Aihe: Vaikeus duoa akustisesti.
1
unikeko
28.02.2025 22:02:36

Onko cover biiseissä minkälaisia hyviä kikkoja korvata lead kitaroita, että kuulostaa monipuoliselta biisi, eikä vain monotonista sointujen soittelua. Jotenkin yritin Paavo ja Zephyr bändin Kitara ja kuu kappaletta sovitella yhdelle kitaralle, niin sovitus hieman hankalaa tehdä ja se ei kuulosta ihan siltä biisiltä, kun yritin sellaista soinnuilla ja leadilla rytmittelevää versiota tehdä biisistä. Yritin taannoin ottaa yhdeltä laivamuusikolta hieman, että kuinka ne saa biisit yksinään kuulostamaan pirun hyviltä ja sillai rikkaammilta, sanoisinko noin. Jotenkin tuntuu, että joudun ehkä vetäytymään projektista tehdä akustisella duo kahdestaan. Laulaja on vähän kapea alainen, että olisi mukavaa ja helpompaa, jos hän soittaisi jotain laulun lisäksi. Olen kaduilla soitellut nailonkielisellä 3/4:lla ja sillä jammaaminen on helpompaa ja kikkailu. Olen vielä pääsääntöisesti rytmisoittaja, että jotenkin pelkillä XXX tyhjillä iskuilla ei biisi paljon rikastu. Jotenkin pää tyhjää täynnä, että kuinka toteuttaa prokkis. Millä myös ja mitä korvata kitarasoolojen päälle. Sovitus puolella ihan hukassa tässä keississä ja olen antanut kitaran hautua nyt, että en ole paljon jaksanut inspiroitua soittelemaan. Pitäisi kyllä vokalistiinkin saada vähän seikkailunhalua mennä mukavuus alueiden ulkopuolelle, siis aika yksitoikkosta on musamaku soittaa lähes pelkkää Suomipoppista, että ei oikein rokkiakaan. Tahtoisin kyllä haasteen ja oppimisen vuoksi jotain kehitellä. Inhottavaa yrittää vain innostaa monipuolisuuteen biiseissä ja moni kipale kuulostaa levyllä hyvältä, mutta varmasti ihan karmealta ilman säestystä tukevia leadeja ja sooloja. Vähän aikaa saatan yrittää vielä. Kyllähän tietysti elektroakustisella saa soundeilla pelastettua paljon. Teräskielisellä vaikeus itselle verrattuna nylonkieliseen, että mitään häröääniä ei saa tulla, pehmokielisellä ei ne niin häiritse aina. Huokaus sentään. Reggae takapotkuilla olen hieman ajatellut maustaa sitä Paavon biisiä. Omia biisejä on ja olisi sikäli helpompi tehdä, mutta ne pitäisi taas itse minun laulaa. Jotenkin vaikeaa ja ei meinaa kemiat nyt lähteä käyntiin prokkiksessa ja omatkaan soittotaidot ei lyhyellä harjoittelulla tahdo riittää. Nyt vähäsen itselläni pohdintaa, että jatkaako biisien työstämistä. Kaikki kikat rikastaa biisiä moniääninen kipale yhdelle kitaralle, niin otan vinkkejä vastaan. Ei sitä tiedä, jos jossain kesän tsempaloissa joutuu viihdyttämään esim. ihan mökillä tai muuallakin katumuusikkona.
-Ahjo- www.saunantakana.fi
Kefiiri
04.03.2025 20:32:11
Käsket sen laulajan laulaa ne soolot scat-versioina. Onnistui se Dizzy Gillespieltäkin!
En ole musiikin asiantuntija.
foliohats
06.03.2025 21:26:57 (muokattu 06.03.2025 21:29:50)
Peukalo soittaa bassolinjaa ja siinä sivussa jotain inversioita soinnuista, loput sormet liidiä, sehän se ikiaikainen tapa on. Ja soolot voi useimmiten skipata jos ei hoidu samaan tapaan, harvassa biisissä ne kuitenkaan on niin oleellisia kuulijoille pl. muut kitaristit. Joka tapauksessa akkarihommissa voi unohtaa yritykset mennä 1:1 alkuperäisen kanssa, muutenkin sellainen on aika puisevaa kuunneltavaa jos oma näkemys puuttuu sovituksista.
unikeko
07.03.2025 20:09:28

Oli ihan mielenkiintoinen yksi klassinen skitta, että siinä oli bassokieli ohuimmassa kielen tilalla ja pysty fjongaamaan häröä sillä, mutta nyt vaatii hieman sellaisia ehkä rytmityksellisesti skumppaa tuovia efektejä. Olen huono improvisoimaan. Bassokielellä vedän akustisesti sellaisia deathmetal efektejä, mutta peukaloa en osaa siihen hyvin saada raidaamaan.
-Ahjo- www.saunantakana.fi
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)