Aihe: Kokopuukantisen kitaran huoltaminen
1 2 3 4 5 6 7 8
flattopguitar
09.02.2007 08:09:58 (muokattu 09.02.2007 11:44:58)
Nyt kun pakkaset taas liikahti aika hurjiin lukemiin, ja kitara ollut laukussa ilman matokuuria, jos nyt taas ottaa madon käyttöön, onko mukana riskiä liian suuresta äkillisestä kosteudenmuutoksesta?

Jos oletetaan että sulla on kokopuinen kitara ja huoneilman kosteus on laskenut lähelle 20% kuten mulla jo sen alle, niin luulisi että kitarassa näkyisi ja tuntuisi jo kuivuuden aiheuttamat ongelmat kuten pistävät nauhanpäät tai ainakin selvästi matalampi action? Tästä syystä jo soitettavuuden kannalta pitäisi toimia ja alkaa käyttämään sitä matoa. Jos ongelmia ei näy, niin sun asunto voi olla vähän kosteampi tai kitara jo vanhempi, eikä se enää elä kovin paljoa, jolloin myös reagoiminen lisäkosteuteen on vähäisempää, joten kummassakin tapauksessa madon käyttämisestä on vain plussaa. Itse tuollainen mato on kuitenkin kohtuullisen pieni eikä siihen mahdu hirveästi vettä, joten se ei todellakaan nosta kosteutta laukussa liian nopeasti. Jokatapauksessa syksyisin kitarat joutuvat pahemmalla koetukselle, kun sateiden ja kylmän ilman vaihtelut voivat olla päivittäisiä. Silloin kosteusprosentit heilahtelevat hurjasti suuntaan ja toiseen.
Teijo K.
09.02.2007 14:15:45

Jos oletetaan että sulla on kokopuinen kitara ja huoneilman kosteus on laskenut lähelle 20% kuten mulla jo sen alle, niin luulisi että kitarassa näkyisi ja tuntuisi jo kuivuuden aiheuttamat ongelmat kuten pistävät nauhanpäät tai ainakin selvästi matalampi action? Tästä syystä jo soitettavuuden kannalta pitäisi toimia ja alkaa käyttämään sitä matoa. Jos ongelmia ei näy, niin sun asunto voi olla vähän kosteampi tai kitara jo vanhempi, eikä se enää elä kovin paljoa, jolloin myös reagoiminen lisäkosteuteen on vähäisempää, joten kummassakin tapauksessa madon käyttämisestä on vain plussaa. Itse tuollainen mato on kuitenkin kohtuullisen pieni eikä siihen mahdu hirveästi vettä, joten se ei todellakaan nosta kosteutta laukussa liian nopeasti. Jokatapauksessa syksyisin kitarat joutuvat pahemmalla koetukselle, kun sateiden ja kylmän ilman vaihtelut voivat olla päivittäisiä. Silloin kosteusprosentit heilahtelevat hurjasti suuntaan ja toiseen.

Itse olen pitänyt näitä kuivia kelejä hyvänä hetkenä tehdä soittimelle viimeinen setup nauhojen osalta. Nyt kun hioo ne nauhojen päät kuntoon, niin niihin tuskin tarvitsee kiinnittää mitään huomiota vuosikausiin. Tosin jos on ufoxeja tai muita kostuttimia käytössä, niin silloinhan tuo ei tietenkään toimi.
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1

Silloin olet ajatteleva asioita, ja kun käsität basson Tieksi. olet ymmärtävä Tien bassona.
hermes
10.02.2007 03:18:33
Tää nyt menee ehkä vähän ohi keskustelun aiheen, mutta kun puhutaan mm. noista kostutusmadoista niin minkä tyyppisiä ratkaisuja olette itse käyttäneet? Kaupoistahan kyllä saa valmiita kapineita(ainakin joistakin), mutta voisiko tuollaisen tehdä itse, ainakin tilapäisratkaisuksi?

Sitten tuosta ilmankosteuden mittaamisesta, jotta minkä tyyppisellä vekottimella te sitä mittaatte? Ja mistä semmosia näppärästi saa? Taitaa olla niin yleinen kapine, ettei netistä löydä tietoo ollenkaa.
Les Fender
10.02.2007 04:50:13
Tää nyt menee ehkä vähän ohi keskustelun aiheen, mutta kun puhutaan mm. noista kostutusmadoista niin minkä tyyppisiä ratkaisuja olette itse käyttäneet? Kaupoistahan kyllä saa valmiita kapineita(ainakin joistakin), mutta voisiko tuollaisen tehdä itse, ainakin tilapäisratkaisuksi?

Noh, vaikkapa kostutettu (ei siis mikään vettä valuva, puristettu liiat pois.) pesusieni tms. minigrip pussiin ja se laukkuun. Pussinsuu ylöspäin. Kunhan muistaa huolehtia ettei tule vesivahinkoja kitaralle.

Sitten tuosta ilmankosteuden mittaamisesta, jotta minkä tyyppisellä vekottimella te sitä mittaatte? Ja mistä semmosia näppärästi saa? Taitaa olla niin yleinen kapine, ettei netistä löydä tietoo ollenkaa.

Ihan tavallinen muutaman euron kosteusmittari tuvan seinään pelittää. Löytyy rautakaupoista, Biltemoista, tavarataloista.....
"Living is easy with eyes closed!"
weelie
18.02.2007 15:56:03 (muokattu 18.02.2007 15:58:02)
No olen jo tässä jonkun aikaa pohtinut tuollaisen vihreän "kukkasienen" ostamista ja siitä kitarakeissiin kostuttimen tekemistä. No eilen kävin tiimarista ostamassa palikan kukkasientä ja tekaisin Seagullin koteloon kostuttajan. Painoin muovisella korttipakkakotelolla sopivan palan irti tuota kukkasientä ja sitten kastelin sen (n. 60mm vettä) ja laitoin korttipakkakotelon avoimena kitarakoteloon.

Kosteusprosentti nousi kitarakotelossa illalla johonkin 49%. Katsotaan nyt miten kestää tämä ratkaisu. Ei varmaan tarvitse nyt sitten koko ajan kitaraa kotelossa säilyttää.

Ideahan tuli tietysti siitä että noissa aiemmin käyttämissäni Planet waveseissa oleva matsku näyttää mielestäni juuri tältä kukkasienimuovilta. No, nyt Planet waveseja on sitten kaksi toisen akkarin pussissa.
Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä sekä niitä viestejäni jotka eivät tarjoa merkittävää lisäinformaatiota kaikille lukijoille, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa.
rattledad
29.03.2007 23:22:20 (muokattu 29.03.2007 23:22:34)

Kuinkas kitaranne kestivät talven? Paukkuiko kannet?

Kun Liljeströmin kitaroista on nyt ollut puhetta huomasin sivuilta tämän:
"Liljestrom guitar is assembled and built in 42 - 45% humidity."
flattopguitar
30.03.2007 09:25:37 (muokattu 30.03.2007 09:26:44)
Kun Liljeströmin kitaroista on nyt ollut puhetta huomasin sivuilta tämän:
"Liljestrom guitar is assembled and built in 42 - 45% humidity."

Monet valmistajat ympäri maailman ovat kokemuksen ja erehdyksen kautta huomanneet, että jos haluaa valmistaa A-luokan akustisia, niin kosteusprosentti pitää pysyä suurinpiirtein samassa koko valmistusprosessin ajan. Tämä siitä syystä, että jos osa liimauksista ja sovituksista tehdään 10% korkeammassa tai matalamassa ilmankosteudessa, niin kitara eriosat elävät tulevaisuudessa hieman erilailla ja paljon ongelmia on tiedossa.

Lähes kaikilla suuremmilla valmistajilla on käytössään tilat joissa koneellisesti pidetään ilmankosteus takaisissa lukemissa. Niillä joilla ei ole he yleensä eivät tee ääriolosuhteiden aikana hommia, jos ovat järkeviä ja taas monet ovat muuttaneet asumaan seuduille jotka ovat ihanteellisia kitaran valmistukselle, kuten yhdysvaltojen pohjoisvaltiot joissa on kuivempaa kuin etelässä. Samoin keski-eurooppa on kosteuden kannalta hyvää seutua. Lisäksi olisi tärkeää, että kitara rakennetaan hieman kuivemmassa ilmassa kuin mikä on käyttöpaikan vuoden keski-ilmankosteus.
tuura
31.03.2007 11:56:17
Olen ihan "untuvikko" näissä asioissa, mutta millon/pitääkö kosteusmadon käyttö lopettaa jossain vaiheessa ja miten kesällä, kun kosteutta on luultavasti enemmän kuin nyt?
Les Fender
01.04.2007 09:10:05
Olen ihan "untuvikko" näissä asioissa, mutta millon/pitääkö kosteusmadon käyttö lopettaa jossain vaiheessa ja miten kesällä, kun kosteutta on luultavasti enemmän kuin nyt?

Ei kosteutusta muutenkun kuivalla ilmalla ts. Suomessa talvella pakkaskautena. Kannattaa hommata kosteusmittari ja aloittaa kosteutus kun näytössä alkaa olla alle 30 - 35 prosentin lukemia. Eipä tainnu kestää tuo aika viimetalvena kahta kuukauttakaan.
tuura
01.04.2007 10:15:14 (muokattu 01.04.2007 10:15:40)
Kai se on sitten pakko se mittari hankkia kun säilytän kitaraa laukussakin. Niin, millon itse lopetatte/lopetitte käytön?
Les Fender
01.04.2007 13:28:49 (muokattu 01.04.2007 13:29:51)
Niin, millon itse lopetatte/lopetitte käytön?

Koskas ne pakkaset loppu ? Kuukausi (vai oisko jo reilusti ylikin?) sitten.
tuura
01.04.2007 15:54:57
Koskas ne pakkaset loppu ? Kuukausi (vai oisko jo reilusti ylikin?) sitten.

Eli pitäisi kai sitten lopettaa itekki, ettei koidu harmeja..
apip
01.04.2007 16:48:14
Eli pitäisi kai sitten lopettaa itekki, ettei koidu harmeja..

Niin no, meillä oli eilen ilmankosteus 20% (kun oltiin pidetty parvekkeen ovea auki koko päivän). Aika yllättävää, että kun pitää ovea auki niin sisällä laskee ilmankosteus (vaikka ulkona on kosteampaa kuin sisällä). Eli ei kannata vielä huokaista helpotuksesta ennen kuin on oikeasti kesä :)
tuura
01.04.2007 17:05:15 (muokattu 01.04.2007 18:37:40)
Niin no, meillä oli eilen ilmankosteus 20% (kun oltiin pidetty parvekkeen ovea auki koko päivän). Aika yllättävää, että kun pitää ovea auki niin sisällä laskee ilmankosteus (vaikka ulkona on kosteampaa kuin sisällä). Eli ei kannata vielä huokaista helpotuksesta ennen kuin on oikeasti kesä :)

Tuota mietin itsekkin kun tykkään tuuletella. Mites käyttääkö herrasväki niitä silikoonitähänjokusanapusseja/silikageelipusseja?
Les Fender
01.04.2007 19:06:30 (muokattu 01.04.2007 19:16:17)
Tuota mietin itsekkin kun tykkään tuuletella. Mites käyttääkö herrasväki niitä silikoonipusseja/silikageelipusseja?

Eikös nuo paremminkin ime kosteutta ? Näin olen ymmärtänyt. Tuohon apipin puheenvuoroon palatakseni, hommaa tuura se kosteusmittari. Ilmankosteus on tälläkin hetkellä niin kovin erillainen eri paikoissa, parempi kosteutella sen mukaan mikä se on juuri omassa kämpässä.

E: Esim meillä on nyt 50, ei tosiaankaan tarvi kostuttaa.
flattopguitar
02.04.2007 11:49:14 (muokattu 02.04.2007 11:51:14)
Suomessa ei tarvitse käyttää silikonipusseja. Niitä tulee yleensä kitaroiden mukana jotka on tehty idän lämpimissä ja kosteissa maissa.

En kyllä lopettaisi kosteuttajan käyttöä vielä. Itselläni huoneilmankosteus on pysynyt alle 30%, riippuu tietenkin asunnosta ja käyttäjistä. Talvi ja kevät ovat molemmat hyvin kuivia, kesä OK ja syksy taas vähän liiankin kostea, mutta ei yleensä vaadi minkään keinotekoisen kuivatussysteemin käyttöä. Vanha ja hyvä viisaus on se, että kosteuttajan käytön voi lopettaa kun puissa on lehdet. Tämä kielii siitä, että ilmankosteus on talven jälkeen taas noussut.
tuomom
02.04.2007 12:52:16
Minulla on tosiaan vieläkin kosteuttaja kitaralaukussa. Meillä ilmankosteus sisällä tällä hetkellä noin 35. Ajattelin lopetella sitten kun nousee yli 40.
Apricot
10.04.2007 16:13:45
Oliskohan tuo Planet Wavesin Humidipak hyvä?

http://www.planetwaves.com/pwhumidity.aspx

En muista nähneeni siitä mainintoja täällä. Pitää kosteuden RH = 45 %. Eli jos on sitä kosteampaa, niin sitten se alkaakin imeä kosteutta. Mainoksessa luvataan käyttöiäksi parista kuukaudesta puoleen vuoteen. Kuulostaa hyvältä - vaan onkohan? :)
"I got the Pieksämäki railway station blues."
weelie
10.04.2007 17:58:31 (muokattu 10.04.2007 18:01:02)
Oliskohan tuo Planet Wavesin Humidipak hyvä?

http://www.planetwaves.com/pwhumidity.aspx

En muista nähneeni siitä mainintoja täällä. Pitää kosteuden RH = 45 %. Eli jos on sitä kosteampaa, niin sitten se alkaakin imeä kosteutta. Mainoksessa luvataan käyttöiäksi parista kuukaudesta puoleen vuoteen. Kuulostaa hyvältä - vaan onkohan? :)

Mielenkiintoinen kapistus. Väittävät siis että kestää kahdesta kuuteen kuukautta. Eli siis niitä menee kaksi tahi kolme talvessa?

Taitaa olla tämän vuoden uutuuksia, että ei sitä varmaan suomessa vielä ole?

The Humidipak kits (including soundhole/headstock pouches
and three packets) retail for $39.99. Refill packets will retail
for $9.99.
Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä sekä niitä viestejäni jotka eivät tarjoa merkittävää lisäinformaatiota kaikille lukijoille, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa.
apip
02.05.2007 10:16:49 (muokattu 02.05.2007 10:18:04)
Minkälaisia lukemia ihmisten kosteusmittarit näyttävät?

Meillä edelleen 20-25%! Keittiön ikkuna on auki ympäri vuorokauden, asumme kerrostalon ylimmässä kerroksessa meren lähettyvillä. Olisin kuvitellut, että nyt ois jo kosteampaa...?

Ps. tossa vähän aikaa sitten kun ulkona oli hieman lämpimämpää kosteus taisi olla n. 30%.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)