![]() 02.05.2007 10:43:24 | |
---|---|
Meillä edelleen 20-25%! Keittiön ikkuna on auki ympäri vuorokauden, asumme kerrostalon ylimmässä kerroksessa meren lähettyvillä. Olisin kuvitellut, että nyt ois jo kosteampaa...? Samanlaisia lukemia myös minulla tuossa 25% tienoilla. Ilmankosteus ei nouse ennenkuin lämpötilat ovat korkeammalla myös öisin. Ilman kosteuden varaamiskykyyn vaikuttaa sen lämpötila. Kevät on lämpötilan nousemisesta huolimatta melko kuivaa siihen asti kunnes puissa on taas kunnon lehdet. | |
![]() 02.05.2007 15:05:01 | |
Mulla on soittotila omakotitalon alakerrassa, joka osittain maan alla. Sauna-, pesu- ja kodinhoitotilat sijaitsevat samassa kerroksessa. Kosteus pysyy aika tasaisesti 50 prosentissa ympäri vuoden. Ylin mitattu 60% ja alin 45%. Tälläkin hetkellä näyttää mittari tasan 50% kosteutta. | |
![]() 02.05.2007 16:47:26 | |
Vanha hirsitalo ja viidessäkympissä mennään. Tällaisessa asunnossa pystyy tuon kosteutuksen lopettamaan jo hyvin varhain keväällä ---> heti kun pakkaset loppuvat. "Living is easy with eyes closed!" | |
![]() 02.05.2007 17:02:27 | |
meillä olohuoneen kosteus on pyörinyt 30% paikkeilla nyt jo jonkin aikaa. en ole vielä luopunut kosteuttajasta. | |
![]() 02.05.2007 18:30:00 | |
Viittäkymppiä näyttää. Kerrostalo. Pitää varmaan kalibroida mittari joskus. | |
![]() 03.05.2007 10:38:22 | |
Niin unohtu mainita vielä, että tuossa mun puutalossa on painovoimanen ilmanvaihto, eikä mitään lisäkosteutusta ole käytössä. | |
![]() 07.05.2007 17:15:34 (muokattu 07.05.2007 17:20:14) | |
Samanlaisia lukemia myös minulla tuossa 25% tienoilla. Ilmankosteus ei nouse ennenkuin lämpötilat ovat korkeammalla myös öisin. Ilman kosteuden varaamiskykyyn vaikuttaa sen lämpötila. Kevät on lämpötilan nousemisesta huolimatta melko kuivaa siihen asti kunnes puissa on taas kunnon lehdet. Kovilla pakkasillahan talvisin ulkoilman kosteus huitelee kuitenkin lähellä sataa? Tähän aikaan olen huomannut että ei paljon kannata tuuletella kun sisäilman kosteus hyökkää aika vauhdilla pienestäkin raosta. Sisäilman kosteutta lisäilee "pirkkakonstein" kätevästi esim. pyykkien kuivattelulla sisätiloissa, suihkun jälkeen ei kuivaa lattioita ja jättää kylppärin oven auki kosteus leviää muuhun huoneistoon, ruuanlaitolla jne. Minäkin omistan ufon mutta sitten taas tulee mieleen itiöiden lisääntyminen verrattuna jatkuvaan sisäilman "yli"kosteana pitämiseen. Kyllä se niin taitaa olla että talvella ja keväisin on vaan vaivauduttava pitämään silloin tällöin lankkua laukussaan jonkun lisäkostuttimen kanssa. Tulipa sekavaa tekstiä... muoks: niin ja nyt näyttäisi olevan sisäilmakosteus 40%, paritalossa mennään ja koneellisella ilmanvaihdolla, ruuat uunissa :) muoks2: ja taylori on nyt ollu pari viikkoa tehokostutuksessa laukussaan, kun alkoi osoittaa kuivuuden merkkejä. No olen mää sitä välillä soittanut. | |
![]() 16.10.2007 16:10:08 | |
Kävin eilen kokopuukantisen kitaran kanssa hienosäädössä kielien korkeuden säädättämässä. Huoltaja sanoi, että kostutusmato olisi kova sana ja tuota sitrusöljyä tai vastaavaa, jota laittaa otelautaan ja tallaan, koska ovat todella kuivia. Kysynkin, että onko ihan hyvä kosteus kitaralle, tässä huoneessa 56%? Fender FotoFlame Stratocaster,
ENGL Screamer | |
![]() 16.10.2007 17:11:09 | |
Kysynkin, että onko ihan hyvä kosteus kitaralle, tässä huoneessa 56%? On, ripauksen voisi olla jopa alempi, niin kitara kuulostaisi paremmalta, mutta syksyllä on korkeammat lukemat. Pian kuitenkin laskee kun ilma kylmenee ja asunnot kuivuvat lämmityksen ansiosta. Riippuen asunnosta, ilmankosteus voi laskea jopa alle 20% talvella ja se voi vaurioittaa kokopuisia kitaroita. Riippuu tietenkin siitä miten paljon kitara on entuudestaan kokenut tuollaisia lukemia ja kuinka vanha se on. Ei ole silti suuri vaiva pitää kitaraa talvella laukussa ja käyttää jotain kosteuttajaa, jota täyttää viikon tai parin välein. Pienikin apu on plussaa ja sen huomaa kitaran soundissa ja soitettavuudessa. Yksi hyvä merkki liiallisesta kuivumisesta on törröttävät nauhanpäät, silloin ollaan jo melko pitkällä ja olisi syytä toimia. | |
![]() 16.10.2007 19:18:44 | |
On, ripauksen voisi olla jopa alempi, niin kitara kuulostaisi paremmalta, mutta syksyllä on korkeammat lukemat. Pian kuitenkin laskee kun ilma kylmenee ja asunnot kuivuvat lämmityksen ansiosta. Riippuen asunnosta, ilmankosteus voi laskea jopa alle 20% talvella ja se voi vaurioittaa kokopuisia kitaroita. Riippuu tietenkin siitä miten paljon kitara on entuudestaan kokenut tuollaisia lukemia ja kuinka vanha se on. Ei ole silti suuri vaiva pitää kitaraa talvella laukussa ja käyttää jotain kosteuttajaa, jota täyttää viikon tai parin välein. Pienikin apu on plussaa ja sen huomaa kitaran soundissa ja soitettavuudessa. Yksi hyvä merkki liiallisesta kuivumisesta on törröttävät nauhanpäät, silloin ollaan jo melko pitkällä ja olisi syytä toimia. Kiitoksia vinkeistä! Fender FotoFlame Stratocaster,
ENGL Screamer | |
![]() 17.10.2007 16:16:22 | |
Mulla on kans vähän nuiva suhtautuminen noihin matoihin tms. Monet seikat puoltavat koko huoneilman kostuttamista. -Muutokset eivät ole nopeita. -Ihminen tykkääpi samasta kosteudesta kuin soittimet. -Puiset huonekalut tykkää, panelit tykkää, kissa tykkää...... -Samalla tulee ratkaistua kaikkien soittimien kosteustasapaino. (Meille esim. piano ja useampia akustisia.) -Ei ole vaaraa ylikosteudesta tai suoranaisista "vesivahingoista" -Kitaraa/bassoa/tms. ei tarvitse säilyttää laukussa. Kai se on munkin hankittava joku UFOKsi sitten jos tuo talvi & kuivuus on tullakseen. Tuli ostettua viime viikolla kokopuinen akustinen kitara ja en kyllä halua opetella pitämään sitä kotelossa kosteuttajien kera. Se täytyy olla nopeasti otettavissa ja laitettavissa takaisin telineeseen. Ja jos kissatkin vielä tykkää niin sitä suuremmalla syyllä. | |
![]() 08.01.2008 19:55:56 | |
Noniin, nyt on meikäläisen kokopuukantisessa Yamahassa (DW7) halkeama kannessa, eikä syynä ole kosteus vaan selkeästi kitara on saanut kolhun "peräänsä". Halkeama ei onneksi ole tallan lähettyvillä, vaan sivussa, mutta se on aika pitkä (n. 10cm). Nyt pitäisi enää löytyy ammattitaitoinen (ja mielellään suht edullinen) korjaaja Helsingistä/pk-seudulta. Eli kertokaas vaihtoehtoja, kiitos. "It's always funny until someone gets hurt. Then it's just hilarious."
-Bill Hicks | |
![]() 14.01.2008 02:45:47 (muokattu 14.01.2008 02:47:31) | |
Ei ole silti suuri vaiva pitää kitaraa talvella laukussa ja käyttää jotain kosteuttajaa, jota täyttää viikon tai parin välein. Pienikin apu on plussaa ja sen huomaa kitaran soundissa ja soitettavuudessa. Riippuen asunnon kosteusprosentista, vaikutus kitaraan saattaa muuttua parissa päivässä paljonkin. Larriveeltä antoivat ohjeen, että radikaalisti muuttuneita olosuhteita ei kannata altistaa kitaralle paria päivää kauempaa. Siksi kannattaa pitää olosuhteet vakiona. Mitä ohuempi kansi, sitä nopeammin kitaraa muotoutuu olosuhteisiin. Kannattaa huomioida, että myös liika kosteutus on haitaksi. Ongelmat on yhtä vakavia, kuin liikaa kuivuneen kitaran kanssa. Olen nähnyt homehtuneen kitaran liian innokkaan herra-kitaran-kosteuttajan jäljiltä (kitara laukussa ja kosteuttaja märkänä koko ajan). Antaa kaikkien kitaroiden soida. Kielten värähtely yleinen ja yhtäläinen. | |
![]() 17.01.2008 01:27:49 (muokattu 17.01.2008 16:37:36) | |
.... Max | |
![]() 17.01.2008 04:26:25 | |
Tää alkaa jo kuullostamaan avaruustieteeltä.Minulla on myös käsin tehty akustinen teräskielinen kitara ja olen sitä säilyttänyt kyllä aikalailla samoin kuin omistamiani laminaatti kitaroita. Sorry kaikki kitara gurut... Kyllä minun mielestäni ruvetaan olemaan naurettavuuden rajamailla, kun mietitään 56 vai 58 prosenttia.Kitaraani säilytän normaalisti kovassa laukussa , ilman mitään kostuttimia.Olen omistanut kyseisen kitaran neljä vuotta eikä ikinä ole ongelmia ollut.Tuuria...ehkä, mutta en kyllä toisaalta halu siirtyä mihinkään avaruustegnologiaan kitarani kanssa.Se on tehty kovaa soittoa varten, eli... Ei kiitos...minulla on jo pingviini. | |
![]() 17.01.2008 11:31:07 | |
Tuuria...ehkä, mutta en kyllä toisaalta halu siirtyä mihinkään avaruustegnologiaan kitarani kanssa.Se on tehty kovaa soittoa varten, eli... No joo, mun mielestä kitaroille riittää sama mikä on ihmisille, elukoille ja puulle yleensäkkin hyväksi. Tuollainen normaali n. 35- 60% sopii, ei tarvi avaruusteknologiaa. "Living is easy with eyes closed!" | |
![]() 17.01.2008 17:07:12 | |
Tuli kanssa lueskeltua näitä kostutuskeskusteluja kun kokopuisen teräskielisen ostin. Totesin, että kosteusprosentin tarkkailu ja vakiona pitäminen siinä määrin kun jotkut täällä tuntuvat tekevän vaatisi niin paljon ylimääräistä vaivaa (jos kitaraa aikoo myös kuljetella eri paikkoihin) jotta antaa olla. Kova laukku saa riittää suojaksi, jos kitara halkeaa tai räjähtää tämän takia niin so not. Vaikka soittimensa periaatteessa haluaisikin hyvässä kunnossa pitää, niin kyseessä ei ole mikään keräilyharvinaisuus ja pieni halkeama ei siitä todennäköisesti soittokelvotonta tee. | |
![]() 17.01.2008 22:03:07 (muokattu 17.01.2008 22:03:27) | |
Totesin, että kosteusprosentin tarkkailu ja vakiona pitäminen siinä määrin kun jotkut täällä tuntuvat tekevän vaatisi niin paljon ylimääräistä vaivaa (jos kitaraa aikoo myös kuljetella eri paikkoihin) jotta antaa olla. Jos käyttää kosteuttajamatoa tai -hainevää tai kostutettua pesusientä kitaralaukussa, niin ei siitä minusta kovin paljoa vaivaa ole. Ilmankosteuden tarkkailu on periaatteessa turhaa, jos ei pysty vaikuttamaan huoneilmaan mitenkään, mutta antaapa omistajalle osviittaa, että koska kannattaisi pitää kitaraa laukussa kosteuttajan kanssa. Uskon, että jos kokopuista kitaraa säilyttää talvisin laukussa ja täyttää kosteuttajan kerran viikossa tai kahdessa, niin tämä jo yksinään riittää estämään halkeamiset. Riippuu vähän mihin halkeama tulee, jos tulee, että miten paljon sillä on merkitystä kitaran rakenteelle. | |
![]() 22.01.2008 01:11:22 (muokattu 22.01.2008 01:14:07) | |
Totesin, että kosteusprosentin tarkkailu ja vakiona pitäminen siinä määrin kun jotkut täällä tuntuvat tekevän vaatisi niin paljon ylimääräistä vaivaa (jos kitaraa aikoo myös kuljetella eri paikkoihin) jotta antaa olla. Tarviiko nähdä vaivaa vai ei, niin on myös talotekninen kysymys. Helvetin kalliin akustisen kitaran omistajan kannattaa ainakin kerran tarkistaa, miten alhaalla/ylhäällä kosteusprosentti käy, jos talon seinärakenne on ns. hengittävä ja ulkona on kylmä/kuuma. Esim. pakkasella kosteus siirtyy sisältä ulos (jos rakenne harvenee ulospäin). Muutos ulkolämpötilassa aiheuttaa merkittävän muutoksen sisäilman kosteuteen. Aina joku soitin halkeaa pidemmän pakkaskauden aikana, koska kosteus pyrkii pois huoneilmasta. Vastaavasti, jos ilmanvaihto ei toimi kesällä, niin liiallisessa kosteudessa liimaukset kärsivät ja puu turpoaa ja kansi menee mutkalle. => Aivan tarpeeksi vaivalloisia pulmia molemmat. Jos on seinärakenteessa on kosteussulku, huoneistossa tasainen huonelämpötila ja toimiva ilmanvaihto etc. , niin silloin kosteus ei pitäisi merkittävästi muuttua ulkolämpötilan mukana, ei taida muuttua edes kesä- ja talvikausien välillä. _ EDIT: Itse asun yli 100v vanhassa hirsitalossa. En ole koskaan mitannut huoneilmani kosteutta, enkä mittaa. Antaa kaikkien kitaroiden soida. Kielten värähtely yleinen ja yhtäläinen. | |
![]() 22.01.2008 11:28:38 | |
En mä ainakaan mitään isoja asioita mielestäni tee. Tammi - maaliskuussa katson joskus mitä kosteusmittari näyttää. Viimeksi viikonloppuna näytti 37%. On ollut lauhaa ja kosteaa, ei sitä lisäkosteutusta kämpilläni tarvitse. Kosteusvekotin on kokopuisen ukulelen kotelossa aina, kokopuukantisen kitaran pussissa myöskin useimmiten. Mutta niiden täyttäminen on sattuman varaista. Jos joka päivä soittaa, niin kai sitä nyt kerran kahdessa viikossa muistaa nämäkin kukat kastella. Toisaalta onhan se niinkin että kitaran pitää siitä mistä ihminenkin että jos ihminen viihtyy ja kitara hyvä, niin ei kai siinä sitten mitään ongelmia ole. Talvella kielet ehkä särisee enemmän otelautaan, kosteampana aikana voi olla saundi tunkkaisempi. http://www.youtube.com/watch?v=w8csI6Gv8z8 | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)