Aihe: Komppien säveltäminen
1 2
Kailis
27.03.2008 11:10:01

Eli kuinka tarkkaan menette "nuottien" mukaan? En tässä tarkoita kirjoitettuja nuotteja, vaan sitä kuinka tarkkaan noudatatte kompin rakennetta. Neil Peart on hyvä esimerkki rumpalista, joka melko orjallisesti toistaa kompin samanlaisena. Vastakohtana voisi mainita Keith Moonin, joka tuskin kovin montaa kertaa heitti biisin komppia samalla tavalla.
Itse pyrin siihen, että biisin perusrunko olisi hyvinkin hanskassa. Varsinkin treenivaiheessa kun biisiä rakennetaan, käytän paljon energiaa siihen että saisin kompin palvelemaan biisin ideaa ja sielua. Sitten kyllä kun biisi on valmis ja sitä on veivattu jonkin aikaa, on kiva pistää esim. kolmijakoisia pommeja ja hidastettuja fillejä kavereiden kiusaksi.
Progressor
27.03.2008 14:45:06
Minä edustan aika pitkälti tuota Peartin tyyliä tässä asiassa. Treenausvaiheessa tulee tietysti kokeiltua eri juttuja, mutta ennemmin tai myöhemmin kappale saavuttaa minun osaltani "lopullisen" muotonsa. Joitakin pieniä muutoksia saattaa tulla ajan mittaan.

Musiikkityylillä on varmaan vaikutusta asiaan, samoin soittajan improvisaatiotaidoilla ja "sanastolla". Soitan bändissä, jossa rumpalilla ei ole hirveästi tilaa improvisoinnille, enkä minä siinä kovin hyvä olisikaan. Lisäksi uusien ideoiden syntyminen kestää minulla aika kauan. Tarkat sovitukset ovat siis minulle se kaikkein luontevin ilmaisutapa.
Se, joka ei tiedä mitään ja tietää, ettei tiedä mitään, on viisaampi kuin se, joka ei tiedä mitään eikä tiedä, ettei tiedä mitään.
S.M.A.K.
Hakki
27.03.2008 23:17:28
Riippuu vähän tilanteesta. Metallibändien kanssa yleensä tulee vedettyä joka kerta aika tarkalleen samalla tavalla miten ne on treenattu/nauhoitettu. Joskus sitä voi hullutella ja vetää jotain hihasta väliin.

Puhallinorkesterin kanssa kevyempää soitettaessa en oo varmaan kertaakaan soittanu jotain biisiä just samalla tavalla. Paitsi ne jotka vedetään suoraan nuoteista, tulisi sanomista jos alkaisi säveltämään lennosta väliin.

Yleisesti ottaen on ihan kiva välillä kokeilla, turvallisissa rajoissa tietty eli keikalla ei aleta sohlaamaan yli taitojen, vanhoihin biiseihin uusia koukkuja. Muutaman kerran tuollainen on jäänyt sitten elämään livesovitukseen. Uutta biisiä treenatessa tykkään vaihdella erilaisia komppeja lennosta, siinä saa hyvin makua siihen, miten biisi toimii erilaisten komppien ja fillien kanssa. Pitää vaan muistaa että bändikavereiden hermot ei kaikkea röytämistä kestä...
while(true) {play(metal);} | Ablaze In Hatred - www.ablazeinhatred.com | Kaikki tänään päättyy... | Searing Meadow - www.searingmeadow.com
south_of_heaven
27.03.2008 23:18:03
Kyllä tulee usein soitettua kompit eri tavoilla. Ne erittäin hyvin sopivat lyödään lukkoon, ja muuten heittelen omaa maustetta minkä heittelen usein päästäni. Studiossa meni näin ihan vain siksi etten biisejä vielä osannut (ei näin ikinä enää) ja siksi soitto meni päin helvettiä ja kuulostaa paskalta.

Tykkään heittää välillä polyrytmi-komppeja, joilla onnistun heittämään kaikki sekaisin:) onneksi soittokaverit rupeaa tottumaan, mikä on siinäkin mielessä hyvä juttu että aion tulevaisuudessa soittaa niitä varsinaisinakin komppeina.
Guitars are like assholes; Everybody has one.
Roberto
28.03.2008 07:31:36

Biisien teko/treenailuvaihessa tulee kokeiltua kaikenlaista, ja ne toimivimmat hommat sit jää käyttöön. Mitään fillejä en mieti ikinä erikseen, enkä todellakaan treenaa, vaan vetelen mitä sattuu mieleen tulemaan. Samoin kompit ja tempotkin on usein lähinnä samoissa maisemissa, ei mitenkään kiveen hakattuja.

Koitan kuitenkin aina miettiä sitä biisin soitantaa ja musaa kokonaisuutena enkä pelkästään rumpujen osuuttaa siihen. Levon Helmistä joku sanoi joskus että se soitollaan luonnostaan vain säestää laulajaa koska on itsekin sellainen ja siksi sen fraseeraus ym. on niin mahtavaa. Kuulostaa aika järkevältä touhulta mun korviin.
Niq
28.03.2008 08:54:42

Levon Helmistä joku sanoi joskus että se soitollaan luonnostaan vain säestää laulajaa koska on itsekin sellainen ja siksi sen fraseeraus ym. on niin mahtavaa. Kuulostaa aika järkevältä touhulta mun korviin.

Mulla on tapana säestää soitollani joko laulua tai rytmikitaraa. Basisti hiihtäköön perässä. ;)

Alkuperäiseen kysymykseen: Kompit pysyy yleensä suht samoina kunhan ne olen ensin sopivaksi hionut, fillejä taas tulee vedeltyä pääasiassa ihan miten sattuu, kuitenkin ne jotkut oleellisimmat yleensä fillaan samalla tapaan.
"I have a cunning plan" -Baldrick
K.Suninen
28.03.2008 21:26:12
Se on niin älyttömän paljon siitä biisistä kii..
niinku mikä se fyysinen gebardeeri siinä oli, ett keinut sä sisään vai et?
Kailis
29.03.2008 15:51:07

Se on niin älyttömän paljon siitä biisistä kii..

Ai jaa...?
Strumbali
29.03.2008 19:24:29 (muokattu 29.03.2008 19:46:19)
Komppeja säveltäessä kokeilen aika paljon. Minulla on mielestäni valtaisa valikoima manööverejä, joita pyrin käyttelemään säästeliäästi. Tämä ei siis tarkoita, että täysin yrittäisin manöövereistä eroon, en vain koe olevani kaikilta osin kovin muuntautumiskykyinen soittaja. Puhallinorkesterin kanssa soittamaan, hah? ;)

Treenivaiheen olen nykyjään tehnyt suurelta osin yksin. Pyydän taustanauhoja kitaroilla jne. ja pyöritän yksin kaikki mahdolliset vaihtoehdot. Noista manöövereistä on oikeastaan tarkoitus kaivaa se kultainen keskitie kokonaisuutta ajatellen. Omakohtaisesti sovitusosuuksien vaativuus on kasvanut kokoajan. Kun aletaan käsittelemään tunnin mittaista pökälettä, niin homma ei olekaan enään ihan helppo, myöskään studiossa soittaa ulos. Kompromisseja on tullut vielä nauhoitustilanteissa. Luetaan, manööverejä on kaivettu apuun vielä nauhoitusvaiheessa.

Kuitenkin sitten, kun kompit ja rakenne elintärkeine filleineen (?) on kohillaan, niin sillä mennään loppuelämä taistellen sisäistä Keith Moonia vastaan. Minusta hitusen tuntuu, että biisejä ei pysty koskaan sovittamaan loppuun rumpujen osalta. Aina saattaa puun takaa tipahtaa joku aivan uudenlainen näkemys johonkin kappaleen kohtaan. No mutta hienoahan se on.

Säveltäminen, niin mitenkähän tämä nähdään säveltämisenä missäkin instanssissa. Työtä se tekijälleen kyllä teettää, jos homman suhteen on kunnianhimoa.

Vielä semmoinen, että live-vetoihin varaan erityyppistä soittoa takataskuun. Samat asiat, mutta erilainen kuorrutus, tilanteen mukaan, oman soittotaidon puitteissa. Eli käytännössä soitankin haitsua livenä siinä, missä ridea treeneissä. Anna palaa, sisäinen Keith Moon! ;-D
Roberto
29.03.2008 19:37:45

Lisään vielä et kuitenkin lopulta se suora kasibiitti on aina paras!
Strumbali
29.03.2008 19:45:40
No sepä se.
Kailis
29.03.2008 22:41:38

Säveltäminen, niin mitenkähän tämä nähdään säveltämisenä missäkin instanssissa.

Joo, olis ehkä pitänyt puhua rakentamisesta, sovittamisesta, kasaamisesta yms. säveltämisen sijaan. Mutta pääasia että jengi tuntuu ymmärtävän, ainakin melkein kaikki...
Sonormies
30.03.2008 15:08:21
Aika nopeasti kompit vakiintuvat. Tärkeimpänä juttuna mulla kompin kehittelyissä ja kokeiluissa on yhteistyö basistin kanssa. Ei niin, että bassari ja basso aina vetää uniksessa, mutta että komppiryhmä löytää yhdessä vitsin, joka palvelee kyseistä biisiä. Meillä on niin tyylitajuinen basisti, että sen kanssa ei nämä hommat mene koskaan hieromiseksi. Ja se on mukavaa.
"Sonor macht frei." Nimim. Linnunlaulupuu
Deino
30.03.2008 17:03:31

Helvetin totta, Roberto, helvetin totta...
Youni
31.03.2008 17:53:08

Tätä vältän niin paljon kuin voin. Yritän poimia biisistä olennaiset iskut ja rytmit muilta soittimilta. Vaikein osa onkin rakentaa näistä komppi, joka on sulava ja hyvä. Näistä seikoista johtuen komppi pysyy lähes samanlaisena.
"Käyttäkää sitä hakua, ja toisaalta älkää joka kohtaan itkekö turhaan sen haun käytöstä." -Moderaattori
Perro Stupido
31.03.2008 19:31:04
Sellasta nickomcbrainimaista roiskimista. Tietyt kompit ja fillit menee aina samallailla, mutta sitten taas jotkin kohdat biiseissä tulee soitettua miten milloinkin. Mahdollisimman elävää tatsia koitan hakea biiseihin.
010011000100111101001100
Tarre
01.04.2008 10:54:47

Johtuuko tämä siitä, että se oikeasti sopii kappaleeseen parhaiten, vai siitä, että rumpali osaa soittaa sen parhaiten, vaiko kenties siitä, että yleisö haluaa kuulla kappaleessa jotain tuttua ja turvallista?
Hän ei syö elävää ravintoa. Hän syö kuollutta lihaa.
Roberto
01.04.2008 11:20:19

Johtuuko tämä siitä, että se oikeasti sopii kappaleeseen parhaiten, vai siitä, että rumpali osaa soittaa sen parhaiten, vaiko kenties siitä, että yleisö haluaa kuulla kappaleessa jotain tuttua ja turvallista?

Johtuu varmaan siitä et sellainen musa jota useiten satun soittelemaan perustuu lähinnä laulun tai muun melodian säestämiseen, ja usein kaikenlainen rytminen ja soinnutuksellinen keekoilu on pakollista vain jos se melodia ei yksinään kanna biisiä.

Your mileage may vary.
Analuuk
01.04.2008 19:44:53
Normaalisti basistien kanssa rakennan kompit ja sitten, kun hyvä löytyy niin se pidetään. Mikäli se on vielä muistissa seuraavalla kerralla.
http://youtube.com/watch?v=U2w4ZVWb3_Y
Starless
01.04.2008 20:07:07
Soitan joka biisiin aina ensin päin seiniä ja keksin vahingossa jonkin käänteentekevän loistokompin! Näin ne kaikki uudet jutut syntyy.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)