poppamies 20.03.2008 07:40:39 (muokattu 20.03.2008 07:41:30) | |
---|
Olin eilen kuuntelemassa jazzkeikkaa missä rumpuja soitti suomen ainoa rumpujazztohtori, professori Markus Ketola. Markus on oikeakätinen rumpali ja rummut muuten tavallisesti aseteltu paitsi että haikka oli oikealla puolella ja lattiatomi vasemmalla. Basaria soitti tavalliseen tapaan oikealla takajalalla joten haikalle täytyi olla joku viritelmä. Onko tällainen setuppi kovinkaan tavallinen. En ainakaan itse muistaakseni koskaan ole vastaavaa nähnyt. G strings are for strippers! |
sahkuifk 20.03.2008 08:50:26 | |
---|
Ei ole olemassa outoja setin asetteluja, on vain kaavoihin kangistuneita rumpaleita. Olisko ollu haitsu vaijerin päässä? |
Perro Stupido 20.03.2008 09:42:54 | |
---|
Basaria soitti tavalliseen tapaan oikealla takajalalla joten haikalle täytyi olla joku viritelmä. Mä ainakin soitan basaria oikealla etujalalla. 010011000100111101001100 |
jazzmies 20.03.2008 12:49:24 | |
---|
Olisko ollu haitsu vaijerin päässä? Juurikin näin. Lue seuraava Viidakkorumpu, siinä puidaan Markuksen settiä, soittoa ja taiteellista toimintaa syvällisestikin. Maukasta makkaraa - Raikasta vettä - Kirkasta kalakeittoa |
Strumbali 20.03.2008 13:00:00 | |
---|
Bill Bruford on puolivälissä tuossa hi-hatin oikealla siirtämisessä? http://www.youtube.com/watch?v=nGprBR4Uc88Tai onkohan menossa jo toinen kierros ympäri. ;) Kappale on omituinen. Ei tuo ergonomisesti hullummalta näytä? Tuota Brufordin asettelua hi-hat edessä on käyttänyt myös Danny Carey. |
Lemon 20.03.2008 14:23:19 | |
---|
Olit siis mitä todennäköisimmin Pietarsaaren After Eightissä :) Hieno keikka oli kyllä ja Markuksen free rumpusoolo loistava. Max Schultz soitti aivan uskomattoman tyylikkäästi kitaraa ja koko paketissa oli kiva energia ja uskallusta kaikilta ylittää itsenä, vaikkei se ykkönen aina osunukaan kaikilla samaan. Meillä oli kys. bändin kanssa workshoppi koululla aiemmin päivällä ja se oli myös erittäin hyvä. En ehkä koskaan ole soittanut niin "helpposoittoisen" basistin kanssa, kuin Jan Simmons. |
DTR 20.03.2008 22:29:06 | |
---|
Basaria soitti tavalliseen tapaan oikealla takajalalla joten haikalle täytyi olla joku viritelmä. Anteeksi offtopic, mutta tää oli kyllä päivän paras. Kiitos siitä. |
sutikomppi 22.03.2008 06:40:35 | |
---|
Olin eilen kuuntelemassa jazzkeikkaa missä rumpuja soitti suomen ainoa rumpujazztohtori, professori Markus Ketola. Markus on oikeakätinen rumpali ja rummut muuten tavallisesti aseteltu paitsi että haikka oli oikealla puolella ja lattiatomi vasemmalla. Basaria soitti tavalliseen tapaan oikealla takajalalla joten haikalle täytyi olla joku viritelmä. Onko tällainen setuppi kovinkaan tavallinen. En ainakaan itse muistaakseni koskaan ole vastaavaa nähnyt. Kai tämä asettelu on lähtöisin ajatuksesta, että jos rummut keksittäisiin nyt, niitä ei soitettaisi kädet ristissä. Ergonomiasta tässä on kyse. Näin Markus asiasta kertoi. Rumpujensoitto on yksinkertaisten rytmikuvioiden toistoa, erilaisilla nopeuksilla. |
gulfstream650 22.03.2008 10:17:52 | |
---|
Mä ainakin soitan basaria oikealla etujalalla. Minun basaripedaalia polkee oikea takajalka. Etujaloissa pidän kepuloita. Svengaa kuin saksanhirvi. |
Kailis 22.03.2008 10:27:02 | |
---|
Minun basaripedaalia polkee oikea takajalka. Etujaloissa pidän kepuloita. Olet tuon Perro Stupidon sukulaisia? |
kimizu 22.03.2008 12:03:02 (muokattu 22.03.2008 12:04:02) | |
---|
Joskus takavuosina olin kuuntelemassa Markuksen klinikkaa Semifinalissa, ja silloin hän oli aika hiljattain ottanut tuon haitsu-systeemin käyttöön. Kyselin silloin tarkemmin sen rakenteesta, ja sehän ei tosiaankaan ollut "normaali" vaijerilla toimiva hi-hat, vaan jonkun metallimiehen koneistama mekaaninen linkku-systeemi. Markus kertoi kyseisen rakenteen olevan paljon tarkempi soittaa kuin vaijerihaitsun. Viritys oli vielä protovaiheessa, taisi olla versio 2 menossa. En tiedä onko herra nykyisin siirtynyt vaijeri-haikkaan? Kysäisin samalla soitosta, miten esim. vedetään 16-osa discokomppia kun haitsu ei ole normaalisti siinä vasemmalla. "vedät vaan yhden tuplaiskun johonkin väliin, ei sen kummempaa" Markus totesi, heh... Hieno mies ja erittäin hieno soittaja! |
Kailis 22.03.2008 12:14:54 | |
---|
miten esim. vedetään 16-osa discokomppia kun haitsu ei ole normaalisti siinä vasemmalla. No jos lähtee vasemmalla liikkeelle haikkaan niin onnistunee? Tupliakin voi vetää väliin jos haluaa oikealla väkisin lähteä, mutta hankalampi se niin päin on. Joutuu käyttämään kahta tuplalyöntiä oikealla, juuri ennen snareiskua ja sen jälkeen. Ei kovin ergonomista. |
Epämuusikko 22.03.2008 13:05:02 | |
---|
Vissiin normihaitsulla soittaminen + nuottien lukeminen pää käännettynä tehnyt tehtävänsä. Tai siis, enempää spekuloimatta tai väärin muistelematta joku syy tuohon settiin siirtymiseen + nuottitelineen sijoittamiseen basarin taakse oli. Haitsukäkätin on valmistettu Norjassa, sitä olen monesti päässyt ihastelemaan. Mahtava soittaja. "Joskus annoin. Voi jumalauta sitä pieremistä"-Noir.
Bustard #1 |
Perro Stupido 22.03.2008 22:38:01 | |
---|
Olet tuon Perro Stupidon sukulaisia? Vuh vuh. Tykkään kun mulle heitetään kapulaa. 010011000100111101001100 |
kimizu 23.03.2008 19:30:07 (muokattu 23.03.2008 19:31:30) | |
---|
No jos lähtee vasemmalla liikkeelle haikkaan niin onnistunee? Tupliakin voi vetää väliin jos haluaa oikealla väkisin lähteä, mutta hankalampi se niin päin on. Joutuu käyttämään kahta tuplalyöntiä oikealla, juuri ennen snareiskua ja sen jälkeen. Ei kovin ergonomista. Miten vaan taittuu, mulle vasemmalla liidaaminen ei ole kovin luonnikasta, siksi sitä silloin kysäisinkin. Helposti jossain fillissä menee käsijärjestys sekaisin. Markukselle tuskin tuplaiskun soittaminen haluamaansa paikkaan tuottaa mitään ongelmia :)) Paradidle-kuviolla olisi aika hyvä vetää tota disko-osastoa, jos haitsu olisi jostain syystä oikealla ja haluaisi aloittaa oikealla kädellä. Eli näin (suluissa oleva isku virveliin, muut haitsuun) OVOO (V)OVV jne. |
Kailis 24.03.2008 01:27:43 | |
---|
Miten vaan taittuu, mulle vasemmalla liidaaminen ei ole kovin luonnikasta, siksi sitä silloin kysäisinkin. Helposti jossain fillissä menee käsijärjestys sekaisin. Markukselle tuskin tuplaiskun soittaminen haluamaansa paikkaan tuottaa mitään ongelmia :)) Paradidle-kuviolla olisi aika hyvä vetää tota disko-osastoa, jos haitsu olisi jostain syystä oikealla ja haluaisi aloittaa oikealla kädellä. Eli näin (suluissa oleva isku virveliin, muut haitsuun) OVOO (V)OVV jne. On aivoille hyvää treeniä tuo vasemman käden liidaaminen. Yleensäkin helpottaisi asioita jos osaa lähteä filleihin vasurilla. Sehän siellä valmiina yleensä odottaa. |
Roberto 24.03.2008 10:31:51 | |
---|
On aivoille hyvää treeniä tuo vasemman käden liidaaminen. Ja jos ei liikaa treenaa se on myös loistava Ralph Molina-emulaattori. |
kimizu 24.03.2008 14:47:03 (muokattu 25.03.2008 10:00:38) | |
---|
On aivoille hyvää treeniä tuo vasemman käden liidaaminen. Yleensäkin helpottaisi asioita jos osaa lähteä filleihin vasurilla. Sehän siellä valmiina yleensä odottaa. Totta, filleistäkin tulee metkan kuuloisia kun aksentoi vasurilla tai aloittaa ne vasemmalla kädellä. Muu bändi vaan helposti putoaa kyydistä jos heittää liian eksoottisia aksentteja, luulevat että komppi kääntyi, vaikka mitään dramaattista ei tapahtunutkaan. Treeneissä ok, keikoilla ei liikaa viitti kikkailla, tulee murhaavia katseita rumpalin suuntaan, heh... Joskus nuoruudessa mursin muutaman sormen oikasta kädestä ja soitto oli hieman hankalaa kipsin kanssa. Niinpä käänsin koko setin vasuriksi ja soittelin pari kuukautta vasurisetillä. Hyvää treeniä se oli. EDIT: En sananmukaisesti murtanut sormiani, vaan ne murtuivat kun lippasin fillarilla. (Tahallisten väärinkäsitysten välttämiseksi, kts. alle) |
Kailis 24.03.2008 16:10:28 | |
---|
Totta, filleistäkin tulee metkan kuuloisia kun aksentoi vasurilla tai aloittaa ne vasemmalla kädellä. Muu bändi vaan helposti putoaa kyydistä jos heittää liian eksoottisia aksentteja, luulevat että komppi kääntyi, vaikka mitään dramaattista ei tapahtunutkaan. Treeneissä ok, keikoilla ei liikaa viitti kikkailla, tulee murhaavia katseita rumpalin suuntaan, heh... Joskus nuoruudessa mursin muutaman sormen oikasta kädestä ja soitto oli hieman hankalaa kipsin kanssa. Niinpä käänsin koko setin vasuriksi ja soittelin pari kuukautta vasurisetillä. Hyvää treeniä se oli. mursin muutaman sormen oikasta kädestä No jumaliste hyvä idea! Missäs se vasara olikaan...vaikeaa vasemmalla...VAIMO! |
K.Suninen 30.03.2008 11:06:10 | |
---|
Ite soitan open handedina, ride vasemalla. Monesti on tulu aikasempina vuosina kokeiltua kaikenmaailman lattiatomi-oikella-puolella ja tomit-känteisessä-järjestyksessä ja ties mitä ihme järjestyksiä. Ja oon huomannu saman myös useilla muilla open handed-rumpaleilla. Mutta aina sitä on tullut päädyttyä takas "normaaliin" asetteluun. En vaan oikeestaan nää paljoakaan järkee, miks pitäis tän tyylin takia kääntää settinsä ylösalasin.. niinku mikä se fyysinen gebardeeri siinä oli, ett keinut sä sisään vai et? |