Aihe: Tahaton leuan/naaman vääntely soittaessa?
1 2 3
akisetä
16.05.2008 09:38:38
En tiedä onko tämmösestä aiheesta ollut joskus jo puhetta, mutta ajattelinpa kuitenkin ottaa nyt asian esille..

Eli onko muilla samaa "ongelmaa" kuin minulla, että soittaessani rumpuja, jostain ihmeen syystä vääntelen leukaa niin että tunnin soittamisen jälkeen leuka/posket on suorastaan kipeät? Ja todellakin siis ihan tahattomasti. Tuo alkaa pikkuhiljaa ärsyttää. Silloin tällöin yritän tarkoituksella pitää naamaa ns. peruslukemilla soittaessani, mutta aina se karkaa tuohon vääntelyyn ihan huomaamatta. Keikoilla eikä bänditreeneissä ei onneksi naama pahemmin vääntyile (mitä videopätkistä oon kahtonu), mutta soittokaan ei ole silloin läheskään yhtä rentoa ja sujuvaa kuin yksin treenatessa.

Soitto on siis kuitenkin melko rentoa ja mukavaa mutta leuka on kipeä soiton jälkeen, pois lukien siis keikat ja bänditreenit, joistain kumman syystä.. Kerran pistin videolle kun soittelin kotona itekseni, niin voi saakeli kun naama vääntyili kuin Jim Carreyllä konsanaan, eikä ite voi asialle mitään. Naurakaa toki pois jos siltä tuntuu, mutta minä kyllä haluaisin tuosta äkkiä eroon. Heittäkäähän kommentia ja kokemuksia tästä sekä myöskin muista soiton aikana tapahtuvista tahattomista liikkeistä ja tempuista yms.!
HCW
16.05.2008 09:57:43
Lainaus erään kitaristin suusta:

"Siinä vaiheessa kun tyyppi X alkaa soittaa sooloa, niin se ei ole välttämättä mitenkään erikoista. Mutta siinä vaiheessa, kun sen soittajan turpa aukeaa semmoiset puoli metriä niin tietää, että nyt alkaa tapahtua"

Eli ei syytä huoleen vaikka naama vääntyileekin. Tietty eri asia, jos joka treenin jälkeen pitää käydä turpaasa lääkärillä näyttämässä :D
"Pysy loitolla, lakkaa piipittämästä, älä vittuile, ole hyvä."-J.Leskinen.
Ruutikallo
16.05.2008 10:57:12
Kyllä minä jotenkin alitajuisesti suutani liikuttelen.
Tosin en niin radikaalisti, kuin edellä mainittiin.
Lähinnä huulia liikuttelen ja usein myös kelaan 4-osapulssia hampailla =)

Usein kuitenkin keikoilla tulee laulettua biisejä vaikka ei mikkiä olekaan ja laulutaitoni on olematon.

Eikai syytä huoleen "akisedällä" jollein hierontaan joudu moisen irvistelyn takia.

-H-
"Siit hyvästähä mie sahhaan siult puol päätä"
SaukHo
16.05.2008 11:59:25
Eikö tämä PMMP:n rumpali tee myös tällaista leuanvääntelyä tai jtn? Keikoilla ainakin olen nähnyt mitä olen tv:stä katsonut.
Weetoz
16.05.2008 12:23:03 (muokattu 16.05.2008 12:24:31)
Itselläni on aina sellainen "V*ttu tule tänne niin vedän sua turpaan" -ilme naamalla kun soitan. Vaikka siis olen ihan leppoisa kaveri ja vaikka olisi miten hyvä fiilis. Jotenkin se varmaan johtuu keskittymisestä. Sitten jos tulee oikein tiukka paikka, niin laitan suun sillee, että huulia ei näy ollenkaan. Varmaan melkein kaikilla on omat ilmeensä ja tapansa kun soittaa. Ei näytä fiksulta meikäläisenkään paukuttelu.

Toisaalta mie oon kyllä sitä mieltä, että se ei välttämättä ole huono juttu, jos vääntelee naamaa. Ainakin itse olen huomannu, että jos tollasen ilmiön näkee livenä, niin siitä vaan välittyy sellanen fiilis, että nyt on meininkiä siinä touhussa.

E: kijrotusvihreitä
polytoximaniac
16.05.2008 12:45:30
Itsellä lähinnä sellainen "älykkyysosamäärätasollasaapas"-ilmeitä soittaessa, huulet törröllään jne.. Kitaristi mutrustaa huuliansa ja joskus nykii päätänsä.. Että eiköhän sitä kaikilla ole joitain liikkeitä.

Esim. Napalm Deathin ensimmäinen rumpali vispasi päätänsä puolelta toiselle blastia vetäessään.. Tuskin hirveän ergonomistä sekään.

Poikkeuksena voisi mainita kyllä Amoralin rumpalin, joka istuu kyllä ku tatti paikallansa. Kerran seurasin tarkemmin niin hyvä ku katse liikkui.
Kiitos ja anteeksi
jussiohman
16.05.2008 13:03:18
Tuosta olen tietoisesti pyrkinyt eroon. Samoin kuin siitä pirun 'hypyyttämisestä' eli perslihaksilla pomppii kompin mukana. Ihan vammasen näköstä ainakin meikällä.
rapukävelyä makeen
snake acey
16.05.2008 14:33:11

Eikö tämä PMMP:n rumpali tee myös tällaista leuanvääntelyä tai jtn? Keikoilla ainakin olen nähnyt mitä olen tv:stä katsonut.

Kyllä ja taitaa laulaa kaikki fillit mukana. "pam pam pam"

eikä siinä mitään, mukavan rennon ja hyvätuulisen näköistä soittoa.

http://www.youtube.com/watch?v=vcDw57FGeQs&feature=related
Speedy
16.05.2008 14:42:04

Hommaa peili josta voit katsella itseäsi.. Joko ihastella tai kauhistella..=I
"All I think about is time and groove" J. Porcaro
Foe mounier
16.05.2008 15:49:37
Mulla on tapana alkaa tuijottaa vasemmalle jos soitan pitkään jotain samaa.
Anonymous-jazz
16.05.2008 18:25:10

Jos kerta on akateemisesti olemassa oikea asento pitää sormia kapulan ympärillä niin hyvä että ei ole sentään oikea oppisia naaman asentoja joita pakotettaisiin konservatorioissa kuten jazz-soittamisessa usein tuttu huonoryhtimäinen kyyryselkäisyys.
"In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act" - George Orwell
Epämuusikko
16.05.2008 19:15:58
Jos kerta on akateemisesti olemassa oikea asento pitää sormia kapulan ympärillä niin hyvä että ei ole sentään oikea oppisia naaman asentoja joita pakotettaisiin konservatorioissa kuten jazz-soittamisessa usein tuttu huonoryhtimäinen kyyryselkäisyys.

hyvä hyvä anna palaa.
Duo Rehband & Voltaren. Bustard #1
sutikomppi
16.05.2008 22:11:37
Kullakin on oma tyylinsä mutta voihan se olla huvittavan näköistä ?
Joillakin kitaristeilla on samaa vikaa, kun käyttävät wah -pedaalia. Mitähän tähän nyt vastaisi. Ilmeile niinkuin haluat se ei kuulu kenellekään.
Rumpujensoitto on yksinkertaisten rytmikuvioiden toistoa, erilaisilla nopeuksilla.
Deino
16.05.2008 22:12:39

Naaman vääntelyä esiintyy täälläkin kun mennään lujaa ja äärirajoilla.
Neurosaur
17.05.2008 02:38:26
Mä katon joskus ylös ja irvistän jos tulee kokeiltua että "onnistuiskohan tää" =D
Perro Stupido
17.05.2008 13:03:06

Täällä sama. Myös virveli saa katseita osakseen.
Tänään otetaan kaljaa, viskotaan dartsia kaikkea tätä säestää tietenkin täysiä pauhaava enter sandman. -heikkijarvinen
Sa(n)kari
17.05.2008 17:08:41

Juu, minä oon kanssa huomannut ettei paljoo tuu suoraan katseltua. En tiiä meneekö sitä sitten kokonaan kieroon jos ei katso suoraan. Meinaan soittoergonomisesti. Pyh.
Simpson, eh? http://www.last.fm/user/SickNature/
Weetoz
17.05.2008 21:33:14
Ainiin ja minulla on tämä ilmiö myös, että välillä huomaan seuraavani katseella oikeaa kättäni. Eli jos komppaan rideen, katson oikealle, jos komppaan haikkaan, katson vasemmalle jne.
Deino
17.05.2008 21:43:37

Ainiin ja minulla on tämä ilmiö myös, että välillä huomaan seuraavani katseella oikeaa kättäni. Eli jos komppaan rideen, katson oikealle, jos komppaan haikkaan, katson vasemmalle jne.

Sama juttu.
Kailis
18.05.2008 05:54:03

Mulla mennyt jutut niin pieniksi että on pakko seurata. Kaikenmaailman pikkukilkutinta joita on pakko lyödä oikeaan kohtaa että helähtää. Enpä haluaisi nykyään tarkkailla itseäni yksin treeneissä. Olen jopa ottanut asiakseni kiinnittää huomiota siihen että heilun ja ilmehdin, ihan vaan vapautumisen hengessä. Ai saatana, yhtäkkiä tajusin että seuraavat treenit yksin vedän alasti. Helpottaa jo nyt.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)