Aihe: Parhaat kielet?
1 2 3
tommijk
10.03.2008 03:38:35
^Mulle hyvinä yleiskielinä toimii perus 12-53 setti. Komppailuun voisi periaatteessa olla paksummatkin mutta venytykset ja näppäily hankaloituu. Merkki vaihtuu usein, mutta useimmiten phosphor bronzea elixir, daddario, dean markley akselilta.

Pieni kokoisiin tai halpoihin kitaroihin en laittaisi medium (13-56) settiä kiinni. Kansi ei välttämättä kestä kielien vetoa.
flattopguitar
10.03.2008 10:10:02 (muokattu 10.03.2008 10:10:52)
Pieni kokoisiin tai halpoihin kitaroihin en laittaisi medium (13-56) settiä kiinni. Kansi ei välttämättä kestä kielien vetoa.

Samaa mieltä, usein vielä kitarasta huomaa, että jos setti on liian paksu niin kansi ei soi enää niin hyvin mitä ohuemmalla setillä. Sen paksumman käyttämisestä ei välttämättä ole mitään hyötyä jos kitara on kevyesti rakennettu. Toisaalta monet taas vannovat D-koppaisten kitaroiden ja medium kielten nimeen. Ja taas joidenkin valmistajien 13-56 kielet vastaavat 12-53 D'addario/Martin kieliä, alemman vetonsa ansioista. Erimerkkiset kielet tehdään eritehtailla ja eritavoin, joten kielien vedossa on eroja = näkyy suoraan soitettavuutena, jännityksessä ja soundissa. Mitään selvää vastausta on mahdotonta sanoa mikä sopii ja millaiseen soittoon ja mihin kitaraan. Pakko vain koittaa setti kerrallaan. Ylempänä on lueteltu vaihtoehtoja. Jos soittaa paljon, niin saa helposti vuodessa menemään 5-6 settiä kieliä, joten kyllä niitä ehtii koittamaan vanhemmallakin iällä paljon.
Susiääni
10.03.2008 14:05:01
Jos bendailee ja soittaa sooloa niin eiköhän 11 setti ole se paras. Mun mielestä saundi ole ainakaan mitenkään oleellisesti kärsinyt 12 settiin verrattuna.
Siis mähän vaan esitän tyhmää. En mä oikeasti
Mäci
10.03.2008 20:08:15 (muokattu 10.03.2008 20:13:39)
Onkos kellään kokemuksia Cleartone-kielistä?Näyttää www.strings.fi ainakin myyvän.

Edit.Näyttää Larrivee niitä ensiasennukseen käyttävän.
Sure I like country music and I like mandolins, but right now I need a Telecaster through a Vibrolux turned up to 10...John Hiatt
wedevirtanen
11.03.2008 23:57:51
Nylonkielethän ovat ainakin omille sormille mukavammat kuin teräskielet. Onko teräskielisissä paljon eroja? Mitkä ovat pehmeimmät sormille. Muistaakseni olen soittanut joskus Elixireillä, jotka soljuivat hyvin sormissa. Nyt taas kun minulla on käytössä Elixirin Bronze Phosphor Nanowebit, niin ne eivät tunnu yhtä miellyttäviltä. Onko siis Elixirien eri malleissa eroja tässä suhteessa?

Mitkä teräskielet ovat mukavuudeltaan lähinnä nylonkieliä, soundin silti säilyessä teräksisenä?
weelie
12.03.2008 15:11:27 (muokattu 12.03.2008 15:12:15)
elixiriä on nanoweb ja polyweb, jälkimmäinen on alkuperäinen, jossa enemmän "lakkaa " päällä. Lakattuja kieliä on muillakin merkeillä, esim D'Addariolla.

Pehmeitä ovat kuulemma Silk & Steel -kielet. Joita esim Joscho Stephan käyttää mustalaisjatsikitarassaan. :)
http://www.youtube.com/watch?v=w8csI6Gv8z8
wedevirtanen
12.03.2008 15:46:45
Onko tuo lakkapinta merkitty jotenkin noissa kielimalleissa?
weelie
12.03.2008 15:54:22 (muokattu 12.03.2008 16:01:43)
Onko tuo lakkapinta merkitty jotenkin noissa kielimalleissa?

Yleensä puhutaan että on "coated". Mutta ei sitä kai aina mainita. Voi olla vain että "long lasting". Yleisesti veikkaisin että muissa on vähemmän pinnoitetta kuin Polywebeissä, koska monet ei siitä pinnoitteesta pidä.

Esim.
Black Diamondilla on "Black Coated Phosphor Bronze".
D'Addariolla on EXP, joka on "Coated Phosphor Bronze".
Martinilla on SP+, joka on "Extended Life"
jne
http://www.youtube.com/watch?v=w8csI6Gv8z8
wedevirtanen
13.03.2008 00:37:11
Mikkäs ne parhaat kielet sitten olikaan.

Itse kun aikoinaan vaihdoin kieliä harvakseltaan, enkä kiinnittänyt merkkeihin mitään huomiota, niin kun Elixirit tulivat markkinoille, niin muistin ne heti, koska ne olivat parhaat, joilla minä olin soittanut, joten ääni Elixirille. Kakkosena DAddariot.

Ostan siis seuraavana Elixirin polywebit 12- setin. Onkohan näitä Elixirin polywebbejä sitten vielä montaa eri mallia?

Olen jo oikeilla jäljillä, koska olen melkein selvittänyt parhaat mahdolliset kielet. Toisaalla siirryn etsimään parasta mahdollista klassista kitaraa...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)