Kysymys sisältää oleellisen eli kuinka paljon voi esim kielivalinnoilla poistaa tätä ongelmaa eli siirtyminen asemasta toiseen aihettuaa aikamoista narsketta ja kirskuntaa punotuilla. Mulla oli aiemmmin Ernie Ball musta nylon/carbon setti pallopäillä joiden kaa en kiinnittänyt asiaan huomiota, nyt on Daddarion normal tension perinteinen nylon joilla hälyäänet ovat melko häiritseviä.
Kitaraan tehtiin pientä remppaa eli tallaa hiottiin matalammaksi jotta saatiin actionia soitettavammaksi, intonaatiota korjattiin kompensoimalla tallaa, nämä toimivat odotetusti MUTTA kielibalanssi ei ole nyt hyvä ja punottujen hälyäänet ovat huomattavasti isommat mitä ne olivat EB:n carbonsetillä.
Tähän hätään Treella ei ole saatavilla Ernie Ballin settia joten aattelin josko jollain olisi kokemusta eri kielten kitinöistä ja narskumisesta suuntaan jos toiseen.
Daddariolla on joku setti mikä on pinnotettu, jos siitä ottaiis punotut ja Ernie Ballista mustat yläkielet, se voisi olla kokeilemisen arvoinen juttu TAI sitten jotkut high tension yläkielet ja Daddarion pinnotetut, tuota pääsisi kyllä heti testaamaan.
Olen googlettanut ja etsinyt vastausta tyyllin "parhaat kielet eletkronylonille", aika laihaoin tuloksin. Vertailuja konserttikitaroilla löytyy kyllä mutta ei niitä voi aivan suoraan käyttää passiivipiezolla varustettuun thinline nyloniin. Mulla on esivahvistimena Line6 Helix, siitä löytyy tarvittavat säädöt ja vähän extraakin, mm limitterillä ja kompuralla kielibalanssia saa korjailtua, narskumista olen koittanut hakea equilla, eipä juurikaan auta, tallenteista sitä saa kyllä veke RX7 audioeditorilla.
https://www.dropbox.com/s/n9roglojwj31j9q/Nylonkoe%20I.mp3?dl=0 Tuossa vielä pätkä Ernie Ballin setillä heti kohta kitaran valmistumisen jälkeen, ei mun korvaan ole mitään suuresti häiritsevää hälyä, onhan sitä aina jonkun verran ja se kuuluu asiaan.