![]() 21.11.2007 07:46:05 | |
---|---|
Mitä tulee noihin "yleisiin suosituksiin", mistä puhuin. ne pätevät stereomikitykseen yleisesti, ja niillä olen itse tähän asti mennyt. Jos olet monesta lähteestä lukenut että iso + pieni -kalvot stereopariksi akustisen kitaran äänityksessä niin ehkä se sitten toimii. En vain ole itse kuullut metodista. Ainakin epäluulot heräävät viimeistään siinä vaiheessa kun pitäisi kuulokkeilla sitä kuunnella. Ehkäpä pieni googlaus aiheesta tekisi minullekin terää :). Mitä tulee kompuroihin ja miksaamiseen yleensä, kannattaa, jos on mahdollisuus, aloittaa preseteillä. Niillä pääsee aika pitkälle ja oppii tosi paljon. Jos vaan suinkin löytyy niin joku valmis acoustic guitar presetti ja sitten kokeilemaan mikä vaikutti mihinkin ja hakemaan sitä omaa soundia. | |
![]() 21.11.2007 11:54:47 (muokattu 21.11.2007 11:56:00) | |
Yleisesti ottaen stereo-mikityksessä suositaan kahta samanlaista mikrofonia, mut yksittäisen instrumentin ns. lähi-stereomikityksessä se ei oo ihan niin, koska vaikkapa kitara joka tapauksessa kuulostaa ihan erilaiselta vaikkapa tallan puolelta kuin kaulan puoleleta. Eli kun mennään AB-parilla aika läheltä, niin riittää kun mikit on vaan suht saman henkisiä. Mut jos tarkoitus on äänittää silleen perinteisessä mielessä "oikeasti" stereota (vaik X/Y tai ORTF tms. -stereoparilla) niin mikkien pitäis kyl olla samanlaiset. Mut koska lopulta ainoa mikä ratkaisee on lopputulos, niin "oikeasti":lla ei oo paljoakaan merkitystä : ) Varmasti noilla mikeillä on mahdollista päästä ihan hyvään lopputulokseen. Inhimillisyys on hyve. | |
![]() 23.11.2007 17:32:25 | |
Yleisesti ottaen stereo-mikityksessä suositaan kahta samanlaista mikrofonia, mut yksittäisen instrumentin ns. lähi-stereomikityksessä se ei oo ihan niin, koska vaikkapa kitara joka tapauksessa kuulostaa ihan erilaiselta vaikkapa tallan puolelta kuin kaulan puoleleta. Eli kun mennään AB-parilla aika läheltä, niin riittää kun mikit on vaan suht saman henkisiä. Juu ja joskus melko erikoiset mikitykset vaan saa istumaan tiettyyn miksaukseen. Olen esim. joskus äänittänyt AKG C3000 + D880 yhdistelmällä akustista, kun muitakaan mikkejä ei ollut ja hyvin istui johonkin rokkisettiin. Samoin ihan hiljattain tuli hyvän kuuloista tavaraa kahdella isokalvosella mid/sidenä + "ambienssiksi" 2 x 57 (!) johonki metrin päähän AB:nä. Näin yksi akustinen kitara vie 5 raitaa + rinnakkaiskompurointiraita. Erikoiset on metodit, mutta joskus vaan toimii. Ja chorusta kannattaa käyttää akustisessa melkein aina hitusen, isontaa kivasti sekä pyöristää myös ainaista epävireisyyttä hiukan. | |
![]() 24.11.2007 01:42:25 | |
Olis tietty kiva kuulla tuota viritystä missä käytät 57 ambienssina. Täällä kun en ainakaan itse vielä tunne porukkaa niin hyvin että kykenisin luottamaan pelkkään "toimi oikein hyvin" :P. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)