Aihe: Akustinen kitara - Jelppikerho.
1 2 3 4 510 11 12 13 1463 64 65 66 67
weelie
24.12.2007 10:33:21
Onhan siinä pickup eli mikki. Eli elektroakustinen.
http://www.youtube.com/watch?v=w8csI6Gv8z8
M.H.
28.12.2007 17:29:10
Sain hyvän tarjouksen Yamahan teräskielisestä kitarasta. Yksi iso mutta on, että kitarassa on halkema kaulan ja bodyn välissä. Myyjä ainakin sanoo sen olevan vain lakassa, tarkkaan ei voi sanoa, kun ei kitaraa ole nähnyt kuin kuvista. Ilmeisesti kuivuuden tai lämpötilan vaihtelujen takia mennyt, myyjä ei itsekään tarkkaan tiedä. Mitä mieltä olette, kannattaako ostaa sokkona vai voiko tulla tehtyä susi ostos? Katsomaan en pääse, kun on niin kaukana. Hintaa kitaralla on noin 300e ja malli on LS6 (hintaa esim. thomannilla 450e). Soi kuulema hyvin.

Jos halkeama ei olekaan vain lakassa, niin tällöin varmaan pitäisi ottaa koko kaula irti ja liimata uudestaan paikoilleen? Mitä tämä voisi tulla maksamaan?
flattopguitar
02.01.2008 09:02:46
Jos halkeama ei olekaan vain lakassa, niin tällöin varmaan pitäisi ottaa koko kaula irti ja liimata uudestaan paikoilleen? Mitä tämä voisi tulla maksamaan?

En suosittele kitaran ostamista. Yamahan kaulankiinnitystavasta (ja liimasta) johtuen kaulan irroitus ja uudelleen liimaus on hyvin vaikeaa, eikä se välttämättä lähde ehjänä irti. Ja vaikka se olisi mahdollista, niin korjaus maksaisi vähintään parisataa euroa. Kyse voi kuitenkin olla vain halkeamasta lakkapinnassa, mutta kun ilman kunnon kuvaa ei pysty sanomaan, niin suosittelen jättämään kitaran väliin. Ehjiä ja käytettyjä kyllä löytyy samalla hinnalla, kun jaksaa vain odottaa.
Apaas
04.01.2008 09:30:53

Moro.Olen 7v soittana kitaraa,akustinen tosin on ollut oikestaan vain biisien tekoa varten nurkassa,jotai näppäilyjuttuja kokeillu sillä,Eli hinnat,merkit,laatu-asiat ovat Täyttä hepreaa.

Lähiaikoina olen 12-kielisen soundiin ihastunut totaalisesti,ja ajatellut hankkia kyseisen ihanuuden.

Kuitenkin vain sellaiseen muutamaan kertaan viikossa sen soittelu tulee jäämään,sähköinen kitara kun on minun rakkaus.

Kysymys siis:Saako alle 120e vireen pitävää 12-kielistä?Minä epäilen suuresti,mutta kysynpä enemmän asiasta tietäviltä.

Kiitooooos!
Mitä?
flattopguitar
04.01.2008 11:50:43
Saako alle 120e vireen pitävää 12-kielistä?Minä epäilen suuresti,mutta kysynpä enemmän asiasta tietäviltä.

Voi saada, mutta kannattaa kytätä käytettyjä ja pyrkiä testaamaan kitara itse ennen ostomista intonaation ja vireenpysyvyyden kannalta. Itse ostin joskus musaliikkeestä käytetyn 12-kielisen n. 100e:llä ja se kyllä pysyi vireessä, merkkiä en muista joku Koreassa tehty. Soundi ei ollut kovin ihmeellinen ja soitettavuus huono, mutta jälkimmäiseen pystyy itse vaikuttamaan. Itseasiassa halvemmat laminaattikantiset 12-kieliset voivat olla jämäkämpiä ja sitä kautta ilmankosteuden vaihtelut eivät niihin vaikuta, joten vireessä pysyminenkin on periaatteessa parempaa, mutta kitaran koko rakenne ja laatu vaikuttaa aisaan myös paljon.
M.H.
17.01.2008 09:32:46
Luulisi, että joku on jo tätä kysynyt, mutta aivan sopivaa ei aihetta ei löytynyt. Eli haluaisin teräskieliseen akustiseen kitaraani hihnan kiinnitysnapin tuohon kaulan juureen, sen sijaan, että viritän sen narulla lapaan kiinni. Mihin kohti sellainen kiinnitystappi pitäisi ruuvata?
flattopguitar
17.01.2008 10:54:11
Eli haluaisin teräskieliseen akustiseen kitaraani hihnan kiinnitysnapin tuohon kaulan juureen, sen sijaan, että viritän sen narulla lapaan kiinni. Mihin kohti sellainen kiinnitystappi pitäisi ruuvata?

Kaulan juureen treblenpuolelle, ei liian ylös jottei käsi osu siihen ja hihnaan kun soittaa ylemmilta nauhoilta. Ihan keskelle ei kannata laittaa koska kitara ei silloin ole tasapainossa, eikä sinne juuren alle pohjan puolelle. Teet porokoneella pienen apureijän ja sitten käsin ruuvaat sen hihnatapin paikoilleen, olettaen että se kiinnittyy ruuvilla. Ilman apureikää ruuvaaminen voi halkaista kaulan siitä tyvästä ja sitä et halua tapahtuvan.
Neppailija
22.01.2008 20:31:46
Nyt kaikki tommyemmanuellit ja muut kitaragurut, tartteen hyviä neuvoja.

Kiitos jo etukäteen kaikille vastaajille. Mutta nyt asiaan..

Olen hankkimassa akustista teräskielistä. Vielä en tiedä, onko se 6 -vai 12-kielinen. Mutta merkkitietous on jotenkin hakusessa, eli kysyisin mitä merkkiä seuraavista suosittelette. Saa antaa listan ulkopuoleltakin merkkejä. Olen supistanut hintahaitarin aika kapeaksi ja sinne jäi seuraavat merkit: Martin, Taylor, Takamine, Cort ja Gibson.
Apuva!
flattopguitar
22.01.2008 20:45:39
Olen hankkimassa akustista teräskielistä. Vielä en tiedä, onko se 6 -vai 12-kielinen.

6-kielinen, ainakin aluksi.

Olen supistanut hintahaitarin aika kapeaksi ja sinne jäi seuraavat merkit: Martin, Taylor, Takamine, Cort ja Gibson.

Mikä tuo hintahaitari on? Jotenkin tuo lista on ihmeellinen koska siinä on kalliimman luokan kitaroita Martin, Gibson ja Taylor, sekä sieltä halvimmasta päästä Takamine ja Cort. Muita laadukkaita kokopuisia tekevät Santa Cruz, Larrivee, Guild, suomalaiset käsityöläiset kuten Lassi Nurmi, Liljeström jne.
myrskyorkku
22.01.2008 21:58:42
Mistähän löytys fingerstyle-nuotit Coltranen My Favorite Thingsiin? Power tab yms. kelpaisi myös varsin hyvin.
Neppailija
24.01.2008 09:02:22
6-kielinen, ainakin aluksi.

Mikä tuo hintahaitari on? Jotenkin tuo lista on ihmeellinen koska siinä on kalliimman luokan kitaroita Martin, Gibson ja Taylor, sekä sieltä halvimmasta päästä Takamine ja Cort. Muita laadukkaita kokopuisia tekevät Santa Cruz, Larrivee, Guild, suomalaiset käsityöläiset kuten Lassi Nurmi, Liljeström jne.

Heti alkuun pahoittelut virheestä.. Tarkoitin Guild EI Gibson. Olen mä kitaraa soittanut jo yli kymmenen vuotta, mutta nyt on tarkoitus ostaa ihan kunnon keppi. Isoveljeltä saanut kitaroita kun hän on ostanut uusia, joten sen suhteen hieman noi merkit hakusessa. Ja häneltä asiaa kysyessäni, hän sanoi että on soittanut Martinilla ja se on hyvä. Mitään muuta ei sitten osannut sanoa... Ja se haitari on 12-kielisissä 1200-1500€ ja 6-kielisissä 1500€ +- 200€. Hintatiedot Thomannilta...
myrskyorkku
24.01.2008 09:06:19
Löytysköhän mistään fingerstyle-sovitusta Burt Bacharahin Walk on By-biisiin?
tommijk
27.01.2008 14:27:17
Mitäs mieltä on raati: kannattaako akustiseen porata ja laittaa hihnan nuppi jos sellaista ei ennestään ole. Vaikuttaako kitaran arvoon myytäessä? Kitara on gibson songwriter deluxe, joten mitään riskiä ei viittis ottaa. Tähän tyyliin ajattelin: http://www.frets.com/FRETSPages/Mus … rapButton/StrapButtonViews/heel.JPG ongelma on sekin että tuo kaulan kaareutuva onsa on aika matala, mutta kai sen kiinni saa..
ThaSlayer
27.01.2008 15:51:50
Kysymys!

Mikäs on kun on tollanen teräskielinen akustinen Ibanez jossa alinta kieltä soittaessa lavan alueilta kuuluu rahinaa? Sivuhuomautuksena: Rahinaa ei kuulu kun puristaa/tukee lapaa suht. tukevasti.
Rahina kuuluu jostain G-kielen nupin alueilta (Ei silti mielestäni aivan nupin kohdalta, vaa vähän ylempää puusta)

Eli mitä mahdollisia syitä tähän on? Resonointi? Nupeista tulevat pienet kielenpätkät eivät ota kiinni mihinkään eikä tärrää (ainakaan huomattavasti).

Apu tähän olisi hirvittävän mukavaa, kun tuo rahina ja rapina alkaa ottaa hermoille.

Kiitos.
tsaidaa
27.01.2008 15:53:36
Hei!
Jos joku viittis koittaa selvitellä sointukulkua tälle kappaleelle http://www.youtube.com/watch?v=YYWjAukvK3E niin oisin tosi kiitollinen. :) tosta videosta saa vähän apujakin. mut en mitä ite vielä osaa! :>
flattopguitar
27.01.2008 16:16:45
Vaikuttaako kitaran arvoon myytäessä? http://www.frets.com/FRETSPages/Mus … rapButton/StrapButtonViews/heel.JPG

Ei vaikuta kitaran arvoon, jos se tehdään hyvin, joten jos et tiedä mitä olet tekemässä vie jollekin osaavalle kitaranlaittajalle, ettei lakkapinta ja kaulan kanta mene pilalle. Itse laittaisin tapin kuvasta poiketen hieman alemmas ja enemmän keskelle. Tuossa kohtaa se on hieman käden tiedällä kun yrittää soittaa ylemmiltä nauhoilta.
mie
05.02.2008 19:55:22

Kitarassai on itse kiinnittämäni mikki. Vahvistimeen kytkettynä siitä kuuluu ikävän kovaääninen surina (siis se sama surina mikä aina kuuluu vahvistimesta kun kitara on kytketty siihen). Pörinä on kuitenkin häiritsevän kova ja puskee läpi vaikka soittaisi miten raskaalla tatsilla. Jotakin kuulin mikin maadottamisesta (tai jotain sen suuntaista). Mitä teen, vai pitääkö vain elää tämän kanssa?
Äla ajattele. Pää hajoaa
Foiltha
14.02.2008 09:28:50
Komppailin Extremen More Than Wordsia ja tuli mieleen, että olen tehnyt aina tuon perkussion lyömällä ikään kuin käden puolinyrkissä noiden kielten väliin. Sormenpäät siis oikeastaan sujahtavat kielien välistä, mikä ei taida olla mikään fiksuin tapa. Kynsinauhat eivät ainakan pitempien sessioiden päälle tykkää. Pitäisikö tuossa kenties koukistaa kättä enemmän nyrkkiin, jolloin nuo kynsistä katsottuna ensimmäiset nivelet osuvat kieliin sormenpäiden/kynsien sijasta?
Arttuonline
15.02.2008 22:30:26 (muokattu 16.02.2008 13:47:21)
taas yks pikkukysymys tänne!

Onko teillä kokemuksia näistä Ibanezin EW-sarjalaisten mikeistä ja elektroniikasta? Iteltä löytyy sellanen, akustisesti mun mielestä tosi kaunis saundi, mutta sähkösesti en oo päässy kokeilemaan missää enkä taida tässä lähitulevaisuudessa päästäkään, jote kertokaa kokemuksianne.

EDIT: kyseessähän on siis b-bandin vehkeet.
granada
17.02.2008 12:48:59
täs ois raadille kymysys: Mitäs mieltä ootta takaminen hirade h8 ja alhambran 4P kitaroista? Saisin 10v vanhan hyvinpidetyn h8:n halvalla, mut 4P:n joutuisin ostamaan uutena. Kumpi vaihtoehto ois kannattavampi?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)