia, jos vain aikataulut antaa myöten. Ja joku vartin tauko siinä välissä. Pysyy homma kasassa ja treenaus on mielekästä.
ODOMANKOMA BOO ADZEE OBOO KYEREMA
hollmi-5
16.09.2007 09:23:24
Rumpuja ei soiteta lihaksilla juuri ollenkaan. Kapulan pompun kontrollointi tämä homma pitkälti perustuu. Rentous on tärkeää.

Kuuntele kehoasi. Päänsärky kielii niskalihasten ja hartianseudun jännityksestä. Kyynärvarren ja peukalonhangan lihasten kipeytyminen tulee kapulaotteen melko mitättömän tuntuisesta erosta ihanteelliseen. Jos kapulaa puristaa tai peukalon ja etusormen välissä ei ole kunnon rakoa, kipetyy juuri em. lihakset.

Jaloissa on kehon suurimpia lihaksia. Jalatkin pitäisi saada kulkemaan rennolla otteella. Helppo puhua, vaikea toteuttaa.

Paljonko on paljon? Rumpujen soittoonkin saa kestävyyttä, kun treenaa pitkään ja rennosti.
Soundit, piuhat ja kajarit.
Tankero
16.09.2007 15:45:10
Tuosta mallia noin alkuun:

Mike Mangini began playing the drums when he was five years old. He would practice six to ten hours a day and by the time he was nine he was already mimicking Buddy Rich performances. By high school, he was performing in school bands and participating in the prestigious All-County, All-State, and all Eastern United States ensembles.
Varmasti, vissiin.
J. Cool
16.09.2007 15:46:58

ei toi 2-4h 5x viikossa ole mitenkään liikaa. soittoergonomia ja setin optimaaliset asetukset tarkistukseen. samoin kannattaa keskittyä tarkemmin etsimään, että mikä sen kivun aiheuttaa. Esim mulla jollain setillä soittaessa meni aina ranne hajalle riden kellon soittamisesta.

treenaukseen pätee se et kun totuttaa niin kestää enemmän. mulla on rumpujen soitossa kaikkea väliltä 0-12h. jos pitkään aikaan ei oo soittanu niin sillon tietoisesti rajoitan, oikeen käsivarren lihas yleensä ensimmäisenä sanoo et riittää (lue: kramppailee). suosittelisin et pidemmän tauon jälkeen nostaisit treenimääriä ajan kanssa eikä heti niin kovaa rasitusta. Vähän niinku jos puntille menee pitkän tauon jälkeen ja täräyttää maksimimäärät rautaa niin aivan varmasti on lihakset rikki viikon. venyttely ja lämmittely on hyviä, ainakin mulle toimii. rennot ja lämpimät kädet kestää paljon paljon pidempään kuin maitohappotykitys kylmänä. oman kehon (rajoituksien) tunteminen on tärkeää. Tarpeeksi kun tekee jotain "väärin" niin kroppa kyllä ilmoittaa. niistä kannattais ottaa opiksi ja luoda itselle sellaset järkevät puitteet. Hyvällä, ergonomisella tekniikalla ja ergonomisella soittoalustalla mun mielestä pitäis pystyy treenaamaan ainakin 8h päivä ihan hyvin, olettaen et pohjatyöt (määrän kasvatus asteittain niin että paikat tottuu ja lihakset kestää) on tehty ja kädet ja jalat on hyvin lämpimänä kun varsinaisesti treenaa (eikä "soittele").
K.Suninen
16.09.2007 19:07:22
ei toi 2-4h 5x viikossa ole mitenkään liikaa. soittoergonomia ja setin optimaaliset asetukset tarkistukseen. samoin kannattaa keskittyä tarkemmin etsimään, että mikä sen kivun aiheuttaa. Esim mulla jollain setillä soittaessa meni aina ranne hajalle riden kellon soittamisesta.

Mull ei oo ikinä kipeytyny, eikä ees rasittunu mikään paikka soittaessa. Täytyy vaan soittaa äärimmäisen rennosti ja niin, ettei joudu kurkotteleen mihinkään.
Strumbali
16.09.2007 20:24:03 (muokattu 16.09.2007 20:32:32)
Kyllä minulla alkuaikoina meni niskat jumiin. Se johtui juuri siitä, että ei osannut soittaa rennosti. Vedettiin bändin kanssa liian nopeita kappaleita ja piti jäpittää. Ei minulla paljon neuvojia ollut, mutta muistelisin, että tilanne alkoi helpottua vuoden sisällä kun tajusin tilanteen.

Jaa niin noista määristä. Kaksi tuntia tekniikkareeniä on mulle kaikin puolin ihan soppeli. Aika montaa juttua ehtii reenaamaan ja toisaalta ei tule liikaa yhdelle kerralle.
pata
17.09.2007 19:37:35
Mulle oma maikka arveli semmoista että sen verran ku se tuntuu hyvältä. Treenaan semmoiset kolme tuntia joka päivä, mutta en yhteen menoon. Aamulla pari tuntia ja iltäpäivällä tunti-puolitoista. Siis arkisin...viikonloput menee ihan sitten bänditreeneissä, juopotellessa, levähdellessä, naisissa ja mitä sitä nyt terve nuori mies tarvii.
Zap
toba
17.09.2007 22:51:23

No meikäläinen on sitä mieltä että riippuu että mitä kaikkea treenaat, jos treenaat metallista bossanovaan niin kait sillon voi viisikin tuntia hakata päivässä, mutta jos treenaat esim. pelkkää metallia niin mitä järkeä toisaalta treenata yli kahta tuntia?
Koska oppimisen määrä päivän aikana on rajallista, niin sanoisin että yhtä "tyyliä" meikä ainaki treenaa päivässä 30min-2h.
Renki
18.09.2007 09:36:01

Mä oon nyt huomannut, että ryhmäpäivinä sellainen 3-4 kappaletta on ihan maksimi mitä kannattaa meidän treenata 2,5 tuntiin. Sen jälkeen se alkaa olla ihan väkisin tuuttaamista. Tuttujen kappaleiden kanssa määrä voipi olla hieman enemmän.
WyW
18.09.2007 09:52:25

Varmaan oikea termi olisi tehokkain hyötysuhde treenaamisessa. Tuo toki riippuu henkilöstä, mutta kyllä mulla ainakin kulkee raja töitten jälkeen siinä parin tunnin kohdalla. Kesälomilla kun on lepoa ni pystyy soittamaan vaikka 5h putkeen.
The music of the future will not entertain - It's only meant to repress and neutralise your brain -> Pofony | last.fm
solmo
18.09.2007 18:45:02

Lienee kovin yksilöllinen asia. Omalla kohdallani olen huomannut, että sellanen intensiivinen 2h on hyvä aika, jonka aikana treenaaminen on hedelmällistä, jossakin vaiheessa tulee sitten piste, jonka jälkeen se ei ole enää niin kehittävää, vaan soittaminen menee enemmän tai vähemmän vituralleen. Varsinkin, jos treenaa jotain tiettyä juttua. Sen takia treenailen esim. paria juttua vuorotellen.

Mulla ei ole koskaan ollut treenaamisesta johtuen kädet kipeät tai niska-hartiaseutu. Kesän alussa tosin huomasi tervehenkistä rasitusta käsivarsissa, kun tuli soiteltua talven jälkeen enemmän.

Parisuhde rajoittaa treenaamista ihan kivasti ja nyt olen siinä pisteessä, jossa parisuhdetta ei enää ole. Samalla kuitenkin loppuu rajaton mahdollisuus treenata, koska edessä on kerrostaloon muuttaminen. Pitäisi varmaan etsiä treenikämppä, mut ne maksaa niin paljon. Tää meni nyt hieman nurinkurisesti, koska nyt ei olisi parisuhdetta estämästä tolkutonta treenaamista, mut paikka puuttuu. Ehkä congarumpuja voi kevyesti taputella vanhassa jykevässä kerrostalossa päiväseltään, mutta vain rauhallisesti.
DrmBug
18.09.2007 20:40:20
Pitäisi varmaan etsiä treenikämppä, mut ne maksaa niin paljon. Tää meni nyt hieman nurinkurisesti, koska nyt ei olisi parisuhdetta estämästä tolkutonta treenaamista, mut paikka puuttuu. Ehkä congarumpuja voi kevyesti taputella vanhassa jykevässä kerrostalossa päiväseltään, mutta vain rauhallisesti.

Torille vaan ilmoitus ja kimppakämppää etsimään. Itsekin treenaan yhden toisen bändin treenitilassa, käytännössä vapaat soittoajat ja vuokra on sen 40€/kk.
ODOMANKOMA BOO ADZEE OBOO KYEREMA
Renki
19.09.2007 11:32:58

Mull ei oo ikinä kipeytyny, eikä ees rasittunu mikään paikka soittaessa. Täytyy vaan soittaa äärimmäisen rennosti ja niin, ettei joudu kurkotteleen mihinkään.

Oon huomannut, että mulla tapahtuu eniten kipeytymistä, jos on outo penkki perseen alla (esim. soittotunneilla), uutta materiiaalia, mitä en osaa ja tuossa tilanteessa mulla on tapana vielä perhanasti jännittää, joka johtaa tönkköön soittotekniikkaan. Eilen esim. huomasin, että mun peukalot alkaa osua kovilla temmoilla djemben reunaan, mikä ei todellakaan ole hyvä juttu, koska peukaloita jomottaa niin perhanasti soiton jälkeen. Tämä peukaloiden osuminen reunaan, oli mulle ennen kova ongelma. Peukalot kun tahtoivat kipeytyä ihan hiljaisillakin temmoilla. Sitten aloin pikkuhiljaa muuttamaan soittotekniikkaa, että käänsin hieman käsiä enemmän sisäänpäin ja vedin peukaloita taaksepäin. Luulinkin päässeeni ongelmista, mutta eilen kun soittotunneilla temmon pyöriessä siinä 250-300 niin huomasin ettei ongelmaa ole todellakaan ratkaistu vieläkään. No mutta ei kai siinä auta, pitää vaan ruveta tekemään suurilla temmoilla enemmän tekniikkaharjoituksia ja olla varovainen ettei hajota itseään, joskopa se sitten sieltä ajan kautta löytyy. Se kultainen keskitie, ettei satu ja saundit on hyvät.

Perhana kun nuo Burkinafasolaiset haluavat soittaa niin älytöntä vauhtia ettei perässä pysy. Eilenkin soitettiin juuri noilla 250-300 temmoilla 4/4 tahtiin seuraavanlaista fraasia. /(Bs)-sttss-/. Sellaiseksi hallittomaksi lätkimiseksi se alkaa mennä kun menee yli äärirajojen.
solmo
19.09.2007 13:58:34

Perhana kun nuo Burkinafasolaiset haluavat soittaa niin älytöntä vauhtia ettei perässä pysy. Eilenkin soitettiin juuri noilla 250-300 temmoilla 4/4 tahtiin seuraavanlaista fraasia. /(Bs)-sttss-/. Sellaiseksi hallittomaksi lätkimiseksi se alkaa mennä kun menee yli äärirajojen.

Sunnuntain soittotunnilla on suht rauhallinen tempo, johtuen paljolti kurssin luonteesta. Sehän on alkeiskurssi. Kohtuullinen tempo sopii mulle, koska ryhmässä soittamisen taito on minimissään ja pysynpähän suht hyvin mukana soitossa. Mutta eipä sillä, ei siellä kuitenkaan väännetä rautalankaa.

Mulla ei ole ollut peukaloiden kanssa mitään ongelmaa. Otan kuitenkin sanojani sen verran takaisinpäin, että ensimmäisen sunnuntaisen soittotunnin jälkeen kämmenten ulkosyrjät kipeytyivät, koska muutin clacin lyöntitapaa ja kämmen ulkosyrjät osuivat ikävästi reunaan. Mulla oli aiemmin ongelmana, että claccia lyödessä käsi työntyi liikaa eteen, kun tosiasiassa käden pitäisi pysyä samassa kohtaa kuin toniccia lyödessä, erona on vain se miten sormet osuvat nahkaan. No, nyt clacci on hanskassa ja sen lyöminen onnistuu ilman ulkosyrjien kipeytymistä. Se johtui varmaan siitä, että vielä pari viikkoa sitten piti hakea oikeaa lyöntitekniikkaa.

Olen pyrkinyt treenaaman aina soittaessani myös yksinkertaisia kuvioita, jotka kehittävät käsien nopeutta ja vaihtoja sekä käsien tasavertaistumista. Kyseiset treenit toimivat hyvin lämmittelynä ja sen jälkeen kädet ovat rentoutuneet ja soittaminen sujuu lupsakasti. Nyt vaan tuntuu, että vasen käsi menee oikean edelle vahvuudessa :)

Olen huomannut kuinka tärkeää on treenata soittotunnilla opeteltuja asioita heti tunnin jälkeen. Ja on totta, että rytminosasten laulaminen auttaa hahmottamaan kokonaisuutta. Viime sunnuntain jälkeen en meinannut millään muistaa miten yks komppi meni. Sitten aloin laulamaan alkua, jonka muistin ja siitä se sitten lähti.
v bear
19.09.2007 15:14:19
maks 50 min kerralla ja sit pitää 10 min rehti tauko ja taas eteenpäin.. koulu meninki on vain todettu joskus hyväksi.. ihminen sisäistää hyvin asiat sen 50 min ja sit pitää pitää tauko! siitä en osaa sanoa et montako kertaa toistaa sit ton... kai sen huomaa ku rupee puuduttaan... kaverille oli joku soitto opeki näin sanonut....
twist twist on jumala
Vic Firth
19.09.2007 20:40:08

Miksi katsoa kelloa? Itse ainakin treenaan sen verran mikä tuntuu hyvältä! Jos kroppa tai mieli sanoo, että ei enää, niin sitten ei enää. Jos taas potkua riittää treenailla pitemmän aikaa, niin miksipä ei! Suottapa sitä miettii, että kauanko sitä on tullut jo soiteltua ja onko tämä enää tehokasta kun soitin yli 50 min. Treenaus kehittää melko varmasti aina ;)
-
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)