Aihe: Basaritreeniä tarvitsee..
1
TJORMA
31.03.2009 20:52:46
Nyt kun on ollut aikaa testailla rudimenttejä näin alkuun käsille, niin mieleen tuli tuo ikuinen ongelmani eli bassorummun time jne. En jotenkin osaa säätää pedaalia (siis en osaa soittaa sillä) mieleisekseni ja väliin tuntuu ajoitus tökkivän. Sen tajuaa itse, mutta kun ei jalat toimi.. Olisko jotain suositeltavia harjoituksia ? Lueskelin joltain palstalta mm. nilkkapainojen käytöstä jne. Mitä mieltä olette ?

Entäs tuo soittotekniikka - jalkapohja alhaalla vai päkiällä vaan ? Olen soittanut päkiällä aina, mutta harjoittelu ei tekisi huonoa muutenkaan. Tuplapedaalikin on, mutta en varsinaisesti sillä hirveesti paukuta. Vapaata kommentti vaan..
-Jos näet panssarivaunun, on liian myöhäistä...! - Hyvä lääke se on pienikin lääke !
Bullitt
31.03.2009 23:26:04
TJORMA: Nyt kun on ollut aikaa testailla rudimenttejä näin alkuun käsille, niin mieleen tuli tuo ikuinen ongelmani eli bassorummun time jne. En jotenkin osaa säätää pedaalia (siis en osaa soittaa sillä) mieleisekseni ja väliin tuntuu ajoitus tökkivän. Sen tajuaa itse, mutta kun ei jalat toimi.. Olisko jotain suositeltavia harjoituksia ? Lueskelin joltain palstalta mm. nilkkapainojen käytöstä jne. Mitä mieltä olette ?

Entäs tuo soittotekniikka - jalkapohja alhaalla vai päkiällä vaan ? Olen soittanut päkiällä aina, mutta harjoittelu ei tekisi huonoa muutenkaan. Tuplapedaalikin on, mutta en varsinaisesti sillä hirveesti paukuta. Vapaata kommentti vaan..

Pari vinkkiä: heitä se tuplapedaali järveen ja ongi vuoden päästä takaisin. Ja et osaa säätää pedaalia... ettei olisi kalvojen vireessä vikaa? Paskat ensiasennuskalvot yhdistettynä umpinaiseen resokalvoon ja liian kireään vireeseen tuottaa (ainakin minusta) erittäin paskan soitettavuuden. Mutta tsemppiä, kyllä se siitä polkemalla vielä joku päivä lähtee!
OSTAKAA 15" 4x108-PULTTIJAOLLA OLEVAT HYVÄT ALUMIINIVANTEET!!!
moderndrummer88
31.03.2009 23:32:18 (muokattu 31.03.2009 23:35:38)
Tässä olis hyvä treeni tohon basarin timeen: Soita haitsuun kahdeksasosia, virppa kakkosella ja nelosella ja sit käyt jokaisen kuudestoistaosan paikan basarilla läpi, niin että soitat kutakin kuudestoistaosaa viisi minsaa, klikkiin voi laittaa temmoksi 40bpm. Itse olen huomannut, että tarkimmin basari tulee silloin kun soittaa niin, että jalka lepää kokonaan tasaisesti pedaalilla ja nuija ei tee kovin isoa liikerataa.

E: Eli ekalta haitsuniskulta aloittaen basari permutoituu yhden kuudestoistaosan aina eteen päin. Sama treeni löytyy Garibaldin future sounds kirjasta. Sit voit tehdä myös niin, että permutoit kahta peräkkäistä kuudestoistaosaa, synkooppia, näitähän löytyy...

E2: Tämä siis ihan singlepedaalitreeniä
"jazzahtavia ridekomppeja tyyliin Ian Paice" -Brother Michael
JGroover
01.04.2009 16:50:47
Joo, tuplapedaalit jorpakkoon. Komppaan. :)

Ite en lähtis basarin soinnin kustannuksella hakeen soittomukavuutta. Viritä basari soundaamaan hyvältä ja sit etit säädöt pedaalista tai korjaat soittotekniikkaa.
Siihen pedaalin säätöön kannattaa uhrata aikaa ja kokeilla kaikkea hullujakin juttuja. Vaihdella jousta ja sen kireyttä + muita pedaalikohtaisia juttuja. Nuijan vaihtokin saattaa joskus auttaa, toiset on kevyitä ja toiset painavia.

Ite soitan 100% kantapää pedaalissa kiinni ja kokemuksen syvällä rintaäänella voin sanoa, ettei oo välttämättä helpoin tie.

Rudimenteilla saa jalat mukaan samalle tasolle käsien kanssa.
Tuolla on oleellisimmat harjotukset: http://www.vicfirth.com/education/rudiments.html
Laitat oikean tai vasemman käden paikalle basarin ja sahaat noita KAUAN klikin kanssa. Ei liian hitaasti eikä varsinkaan liian nopeasti.
Buusteri
01.04.2009 17:12:54

Heitänpä tähän välikysymyksen: onko tavoitteena hallita tulevaisuudessa tuplien päristely? Jos näin on kehottaisin ehkä pitämään sen toisenkin pedaalin paikallaan ja treenaamaan kurinalaisesti myös sitä väärää jalkaa erilaisien rudimenttien avulla. Toki on kannattavaa hommata jonkinlainen perustekniikka pääjalkaan ensin.

Pedaalin ja basarin kalvon säätäminen voi välillä olla melko henkimaailman juttuja. Paha sanoa muuta neuvoa kuin että ruuvaa sitä pedaalia ja testaile menemään. Testaa eri kireyksiä kalvoilla ja erilaista demppiä basarin sisällä. Reikä resokalvossa vaikuttaa huomattavasti tatsiin - toiset tykkää pompummasta.
Eiköhän se sieltä vähitellen ala löytymään kun reenaa ja jaksaa ruuvata.
tsääs
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)