Aihe: Loppumällit biisien lopussa
1 2
o 180 jaska
27.06.2009 01:24:59
Moro, mulle on ollu iät ja ajat vaikeaa keksiä tai hahmottaa miten saa biisien loppufillailut ja sellaiset kuulostamaan siltä että homma on hanskassa. Esim. rokn rolli biisien lopussa tulee hirveet kitara vingutukset ja basso räyhää solisti huutaa ja rummut pölisee, mutta mistä se koostuu?? onko se rudimenttien sekoitus vai hakataanko sitä sun tätä että kuulostaa mahdollisimman massiiviselta? olen aivan älyttömän kateellisena kuunnellut muiden bändien rumpaleita ja varsinkin biisien lopussa keskittynyt kuuntelemaan ja kyttäämään mitä tapahtuu.. muu taittuu mutta en osaa kehittää loppupölinää, aina menee kädet sekaisin. mikä vois olla suositeltava yhdistelmä? mitä te käytätte?
Yappis
27.06.2009 02:02:17
Toi "loppupölinä" ainakin itsellä on vähän semmonen juttu et se tulee fiilispohjalta jos tulee, et ei sitä väkisin kannata lähtee biiseihin vääntämään. Fiilispohjalta. Mut jos tulee vedettyä niin yleensä muutamat sarjat tomeihin ja lopetus krässiin tai muutamalla rudimentilla avoimeen/puoli-avoimeen haitsuun. Lisäksi toimiva on muutaman kevyen näpäytyksen sarja rideen/krässiin ja jättää pelti soimaan itsellään loppuun. Näistä ainakin kuullut iha positiivista palautetta.
Pannujen paukuttelua tunteella. Myös paistinpannut ja keramiikkalautaset huomioidaan.
Progressor
27.06.2009 09:07:54
Aika pitkälle pääsee jo sillä, että helistää crasheja ja polkee bassorumpua tasaisesti. Käytän itse tuota eräänlaisena pohjana ja heittelen väliin single stroke rolleja ympäri settiä. Loppuun tulee yleensä hidastus ja sitten bändin yhteinen lopetusisku.

Minä ajattelen noita loppurämistelyjä lähinnä siltä kannalta, että niissä on tarkoitus vain tuottaa jonkinlainen yhtenäinen äänimassa kaikilla taajuuksilla. Siinä ei yksityiskohdilla ole hirveästi merkitystä, kunhan vain mekkalaa syntyy.
Se, joka ei tiedä mitään ja tietää, ettei tiedä mitään, on viisaampi kuin se, joka ei tiedä mitään eikä tiedä, ettei tiedä mitään.
S.M.A.K.
hollmi-5
28.06.2009 18:04:18
Ihan perusmallin käsi/jalkajärjestyksillä saa helposti hyviä "katstrofilopetuksia"

ovb
oovvbb
ovbb
ovovbb
oov
ovv...

Niiitä eri puolille settiä orkestroiden saa kivoja lopetuksia.
Soundit, piuhat ja kajarit.
sahkuifk
29.06.2009 00:15:14
Bändin kanssa näitä lopetuksia tulee treenattua aivan liian vähän, joskus oikeen kamalasti harmittaa kun muuten hyvä veto loppuu miten sattuu, jää paha mieli ja seuraavaan on vähän paska fiilis sitten lähtee. Oikeestaan sama mitä tekee kunhan se tehdään yhdessä.
Juicen biisi rock loppuu kuin seinään on tosi hyvä esimerkki siitä kuinka pieni juttu voi olla tosi rock, siis sen biisin lopetus.
Meidän treenikämpän ikkunasta näkyy route 66, onhan sekin jo jotain matkalla menestykseen.
moderndrummer88
29.06.2009 00:38:20
Tsekatkaa Zeppelinin Rock and Rollin lopetus :D *Perunasäkki kellariin ja kaikki tavarat hyllyiltä alas* :P
"Ja siitäkin syystä, pysytään erossa huumeista, viinasta ja uudemmasta jazzista"
Pieni rumpalipoika
29.06.2009 00:47:03

Näissä ongelma on vain sitä, että ne on ihan yhtä spontaaneja kuin laulajan huutamat "onks teil kivaa", "ootte paras yleisö" ja muut legendaariset.

Mun mielestä siis ihan vitun typeriä juttuja. Joskus toki voi toimia, mutta tää "hei vedetään sit keikalla tollanen loppumättö tohon biisiin" on kyl niin vittu kasaria ja lääst siisön ettei mitään järkee...

Oon toki syyllistynyt tuohon itsekin, oon myös tanssinut kerran - vuonna 91 diskossa kännissä - mutta ihmisen on tarkoitus oppia ja kehittyä...

Hoho.
Rummut nurin ja nussimaan!
wardog
29.06.2009 13:35:14
Juicen biisi rock loppuu kuin seinään on tosi hyvä esimerkki siitä kuinka pieni juttu voi olla tosi rock, siis sen biisin lopetus.

Näistä tyylikkäistä lopetuksista puheen ollen, Heartin Barracuda loppuu myös näin. On muuten helvetin pätevä rumpuraita muutenkin siinä biisissä!
markkuliini
29.06.2009 15:54:33

Pieni rumpalipoika: Näissä ongelma on vain sitä, että ne on ihan yhtä spontaaneja kuin laulajan huutamat "onks teil kivaa", "ootte paras yleisö" ja muut legendaariset.

Mun mielestä siis ihan vitun typeriä juttuja. Joskus toki voi toimia, mutta tää "hei vedetään sit keikalla tollanen loppumättö tohon biisiin" on kyl niin vittu kasaria ja lääst siisön ettei mitään järkee...

"Jätkät on tänään täällä keikalla vai...? Ennalta sovittu homma? Omistajan kans sopivat?
Just....Tosi spontaania. Ziizus..."
"Ei se totuudesta kovin kauaksi heitä, jos omistaa minun kaltaisen kokemusmaailmani."
Kailis
29.06.2009 17:54:48

Treenikämpällä ihan ok, mutta keikalla, puhumattakaan levystä, kandee munsta välttää. Jos on ihan pakko ja jengit pääosin kännisiä kavereita niin mikäs siinä.
hollmi-5
29.06.2009 18:49:31
AC/DC:n keikalla esim For Those About to Rock-biisissä on tosi hyvin vedetty "loppumälli". Sovitettu ja tykitetty hienosti.

On niitä muitakin esimerkkejä, mutta kuten jo mainittiin, ei se nyt aina ja jokapaikkaan sovi.
Soundit, piuhat ja kajarit.
totomiettinen
29.06.2009 19:14:05
Tässä musta ihan hyvä "loppumälli". 4.00 ->

http://www.youtube.com/watch?v=Z3x-R16lXMw

James ja kosketinsoittaja liidaavat, muut mällää.
-I like my sugar with coffee and cream-
Sonormies
30.06.2009 00:05:40 (muokattu 30.06.2009 00:06:18)
4.00 ->
http://www.youtube.com/watch?v=Z3x-R16lXMw
James ja kosketinsoittaja liidaavat, muut mällää

Ja mälläävätkin aika napakasti. Pistää rumpali sellaisen fillin, että oksat pois.
"Jotain heviähän voi tosiaan soittaa hiljaa, mutta eihän se sitten ole enää heviä, vaan laittia." Nimim. Niq
Pieni rumpalipoika
30.06.2009 08:01:51

markkuliini: "Jätkät on tänään täällä keikalla vai...? Ennalta sovittu homma? Omistajan kans sopivat?
Just....Tosi spontaania. Ziizus..."

En nyt tiedä, oliko tämä kuitti vai jotain aivan muuta, ei kiinnosta kun oli niin epäselvästi ilmaistu, mutta...

Pointtihan on selkeästi se, että sellainen täysin kontrolloimaton sähellys fiilispohjalta joka toisen biisin lopussa on vaan tylsää. Jos ja kun biisille on ajan kanssa treeniksellä/studiossa/missä ikinä sovitettu jokin järkevä biisiin sopiva lopetus, miksi se pitää tuhota jollain epämääräisyyksillä. Ihan yhtä kätevää olisi rymistellä vaikka kesken kertsin.

Aivan eri asia on toki, jos jokin loppurymistely johtaa esimerkiksi seuraavaan biisiin luontevasti. Mutta ne taas ei onnistu ainakaan amatööreiltä ilman sovittamista.

Musta vaan kaikki etukäteen päätetty "muka-spontaani" touhu, oli se sitten spiikkejä, ilmehdintää, liikkumista lavalla tai jotain muuta, on vaan vitun tragikoomista. Kaikista eniten ahistaa tämä nykysuuntaus, jossa joka helvetin pop/rock-orkan keikoilla ja videoilla pitää elehtiä kuten vedettäisiin maailman lopun meiningillä. Ja siis joka biisissä. Ja peilin edessä treenatut maneerit haisee stadikan toiseen päähän asti.
Rummut nurin ja nussimaan!
markkuliini
30.06.2009 15:58:02

Pieni rumpalipoika: joka toisen biisin lopussa

Toihan on jo aivan eri asia.
"Ei se totuudesta kovin kauaksi heitä, jos omistaa minun kaltaisen kokemusmaailmani."
Niq
30.06.2009 16:12:06

Itse tulee lähinnä mällättyä encoren viimeisen biisin lopussa, muuten biisit lopetellaan vaihtelevasti viimeisen crashin jäädessä soimaan ja joskus taas filli-cräshhhh-tskäkäpum. Osaan biiseistä on vakioloput, mutta ei mitään mälläystä kuitenkaan, vaan ollaan yhdessä sovittu miten lopetetaan. Raskaamman väännön bändissä on monesti kehitelty yllättäviä loppuja, esimerkiksi kesken loppuriffin yms. hauskoja jekkuja mitkä saa yleisön välillä hieman hämmentyneeseen tilaan.

Sinänsä aihe on ihan osuva, mun mielestä biisin lopetus on tärkeä, sitä kannattaa miettiä ihan yhtä lailla kuin aloitustakin. Hölmön ja amatöörimaisen kuvan muuten hyvin vedetystä biisistä antaa jos loppu menee siten että jokainen lopettaa vähän miten sattuu eri aikaan.
"I have a cunning plan" -Baldrick
Ruutikallo
01.07.2009 01:32:52
Oiva lopetus löytyy kokemuksen myötä...
Yksi esimerkki ollee,,,, 1-ee & aa 2-ee & aa, 3-ee & A!
what!!
[Stubb ilmoitti myös että hänellä on kiistattomia todisteita ja hän näytti minulle räjäytyskuvan peräsuolesta.] -Sir Härö- www.tukalaband.com
Velli
12.07.2009 19:03:14 (muokattu 12.07.2009 19:15:03)
Hyvistä lopetuksista puhuttaessa tässä Deep Purplen biisissä on mun mielestä ollut aina erittäin hienosti sovitettu lopetus:

http://www.youtube.com/watch?v=HPWKyQpAaDg

Ei-rokkimiesten korvaan toi saattaa kuulostaa hieman kornilta, mutta mun mielestä rokkilopetuksista parhaita.
sahkuifk
12.07.2009 19:13:34
Velli: Hyvistä lopetuksista puhuttaessa tässä Deep Purplen biisissä on mun mielestä ollut aina erittäin hienosti sovitettu lopetus:

http://www.youtube.com/watch?v=HPWKyQpAaDg

Ei rokkimiesten korvaan toi saattaa kuulostaa hieman kornilta, mutta mun mielestä rokkilopetuksista parhaita.

Kaikki mitä nää tekee on hyvää, kaikki paitsi Morse. Hyvä äijä mutta väärässä paikassa, musta.
Eilen tää just nähtiin ja kuultiin, paha mieli jäi lopetuksista kun menivät miten sattuu. Pitäs varmaan reenata.
Meidän treenikämpän ikkunasta näkyy route 66, onhan sekin jo jotain matkalla menestykseen.
passe
12.07.2009 23:57:26 (muokattu 12.07.2009 23:58:02)
sahkuifk: Kaikki mitä nää tekee on hyvää, kaikki paitsi Morse. Hyvä äijä mutta väärässä paikassa, musta.
Eilen tää just nähtiin ja kuultiin, paha mieli jäi lopetuksista kun menivät miten sattuu. Pitäs varmaan reenata.

Aiaiai... Tässä olisi herkkupaikka aloittaa iänikuinen Mursu vs. Morse väittely, mutta enpä taijja.

Purplen pojat ovat vetäneet niin pitkään, että livenä on keritty kokeilemaan jos jonkinlaista säätöä. Hyvällä maulla valikoivat pojat toimivia juttuja livesetteihinsä tätä nykyä. Tässä kohtaa voitaneen huoletta puhua siitä paljon puhutusta syvästä rintaäänestä. Me tavalliset kuolevaiset voimme sitten täällä M.netissä vääntää "jotain vitun analyysiä...", vai kuinka se ilmaistiinkaan siinä Ketosen ja Myllyrinteen työpaikkapalaverissä;-)
Sometimes more is more
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)