Aihe: Akustinen kitara - Jelppikerho.
1 2 3 4 533 34 35 36 3763 64 65 66 67
flattopguitar
17.06.2010 21:48:11
darrell: Kun vähän venytät hintahaarukkaa, niin Kitarapajalta löytyy:
GUILD D-25: 00's, White Blonde, Case ... 720e

Oho, ompa edullinen vielä USAssa Westerlyn tehtaalla tehdyksi Guildiksi, ainakin noin liikkeessä myytäväksi. Tuossa voisi olla hyvä työjuhta muusikolle, joka soittaa ulkona auringonpaisteessa jne.
vahiz
20.06.2010 23:07:08
Mitenkäs nuo pyöreepohjaset Ovationit soi akustisesti? Vai kannattaneeko ostaa vaan ihan perinteistä kitaraa, jos ei piuhalla aina soita?
Aipe
21.06.2010 09:18:21
Hei jelpatkaapa tyhmempäänne. Pahoittelen, jos olisin löytänyt vastauksen tähän muualta ja vien näin turhia palstamilimetrejä.

Teräskielisestä akustisesta kitarastani pamahti eilen ylin E-kieli kesken virittelyn.
Ottaa päähän, koska juhannukseksi se olen tietenkin minä, joka vastaa soitannasta, jotta humalainen suku pääsee lollottamaan suomipoppia..Hankalammaksi tekee asian se, että tuo kitara piti käytännön järjestelyjen takia jättää kotiin, itse painatin viikoksi duuniin pääkaupunkiseudulle.
MUTTA se kysymys kuuluu että minkä merkkinen kieli kannattaisi tuohon kitaraan vaihtaa, ja minkä merkkiset kielet siinä on siis alunperin? Kyseessä siis Yamaha FP 310.. Kaikki kitaran mukana tullut "extramateriaalin", jossa tietoa asiasta olisi, olen hävittänyt jonnekin jo ajat sitten.

Kitara on ensimmäiseni ja en ole koskaan joutunut siihen kieliä vaihtamaan, eli kielen paukahtaminen ei tullut minään varsinaisena yllärinä.. Vastausta tarvitsisin, jotta voin kipaista jostakin stadin kaupasta kielen ostamaan kun kotikaupungista en ehdi sitä juhannuskiireissä enää hankkimaan..Vaihtopuuhat taitavat jäädä sitten sinne mökille, ja sitten katsotaan että revinkö päästäni kaikki karvat vai puolet..:D
Jkob
21.06.2010 10:38:17
Aipe: Hei jelpatkaapa tyhmempäänne. Pahoittelen, jos olisin löytänyt vastauksen tähän muualta ja vien näin turhia palstamilimetrejä.

Teräskielisestä akustisesta kitarastani pamahti eilen ylin E-kieli kesken virittelyn.
Ottaa päähän, koska juhannukseksi se olen tietenkin minä, joka vastaa soitannasta, jotta humalainen suku pääsee lollottamaan suomipoppia..Hankalammaksi tekee asian se, että tuo kitara piti käytännön järjestelyjen takia jättää kotiin, itse painatin viikoksi duuniin pääkaupunkiseudulle.
MUTTA se kysymys kuuluu että minkä merkkinen kieli kannattaisi tuohon kitaraan vaihtaa, ja minkä merkkiset kielet siinä on siis alunperin? Kyseessä siis Yamaha FP 310.. Kaikki kitaran mukana tullut "extramateriaalin", jossa tietoa asiasta olisi, olen hävittänyt jonnekin jo ajat sitten.

Kitara on ensimmäiseni ja en ole koskaan joutunut siihen kieliä vaihtamaan, eli kielen paukahtaminen ei tullut minään varsinaisena yllärinä.. Vastausta tarvitsisin, jotta voin kipaista jostakin stadin kaupasta kielen ostamaan kun kotikaupungista en ehdi sitä juhannuskiireissä enää hankkimaan..Vaihtopuuhat taitavat jäädä sitten sinne mökille, ja sitten katsotaan että revinkö päästäni kaikki karvat vai puolet..:D

Eipä sillä merkillä niin väliä ole mitkä kielet siihen vaihdat mutta kannattanee vaihtaa samantien kaikki jos et niitä ole vielä koskaan vaihtanut. ~10 €:n korvilla hinnat ovat ja voit vaikka yllättyä kuinka hyvältä kuulostaa tuoreet kielet.
Wanking is timeless
Aki
21.06.2010 12:17:31

Kokeilemani Ovationit on soineet akustisesti hyvin tasaisesti. Niissä on tavallaan aika hifi soundi, ja tietynlaista rouheutta on vähän vähemmän. Luulen että niitä olis helppo mikittää ja miksata pop-bändissä, mutta soolokappaleisiin kaipaisin jotain muuta.

Jkob: Eipä sillä merkillä niin väliä ole mitkä kielet siihen vaihdat mutta kannattanee vaihtaa samantien kaikki jos et niitä ole vielä koskaan vaihtanut. ~10 €:n korvilla hinnat ovat ja voit vaikka yllättyä kuinka hyvältä kuulostaa tuoreet kielet.

Juuri näin. Ja reissua varten kannattaa hankkia varalle G- ja ohut E-kieli tai jopa muutama.

Merkit, mallit ja paksuudet ovat puhtaasti maunmukaisia asioita. Veikkaan että 11-paksuinen setti on sulle sopiva jos et tiedä mihin olet tottunut. Uudet kitarat tulevat monesti tuolla. 10 kuulostaa hyvin ohuelta, ja 12 on joillekin jo vähän stydi.

Martin SP:ssä on hyvä soundi, mutta vähän tyyriimmät pinnoitetut kielet kestäisivät ruostumatta monta kertaa pidempään:
Cleartone:
http://www.soundstore.fi/Accessorie … ielet/Cleartone+Acoustic+11-52.html
http://www.strings.fi/PublishedServ … page&pageID=9&itemcode=7411
Elixir:
http://www.strings.fi/PublishedServ … mp;itemcode=ElixirNanoWebAcoustic11
"Epäreilua tuomita koko paketti 99,9%:n perusteella." -Jucciz, 2008
Aipe
21.06.2010 12:18:40
Jkob: Eipä sillä merkillä niin väliä ole mitkä kielet siihen vaihdat mutta kannattanee vaihtaa samantien kaikki jos et niitä ole vielä koskaan vaihtanut. ~10 €:n korvilla hinnat ovat ja voit vaikka yllättyä kuinka hyvältä kuulostaa tuoreet kielet.

Kiitoksia, itse asiassa meinasin tehdä juuri noin eli olin selkeesti hajulla hommasta. :) Onko tietoa Dean Markley .010-setistä, luin jostain (täältä, mahdollisesti) että olisivat hyvät kielet ja jotenkin "kevyemmät".

Itteäni on pänninnyt jo kauan se, että yamahan kanssa soittaminen on ihan jees mutta vaatii tälläiseltä nuorelta ja hennolta akalta pirusti puristamista ja kädet on vähänkin intensiivisempien viikonloppujen jälkeen suunnilleen ideaalisiteiden tarpeessa.. :D
Kitaransoitonopettaja sanoi aikoinaan treeniä, treeniä mutta on tuolla tullut jo useampi vuosi rämpytettyä eikä kädet ole niin paljon vahvistuneet että se mitenkään nautinnollista hommaa olisi..Soitan siis myös sähkökitaraa, joku meni sanomaan DM .010-kielillä soittelun olevan tatsiltaan aavistuksen lähempänä sitä. En tosin tavoittele mitään samankaltaista meinikiä, kun olen kerran teräskielisen soundin innoittamana ylipäätään alkanut soittamaan kitaraa, mutta pohdin josko nuo kielet toisivat jonkinlaista helpotusta jatkuviin kramppeihin.

Kiitos timanttisesta nopeudesta ja vastauksista! Asiallista touhua täällä tämä.. :)
Aki
21.06.2010 12:47:37 (muokattu 21.06.2010 12:48:05)

Aipe: Onko tietoa Dean Markley .010-setistä, luin jostain (täältä, mahdollisesti) että olisivat hyvät kielet ja jotenkin "kevyemmät".

10-setti on kevyempi soittaa, mutta kokeilemillani kitaroilla se heikentää kitaran sointia jo kovin merkittävästi. 11-setillä akkari kuulostaa enemmän siltä miltä sen pitäisi.

Jos 11-setti tuntuu liian paksulta, on kitarasi mahdollisesti huonoissa säädöissä. Jos et säätöhommiin halua ruveta, voisi 10-setti olla helpompi vaihtoehto, vaikka se ei missään tapauksessa säätöjen tekemistä korvaa.

Kaularaudan säätämisellä tekee akkareissa monesti paljon. Sen tarkistamiseen ja säätämiseen löytyy täältä Mnetistä hyviä ohjeita.
Aipe
21.06.2010 12:57:30
Aki: 10-setti on kevyempi soittaa, mutta kokeilemillani kitaroilla se heikentää kitaran sointia jo kovin merkittävästi. 11-setillä akkari kuulostaa enemmän siltä miltä sen pitäisi.

Jos 11-setti tuntuu liian paksulta, on kitarasi mahdollisesti huonoissa säädöissä. Jos et säätöhommiin halua ruveta, voisi 10-setti olla helpompi vaihtoehto, vaikka se ei missään tapauksessa säätöjen tekemistä korvaa.

Kaularaudan säätämisellä tekee akkareissa monesti paljon. Sen tarkistamiseen ja säätämiseen löytyy täältä Mnetistä hyviä ohjeita.

Uutta infoa ja kuten huomaa, tulee tarpeeseen! Pitääkin tutustua, jos tuolla ratkeaa parin vuoden ongelmat niin avot.. Jos säätöohjeet uppoaa paksuun kallooni niin sitten taidan ostaa ne 11-setin kielet kuitenkin. Kiitos, ihan mahtavia ohjeita; paikallisesta musaliikkeestä olen saanut osakseni lähinnä v-mäistä käytöstä :)
vahiz
22.06.2010 16:39:58 (muokattu 22.06.2010 16:47:20)
Te konkarit!
Kannattaako ostaa 12- vai 6-kielinen? Kokemusta on 6-kielisistä lähinnä, mutta voiko 12-kielisellä tehdä kaikkea mitä 6-kieliselläkin?
Aki
23.06.2010 00:58:05

vahiz: Te konkarit!
Kannattaako ostaa 12- vai 6-kielinen? Kokemusta on 6-kielisistä lähinnä, mutta voiko 12-kielisellä tehdä kaikkea mitä 6-kieliselläkin?

Makuasioita. 12-kielisessä on tavallaan aina chorus-efekti päällä. Jos haluaa soittaa ilman chorusta, se ei 12-kielisellä onnistu. Komppia soitettaessa 12-kielisyys sopii hyvin eikä aina edes erotu, mutta etenkin melodian soitossa 12-kielinen on voimakkaasti oma sävynsä. Intiimiä 6-kielisen soundia siitä ei saa.

Mulle ei ole vielä tullut vastaan 12-kielistä joka soisi kovin hyvin, tai olisi edes saatavissa yhtä hyviin säätöihin kuin vähänkään fiksut 6-kieliset. Kielten veto vaan on niin voimakas että vaatimukset materiaaleille ja rakenteelle on 12-kielisellä aika kovat.

Jos tarttee kysyä, niin veikkaan että 12-kielinen olisi väärä vaihtoehto. Sen kyllä tietää jos sen haluaa.
flattopguitar
23.06.2010 16:47:12
Aki: Jos tarttee kysyä, niin veikkaan että 12-kielinen olisi väärä vaihtoehto. Sen kyllä tietää jos sen haluaa.

Juuri näin. Vielä lisäyksenä, että valtaosasta tuntuu, että tarvitsee ja sitä haluaa, mutta ostettuna jää vähälle käytölle. Hyviä löytyy, mutta pitää maksaa vähintään >1ke, jotta saa edes kunnollisen. Soundi tosiaankin vaatii paljon, koska kitaran pitäisi olla kestävä ja toisaalta tarpeeksi herkkä soidakseen hyvin. Guild JF-30 12-kielisenä on varmaan halvin ja kannattavin ostos.
Terihteeri
05.07.2010 20:20:51
Olen tässä tutkinut erikokoisia, mallisia ja hintaisia kitaroita, mutta hankaluus on selvittää juuri minulle se oikeanlainen elektroakustinen kitara. Ajattelin ensin ostavani jumbon, mutta mieli on ehtinyt muuttua moneen kertaan suunnittelun aikana. Pääsääntöisesti vaan strummailen plektralla tuttavien kanssa, mutta tulee myös näppäiltyä sekä plektralla että sormilla. Lähellä ei juurikaan ole musiikkiliikkeitä joissa olisi kattava valikoima, joten en ihan huvikseen viitsi lähteä kauemmas testaamaan tietämättä lähtökohtia.

Tällä hetkellä suurin mielenkiintoni kohdistuu Guildin halvempiin kitaroihin.
http://www.thomann.de/fi/guild_gad30re_atb.htm
http://www.thomann.de/fi/guild_gad50e_ansb.htm

http://www.thomann.de/fi/takamine_eg523sc_westerngitarre.htm

Minkä kokoinen tuo gad-30re käytännössä on ja soiko se kuinka kovaa verrattuna esim. tuohon d-koppaiseen guildiin? Takamine ei ole vielä täysin vakuuttanut, selattuani ulkomaalaisia sivuja sanovat että sointi akustisena ei ole kummoinen. Kyseiset hinnat alkavat lähennellä maksimia, mitä pystyy maksamaan. Pääosin soitan akustisesti, mutta elektroniikka on välttämätön tässä hankinnassa.

Muita merkkejä, malleja?
Aki
05.07.2010 23:05:58

Terihteeri: Minkä kokoinen tuo gad-30re käytännössä on ja soiko se kuinka kovaa verrattuna esim. tuohon d-koppaiseen guildiin?

Se on pienempi ja ohuempi, ja yleensä tuon mallin akkareissa äänen olennaisin ero on botnen määrässä. Sitä kun ei D:hen tottuneen mielestä juuri ole, tuntuu että ääni tosiaan tulee paljon hiljempaa.

Mulla on aika voimakas ihastus käynnissä Blueridgen akkareihin, jälleenmyyjänä F-Musiikki. Niitä on tullut haalittua parikin mallia, ja luulen että toisesta luovun jossain vaiheessa. Ovat 700-800€:n arvoisia uutena.

Edullisimmissa akkareissa tarkastamisen arvoisia valmistajia ovat etenkin Cort (Earth 100), Walden, ja uusi tulokas Tanglewood.
Terihteeri
06.07.2010 19:29:37
Aki: Se on pienempi ja ohuempi, ja yleensä tuon mallin akkareissa äänen olennaisin ero on botnen määrässä. Sitä kun ei D:hen tottuneen mielestä juuri ole, tuntuu että ääni tosiaan tulee paljon hiljempaa.

Mulla on aika voimakas ihastus käynnissä Blueridgen akkareihin, jälleenmyyjänä F-Musiikki. Niitä on tullut haalittua parikin mallia, ja luulen että toisesta luovun jossain vaiheessa. Ovat 700-800€:n arvoisia uutena.

Edullisimmissa akkareissa tarkastamisen arvoisia valmistajia ovat etenkin Cort (Earth 100), Walden, ja uusi tulokas Tanglewood.

No sitten alkaa ainakin tuo gad-30re poistumaan laskuista. Pitääkin käydä testaamassa Blueridgejä, jos kierrokselle lähtee. Mitkä liikkeet Helsingin suunnalta myyvät tayloria? Otin nyt 114ce:n takaisin harkintaan, kun se vaan ääninäytteissä kuulostaa omaan korvaan kivalta, näyttää upealta ja tuttavan 314ce tuntuukin sopivalta. Paljon on 114 saanut haukkuja osakseen, monesti juuri "ylihintaisuuden" takia. Mitä muuta vikaa siinä tuon hinta/laatusuhteen lisäksi, jos kovan laukun puuttumista ei lasketa? En jätä mitään ostamatta muiden haukkujen perusteella, mutta haukkaanko ison kasan p*s*aa ostamalla kitaran?
Zeeboo
06.07.2010 19:37:10 (muokattu 06.07.2010 19:39:08)
Aki: .... ja uusi tulokas Tanglewood.

Mulla oli joskus vuosia. vuosia sitten Tanglewood strato, joka oli ainakin mun spekseillä ihan soitettava peli.

Näitä uudempia, ja varsinkaa akkareita en ole päässyt koeajamaan. Onko sulla, Aki, näihin näppituntumaa, eli miten nämä sijoittuva jos vertaa esim noihin mainitsemiisi Corteihin ja Waldeneihin? Malleissa ainakin näyttäisi olevan jokunen namu.

E:
Hetkinen, siellhän on Sandenin malleja! Nyt alkoi kiinnostamaan...
"Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta."
Aki
07.07.2010 00:36:01 (muokattu 07.07.2010 00:37:57)

Terihteeri: Pitääkin käydä testaamassa Blueridgejä, jos kierrokselle lähtee.

Pienemmissäkin Blueridgeissä (oliko se nyt BG140) on botnea enemmän kuin monessa D:ssä. Tiedä sitten perustuuko mun Blueridge-ihastus siihen että botnea vain on niin paljon enemmän kuin muissa. Liekö sitten koko kopan täyspuisuus kuitenkin se taikasana.

Mitkä liikkeet Helsingin suunnalta myyvät tayloria?

DLX.

Zeeboo: Mulla oli joskus vuosia. vuosia sitten Tanglewood strato

Ja mulla on Tanglewoodin vanha vaneribasso. Soittimien laadusta päätellen taitaa olla aika eri firma toi nykyinen...

Onko sulla, Aki, näihin näppituntumaa, eli miten nämä sijoittuva jos vertaa esim noihin mainitsemiisi Corteihin ja Waldeneihin?

Tää menee jo tosi makuasioiksi, mutta annan palaa. Cort Earth 100 (170€) olisi tehnyt tosi ison vaikutuksen vaikka hintaa olisi ollut tuplat. Tanglewood TW28CSN (200€) oli kyllä hintaisekseen myös oikein passeli. TW28CLN (170€) sen sijaan ei soinut kovin hyvin.

Walden D570 oli tullessaan kova luu parin sadan hintaluokassa, mutta Cort ja Tanglewood ovat tainneet siitä mennä ohi. Sen sijaan D710 saattaa olla omassa hintaluokassaan aika kova sana.

Tanglewood TW1000N ja TW15H taasen on siinä hintaluokassa (700€) jota Blueridge mielestäni määrää ihan täysin. Voi tosin olla että Tanglewoodit aukeaisivat kovassa käytössä soimaan paljon herkemmin. Mutta koska Blueridge soi jo uutena upeasti, ei tuossa hintaluokassa viitsi enää ottaa niin isoa riskiä.
30/30 150
18.07.2010 00:29:08
Tallanluusta...

Katkesi tuossa kuumilla keleillä Ymahan Nylonkielisestäni mystisesti D-kieli ihan koskematta kitaraan ja sitten samalla meni koko setti vaihtoon. No vaihtaessa tuli eteen seuraavanlainen ongelma, Yamahassani on irtonainen tallanluu, joka tipahti paikoiltaan. Paikoilleen laittaessa tuli sitten eteen se tosielämän realiteetti, että vaikka olin kiinnittänyt huomiota aiemmin siihen että A. tallaluu on toiselta puolelta matalempi kuin toiselta ja B. Siinä on 4. kielen kohdalla lovi, joka ilmeisesti vaikuttaa hienovireeseen.

Kysymys kuuluu siis: Kummin päin tallanluu tulee?
Aki
18.07.2010 03:50:53

30/30 150: Kummin päin tallanluu tulee?

Tasanen puoli tietysti kitaraan päin, ja korkeampi puoli bassokielille.
d3monilaama
30.07.2010 03:24:21
Sähkökitaraan kieliä vaihtaessani mulla on ollut tapana ottaa kaikki kielet kerralla irti, jolloin otelaudan puhdistaminen helpottuu huomattavasti. Mitäs nuo teräskieliset akustiset tykkää tuosta vai tykkääkö ollenkaan? Eli onnistunko hajottamaan soittimeni jos en vaihda kieliä yksi kerrallaan? Jostain muistaakseni luin/kuulin, että akustisessa kitarassa saattaa kaula taipua haitallisissa määrin taaksepäin, jos ottaa kaikki kielet irti.
Menes nyt siitä ryyppäämään, ennen kuin masennut niin pahasti, ettei edes viinakaan enää auta.
flattopguitar
30.07.2010 16:58:04
d3monilaama: Jostain muistaakseni luin/kuulin, että akustisessa kitarassa saattaa kaula taipua haitallisissa määrin taaksepäin, jos ottaa kaikki kielet irti.

Kyllä se taipuu, mutta pitäisi palautua takaisin kun taas laitat kielet paikalleen tai kyseessä on viallinen yksilö / valmistusvika. Kunhan ei ota kieliä pois leikkureilla täydestä jännityksestä, niin mitään vahinko ei pitäisi tapahtua.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)