Aihe: Aloittelijan rumpusetti?
1
V1lleK
18.04.2008 22:03:19
Hei,

Pikkusiskoni on kovin innoissaan rumpujen soittamisesta ja hän onkin jo joidenkin viikkojen ajan käynyt soittotunneilla. Ongelmana vaan on, että hänellä ei ole vielä omaa rumpusettiä, jolla harjoitella. Eli nyt olisi kaikki vinkit todella tarpeen, kun tarvis tietää, mistä kannattaisi aloittaa rumpuvehkeiden hankinta. Opettaja oli lähinnä ohjeistanut, että aivan halvimpia vehkeitä ei kannata hankkia, kun ne eivät kestä ja saundikin on huonoa. Saakos jotain intro-tyypin "perussettejä" valmiina vai pitäisikö lähteä kasaamaan jostain keskitason oppilas-/semipro-kamoista vähin erin uusia peltejä yms. muita hankkien? Ehkä jotain vois hankkia käytettynä? Zildjan ja Paiste ovat ymmärtääkseni hyviä merkkejä, mutta muuten en rummuista paljoa tiedä.

Kiitokset jo etukäteen kaikista neuvoista.

-Ville-
fifehole
18.04.2008 22:28:09

Monesti kysyttyä neuvoa ja löytyy varmasti useampikin keskustelu. Vastaan kuitenkin koska olen itse ihmetellyt samaa asiaa.

Kannattaa hankkia heti suht laadukkaat soittimet käytettynä. Torilta löytyy siskolle varmasti hyvät rummut ja symbaalit kohtuu hintaan. Kauppojen halpissetit tosiaan kannattaa jättää väliin, ne on huonoja ja jälleenmyyntiarvo on olematon.

Esim. tällä kaverilla http://muusikoiden.net/jasenet/51255 on käsittääkseni jotkut kivat pikku Tamat myynnissä ja hemmo on luotettava. Ota yhteyttä tai checkaile toria ja kysy mielipiteitä, saat myös asiallisia vastauksia ja neuvoja.
Head for an eye
Bobana
19.04.2008 02:39:54
Joo.
Täällä sataa äkkiä paskaa niskaan ja paljon tällasille kysymyksille mutta kun näytät olevasi oikeesti liikenteessä niin vastataan sitten.

Edellinen puhui asiaa käytettyjen oaslta. Mutta tässä hiukan listaa mitä EI kannata ostaa: Millenium, Stagg, Linko, Newsound, FM-music(vai mikä se oli) eli kuraa on kaikki paikat väärällään. Siis nuo olivat niitä sysipaskoja eli ne kannattaa kiertää kaukaa.

Sen sijaan saattaa löytyä ihan hyviä helmiä juuri vanhemmista vehkeistä esim Pearl World Series joita liikkuu välillä aika huokeastikin ja ovat jo hyvät aloittelijan rummut. Ja kyllä ne uudet tai vanhat Pearl Exportit ihan hyvät on aloittelijalle. Kalvovalinnoilla on myös suuri merkitys.

Se missä voi tinkiä on ständit eli symbaalien telineet. Niitten ei alussa tarvi olla mitään pro-tasoa ja jopa nuo "kuramerkkien" tekeleet menettelevät tässä kohtaa. Sillä nykyään laatu- ständi maksaa jo helposti 150€/kpl ja kun kuitenkin symbaaleita on aina muutama niin siinä menee äkkiä 500€ niin että hurahti.

Monesti sanotaan että huonot symbaalit vie harjoitteluinnon. Mutta minä olen täysin toista mieltä. Eihän aloittelija yleensä edes tiedä että miltä huippu pelti kuulostaa. Hän on vaan innoissaan kun halpis pellistä lähtee kova crashin-tapainen ääni. Ja soittaa ne monet hyvätkin soittajat halpispelleillä. Eli tässä kohtaa voi myös säästää.

Eli siitä vaan toria selailemaan.
Illalla hilpeenä kaljaa ja aamulla kalpeena hiljaa.
V1lleK
20.04.2008 21:03:45 (muokattu 20.04.2008 21:04:27)
Kiitoksia vinkeistä, ne todella tulevat tarpeeseen! Nyt alkaa vähitellen muodostua käsitys siitä, mihin noissa rummuissa kannattaa kiinnittää huomiota. Pitää itselläkin perehtyä vielä syvemmin tuohon rummunsoittoon ja etsiä lisää tietoa netistä. Torin rumpuosastoa pitääkin ruveta seuraamaan tarkemmin.

Anteeksi, jos tämä menee itsestäänselvyyksien utelemiseksi, mutta kun olen asiassa niin täydellinen ummikko, niin kyselen vielä, mitä kaikkea aloittelevan rumpalin minimivarustus pitää sisällään ja missä hinnoissa kohtuuhintainen perussetti suunnilleen on?

Off-topic: Puhaltimet-foorumilla on hyvä saksofoni faq ja rumpupalstallakin vastaava olisi varmasti paikallaan. Uskoisin, että rumpufoorumillakin aloittelijat kyselevät aika taajaan samoja kysymyksiä edullisista rumpuvehkeistä ja eri merkeistä. Toivottavasti jollakin ahkeralla rumpalilla olisi aikaa faq:n tekemiseen. Pankaapa asia muistiin.

-Ville-
Nolte
20.04.2008 21:07:39
Off-topic: Puhaltimet-foorumilla on hyvä saksofoni faq ja rumpupalstallakin vastaava olisi varmasti paikallaan. Uskoisin, että rumpufoorumillakin aloittelijat kyselevät aika taajaan samoja kysymyksiä edullisista rumpuvehkeistä ja eri merkeistä. Toivottavasti jollakin ahkeralla rumpalilla olisi aikaa faq:n tekemiseen. Pankaapa asia muistiin.

-Ville-

Kannattaa siirtyä tuonne "rumpukamat" -puolelle, nythän ollaan "soittaminen" -puolella. Kamapuolelta löytyy FAQeja vaikka millä mitalla.
nxvbvkjhuerghbxn3579328!!!
V1lleK
20.04.2008 21:12:44 (muokattu 20.04.2008 21:17:34)
Kannattaa siirtyä tuonne "rumpukamat" -puolelle, nythän ollaan "soittaminen" -puolella. Kamapuolelta löytyy FAQeja vaikka millä mitalla.

Oh, kaikki keskustelualueet eivät olleetkaan mulla näkyvissä ja en tiennyt tuosta toisesta palstasta. Sori ja kiitokset huomautuksesta.

E: Tuoltahan löytyy runsaasti tietoa, etenkin tuohon seuraavaan pitää perehtyä:
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=30&t=156494
karipv
22.04.2008 22:02:00
Joo.
Mutta tässä hiukan listaa mitä EI kannata ostaa: Millenium, Stagg, Linko, Newsound, FM-music(vai mikä se oli) eli kuraa on kaikki paikat väärällään. Siis nuo olivat niitä sysipaskoja eli ne kannattaa kiertää kaukaa.

No höpön pöpön ihan vaan itsellesi. Stagg-symbaalit ovat varsinkin hintaansa nähden hyviä peltejä. Noista muista merkeistä mulla ei ole kokemusta.
http://www.rytmi.com/vanharytmi/rytmi204/204Stagg-symbaalit.html
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=30&t=83293
"En pelkää sattaakaa miestä, koha eivät kii käy!"
WinterMad
12.05.2008 15:50:13
No höpön pöpön ihan vaan itsellesi. Stagg-symbaalit ovat varsinkin hintaansa nähden hyviä peltejä. Noista muista merkeistä mulla ei ole kokemusta.
http://www.rytmi.com/vanharytmi/rytmi204/204Stagg-symbaalit.html
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=30&t=83293

Mahtoin hän puhua vaan pönttömerkeissä Staggista, pellit on kyllä hyviä ainakin hintaansa katsoen.
"luulette olevanne hienoja kun kuuntelette paljon eri tyylejä mutta oikeasti paljon kovempi saavutus on jos kuuntelee vaan kokoajan gorgorothia tai eisiidiisiitä" - sub zero OSTAKAA LTD MH-1000, kiitos :)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)