Aihe: Mikrofoni akustiseen
1 2 3 4
Arms
08.04.2014 13:03:47
rustman: Asensin sitten sen L.R.Baggsin Lyricin. Ehdottomasti paras mikkisysteemi akustiseen, joka on viimeisen 36 vuoden aikana tullut vastaan. Nyt loppui etsiminen!

Sopiiko kysyä, että mihin kitaraan asensit Lyricin? Myöskin kiinnostaisi, että miten olet kitaran kytkenyt ja mihin? Eli, onko käytössä jokin esivahvistin ja soitatko PA:n kautta tms.?

Itseäni kiinnostaa suuresti kaikki mahdollinen informaatio kyseisestä Lyricistä, koska testivideoiden perusteella vaikuttaa erittäin hyvältä, mutta omakohtaista testausta en ole päässyt missään tekemään.

Kiitoksia!
ja nimenselvennys
Skebaristi
08.04.2014 13:56:32

Minuakin kiinnostaisi kovasti kuulla Lyric-kokemuksia. Olisi haussa mikki, jolla saisi piezo-pörinöistä parempaa äänenlaatua pub-keikkaympäristössä. Arvioiden perusteella tuossa on ihan hyvä äänenlaatu, mutta miten kiertoherkkä tuo on?

Monesti duo-keikoilla joudutaan pakkautumaan niin pieneen nurkkaan, että joutuu olemaan ikävän lähellä PA-kaiuttimia, joskus jopa niiden edessä. Lisäksi baareissa on monesti aikamoinen älämölö yleisen puolesta.
rustman
08.04.2014 19:38:00
Sigma 00R-28VS parlour. Olen kokeillut parilla laulukamoilla, toinen oikeastaan pikku PA. Ilman erillistä etuvahvistinta. Tämän pitäisi olla melko hyvä kiertoa vastaan, mutta kovalla bändivolumella kyllä kiertääkin. Ja meillä oli kyllä liian kova treenivolume kun kokeiltiin. Trubaduurihommissa toimii varmasti ja kohtuuvolumella muutenkin.
Ensimmäistä kertaa elämässä akkari kuulosti avoimelta ja hyvältä ilman kilinää ja kuminaa. 9V paristolla toimii ja asennus oli helppo (n. 30 min), tosin aiempaa kokemusta mikkien asennuksesta on. Ihan mämmikouran ei kannata itse asentaa. Mikissä on myös presence -säätö, jolla mikki säädetään kitarakohtaisesti.

Me likes it a lot!
"The bigger the better, in everything." - Freddie Mercury
Skebaristi
08.04.2014 23:16:24

Ensimmäistä kertaa elämässä akkari kuulosti avoimelta ja hyvältä ilman kilinää ja kuminaa. 9V paristolla toimii ja asennus oli helppo (n. 30 min), tosin aiempaa kokemusta mikkien asennuksesta on. Ihan mämmikouran ei kannata itse asentaa. Mikissä on myös presence -säätö, jolla mikki säädetään kitarakohtaisesti.

Me likes it a lot!

Kuulostaa lupaavalta! Myykös näitä jokin kivijalka suomessa järkihintaan? Jos ei muuten, niin ainakin T-kaupasta näyttäisi saavan.
Arms
09.04.2014 08:04:24 (muokattu 09.04.2014 08:07:23)
Kiitos rustman kommenteista! Itselläni on kanssa mietinnässä tuon Lyricin hankkiminen. Se tulisi PA:han kytketyksi. Ja käyttö olisi kanssa pienikoppaisessa akustisessa, kuten sinulla. Tuosta on nimittäin ollut maailmalla kommentteja, ettei toimisi yhtä hyvin pienikoppaisissa kuin D-koppaisissa ym. Mutta sinun kokemuksesi vahvistaisi sitä, että tuota kannattaa harkita myös pienikoppaiseen.

Kitarapajalta tuota mielestäni on ainakin saatavissa. Ja jos itse tuollaisen päädyn hankkimaan, niin teetätän asennuksen ammattilaisella, koska aikaisempaa kokemusta minkäänlaisen mikin asennuksesta ei ole.

Miten tuo vastaa mielestäsi soittajan soiton dynamiikkaan, eli toimiiko hyvin kevyen kevyellä näppäilyllä ja vastaavasti ronskimmallakin soitolla, vai meneekö tukkoon ronskissa soitannassa?
ja nimenselvennys
rustman
10.04.2014 08:02:26
Itse soittelen sormiplekuilla tai rappaan plekulla sointuja isosti. Toimii. Ymmärrän tuon pienikoppaisvarauksen, koska tuo mikki periaatteessa toistaa kitaran soundin sellaisena kuin se on. Pienikoppaisessa matalat taajuudet ovat luonnollisesti vähemmän edustettuna. Presence - säädöllä voi mahdollisesti korostunutta yläpäätä kuitenkin tummentaa ja bändisoitossa alapää hukkuisi yleiseen meteliin enkä sitä kaipaakaan.
"The bigger the better, in everything." - Freddie Mercury
Arms
10.04.2014 10:08:39
Hyvä tietää. Itse käytän myös peukalo- ja sormiplektraa ja välillä soittotatsi on hyvinkin ronski. Taidan laittaa vakavaan harkintaan tuon Lyricin.
ja nimenselvennys
Azolith
20.04.2014 13:55:49
L.R.Baggs Anthem. Ei sekään ihan toista mitä kitara tekee akustisesti, mutta mikä toistaisi. Hemmetin hyvä soundi oli säätämässäni OM-21 tuolla mikityksellä.
Mikitys kitaroihin kyllä edennyt hurjasti.
.
Zeeboo
20.04.2014 19:00:28
Miten Lyric tai Anthem reagoi kannen/ tallan koputuksiin? Ylikorostuneita "paukkuja" tms?
White men can't Monk
sickboy
06.05.2014 10:14:18 (muokattu 06.05.2014 12:35:05)

Tein pienen testin uudella K&K Trinitylla. Minulla oli jo entuudestaan K&K Pure Mini Gibson SJ-200 -akkarissani. Hankin siihen Kitarapajalta Trinity Upgrade -paketin. Seuraavassa ääninäytteessä on ensimmäisen päivän testailuja suoraan äänikortin linjaan ja Logiciin. Olen lisännyt tuohon Logicissa hitusen kaikua (Lexicon-plugari), mutta muuten signaaliin ei ole Logicissa sörkitty lainkaan.

Kuultavissa ääninäytteissä on koko ajan samat säädöt Trinityn etusessa ja Logicissa (jossa ei siis ole muuta kuin se Lexiconin kaiku). Trinityssa saa sekoitettua portaattomasti Pure Minin ja "gooseneck" mikrofonin suhdetta. Nyt Pure on avattu n. 40% ja gooseneck-mikki n. 60%.

Ääninäytteen ajojärjestys:

1. sormilla
2. paksulla plektralla/sormilla
3. todella ohuella plektralla/sormilla välillä
4. paksulla plektralla

http://maihinnousu.net/s/22293
Skebaristi
06.05.2014 19:42:10

Zeeboo: Miten Lyric tai Anthem reagoi kannen/ tallan koputuksiin? Ylikorostuneita "paukkuja" tms?

Kyllähän tuo aika hyvin tuntuisi noita poimivan. Ylikorostuneisuudesta en osaa sanoa, kun vasta pikaisesti kotona testasin kuulokkeilla.

Jos muuten on Lyricin hankinta mielessä, niin voin suositella Amerikan markkinoita Ebayssa. Kolahti juuri postiluukusta Lyric noin 1,5 viikkoa tilauksesta. Hintaa tuli yhteensä 200usd eli about 150 euroa, postit sisältyi hintaan. Paketti oli ilmeisesti sujahtanut tullista läpi, kun ei tullut kulujakaan. Vaikka olisivat prosentit tulleet päälle, niin hinta olisi silti ollut reilusti alle 200 eur. T-kaupassa hinta näyttäisi olevan aika kova, jos vertaa millä rahalla sain omani.
askomiko
16.05.2014 17:04:41
Miulla on Lyric myös. Hirmu hyvä soundi, mutta omassa kitarassa kiertää aivan käyttökelvottoman alhaisella voluumilla jo. Varmaan riippuu tosi paljon kitarasta miten kovalle sen saa.
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
Rynamiitti
17.09.2014 20:23:45
Itse olen jo kauan hakenut samanlaista soundia kuin esimerkiksi Alice in chains - Nutshell biisissä. En tykkää kylmästä ja metallisesta soundista joka tällä hetkellä on vaan soundin tulee olla lämmin ja sellainen kuin se soisi "pehmustetussa" tilassa. Kitara on Takamine eg360sc ja vahvistin Laney A1+. Tällä yhdistelmällä en tällaista soundia saa. Kitarassa on Tp4t elektroniikat ja piezo mikki. Osaasko joku neuvoa, saanko tällaisen soundin pelkästään mikkiä vaihtamalla?

Hyvä esimerkki löytyy tästä:
http://www.youtube.com/watch?v=_601kPxo1lQ
elon arska
20.09.2014 15:59:11
Rynamiitti: Itse olen jo kauan hakenut samanlaista soundia kuin esimerkiksi Alice in chains - Nutshell biisissä. En tykkää kylmästä ja metallisesta soundista joka tällä hetkellä on vaan soundin tulee olla lämmin ja sellainen kuin se soisi "pehmustetussa" tilassa. Kitara on Takamine eg360sc ja vahvistin Laney A1+. Tällä yhdistelmällä en tällaista soundia saa. Kitarassa on Tp4t elektroniikat ja piezo mikki. Osaasko joku neuvoa, saanko tällaisen soundin pelkästään mikkiä vaihtamalla?

Hyvä esimerkki löytyy tästä:
http://www.youtube.com/watch?v=_601kPxo1lQ

En tiedä, kuinka tarkkaavaisesti tuota kyseistä biisiä olet kuunnellut, mutta tossahan soi sähkökitara akustisen kanssa, kenties useampikin raita. Siksi siitä saattaa saada kuvan jotenkin erityisen maagisesta akustisesta soundista. No joo, näähän on aina näitä :)

Varsinainen akustisen kitaran soundihan tuossa biisissä on aika perus D-koppaisen soundi, joka on otettu mikillä kaikuaukon edestä ja ehkä siellä on mukana piezoa. Lähimmäksi tota soundia (ilman tuota edellä mainittua ulkoista mikkiä) pääset konkkamikillä, joka on piezomikin rinnalla ja etuasteesta säätämällä molempien mikkien balanssia. Sun Takamineen tuskin saa konkkamikkiä kiinni etuastetta vaihtamatta.
Haista jätkä vittu ja mee veivaa Volgaas.
skebaipe
06.10.2014 04:24:16
Mulla olis torilla myynissä Fishmanin Rare Earth single coil, jos joku hakee edullista, helppoa ja kiertovapaata mikistystä akkariin.
McLeach
20.10.2014 20:03:38
Mitäs ehdotuksia olisi passiiviselle mikille? Käyttötarkoitus olisi joko duokeikat tai sitten kevyet bändikuviot. Meinasi mennä jo Martinin Gold+plus tilaukseen, mutta alkoi tehdä mieli kuitenkin paristovapaata ja mahd. simppeliä ratkaisua, jolloin vioille ei olisi tilaa. Toisin sanoen passiivimikki ulkoisella etusella.
sickboy
21.10.2014 10:06:27

McLeach: Mitäs ehdotuksia olisi passiiviselle mikille? Käyttötarkoitus olisi joko duokeikat tai sitten kevyet bändikuviot. Meinasi mennä jo Martinin Gold+plus tilaukseen, mutta alkoi tehdä mieli kuitenkin paristovapaata ja mahd. simppeliä ratkaisua, jolloin vioille ei olisi tilaa. Toisin sanoen passiivimikki ulkoisella etusella.

Ei ne syyttä asenna esim. Kitarapajalla kaikkiin akkareihin lähtökohtaisesti K&K:n mikrofoneja. Pure Mini toimii useissa tapauksissa hyvin jo sellaisenaan ja etuasteella soundi herääkin sit kunnolla eloon. Se on toiminut mulla tosi hyvin bändikeikoillakin.

Sit se on laajennettavissa myöhemminesim. tolla Trinity-systemillä mitä muutama viesti ylempänä fiilistelin. Siinähän kitaran sisään tulee sellainen goose neck -mikrofoni. Se nostaa kiertoherkkyyttä, mutta duo-keikoilla se on hyvin käytettävissä. Sen omalla etuasteella voi blendailla mikrofoneja tilanteen mukaan sit miten huvittaa.
Jkob
21.10.2014 10:07:41
McLeach: Mitäs ehdotuksia olisi passiiviselle mikille? Käyttötarkoitus olisi joko duokeikat tai sitten kevyet bändikuviot. Meinasi mennä jo Martinin Gold+plus tilaukseen, mutta alkoi tehdä mieli kuitenkin paristovapaata ja mahd. simppeliä ratkaisua, jolloin vioille ei olisi tilaa. Toisin sanoen passiivimikki ulkoisella etusella.

K&k on hyvä. Ja simppeli. Sen oma etunenkin on tarpeeksi yksinkertainen mulle. Toimii kyllä hienosti muillakin etusilla, Zoomin A2.1u -efektipedaalilla jopa vähän paremmalta kuin K&k:n etusella. Ilman efektejä, siis.
McLeach
21.10.2014 12:08:32 (muokattu 21.10.2014 12:31:37)
Kiitos näistä, täytyypä tutustua tarkemmin k&k:n tarjontaan. Myös tuo Baggsin anthemin passiiviversio kuumottelisi.

Anthemissa olisi se plussa että sen saa varmasti irti ehjänä. Nyt kun mikki ei ole tulossa mihkään huippukitaraan niin olisi kiva mahdollisesti jatkossa vaihtaa mikki toiseen kitaraan. Tosin K&K:n pure minin saisi Suomesta asennettuna 150 eurolla. Saakohan Baggsia Suomesta ollenkaan?
penatuna
22.10.2014 07:31:43
McLeach: Kiitos näistä, täytyypä tutustua tarkemmin k&k:n tarjontaan. Myös tuo Baggsin anthemin passiiviversio kuumottelisi.

Tuli tällainen hankittua Guildin F-130R:ään:
http://jjb-electronics.com/prestige-330.html

Käsittääkseni hyvin lähellä K&K Pure Miniä. Hinta posteineen 45€ (+ mahdolliset tullit yms). Asennuksen suoritin itse näillä ohjeilla:
http://www.cavalierpickups.com/frettech/kk/index.html

Aika hyvä soundi, mitä nyt olen Kemperin kautta testaillut. Toimii käsittäkseni hyvin joko K&K:n preampin tai esim. tällaisen kanssa:
http://www.archangelelectronics.com/

Yritän laittaa ääninäytettä, jahka kielet on ajettu sisään.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)