Aihe: ??äänenvoimakkuudesta??
1 2
komppianddi
15.03.2008 16:39:44

Olisiko hyvä olla riisipuikkokapulat treeneissä, jos uista soittimista ei kuulu, vai pitäisikö rumpalin soittaa yksikertaisesti soittaa kunnon kapuloilla hiljempaa.
komppianddi
15.03.2008 16:41:09

Anteeksi tuohon sanaan "uista" pitäisi tulla muista:D
Strumbali
15.03.2008 17:03:20 (muokattu 15.03.2008 17:04:10)
Tuosta äänenvoimakkuudesta käytetään termiä dynamiikka rumpusetin soitossa. Sillä tarkoitetaan kovan ja hiljaisen lyönnin välistä äänenvoimakkuuseroa. Siitä on hyötyä, että pystyy hallitsemaan soittonsa laajalla dynamiikalla eli eri äänenvoimakkuuksilla.

Tässä mielestäni oiva esimerkki hyvästä dynamiikan hallinnasta rumpusetillä:
http://www.youtube.com/watch?v=EQhCJmh36Oc

Joissain tapauksissa, jos vaaditaan niin hiljaista soittoa, että homma menee jo mahdottoman hankalaksi, voi olla parempi alkaa miettimään kapuloiden vaihtoa vaikkapa niihin "riisitikkuihin" tai alkuunsa vain ohuempiin kapuloihin.

Esimerkiksi akustinen kitara ilman erillistä äänen vahvistusta ja akustinen rumpusetti ovat äänenvoimakkuuksiltaan hankalia sovittaa yhteen. Myös tilan akustiikka luo omat vaatimukset akustiselle rumpusetille.

Korjatkaa joku, jos teksti meni kaikessa viisauden yrityksessään aivan hutia. ;)

Komppiandille vinkiksi, että siellä on semmoinen pyyhekumin kuvake oikeassa yläreunassa ja sillä voi editoida jälkikäteen kirjoittamaansa tekstiä.
jazzmies
15.03.2008 22:49:54
Sudit haltuun, koska niillä voi luoda tuttuihin kipaleisiin raikkaita ratkaisuja. Riisikepit eivät mielestäni sovi mihinkään muuhun kuin samban soittoon repiniquella, jos ne vain kestäisivät.

Eli kun hyväkään dynamiikka kapuloilla ei yllä tarpeeksi pieneksi, niin silloin sudit kouraan ja treenikämpälle!
Maukasta makkaraa - Raikasta vettä - Kirkasta kalakeittoa
Sonormies
16.03.2008 19:42:35
Strumbali: Tuosta äänenvoimakkuudesta käytetään termiä dynamiikka rumpusetin soitossa...

Hyvä St.Rumbali! Loistavan harkittu ja selkeä vastaus esitettyyn kysymykseen. Plussa läsähti.
"Sonor macht frei." Nimim. Linnunlaulupuu
Strumbali
16.03.2008 20:48:21
Ohops, kiitos. Täytyi oikein kiittää, kun noin mahtipontisesti kehutaan. :)
Dnjmaster
17.03.2008 16:50:06
Riisikepit eivät mielestäni sovi mihinkään muuhun kuin samban soittoon repiniquella, jos ne vain kestäisivät.

Menee offtopiciksi mutta rohkenen olla eri mieltä kanssasi. Itse innostuin kovasti riisikeppien tuomasta fiiliksestä nähdessäni tv:stä, kun Sami Kuoppamäki soitteli joitakin idols finaalikarisntojen biisejä niillä. Toi mukavan uudenlaista fiilistä perus kepittelyyn (kapuloilla soittoon). Mutta mielipideasioitahan nämä :)
kalamies#40 >-)))>
Progressor
17.03.2008 17:22:19
Menee offtopiciksi mutta rohkenen olla eri mieltä kanssasi. Itse innostuin kovasti riisikeppien tuomasta fiiliksestä nähdessäni tv:stä, kun Sami Kuoppamäki soitteli joitakin idols finaalikarisntojen biisejä niillä. Toi mukavan uudenlaista fiilistä perus kepittelyyn (kapuloilla soittoon). Mutta mielipideasioitahan nämä :)

Minusta ne sopivat parhaiten jonkinlaiseen akustispainotteiseen country/folk -tyyppiseen meininkiin. Sitten on tilanteita, joihin ne eivät sovi ollenkaan. Viime syksynä Jethro Tullin keikalla Doane Perry soitti niillä, ja kyllä oli ponnettoman kuuloista, vaikka hieno rumpali onkin kyseessä.
Se, joka ei tiedä mitään ja tietää, ettei tiedä mitään, on viisaampi kuin se, joka ei tiedä mitään eikä tiedä, ettei tiedä mitään.
S.M.A.K.
Youni
17.03.2008 19:43:11
Mun mielestä hiljaa soittaminen lähtee tekniikasta. Suteihin tai rodeihin siirtyminen muuttaa saundia ja tatsia jo niin oleellisesti, että se muuttaa koko omaa soittamista. Ei siis tule soitettua samoja juttuja, kuin puukapuloilla. Mä valitsisin kädenjatkeet biisin, saundin, genren ym. seikkojen mukaan. Toki on tilanteita, joissa volumen taso ajaa jostain kumman syystä saundin edelle niin rankasti, ettei tekniikka kestä puukapuloiden käyttöä.

Jos haluaa pysyä puukapuloissa, mutta soittaa hiljempaa, niin kannattaa tutustua erilaisiin kapuloihin. Lyhyempien, kevyempien ja pienitippisten kapuloiden käyttäminen auttaa kummasti.

Olisiko hyvä olla riisipuikkokapulat treeneissä, jos uista soittimista ei kuulu, vai pitäisikö rumpalin soittaa yksikertaisesti soittaa kunnon kapuloilla hiljempaa.

Mitä soittimia setillä jätät varjoosi? Soitatteko kovaa? Nämä seikat auttavat päättelemään, että mistä kiikastaa.
"Käyttäkää sitä hakua, ja toisaalta älkää joka kohtaan itkekö turhaan sen haun käytöstä." -Moderaattori
mukis
17.03.2008 20:57:00

Minusta ne sopivat parhaiten jonkinlaiseen akustispainotteiseen country/folk -tyyppiseen meininkiin. Sitten on tilanteita, joihin ne eivät sovi ollenkaan. Viime syksynä Jethro Tullin keikalla Doane Perry soitti niillä, ja kyllä oli ponnettoman kuuloista, vaikka hieno rumpali onkin kyseessä.

Jeps. Mäkin olin Tullia katsomassa (Tampereella) ja pidin kyllä oikein kovasti rumpalista - ja keikastakin. Mun mielestä rumpusoundit oli yllättävän hyvät riisikepitykseksi. Eipä silti: välillä kyllä tuli mietittyä, että miten hyvältä kuulostaisikaan, jos olisi kapulat käytössä.
OPJ1974
18.03.2008 08:28:12

Riisikepit eivät mielestäni sovi mihinkään muuhun kuin samban soittoon repiniquella, jos ne vain kestäisivät.

Jee, minäkin rohkenen olla eri mieltä. Tietysti riippuu, miten kovaa haluat sambaa soittaa, mutta oletan, että puhut karnevaalisambasta - kun kerran repiniquen mainitsit ;) Itse asiassa kymmenen vuoden kokemus caixa-rummun, ja myös repiniquen soittamisesta on osoittanut, että karnevaalisambassa on sitä parempi, mitä painavampi kapula. Ja mielellään painotus kärjessä, jolloin kapula tekee itsekseen sitä työtä. Tämä yllättävää kyllä pätee myös tamborim-rummun soittamiseen, jota soitetaan itse asiassa pitkällä, riisikepin tapaan "monisäikeikeisellä tai -haaraisella" risulla.

Ja karnevaalisambassa on sekin, että yleensä se ei mitään munatonta tissinläpsyttelyä ole, vaan rumpua lyödään ja lujaa. Siinä ei riisikepit paljon kuulu. Muistaakseni neljän hengen baterialla täällä Suomen niemellä on mitattu äänevoimakkuudeksi parhaimmillaan lähes 110 desibeliä (ravintolakeikalla).
Kaverin suusta kuultua: "Ihmisellä on yläpää ja alapää ja siinä välissä on rytmi"
MK73
18.03.2008 10:25:15 (muokattu 18.03.2008 10:36:52)
Uskokaa tai älkää, mutta risukepit ovat meidän bändin kohdalla mahdollistaneet soittaa rokkimeiningillä hyvinkin pienissä paikoissa. Joissain tapauksissa soitto/tanssitila on ollut kooltaan vain muutama kymmenen neliötä. Hää- ym. keikoilla homma toimii mainiosti koska meteli pysyy näin kurissa. Silti nuorempi yleisö on tullut kehumaan rouheaa menoa, eikä iäkkään juhlaväenkään ole tarvinnut liioin närkästellä.

Kun virveliin lyö kantin kyytiin, saa risuillakin tarvittaessa aika mojovan paukun. Itselleni rumpalina on tullut fiilistä siitä, että voi soittaa ihan reilusti ja napakasti, eikä volat nouse heti tappiin.
Nolte
18.03.2008 10:38:21
Kun virveliin lyö kantin kyytiin, saa risuillakin tarvittaessa aika mojovan paukun.

Näin muuten on. Ääntä lähtee ihan kivasti olematta kuitenkaan samalla lailla läpitunkeva, kuin normikepillä mätettäessä. Soundikaan ei minusta ole tuossa tapauksessa mikään munaton pöksähdys.
nxvbvkjhuerghbxn3579328!!!
fifehole
18.03.2008 13:03:41

Uskokaa tai älkää, mutta risukepit ovat meidän bändin kohdalla mahdollistaneet soittaa rokkimeiningillä hyvinkin pienissä paikoissa. Itselleni rumpalina on tullut fiilistä siitä, että voi soittaa ihan reilusti ja napakasti, eikä volat nouse heti tappiin.

Samaa mieltä. Olen jo vuosia tehnyt itse riisikepit, käyttänyt kestävämpää materiaalia kuin kaupan kepeissä ja kutistesukkaa. Parin hinnaksi tulee n. 3€ kun liikkeessä maksaa sen 20€ ovh. Olen lisäillyt keppeihin tarvittaessa kantti ja kellolyöntejä varten ns. kovan pinnan ja toimii oikein hyvin. Minun käytössä kaupan tikut ei kestä ehjänä kovinkaan kauaa, mutta omatekoiset kuukausia. Suosittelen kokeilemaan itsetehtyjä jos riisikepeille on käyttöä.
Head for an eye
Kailis
18.03.2008 18:42:24

Samaa mieltä. Olen jo vuosia tehnyt itse riisikepit, käyttänyt kestävämpää materiaalia kuin kaupan kepeissä ja kutistesukkaa. Parin hinnaksi tulee n. 3€ kun liikkeessä maksaa sen 20€ ovh. Olen lisäillyt keppeihin tarvittaessa kantti ja kellolyöntejä varten ns. kovan pinnan ja toimii oikein hyvin. Minun käytössä kaupan tikut ei kestä ehjänä kovinkaan kauaa, mutta omatekoiset kuukausia. Suosittelen kokeilemaan itsetehtyjä jos riisikepeille on käyttöä.

Mitä materiaalia käytät? Vois kuvitella että lakaisukoneissa käytettävä matsku olis pirun kestävää. Kerrohan teko-ohje.
fifehole
18.03.2008 19:16:10 (muokattu 18.03.2008 22:22:44)

Mitä materiaalia käytät? Vois kuvitella että lakaisukoneissa käytettävä matsku olis pirun kestävää. Kerrohan teko-ohje.

Tottahantoki!

Lakaisukoneenharjoistakin olen tehnyt, mutta kukkakaupoista saa sellaisia 50-60cm pitkiä n. 3mm paksuja kukkakeppejä (ilmeisesti jotain bambua) 100kpl nippuina.

Lisäksi tarvitset:

- Liimaa (Postik tms.)
- Sähköteippiä
- O-renkaita (ei pakollisia)
- Kutistesukkaa (liimalla)
- Pexep tulppia (Tulppa jota käytetään muovisten vesijohtojen päissä asennusvaiheessa)

1. Valitse niin monta keppiä kuin haluat saadaksesi oikean paksuinen kapula(itse käytän 7 keppiä, tulee pyöreä)

2. Upota päät liimaan 10 cm pituudelta ja anna kuivua sen 10min.( tämä siksi ettei kepit ajanmyötä irtoa kahvasta ja lennä solistin tupeerattuun fledaan)

3. Aseta kepit yhteen, niin että nipusta tulee mahdollisimman pyöreä ja teippaa kepit yhteen parista kohtaa.

4. Kapulan peräpäähän voi laittaa sopivan Pexeptulpan pyöristykseksi. (ei pakollinen)

5. Sitten pätkäistään sopivan mittainen pala kutistesukkaa kahva osaan (itse käytän aika pitkää tuppea reunaiskujen takia) ja kuumailmapuhallinta käyttäen "sulatetaan" sukka kapulan päälle. Näin kepit on tukevasti liimautuneet tuppeen ja toisiinsa.

6. Kaupan kapuloissa käytetään O-renkaita tai muoviputkea säätämään nipun kireyttä. Itse leikkaan kutistesukasta 2 n. 2-3cmm pitkää palasta ja sulatan haluamiini kohtiin tiukentamaan nipun.

7. Mittaa itsellesi sopivan pituiset kapulat ja katkaise sen mukaan. Itse olen vielä hieman pyöristänyt kapuloiden päitä.

Oikeasti tosi helppo tapa valmistaa kapulat ja raaka-aineina voi käyttää useita eri materiaaleja mieltymysten mukaan.

6 kohdasta sen verran. Kun kapulalla soitetaan alkaa nuo kiristysrenkaat löystyä liimauksesta ja pystyt säätämään niiden paikkaa. Itse teipaan ne kiinni ettei ne pääse liikkumaan. Jos haluaa voi laittaa ohutta muoviputkea säätörenkaiksi ja kellosoundin saa helpommin kuulumaan.
Head for an eye
markkuliini
18.03.2008 21:29:31

Tottahantoki!

Lakaisukoneenharjoistakin olen tehnyt, mutta kukkakaupoista saa sellaisia 50-60cm pitkiä n. 3mm paksuja kukkakeppejä (ilmeisesti jotain bambua) 100kpl nippuina....

Bravo! +

Virhe! Liian ytimekäs kirjoitus!
...kuvitellen että jokainen kuutio puuta tarkoitaa kissan päivät vitun pitkäksi ajaksi...
jazzmies
19.03.2008 14:10:28
...että karnevaalisambassa on sitä parempi, mitä painavampi kapula. Ja mielellään painotus kärjessä...

Totta 100 %. En tiedä mikä minuun meni. Repsaahan soitetaan usein muovisella sentin paksuisella hieman joustavalla kepillä. Eikös se näin ollut?
Maukasta makkaraa - Raikasta vettä - Kirkasta kalakeittoa
OPJ1974
20.03.2008 09:18:57 (muokattu 20.03.2008 09:20:32)

Totta 100 %. En tiedä mikä minuun meni. Repsaahan soitetaan usein muovisella sentin paksuisella hieman joustavalla kepillä. Eikös se näin ollut?

Samba-Reggaessa, Samba Funkissa ja muissa modernimmissa samban alalajeissa käytetään repiniqueta (siis kotoisammin repsaa) soitettaessa yleensä kahta muovista (nylon tms.) risua tai keppiä, paksuus soittajan mieltymysten mukainen. Noissa yleensä homma painottukin enemmän clave-ja kuviopohjaiselle soitannalle.

Karnevaalisambassa en kyllä muovisia soittokapuloita tai -risuja (tampborimia lukuunottamatta siis) ole nähnyt käytettävän. Meillä sambakoulussa ainakin on kautta aikain käytetty ihan rumpukapuloita (jotka pätkäisty normaalaista rumpukapuloista: tipin puoleisesta päästä pois n. 5-10 cm, ja kapulaa soitetaan niin, että normaalisti kädensijana toimiva kapulan pää on lyöntipää).

Joustava kapula olisikin repsaa soitettaessa huono ratkaisu, koska rebound on tärkeä: repsan peruskuviohan on 1/16-osia ja suurin osa niistä yhdellä (kapula) kädellä:

|OooX|OooX| jne. (tahtilaji 2/4)

Missä O=painotettu kapulakäden isku ja X=painotettu, ei-kapulakädellä tapahtuva släppi. Ja tietysti fraaserauksen kanssa (säkätys).

Jossain ketjussa aikanaa vissiin tätä sivusinkin aikoja sitten.

Menee jo pikkaisen offtopiciksi, sori.

Riisikepit on kova juttu silloin, kun niitä voi käyttää ja toi "Tee-se-itse-riisikeppi"-ohje on kyllä plussan arvoinen :)
Kaverin suusta kuultua: "Ihmisellä on yläpää ja alapää ja siinä välissä on rytmi"
rymy
20.03.2008 10:18:05
Itse käytän jossain biiseissä hitustelukeikoilla kompromissia täälä olevien koulukuntien väliltä.
Eliskäs toiseen käteen kapula toiseen riisikeppi. Tällä keinolla ei peltisaundit mene ihan tussuks mutta virveliä voi lyödä edes jollain lailla hallittavalla voimalla.
Lisäksi fifeholen tapaan olen tuunannut riisikeppejä muutamaan "jämäkkyysluokkaan".
Kokemuksen kautta oppii, mikä kompinaatio toimii milloinkin.
Olen näköjään merkannutkin näitä yhdistelmiä biisimuistiinpanoihin.
Ei se oo ny niin v...n tarkkaa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)