Aihe: Mukavaa näppäiltävää akustiselle (virallinen ketju)
1 2 3 4 514 15 16 17 18 19 20
Old Guitar
15.08.2010 21:32:59
Tänne tulee niin harvoin uusia kappaleita, että aloin muistelemaan, josko löytyisi joku joukon jatkoksi.

Toccata and Fugue in D minor, BWV 565

on hyvä ja toinen hyvä on, joka lienee jo mainittukin on

Mozart: Turkkiliainen marssi
Tursa
06.09.2010 19:01:52
Dissectionin Into Infinite Obscurity ja Crimson Towers
Old Guitar
17.09.2010 23:56:10 (muokattu 17.09.2010 23:57:33)
Hitaasti päivittyvät kappaleet täällä, mutta ei se mitään. Katselin televisiosta Suomen kaikkien aikojen ehkä parhaan kevyen musiikin naislaulajan Carolan vanhoja 60-luvun esityksiä (Carola on muuten ainoita naisia, joka osasi/osaa laulaa jatsin ikivihreitä. Hänen fraseerauksensa ei vaikuttanut lainkaan teennäiseltä tai opitulta (kuten niin usein kuulee, kun suomalaiset yrittävät laulaa näitä samoja kappaleita), vaan laulu soljui tälläkin osa-alueella hienosti. Kun Carolaa katseli, niin tuli mieleen, että hän olisi voinut olla kansainvälinen tähtilaulaja ja jos en olisi ennestään häntä tuntenut, niin olisin tuolla tavalla ajatellutkin. Anyway, kuten jotkut coolimmat hemmot sanovat: Carola lauloi ohjelmassa kappaleen, jonka muistin myös Olavi Virran levyttäneen, nimeltä Perfidia. Carola lauloi sen tapansa mukaan hienosti ja sävel jäi mieleeni pyörimään.

Kirjastosta löysin yhden version kappaleesta sovituksena akustiselle kitaralle ja lainasin kirjan. Pari viikkoa sitten tapailin kappaletta ensimmäisen kerran, enkä edes löytänyt melodiaa, jonka muistin Carolan esityksestä ja olen varmaan kuullut sen muutaman kerran eloni varrella. Kirja jäi hyllyyn, kunnes tänään se osui silmääni kirjahyllystä, siispä otin kitaran esiin ja nuottikirjan syliini. Voilà! Kappale alkoi soida heti 8 tahdin intron jälkeen, joka johdatti mollissa duurissa kulkevaan pääteemaan. (En muista lauletaanko tuota introa kappaleessa?).

Kitarasovitus on John Zaradinin kirjasta 'Popular songs for the classical guitar', jossa on 18 sovitusta monista ikivihreistä sävellyksistä. Sovitukset eivät ole kauhean vaikeita, mutta se ei estä niitä olemasta hyviä, niin kuin Perfidia, joka on hieno tyylinäyte hyvästä kitarasovituksesta sekä hienosta kappaleesta. Zaradinilla on muuten paljon muitakin kirjoja saatavilla ainakin Tampereen kirjastoista (Metso).

Tiivistettynä:

Perfidia (Alberto Dominquez) sov. John Zaradin, kirjsta 'Popular songs for the classical guitar'.
Ota iisisti - loppu lähestyy...
Old Guitar
19.09.2010 03:33:35 (muokattu 19.09.2010 21:02:17)
Tapailin vielä em. kirjaa ja sieltä löytyvät akustisella kitaralla hienosti soivat kappaleet:

Feelings, Tico Tico, Slightly out of tune (Desafinado), em. kappaleet ovat sellaisia, joiden melodiat sopivat hyvin sovitettaviksi akustiselle kitaralle, niinkuin myös esim. Beatlesin kappaleet. Jos joku pitää viimeksimainittua liian simppelinä, niin suosittelen Carlos Barbosa-Liman sovitusta tästä ja muistakin Jobimin kappaleista, joita hän on tehnyt kirjallisen verran.

Jäi vielä tästä'Popular songs for the classical guitar- kirjasta sanomatta, että siinä ei ole tabulatuureja ja vaikka sovitukset eivät niitä ihan kaikkein vaativimpia ole, niin silti on jätetty sormitusehdotukset minimiin.
Brownie
05.10.2010 10:52:03
Old Guitar: Tänne tulee niin harvoin uusia kappaleita, että aloin muistelemaan, josko löytyisi joku joukon jatkoksi.

Toccata and Fugue in D minor, BWV 565

on hyvä ja toinen hyvä on, joka lienee jo mainittukin on

Mozart: Turkkiliainen marssi

Mulla on tuosta Toccatasta sellainen versio, mikä menee A-mollissa. Sitten oli myös sellainen nuotti joka meni E-mollista, mutta en enää muista mistä se löytyi. Mielestäni nämä sävellajit sopivat kitaralle paremmin eikä tuota ole mikään pakko soittaa D-mollissa. Tosin aika velho täytyy olla jos tuon kokonaan meinaa opetella.

Tuosta Turkkilaisesta taas mulla on sellainen versio, mikä on luontevampi soittaa plektralla, mutta sellainen oikea klasarikitaraversio on kyllä niin vaikea, ettei siihen kukaan tavallinen ihminen pysty. Eikä varmaa tarvitsekaan.

Pari hyvää nuotti/tabisivustoa:

www.acousticpower.com

www.ultimate-guitar.com
Old Guitar
06.10.2010 11:50:08
Joo, näissä kitarakappaleissa on se hyvä puoli, että niitä ei tarvitse välttämättä soittaa, jos ei halua eli keskity vain sellaisiin kappaleisiin, jotka haluat soittaa, tee se ilolla ja yritä saada musiikkiin tunnetta ja fiilistä. Jokaisesta tahdista, jopa sävelestä voit löytää nautinnon, joten aloita kappaleen opettelu yhdestä tahdista: opettele ensin yksi tahti ja jos osaat sen, niin osaat koko kappaleen, kun harjoittelet kaikki tahdit., vaikkapa yksitellen.

Minulla on henkilökohtaisesti on yksi metodi, ja sitä voin sinullekin lainata, harjoittele niin kauan, kunnes opit (aikaa on elämän loppuun). Tällä metodilla onnistut varmasti ja vaikka et kappaletta oppisikaan elinaikanasi, niin ei se enaa kauheasti harmita. Voin paljastaa itsestä vielä sen, että olen vienyt metodin vielä hieman pidemmälle, sillä en harjoittele enää tätä eloa varten, vaan tähtään jo seuraavaan. Kun synnyn uudestaan, niin olen astetta vaille valmiimpi kitaristi, joten ei kannata olla edes huolissaan tämän elämän aikaisesta oppimisesta, koska voit ulottaa sen myöhempiin elämiisi.
friikki
07.10.2010 00:12:09 (muokattu 15.11.2010 23:44:36)

Vicente amigo - tres notas para decir te quiero

http://www.dailymotion.com/video/x3 … e-amigo-tres-notas-para-decir_music

Tässä oppitunti biisistä....

http://www.dailymotion.com/video/xe … 02-yrio-a_music?start=20#from=embed

Rubenilla on paljon video-opetusta mm Paco De Lucian biiseistä
Pääasia että pojat viihtyy ja tytöillä on hauskaa
Pellekasa
20.10.2010 13:21:02
Löysin tämän biisin tänään ja youtube on ollut kovilla koko päivän. Nyt ei millään malttaisi odottaa että pääsee himaan kokeilemaan että mitenkä tuota lähtisi soittelemaan.

http://www.youtube.com/watch?v=TFzcJGDIkAY
Mr.Crest
05.11.2010 17:35:32
Rory Gallagherin Unmilitary two step. Mahdottoman mukava soittaa ja kohtuullisen haastava harjoiteltava:)
DirectTone
20.11.2010 16:56:18
Relient K - Up and Up (acoustic)

DirectTone
"Why should the devil have all the good music?" - Martin Luther
Old Guitar
09.12.2010 22:43:07 (muokattu 11.12.2010 21:45:17)
Mikähän on sellainen varsinaisen mukava ja erityisesti näppäilen soitettava kitarasoolokappale teräskieliselle tai akustiselle kitaralle.

Kysyn tätä siksi, että olisi taas erityisen mukavaa opetella jotain uutta soolokitarakappaletta akustiselle kitaralle. Ei säestyksiä, vaan oikeita soolokappaleita.

Itse heitän peliin viime viimeisen 'Guitar techniques'- lehden klassisen sovituksen Beethovenin Moonlight Sonata :sta. Sovitus on nuotinnettu ja siinä on tabulatuuritkin. Joku aika sitten oli Acoustic Guitar Mazazinessa Bachin Prelude Dm:ssa, joka on myös hieno klassinen pala, jonka varmaan olen täällä aiemmin maininnutkin.

En muista olenko maininnut Carlo Domeniconin Koymbaba :n, joka on hieno klassisen kitaran kappale, tosin melko pitkä ja vaativakin kappale.

Onko kukaan löytänyt hyvää kitaranuotinnosta Agustin Laran Granadaan?

Sen haluaisin opetella. Se on yksi espanjalaisen kitaramusiikin helmiä, vaikka en tiedä on ko se alunperin kitarasävellys, eipä kait, mutta sopii kitaralle erittäin hienosti.

Jos jollakulla on tietoa, niin se olisi hienoa kuulla.
Old Guitar
12.12.2010 18:49:43 (muokattu 12.12.2010 21:47:31)
Jaaha, koska uusia kappaleita ei kukaan suositellut, niin aloitan sitten Bachin Chaconnen harjoittelun, joka saattaa kestää jonkin aikaa.

Kopioin kappaleesta ensin kaksi ekaa sivua ja viimeisen sivun ja niistä lähden liikenteeseen.

Kun olen oppinut nuo kolme sivua, niin otan taas kaksi seuraavaa ja toiseksi viimeisen ja näin etenen, kunnes koko kappale on hanskassa. :)

Koska olette varmaan kiinnostuneita seuraamaan miten harjoittelu sujuu, niin pidän teidät ajan tasalla kertomalla siitä ajoittain tämän ketjun kommenteissa.

Yritän myös kertoa jokaisen kommenttini ohessa hyvän akustisen kitaran näppäilykappaleen.

Ja tässähän tulikin jo Bachin Chaconne.
Sancrotis
04.02.2011 17:04:54
Itse ainakin olen tykkänyt kelttiläisestä musasta akustisella
Esim. tällä sivulla on hyviä tabeja ja nuotteja:

http://arbuckleguitar.com/

Kitara vaan DADGAD:iin ja menoksi!
"Ääni on parasta mitä olemme kuulleet" -JBL:n kaiutinmainos
llarppp
05.02.2011 17:44:23

Andy McKeetä ja Antoine Dufouria. On helvetin haastavaa mutta kyllä nopeesti tulee kehitystäkin!

Andyn For My Father voisi olla semmoinen perus hyvä "iisi" :D
"Every man dies, not every man really lives."
Jecux
12.03.2011 18:56:38
Dissection - Feathers Fell
Rammstein - Frühling in Paris
Brownie
22.03.2011 11:38:02
Mikähän kappale tämä on?

http://www.youtube.com/watch?v=G4je0bkPmbE
Veppis
22.03.2011 16:23:36
En tiedä onko jo ollut täällä, mutta täältä löytyy ihan kivoja näppäily-sovituksia perus pop/rock-biisestä. Edustettuna niin klassikoita, kuin tän päivän radiohittejäkin.

http://www.lickbyneck.com/
Särky on buranan puutetta ja väsymys kahvin vajausta
P-Nut
06.04.2011 12:33:05

Brownie: Mikähän kappale tämä on?

http://www.youtube.com/watch?v=G4je0bkPmbE

Tommy Emmanuel - Lewis Clark

Löytyy herran The Mystery-albumilta :) Tässä liveveto http://www.youtube.com/watch?v=k38trYKCy-c
planet Bullshit on a galaxy of this sucks cameldicks.
Brownie
06.04.2011 13:54:40
Kiitos p-nut!
P-Nut
06.04.2011 14:12:44

Brownie: Kiitos p-nut!

Ollos hyvä :)

Itse ketjun aiheeseen. Omasta mielestäni The Piano-leffan tunnari on aika järkyttävän hieno. Kappalehan on sävelletty pianolla, joten sen soitto akustisella kitaralla on hieman vaihkeahko ainakin noin tempon osalta. Tässä Michael Nymanin soitto http://www.youtube.com/watch?v=_UaHl3d8Rlg

Akustisellakin tuo onnistuu, joskin ei ole aivan niin hienon kuulosta. Tämän verran olen itse opetellut = http://tols17.oulu.fi/~itapio/soitto/Promise.mp3 Vielä kun jaksaisi opetella loppuun asti :)
planet Bullshit on a galaxy of this sucks cameldicks.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)