Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Havaijikitaran/ lap steelin soittajat
1 2
DEUS 60
04.12.2010 08:27:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko tässä maassa paljon lap steelin soittajia, niitä jotka soittavat akustista tai sähköistä? Itse olen puuhastellut näiden kanssa noin viisi vuotta mutta en ole törmännyt kovin moniin, joilla olisi samanlaista innostusta ko. soittimiin. Olisi mukava tietää minkälaisia kokemuksia teillä "läppärin" soitosta on!
Itse aloitin tavallisella akustisella, johon hankin nut riserin ja toimi hyvin. Sen jälkeen on nurkkiini kertynyt erilaisia akustisia ja sähköisiä steelejä. Itse pidän paljon vanhasta 20-30 luvun havaijilaisesta kuten Sol Hoopii yms. Myös Bob Brozman ja Ken Emerson kuuluvat suosikkeihini.
 
Jatka soittamista ja löydä uutta
chilli
05.12.2010 20:20:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä oon soitellut jonkin verran dobroja ja lap steel kitaroita. Hawaiji musiikki ei hirveästi sytytä, mut kaikenlaista blues pohjaista ja rock/pop/reggae meininkiä sit enemmän. Alkuun pääseminen vie kyl aikansa. Ittellä meni varmaan vuosi ennenkuin alko löytyy jotain järkeviä juttuja, vaikka oon soittanut vuosia avoimilla virityksillä kitaroita slide putken kanssa. Sylisoitossa on todellakin oma viehätyksensä ja löytää uusia juttuja soittoon pikkuhiljaa. Moni POP bändi tuntuu käyttävän lap steeliä levyillä nykyään esim. egotrippi,husky rescue. Ja on kai suomessa bluegrass harrastajia myös jonkun verran, jossa noita square neck dobroja soitetaan, mutta hawaiji kamaa ei varmaan paljoa suomessa tehdä.
 
weelie
06.12.2010 12:00:22 (muokattu 06.12.2010 12:07:19)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Havaijinsetti kyllä uppoo! Mutta ei ole uskallusta moista alkaa soittaa, sen verran epävireistä ujellusta varmaan olisi!
 
Tämä on ainoa havaijinbändi minkä olen livenä näillä kulmin nähnyt (siitä on pari klippiä youtubessakin): http://www.myspace.com/roljunell
 
Ellei Ville Leppäsen soittoa lasketa. :D
 
http://pickingjjcale.blogspot.com/
rustman
06.12.2010 21:24:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo läppäriä tulee koti(studio)tarpeiksi soiteltua. Lankkua ja akustisesta tuunattua. Livenä soitto onkin sitten eri juttu. Ja Leppäsen Villelle Oulusta terveisiä!
 
"The bigger the better, in everything." - Freddie Mercury
DEUS 60
08.12.2010 18:44:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No minkäslaisilla soittimilla te lapslideä soitatte? Soitatteko akustisesti vai oikein kunnolla yliohjattua steeliä?
Akustinen steel viehättää minua enemmän nykyään, alussa halusin sähkösteeliä ja ensimmäinen lankkusteelini oli Musiman Guyatone kopio, jonka ostin H:gistä joskus 80-luvun lopulla. Se on minulla yhä, väri Fiesta red kahdella mikillä.
Halvimmin pääsee akustisen steelin makuun ihan tavallisella teräskielisellä kun vain nostaa kielet korkealle ns. nut riserillä/extension nutilla, joita saa ainakin Millbrookilta.
Itse käytän nykyään yksinomaan ns. bulletsteeliä, siihen olen vain jotenkin mieltynyt. Ensimmäinen viritykseni oli avoin E ja oktaavia matalampi D. Kertokaapa kokeiluistanne ja soittovehkeistänne. Joo, Rol Junell on ehdottomasti maamme lupaavin steelin soittaja! Hänellä on bakeliitti Rickenbacher ja National kulmakaulainen tricone.
 
Jatka soittamista ja löydä uutta
julio
08.12.2010 22:00:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Weissenborn-tyylisellä hawaiji-kitaralla tulee itekseen soiteltua jonninverran, lähinnä vielä harjoitteluvaiheessa. Lähinnä tulee avoimella D-vireellä soiteltua bluespohjalta, mutta väliin tulee koitettua muitakin vireitä.
 
Hep!
chilli
09.12.2010 15:00:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä kanssa käytän weissenborn vireenä yleensä avointa deetä d,a,d,f#,a,d ja toisinaan d,g,d,g,b,d avoin G virettä. Dobroa oon soittanut g,b,d,g,b,d vireellä. Noi tuntuu sopivan parhaiten omaan kättöön, vaikka oon kokeillut monenlaisia vireitä välillä niin aina palaan noihin perinteisiin. Sit mulla on sähkö lapsteel ja samoja vireitä käytän siinäkin.
 
DEUS 60
10.12.2010 21:44:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näyttää täällä Suomessa olevan yllättävän paljon sellaisia, joilla on jonkinlainen Weissenborn! Mistä olette weissinne hankkineet vai oletteko rakentaneet itse. Olen ajatellut rakentaa sellaisen joskus itse, saa nähdä toteutuuko se vai ei
Minä hankin köyhän miehen weissenbornin noin 3 vuotta sitten ebaysta. Se on Vineyard WSB-100 täysipuinen mahongista tehty. Kiinalaista massatuotantoa tietysti ja kun eji ole vertailukohteita ollut pidin siitä aluksi. Outoa siinä oli se, että tallan luu ei ollut vaakasuora kuten pitäisi van ns. kompensoitu. Noin vuoden jälkeen talla alkoi irrota kannesta ja se on tällä hetkellä telakalla odottamassa korjausta yo. seikoista johtuen.
Kiinalaiset massatuottavat weissenborneja liukuhihnalla enkä oikein tajua, että sellainen massatuotanto on kannattavaa soittajien vähälukuisuuden takia. Thomann on myynyt vähän samanlaista mutta laminoitua Tenayo Weissenbornia ja siinäkin tallan luu on kompensoitu.
Onko teillä näistä kokemuksia?
 
Jatka soittamista ja löydä uutta
chilli
11.12.2010 08:07:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun weissenbornit on ainakin omatekemiä. Mulla on kokomahonkinen ohut runkoinen ja paksu sitkakuusi kannella ja muuten mahongista rakennettu toinen. Kumpaankin olen ollut ihan tyytyväinen. Kuusikantinen on selkeästi parempi silti.
Mitäs virettä ja minkälaisia kieliä käytit vineyardissa?
Oon ittekin ihmetellyt internetissä noita monilla valmistajilla olevia vinoja tallaluita, kun ei siinä mielestäni ole mitään järkeä lap steel kitaroissa. Jos sulla on talla irti niin mikset tekisi uuttaa suoralla luulla varustettua ton vanhan tilalle samantien.
Orginaaleissa talloissahan on käytetty luun tilalla otenauhaa. Jos oot rakentamassa soitinta itse niin stewart mcdonald myy piirustuksia ja netistä löytyy myös rakennus sarjoja, joista ei tosin itellä ole kokemusta, mutta vois olla hyvä vaihtoehto, koska puita ei ole helpoa löytää.
Mun weissenborneista löytyy muuten pari kuvaa maihinnousu netin sivulta ja on siellä jotain vanhoja ääninäytteitäkin, jos kiinnostaa.
 
DEUS 60
11.12.2010 10:17:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, tarkoitus on Vineyardissa tehdä juuri tämä tallaluun vaakasuoraan asettaminen ja mahdollisesti laittaa messingistä molemmat ala- ja yläsatulat sekä liimata talla kunnolla kiinni. Kokeilin messinki yläsatulaa Johnsonin Delta blues dobrossa ja soundi muuttui kokonaan korvinkuultavaksi. Tietysti täytyy ottaa huomioon se, että Johnsonissa on hyvä Continental kartio ja se on aivan hyvä soittopeli ns. hyvä työhevonen josta maksoin 200€ muutama vuosi sitten.
Vineyardissa olen käyttänyt D:tä, koska se sopii siihen paremmin kuin E ja kielinä remontin jälkeen asennan siihen ghsn bright bronze slide kielet 015-54.
 
Jatka soittamista ja löydä uutta
auto97
11.12.2010 18:59:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mukavaa, että tämäkin soitin-osa-alue tulee esille. Itsellä on on läppärissä C6-viritys eli alapuoli C-duuria ja yläkielet a-mollia. Vasenkäteistettynä ei juurikaan pedelsteeliä saa. Joku tosin ulkomaan kielellä vitsaili, jotta niitähän löytyy kaikista musiikkiliikkeistä heti vasenkätisten pianojen vierestä. Mahtaako joku teistä alan miehistä tietää, millä virityksellä David Lindley pelittää Take it easyn Jackson Brownen kanssa?
 
DEUS 60
12.12.2010 10:55:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tietääkseni Lindley käytti yksinomaa Brownen kanssa E-viritystä, näin hän ainakin itse sanoi Andy Volkin Lap Steel Guitar kirjassa. Vasurin on helppo soittaa lapslidea koska kääntää vaan kielet. Olen itsekin sellainen, joka tekee kaikki asiat vasenkätisesti, myös steelin soittamisen.
 
Jatka soittamista ja löydä uutta
stepe
11.01.2011 16:39:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

DEUS 60: Näyttää täällä Suomessa olevan yllättävän paljon sellaisia, joilla on jonkinlainen Weissenborn! Mistä olette weissinne hankkineet vai oletteko rakentaneet itse. Olen ajatellut rakentaa sellaisen joskus itse, saa nähdä toteutuuko se vai ei
Minä hankin köyhän miehen weissenbornin noin 3 vuotta sitten ebaysta. Se on Vineyard WSB-100 täysipuinen mahongista tehty. Kiinalaista massatuotantoa tietysti ja kun eji ole vertailukohteita ollut pidin siitä aluksi. Outoa siinä oli se, että tallan luu ei ollut vaakasuora kuten pitäisi van ns. kompensoitu. Noin vuoden jälkeen talla alkoi irrota kannesta ja se on tällä hetkellä telakalla odottamassa korjausta yo. seikoista johtuen.
Kiinalaiset massatuottavat weissenborneja liukuhihnalla enkä oikein tajua, että sellainen massatuotanto on kannattavaa soittajien vähälukuisuuden takia. Thomann on myynyt vähän samanlaista mutta laminoitua Tenayo Weissenbornia ja siinäkin tallan luu on kompensoitu.
Onko teillä näistä kokemuksia?

 
Terve!
Itselläni on tuollainen kiinalainen Tenayo Weissenborn lap steel.
Talla on siinä ruuvattu kanteen ja ruuveja olen joutunut kiristelemään kun ovat löystyneet ja kun talla irvistää vinossa.
Muuten ihan riittävä peli meikäläisen musisointiin.
 
Virityksiä avoin G sekä dobro (GBDgbd).
Dobro viritystä varten olen vaihtanut ohuemmat kielet (014,017,021, 026W, 030W ja 036W) jotta tallaan kohdistuva rasitus ei ole liian suuri.
Dobrovire sen takia kun tablatuureja löytynee dobrolle mukavasti.
 
Bluesia ja kaikenlaisia folk juttuja tulee harjoiteltua.
Sormiplekujen käyttö alussa tuotti vaikeuksia, mutta sekin alkaa sujumaan.
Peukalossa muovipleku ja etusormessa metallinen.
 
Bob Brozmania kävin pari vuotta sitten Hesassa kuuntelemassa ja kyllä lap steel ja kaikenlaiset peltikitarat ym. kyytiä sai.
Oikea pelimanni ja hervoton huumorimies koko ukko.
 
t.stepe
 
63Bigsby
13.01.2011 11:28:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Soiteltu on juu, sekä lap, että pedal steeliä. Itseasiassa en oikeastaan tee eroa nykyään noiden välillä, miellän asian niin, että soitan steelkitaraa, jotkut jutut vaatii pedaaleja, jotkut ei. Lap steeliä en itseasiassa omistanut vuosikausiin, mutta reilu vuosi sitten tuli hommattua Todd Clinesmithin tekemä 8-kielinen Bigsby kopio, ihan jumalainen laite, hienoa käsityötä ja täydellinen soundi. Tyylillisesti musa kallistuu tuonne perinteiseen c&w ja hawaii-osastoon, vähän jazzilla maustettuna ( siis todella vähän :-P ) Läppärissä käytän C6, jonka ala C:n biisistä riippuen nostan C#:n, jolloin botnelle saadaan A7, erittäin käyttökelpoinen viritys, kannattaa kokeilla. Ja slantit tietty oleellinen osa soittoa myös.
 
DEUS 60
14.01.2011 07:46:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kun meitä lapsliden soittajia näinkin paljon on niin olisi mielenkiintoista järjestää sylikitaristeille jonkinlainen yhteistapaaminen soittelun yms.merkeissä. MaxLaine Porissa on tällainen lapsteelexpertti ja tietää "kaiken" liukukitaroinnista, historiasta ja vanhoista suomalaisista soittajista, levytyksistä ym. Oikein mukava mies!
Samoin Rol Junell, mahtava havaijikitaran soittaja ja oleskelee tällä hetkellä Tukholmassa.
Tsekatkaapa ruotsalaisamerikkalaista The Aristocratsia, soittavat kaikenlaista bluesista havaijilaiseen. Niillä on omat myspace sivut.
Jos tällaista joukkotapaamista halutaan esim. ensi kesäksi niin ottakaa yhteyttä s-postilla torna@saunalahti.fi
 
Jatka soittamista ja löydä uutta
JTTH
24.05.2011 14:15:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vähän aikaa sitten tuli itse rakennettua lapsteel. Kuva löytyy "omista kuvista". Yllättävän hyvin soi! Vielä pitäisi vaan opetella soittamaan:)
 
DEUS 60
26.05.2011 09:01:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hienon näköinen läpsykkä, tyylikäs!!! Sitten vaan valitset vireen (itse aloitin Estä) ja keep on swinging!
 
Jatka soittamista ja löydä uutta
neroha
21.06.2011 17:48:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hankin pari vuotta sitten deDiego weissenborn kitaran Espanjasta,Sieltä on helppo tilata ja maksaa luottokortilla,kitara tuli parissa viikossa,eikä kulujakaan ollut kuin jotain 40€.
Mun tulevalta levyltä ilmestyy ens viikolla single,jolla soitan sitä:Hank Nero,Vielä joskus ymmärrät,Turenki Records.
hannunero.com-sivun kautta pääsee mun myspace-sivulle,jonne lataan sen mahd. pian.
 
Swing
07.02.2012 00:10:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

neroha: Hankin pari vuotta sitten deDiego weissenborn kitaran Espanjasta,Sieltä on helppo tilata ja maksaa luottokortilla,kitara tuli parissa viikossa,eikä kulujakaan ollut kuin jotain 40€
Olen hankkimassa Weissenborn-tyylistä läppäriä, ja jos Torin ilmoitukseni ei vedä, olen ajatellut kääntyä jälleen tuon Espanjalaislafkan puoleen. Viimeksi kaupat heidän kanssa sujui suuremmitta ongelmitta.
Mutta löysin juuri tällaisen Anderwood guitarsin...
http://www.anderwoodguitars.com/products.php
...jonka Weissenbornit vaikuttaa hämmästyttävän lupaavilta eivätkä ole hinnallakaan pilattu. Onko jollain kokemusta näistä?
 
duane
07.02.2012 12:58:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaa tsekata myös http://bediaz-music.de/index.php
Oon itse suunnitellu tuolta tilaamista, kunhan budjetti antaa vain myöten :)
 
katellaan...
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «