Aihe: Vuorolyönnistä kaksoislyöntiin
1
volc
27.10.2008 00:13:20
Prologi: Ympäri settiä orkestroitavat käsijärjestykset, http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=52&t=170582

Menee kovin teoreettiseksi, mutta oletetaan, että komppia soitetaan 8-osina ja filli on 32-osia. Missä temmossa siirryt fillissä vuorolyönnistä (ovov..) kaksoislyöntiin (oovv..), kun soitetaan suora ½ tahdin filli ilman painotuksia virveliin? Vai käytätkö tällaisessa fillissä aina vain toista? Missä piilee kaksoislyönnin etu ylipäätään? (muualla kuin nuissa ympäri settiä pyörittelyissä)

Jutun juuri on tässä se, että itsellä tuo kaksoislyönti on aina hitaampi, epätarkempi, epätasaisempi ja niin edelleen, kun verrataan vuorolyöntiin. On vaikeampi saada tasaista "trrrrrr"-filliä kaksoislyönnein. Myös kehitys on huomattavasti nopeampaa vuorolyöntiä harjoiteltaessa - sekä erilaisilla painotuksilla, että ympäri settiä. Eikä koskaan päinvastoin!
passe
27.10.2008 00:32:57 (muokattu 27.10.2008 00:38:02)
Ei kai double strokeilla lähtökohtaisesti korvailla single strokeja vauhdin puutteen vuoksi, varsinkaan suorissa rolleissa. Molemmathan kuulostavat erilaisilta.

Mahdollinen tuplaiskujen käyttöhän tulee kuvioon yleensä silloin, kuin sillä saavutetaan järkevämpi käsijärjestys. Joko setin asettelun sanelemana, tai sitten halutuista aksenteista johtuen.

Kyllä sen sinkkurollin saa rullaamaan aivan käsittämätöntä tahtia, kun vaan jaksaa soutaa. Kaiva jostain vaikka Danny Gottliebin vanha opetusvideo (mikähän piru sen nimi oli, anyone?), siinä sinkkutreeni väännetään rautalangasta.
Sometimes more is more
arse
27.10.2008 00:44:55

Kyllä sinkuilla käsi käy.
"The first thing, when you go into the studio, is that the engineer says, 'I hear all this ringing,' and I say, 'That's the sound of the drumkit, you prick! That's the way it's supposed to sound.'" -Cozy Powell
beethro
27.10.2008 08:11:05
Mä hurahdin tossa reilu vuosi sitten tuplaiskuihin ihan täysin sillä seurauksella, että singlet jäi melkein täysin treenamatta pitkäksi aikaa. Mulle tuplaiskussa ei ole kyse pelkästään käsijärkästä, jolla pääsee ympäri settiä kätevämmin, vaan mä huomaan sen eron myös soittotatsissa, soundissa jne. Sittemmin oon kyllä havainnut singlejenkin tärkeyden uudestaan, mutta en kyl kadu yhtään noit tuplaiskujen parissa vietettyjä treenitunteja. Jotenkin tuntuu että tuplat ja niiden kautta tullut push/pull- tekniikka ovat olleet mun soiton kannalta tärkein ja hyödyllisin yksittäinen tekniikkatreeni.
Musavisa on kisa
passe
27.10.2008 10:32:23
Sittemmin oon kyllä havainnut singlejenkin tärkeyden uudestaan

Monilla "huipuillakin" kusee sinkkurolli. Sitä harjoitellaan innoissaan kaikkea eksoottista ja usein sitten unohdetaan se (ehkä) tärkein.

en kyl kadu yhtään noit tuplaiskujen parissa vietettyjä treenitunteja.

Ei kannatakaan! Ehdottoman käyttökelpoinen työkalu sekin.
Sometimes more is more
Niq
27.10.2008 11:17:17

Monilla "huipuillakin" kusee sinkkurolli. Sitä harjoitellaan innoissaan kaikkea eksoottista ja usein sitten unohdetaan se (ehkä) tärkein.

Amen. Tässä oon viimeset pari viikkoa treenannut pääasiassa singlejä todella hitailla tempoilla. Tyyliin 70bpm puolinuotteja ja neljäsosia. Pirun haastavaa ja palkitsevaa. Kehitystä on siis tullut.

Tuplaiskujen kanssa oon yrittäny saada jotain rRlLRrLl -tyyppisiä juttuja hanskaan että saa haamulyönteihin kontrollia. Munsta noilla doublestrokerolleilla ei singlestrokerolleja korvata, eri tekniikka, eri soundi, eri käyttötarkoitukset. :)
"I have a cunning plan" -Baldrick
dumbass
27.10.2008 16:33:39

Korvaamaan tuplista ei ehkä ole, mutta mun mielestä ne on ehdottoman tärkeät osata luovien ja dynaamisten likkien luomisessa.
Youni
27.10.2008 17:36:52
Korvaamaan tuplista ei ehkä ole, mutta mun mielestä ne on ehdottoman tärkeät osata luovien ja dynaamisten likkien luomisessa.

Ihan totta, kyllä tuplat ehdottoman hyödyllisiä ovat.

Saundierostakin on puhuttu viisaita. Esimerkiksi 16-osat snareen kuulostavat astetta punkimmalta ihan singleinä kuin tuplina. Riippuu ihan siitä mitä hakee.
"Käyttäkää sitä hakua, ja toisaalta älkää joka kohtaan itkekö turhaan sen haun käytöstä." -Moderaattori
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)