Muusikoiden.net
02.12.2016
 

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Akustisen mikittäminen
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
s151669
27.08.2007 15:45:12
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noniin, tulipa viime kesänä ostettua kelpo akustinen. Nyt sitten yllättäen tuli tarve saada ääntä hieman vahvistettuakin. Hakua koitin käyttää, mutten löytänyt muuta kuin konsensuksen siitä, että vakiomikitys on yleensä kuraa ja tallan alle tungettavat piezot terävän kuuloisia ja hankalia / kalliita asentaa.
 
Siispä, tekeekö tuollaisella mitään ?
 
http://www.thomann.de/fi/dean_markley_pro_mag_sc1.htm
 
Ilmeisin ongelmahan tuossa on tietysti se piuhan joka on aina tiellä. Entä minkätasoista signaalia tuollaisesta kannattaa odottaa ? Suoraan PA:han ? Suoraan sähkökitaravahvarin puhtaaseen kanavaan ? Vaiko ehkä tuollaiseen purkkiin ?
 
http://www.thomann.de/fi/behringer_ … ic_adi21_analog_modeling_preamp.htm
 
Vaihtoehtojakin saa ja pitää ehdottaa, samoin kuin osoittaa FAQ jos sellainen jossain on. Jokerina, entäs ihan SM57 tai SM58 ja teline ?
 
Jyrki
penatuna
30.08.2007 18:13:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Parhaan soundinhan saa hyvillä konkilla, joista livekäyttöön esim. rode nt-5 on ihan jees. Dynaamiset mikit voit mun mielestä unohtaa.
 
Sitten on mikkisysteemit (esim. Bband ja Highlander) joista itselläni on Bband Martin hd-28:ssa. Myös Highlanderia olen kuullut livenä ja hyvä peli sekin. Molemmat kaipaavat imho jonkun hyvän esivahvistimen väliin; näitähän löytyy vaikka millä mitalla. Vahvistamistavan valintaan vaikuttaa tietysti myös soittotyyli, kitara, sekä minkälaisia esiintymisiä/keikkoja on. Korostan vielä, että nauhoittamiseen konkat ovat omiaan.
 
s151669
30.08.2007 19:30:17
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vahvistamistavan valintaan vaikuttaa tietysti myös soittotyyli, kitara, sekä minkälaisia esiintymisiä/keikkoja on. Korostan vielä, että nauhoittamiseen konkat ovat omiaan.
 
Nimenomaan livekäyttöön ajateltuna. Tyyli jonnekin CCR - Cash-akselille. Tavoitteena ennenkaikkea huoleton toimivuus, ei niinkään viimeisenpäälle HiFi-äänenlaatu.
 
Jyrki
penatuna
31.08.2007 12:03:53 (muokattu 31.08.2007 12:05:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sisäinen mikitys taitaa olla paras. Bbandissa ei kitaraan tehdä peruuttamattomia muutoksia, siksi valitsin itse sen. Highlander taitaa olla kehutumpi komppaamiseen, Bband taas näppäilyyn/pickingiin. Muitakin merkkejä löytyy, mutta näissä ainakin hyvä hinta/laatusuhde.
 
Ai niin, kaverilla oli jossain kitarassa aikoinaan tuo linkkisi mikki. Aika kuraa mun mielestä.
 
Krister
03.09.2007 23:26:44
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Parhaan soundinhan saa hyvillä konkilla, joista livekäyttöön esim. rode nt-5 on ihan jees. Dynaamiset mikit voit mun mielestä unohtaa.
 
Olen itse mieltynyt dynaamisen mikin, ja kitaran oman sisäänrakennetun systeemin yhdistelmään. Kyseessä Takaminen vähän kalliimpi elektroakustinen. Diskantimpi osasto linjasta, ja tummempaa erillisestä dynaamisesta. Mikrofonina joko Opus tai Shuren C606(halpis, mutta miellyttää omaa korvaa).
 
Elä oo tommonen. Pääset hermoistas vähemmälläkin
XBreed
04.09.2007 23:13:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselläni käytössä AKG:n C411L ja B29L. Hyvin toimiva paketti. En tosin muista vekottimista tiedä, mutta noi kelpaavat mulle, ainakin toistaiseksi.
 
"Attention! Present arms!"
rattledad
04.09.2007 23:31:21 (muokattu 04.09.2007 23:37:27)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Diskantimpi osasto linjasta, ja tummempaa erillisestä dynaamisesta.
 
Takaperoista tuohon verrattuna, mutta miksei jos se kuulostaa hyvältä.
 
Mics are most prone to feedback at low frequencies (particulary near the body resonance, typically in the range of 100 to 200 Hz), and also tend to give an excessively boxy sound at bass and lower midrange frequencies. Under-saddle pickups, on the other hand, can give strong, warm low frequencies without feedback. Their weakness lies in the upper midrange and high frequencies, just where mics are most accurate.
http://www.museweb.com/ag/amp/ag_amp.html
 
E: Kaverilla oli aikoinaan slideakustisessa tuollainen Dean Markley ja muistaakseni se toimi sellaisessa lo-fi bluestouhussa oikein hyvin toisen kitaran, harpun ja rumpujen kanssa. Tämä on niin paljon kiinni siitäkin mitä soittaa ja miltä haluaa kuulostaa ettei varmaan mitään yleisiä ohjeita voi antaa.
 
poppamies
04.09.2007 23:52:50 (muokattu 04.09.2007 23:55:51)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

..Siispä, tekeekö tuollaisella mitään ?
 
http://www.thomann.de/fi/dean_markley_pro_mag_sc1.htm...

 
No kyllä sillä jotain tekee mutta ei sillä saa akustisen kuuloista ääntä. Muistuttaa kyllä enemmän sähkökitaraa, puoliakustista tai orkesterikitaraa.
Paras akustisen soudi syntyy tietenkin hyvällä tavallisella mikillä mutta sellainen setuppi on kyllä aika toivoton livenä jos vaaditaan voluumeja.
Käyttökelpoisin on minusta edelleen tallamikki ja jos varallisuus suinkin antaa myötä niin sellainen sisäänrakennettu tuplasysteemi missä tallamikki ja konkkamikki.
 
http://www.stewmac.com/shop/Electro … _Matrix_Blend/Pictures.html#details
 
G strings are for strippers!
rattledad
05.09.2007 00:13:08
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käyttökelpoisin on minusta edelleen tallamikki ja jos varallisuus suinkin antaa myötä niin sellainen sisäänrakennettu tuplasysteemi missä tallamikki ja konkkamikki.
 
Voisi luulla että tuo sisäänrakennettu olisi vielä kiertoherkempi kuin tavallinen, mutta pallokuvioisessahan ei taida olla proximityefektiä...
 
Ovatko siis nuo sisäänrakennetut konkat selvästi ulkoista mikkiä vähemmän herkkiä kierrolle? Vai saako saman tuloksen aikaan pelkkää tallamikkiä ja telineessä olevaa mikkiä yhdistämällä. Liikkumisen vapautta tässä ei tietenkään tule mutta kiertoherkkyyden kannalta? Sisäistä konkkaa en ole kokeillut.
 
Juniper
05.09.2007 10:16:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voisi luulla että tuo sisäänrakennettu olisi vielä kiertoherkempi kuin tavallinen, mutta pallokuvioisessahan ei taida olla proximityefektiä...
 
Ovatko siis nuo sisäänrakennetut konkat selvästi ulkoista mikkiä vähemmän herkkiä kierrolle? Vai saako saman tuloksen aikaan pelkkää tallamikkiä ja telineessä olevaa mikkiä yhdistämällä. Liikkumisen vapautta tässä ei tietenkään tule mutta kiertoherkkyyden kannalta? Sisäistä konkkaa en ole kokeillut.

 
Sisäänrakennettu konkkamikki on herkkä kierrolle. Lääke siihen on käyttää feedbackbusteria eli kumilätkä mikä asennetaan kitaran ääniaukkoon.
 
ganesha
08.09.2007 22:00:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Korostan vielä, että nauhoittamiseen konkat ovat omiaan.
 
joo.
mielellään vielä stereopari.
 
ja sit tarvii enää kompuran, gaten jossa filtteriä saa säädettyä oman maun mukkaa :D
 
halpaa :D
 
viina. hanuri. ja naiset.
Azolith
20.09.2007 10:34:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselläni on Markleyn Pro Mag Yamahan DW-7 aukossa ja Seymour Duncanin Woody Landolan J85-12 aukossa.Molemmat on hyviä,Markley jopa parempi halvemmasta hinnastaan huolimatta.Woodyssä on kyllä säädettävät magneettitangot,mikä auttaa saamaan saundia tasapainoon.
Yhtään valmiiksi mikitettyä en ole tavannut,joka pääsisi äänenlaadussa lähellekään.
Molemmat ostettu käytettynä,Pro Mag muistaakseni 60€ ja Woodyn sain puoli-ilmaiseksi 42€.
 
Azolith
20.09.2007 10:46:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jäi tuossa mainitsematta,että vahvistimen merkitys on tietysti suuri.Ehdottomasti akustiselle rakennettu vahvistin olisi paras.Mulla on hyviä säkökitaravahvareita putkilla ja ilman,mutta akustinen soi parhaiten edullisen Harley Benttonin kautta.Ostoslistalla on kyllä laadukkaampi,mutta kohtalaisen hyvin soi tämäkin.
Bullshittiä,että Pro Mag muka kuulostaa sähkökitaralta,veikkaisin,että on soitettu sähkökitaralle tarkoitetun toosan läpi..
 
poppamies
20.09.2007 11:31:37 (muokattu 20.09.2007 11:41:33)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

...Bullshittiä,että Pro Mag muka kuulostaa sähkökitaralta,veikkaisin,että on soitettu sähkökitaralle tarkoitetun toosan läpi..
 
Mulla ei ole kokemusta kuin niistä 1900-luvun puukuorisista Dean Markleyn ääniaukkoon asennettavista magneettisista mikeistä ilman mitään säätömahdollisuuksia. Kitara oli kytketty suoraan mikseriin ja soundi oli valitettavan sähkökitaramainen. Olen edelleen sitä mieltä että esim. Fishmanin Prefix tsydeemi hakkaa nuo magneetti pickupit 6-0 mutta hinta on kyllä valitettavasti myös kuusinkertainen.
http://www.shorelinemusic.com/amplification/fishman_prefix.shtml
Itsellä on yhdessä nailonkielisessä tuo Prefix Plus ja kaverilla on se Prefix Blend joka on varustettu tallapizon lisäksi konkkamikillä. Sanoisin että nämä on "ultimate" ratkaisuja live tilanteissa, ja tietenkin kytkettynä mikseriin eikä kitaravahvistimeen.
 
G strings are for strippers!
jannehal
10.10.2007 18:30:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on Martinissa K&K:n mikkisysteemi, Kitarapajalla asennettuna, ja maksoi vähän päälle huntin. Erittäin hyväsoundinen, eikä tarvii huolehtia patterienvaihdoista. Piuha kiinni ja raapimaan...
 
Mare552
14.10.2007 11:43:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Millä periaatteela toimii nuo 9 voltin paristolla vahvistetut mikit? Itselläni on Ibanez V70CE elektroakustinen.
 
Mikki on piilossa, onko se liimattu sisäpuolen kanteen?
 
Kuitenkin täysin häiriötön vahvistimessa, ei mitään Fenderin kihinää joka vaimenee kun läppää käden kielten päälle.
 
Ibanezin puoliakustisessahan taas vähemmän kohinaa kun on humpparit.
 
Eli onko tää esivahvistettu juuri ns. kondensaattorimikki, myöshän on kuulemma ohuita kopan sisään liimattavia "teippimikkejä" vai oonko käsittänyt väärin, ja jos en, niin mitä ne ovat?.
 
Jossain kai on linkki noiden rakenteisiin kun alkoi kiinnostaa.
 
Vähän tulee vahvistettuna akustista soiteltua, muuten kyllä sillä enimmäkseen.
 
Ai tähänks riville?
poppamies
14.10.2007 14:41:05
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Millä periaatteela toimii nuo 9 voltin paristolla vahvistetut mikit? Itselläni on Ibanez V70CE elektroakustinen...
 
Siinä on ihan tavalklinen piezo tallamikki. Tallaluun alla on sellainen latuska kide joka aistii kielten värähdykset. 9 voltin patteri ei varsinaisesti ole mikkiä varten vaan etuvahvistinta ja ekvalisaattoria varten.
 
G strings are for strippers!
rattledad
14.10.2007 17:51:35
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joissain ibanezinkin malleissahan on b-bandin elektreettikalvoon perustuvia mikkejä jotka toimivat vähän samalla periaatteella kuin oikeat kondensaattorimikit ja tarvitsevat virtaa toimiakseen.
 
Mare552
14.10.2007 21:35:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo. Sitten olen nähnyt säilykepurkista tehdyn ns. purkkikitaran jossa myös piezomikki. Toimii vahvistmessa ilman esivahvistinta.
 
Niitä myy tämä kierrätysmateriaaleista soittimia valmistava Jukka Mäkelä, on n. 10 centin kolikon kokoinen, vähän kai paksumpi ja siitä lähtee piuhat.
 
Tuollainen vain liimataan säilykepurkkiin tallan alle ja soi ilman esivahvistinta.
 
En osaa sanoa miten laadukas toisto tuollaisessa, luulisi ettei kannata akustiseen liimata, mutta en tiedä.
Mitä vaikuttaisi toistoon kun ottaa värähtelyt yhdestä pisteestä joten eri kielet varmaan soisivat eri tavalla.
 
Tämä kai vähän eri juttu kuin nuo esivahvistimen tarvitsevat mikit, maksaa muistaakseni 10 €.
 
Ai tähänks riville?
PoLFus
22.04.2009 15:42:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, vanha ketju, mutta silti aina ajankohtainen.
 
Mieli tekisi kitaraani mikkisysteemiä, jossa olisi jack endpinnissä, B- Band, Fishman AG, kenties joku muu?
 
"I believe in what George Harrison says that you can change the world with love-if you really got it. If you really care, you can do it." - Frank Zappa
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti