poppamies 25.02.2016 13:56:36 | |
---|
Tailor Pale: Tarkennus edelliseen. EU-todistus on pykälien mukaan oltava myös Suomen sisäisessä kaupassa. Saako lämittää saunaa sillä, ilman kysymättä sulta lupaa? G strings are for strippers |
Silver Mica 25.02.2016 14:38:30 (muokattu 25.02.2016 14:44:12) | |
---|
73nd3r: Ei koske tätä kitaraa; Brasilian ruusupuu tuli CITES-sääntelyyn muistaakseni 1992. Jos kitaran aikoo myydä, CITES-todistus on oltava. Mitä tulee maahantuontiin yksityishenkilöllä täytyy olla viranomaisen antama todistus siitä, että soitin on valmistettu ennen kieltoa kaadetusta puusta. Tämän osoittamiseen ei siis pelkkä sarjanumero riitä. Ks. https://www.bfn.de/fileadmin/MDB/do … /Infoblatt-Dalbergia-nigra-1_en.pdf Eri EU-valtioilla on ollut eroja säädösten toimeenpanossa, mutta esim. Saksassa takavarikoitiin kitaranäyttelystä soittimia, joilla ei ollut CITES-todistuksia. Ei paljon naurata siinä vaiheessa. |
Tailor Pale 25.02.2016 20:22:12 | |
---|
73nd3r: Ei koske tätä kitaraa; Brasilian ruusupuu tuli CITES-sääntelyyn muistaakseni 1992. Itse olen kyllä ymmärtänyt, ettei 1992 jälkeen kaadetulla brasilianruusupuulla saa käydä kauppaa ollenkaan. Sitä ennen kaadetun puun (tai puuta sisältävän tavaran) kauppa on mahdollista, mutta luvanvaraista. Se lupa on juuri tämä CITES-tai EU-todistus, jolla todistetaan että puu on kaadettu ennen CITES-säätelyn alkamista. Ihan mielelläni olisin tässä väärässä.... Oma kuvassa avatarin 1937 leimattu suomalainen kitara. Tekijän leima pohjassa, mutta kuka oli tämä Viljo? Viljo T...Kurki... |
hallu 25.02.2016 22:53:33 | |
---|
Tailor Pale: Itse olen kyllä ymmärtänyt, ettei 1992 jälkeen kaadetulla brasilianruusupuulla saa käydä kauppaa ollenkaan. Sitä ennen kaadetun puun (tai puuta sisältävän tavaran) kauppa on mahdollista, mutta luvanvaraista. Se lupa on juuri tämä CITES-tai EU-todistus, jolla todistetaan että puu on kaadettu ennen CITES-säätelyn alkamista. Ihan mielelläni olisin tässä väärässä.... Mistä ne siellä citesissä tietää onko se barisilian vai intian ruusupuuta ? Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka |
Silver Mica 26.02.2016 09:20:09 | |
---|
hallu: Mistä ne siellä citesissä tietää onko se barisilian vai intian ruusupuuta ? Brasilian ja Intian ruusupuu ovat ihan eri näköisiä. Lisäksi brassiruusupuusta lähtee hangatessa makea purukumimainen haju. Muistan lukeneeni, että tullimiehiäkin on koulutettu erottamaan näitä puulajeja. Homma menee kai niin, että soittimen omistaja hakee todistusta eikä hän tietenkään kiikuta itse soitinta viranomaisen nähtäväksi. Mahdollinen ongelma syntyy silloin kun todistusta ei ole ja soitin myydään tai kuljetaan muuten toiseen maahan, etenkin EU:n ulkopuolelle. Soitinrakentajilla, jotka käyttävät nykyisin brasilialaista ruusupuuta, täytyy olla tarkka kirjanpito puuvarastoistaan ja CITES-todistukset siitä, että puu on kaadettu ennen kiellon voimaantuloa v. 1992. |
discominister 26.02.2016 09:23:57 | |
---|
milahtee: Brasilian ja Intian ruusupuu ovat ihan eri näköisiä. Lisäksi brassiruusupuusta lähtee hangatessa makea purukumimainen haju. Muistan lukeneeni, että tullimiehiäkin on koulutettu erottamaan näitä puulajeja. Homma menee kai niin, että soittimen omistaja hakee todistusta eikä hän tietenkään kiikuta itse soitinta viranomaisen nähtäväksi. Mahdollinen ongelma syntyy silloin kun todistusta ei ole ja soitin myydään tai kuljetaan muuten toiseen maahan, etenkin EU:n ulkopuolelle. Soitinrakentajilla, jotka käyttävät nykyisin brasilialaista ruusupuuta, täytyy olla tarkka kirjanpito puuvarastoistaan ja CITES-todistukset siitä, että puu on kaadettu ennen kiellon voimaantuloa v. 1992. Tästä herää kysymys, että miten ihmeessä ne yhdistää vakuuttavasti jonkun kitaraksi käsitellyn puun ja siitä tehdyn todistuksen? Vähän eri juttu kuin katsoa passista täsmääkö pärstä.. |
Silver Mica 26.02.2016 13:18:26 | |
---|
discominister: Tästä herää kysymys, että miten ihmeessä ne yhdistää vakuuttavasti jonkun kitaraksi käsitellyn puun ja siitä tehdyn todistuksen? Vähän eri juttu kuin katsoa passista täsmääkö pärstä.. Vaikea sanoa, miten homma toimii käytännössä. Usassa rakentajat joutuvat ilmeisesti kertomaan hallussaan olevan dokumentoimattoman kieltoa edeltävän brassipuun painon ja tilavuuden ja erittelemään, montako settiä, otelautaa yms. materiaalista voi tehdä sekä laittamaan viel valokuvia hakemuksen liitteeksi. Ja tämä ei rajoitu brassipuuhun. Mm. norsunluu on kiellettyjen materiaalien listalla. |
poppamies 01.03.2016 08:02:52 | |
---|
Tenorikitara sai hyvän kodin, hyvään hintaan kotimaasta. Ilman serttiä. G strings are for strippers |
discominister 01.03.2016 08:55:45 | |
---|
poppamies: Tenorikitara sai hyvän kodin, hyvään hintaan kotimaasta. Ilman serttiä. Onnittelut! Pitkää ikää Martinille! :) |