Aihe: Gibson J-45
1 2 3 4 5
flattopguitar
13.07.2010 18:32:44 (muokattu 13.07.2010 18:35:43)
Old Guitar: Yks mikä kans kiinnostaisi Kitarapajalla on Guild F-50R, joka tosin on Jumbo-koppainen.

Toinen Gibson-vaihtoehto olisi Hummingbird. Siinä lienee samat materiaalit kuin J-45:ssa, mutta sitka spruce eikä pelkkä spruce niinkuin j-45:ssa. Olen jostain lukenut, että sitkassa olisi hieman tummempi saundi? Onkohan niillä oikeasti eroja ja miten ne kuuluvat saundeissa?

Mulla oli F-50R westerlyn USA malli, joka oli vähän raskaasti rimoitettu kitara, mutta soi ihan hyvin, sellainen jees akustinen. En kuitenkaan maksaisi tai suosittele maksamaan siitä 2ke uuden hintaa. Vintage F-50R voisi olla mahtava soitin, mutta hankala löytää edullisesti.

On niissä kyllä muitakin eroja, koppa ja talla ovat erilaiset. Hummingbird on enemmän suora komppikitara, J-45 on vähän enemmän yleiskäyttöisempi. Sitkakuusi on se yleisesti Gibsoneissa käytetty kansipuu.
varakeef
14.07.2010 11:34:40
Jos naturaaliväritys on estettttisesti mahdollinen vaihtoehto, niin J-50 lienee muuten sama kitara kuin J-45. Kitarapajalla taitaa olla yksi sisäänsoitettu, samoin torilla. Katsastaisin.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Old Guitar
15.07.2010 15:36:18
varakeef: Jos naturaaliväritys on estettttisesti mahdollinen vaihtoehto, niin J-50 lienee muuten sama kitara kuin J-45. Kitarapajalla taitaa olla yksi sisäänsoitettu, samoin torilla. Katsastaisin.

Liian kovat hinnat kymmenen vuodeen ikäisistä kitaroista, jos uuden J-45:n saa Thomannilta maksamalla parisataa enemmän.
Imper
15.07.2010 17:34:06

Old Guitar: Liian kovat hinnat kymmenen vuodeen ikäisistä kitaroista, jos uuden J-45:n saa Thomannilta maksamalla parisataa enemmän.

Kannattaa sit myös muistaa, että noissa uusissa on ihan älyttömät yksilöerot keskenään. Että sokkona en kyllä tollasta tilais. Paskin testaamani oli paska ja paras ihan vitun hyvä. Tonni olisi voinnut olla noilla hintaeroa soundin ja tatsin perusteella.
Everyone is a per-son
hallu
15.07.2010 19:34:39
Old Guitar: Liian kovat hinnat kymmenen vuodeen ikäisistä kitaroista, jos uuden J-45:n saa Thomannilta maksamalla parisataa enemmän.

No juu, mutta huomaa, että se uusi on vasta kymmenen vuoden päästä kymmenen vuotias.
Old Guitar
15.07.2010 23:21:26
hallu: No juu, mutta huomaa, että se uusi on vasta kymmenen vuoden päästä kymmenen vuotias.

Koulutan kitaraa ehkä mieluummin itse tuon kymmenen vuotta. Kai niitä kuitenkin testata pitäisi ennen kuin ostaa, tosin Thomannille voi palauttaa kitaran, jos ei se vaikuta hyvältä. Minusta se on hieno piirre Thomannilla. Suomesta, kun ostat soittimen, niin sinun täytyy ensinnäkin (ainakin minun tapauksessani) ajaa melkein parisataa kilsaa ja sen jälkeen kiireessä hälyn ja melun uteliaitten silmäparien alla testata kitaraa. Halvemmaksi tulee tilata Thomannilta. :) Saa rauhassa kokeilla ja vaikka palautan sen, niin pääsen alle sen mitä minulla menee matkakuluihin täällä Suomessa.

Kyllähän sitä mieluummin toki suomalaisesta musiikkiliikkeestä kitaran ostaisi, kuin Thomannilta. Saahan niiltä neuvoja ja tietoa. Ehkä joissakin liikkeissä saa vielä kitaran säädön kaupan päälle.
flattopguitar
16.07.2010 19:25:25
Old Guitar: kun ostat soittimen, niin sinun täytyy ensinnäkin (ainakin minun tapauksessani) ajaa melkein parisataa kilsaa ja sen jälkeen kiireessä hälyn ja melun uteliaitten silmäparien alla testata kitaraa.

Tuo on todellinen ongelma esim. kitarapajalla, jossa voi olla muutama asiakas ja toinen koittaa sähkökitaraa vahvistimen kautta, koita siinä sitten saada akustisen soitettavuudesta jotain selkoa. Silti, käsittääkseni sama osto/palautus homma onnistuu kitarapajan kautta jos vain kiltisti pyytää lähettämään kitaran kokeiltavaksi matkahuollon kautta. Jos et pidä jostain syystä, niin maksat kulut ja lähetät kitaran takaisin.
varakeef
16.07.2010 22:23:55 (muokattu 18.07.2010 02:30:59)
Siitä en tiedä onko hinnat noissa viiskymppisissä kohdallaan, itse vain suosin aina käytettyjä.

Tuskin se mitenkään rationaalista on, mutta vakaa käsitykseni on, että kitara lopettaa elämisensä ajan myötä ja uuden nihkeä on siksi aina riski. Jotenkin asettuneita soinniltaan nuo käytetyt.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Silver Mica
17.07.2010 12:00:00
Itse olen yleensä käynyt pajalla juuri kun se on ovensa aukaissut. Eipä ole ollut hirveästi muita soittajia ympärillä ja on saanut käydä rauhassa läpi kaikki mielenkiintoiset kitarat ilman kilpasoittajia.
sirdickyj
18.07.2010 20:26:21
Kyllähän noita lutuja saa oikein tosissaan etsiä, jos haluaa päästä kokeilemaan jne. Siks ei ole jurikaan merkitystä, onko esim. toi J-50 käytety vai ei. Jos uutta ei o tyrkyllä. Eikä niitä ainakaan kokeiltavaks asti ole.

Toki jos Thomannilta haluaa tilata, niin tilaa.

Mä kokeilin tota Pajan j-50:stä, aikeenani ostaa se. Jäi ostamatta. Ei siks, että olis ollu huono, mutta jotenki poskettoman erottelematon sointi ei ollut mun makuun. Se siis tuntui olevan muidenkin G-luuttujen ominaisuus.
Tiukempaa linjaa
Imper
19.07.2010 09:06:01

sirdickyj: Kyllähän noita lutuja saa oikein tosissaan etsiä, jos haluaa päästä kokeilemaan jne. Siks ei ole jurikaan merkitystä, onko esim. toi J-50 käytety vai ei. Jos uutta ei o tyrkyllä. Eikä niitä ainakaan kokeiltavaks asti ole.

Toki jos Thomannilta haluaa tilata, niin tilaa.

Mä kokeilin tota Pajan j-50:stä, aikeenani ostaa se. Jäi ostamatta. Ei siks, että olis ollu huono, mutta jotenki poskettoman erottelematon sointi ei ollut mun makuun. Se siis tuntui olevan muidenkin G-luuttujen ominaisuus.

Testasitko noita J-45 Standardia ja J-45 True Vintagea? Vittu, ei noita True Vintageita ollut pari viikkoa sitten missään kun oman J-45:n ostin :D
Everyone is a per-son
sirdickyj
19.07.2010 10:13:34
Imper: Testasitko noita J-45 Standardia ja J-45 True Vintagea? Vittu, ei noita True Vintageita ollut pari viikkoa sitten missään kun oman J-45:n ostin :D

Testasin tota J-50:tä ja Hummingbirdiä.

J-45 taitaa kyl olla ihan sama veivi ku toi J-45.

En siis testannu tota J-45:ttä kun ei kiehtonut se väritys lain. Ja muita ei ollu. True Vintagea ei viel viime viikolla ollu pajalla.

Hyviä ne oli, molemmat, mutta ehdottomasti_ei_mun_juttu.

Vituttais raapia pää punasena dynamiikkaa hakien, kun oikeestaan ihan sama kuinka lujaa lyöt, niin tasasta, vaikka helvetin hyvää, soundia pukkaa.

Mulle tuli mielikuva, että tommonen Gibson olis hyvä, jos olis bändi, jossa esim. solisti soittaa akkaria vaikkapa perurokkitrion tukena.

Ostin ite Martinin, ku omat soittelut on julkisesti semmosta 2 akkaria+laulu-osastoa.

Ja himassahan toi Martinin erottelevuus on ihan helvetin hieno homma. On jopa erottelevampi ku tou miun Taylor 310.
Tiukempaa linjaa
Imper
19.07.2010 14:04:14

sirdickyj: Testasin tota J-50:tä ja Hummingbirdiä.

J-45 taitaa kyl olla ihan sama veivi ku toi J-45.

En siis testannu tota J-45:ttä kun ei kiehtonut se väritys lain. Ja muita ei ollu. True Vintagea ei viel viime viikolla ollu pajalla.

Hyviä ne oli, molemmat, mutta ehdottomasti_ei_mun_juttu.

Vituttais raapia pää punasena dynamiikkaa hakien, kun oikeestaan ihan sama kuinka lujaa lyöt, niin tasasta, vaikka helvetin hyvää, soundia pukkaa.

Mulle tuli mielikuva, että tommonen Gibson olis hyvä, jos olis bändi, jossa esim. solisti soittaa akkaria vaikkapa perurokkitrion tukena.

Ostin ite Martinin, ku omat soittelut on julkisesti semmosta 2 akkaria+laulu-osastoa.

Ja himassahan toi Martinin erottelevuus on ihan helvetin hieno homma. On jopa erottelevampi ku tou miun Taylor 310.

Joo, nimenomaan. Martin soi hiljaa ku koskee hiljaa ja kovaa ku lyö kovaa. Gibson on helpposoittonen komppikitara, jota ei tarvii hakata koko aikaa kovaa jos pitää saada voimakasta komppisoundia. Ehdottomasti molemmille on paikkansa. Marttinilla itekin oon monta vuotta soitellut, mutta nyt halusin sen rinnalle jotain ihan erilaista.
Everyone is a per-son
Arms
05.04.2011 09:48:49
Morjens,

Jos sopii, niin lainaan vanhaa ketjua kysymyksilleni.

Minun pitäsisi saada "mikitettyä" tuollainen Gibson J-45 TV -malli. Olisikohan esim. K&K Pure Mini mahdollinen vaihtoehto? Lueskelin nimittäin joltain Ameriikan foorumilta kyseiseen mikkiin liittyen, että se ei sopisi TV-malliin, koska keskimmäiselle "mikille" ei olisi tallan alla paikkaa/tilaa. Nyt en tiedä ymmärsinkö lukemani oikein, ja siten lähdinkin tänne kyselemään, josko jollain olisi omaa kokemusta aiheesta. Eli saako tuollaisen Pure Minin asennettua J-45 TV -malliin?

Jos tulee mieleen muita mikitys vaihtoehtoja, niin ehdotelkaa ihmeessä. Tällä hetkellä minulla on käytössä tuollainen K&K Pure Mini toisessa kitarassa ja olen siihen kohtalaisen tyytyväinen. Varsinkin, kun kitaraan ei tarvitse tehdä kovin suuria muutoksia ja se toimii sellaisenaan ilman pattereita ym.

Kiitoksia!

-Arms
Parempi liikaa, kuin liian vähän.
Silver Mica
05.04.2011 13:21:47
Arms: Morjens,

Jos sopii, niin lainaan vanhaa ketjua kysymyksilleni.

Minun pitäsisi saada "mikitettyä" tuollainen Gibson J-45 TV -malli. Olisikohan esim. K&K Pure Mini mahdollinen vaihtoehto? Lueskelin nimittäin joltain Ameriikan foorumilta kyseiseen mikkiin liittyen, että se ei sopisi TV-malliin, koska keskimmäiselle "mikille" ei olisi tallan alla paikkaa/tilaa. Nyt en tiedä ymmärsinkö lukemani oikein, ja siten lähdinkin tänne kyselemään, josko jollain olisi omaa kokemusta aiheesta. Eli saako tuollaisen Pure Minin asennettua J-45 TV -malliin?

Jos tulee mieleen muita mikitys vaihtoehtoja, niin ehdotelkaa ihmeessä. Tällä hetkellä minulla on käytössä tuollainen K&K Pure Mini toisessa kitarassa ja olen siihen kohtalaisen tyytyväinen. Varsinkin, kun kitaraan ei tarvitse tehdä kovin suuria muutoksia ja se toimii sellaisenaan ilman pattereita ym.

Kiitoksia!

-Arms

Kysy Kitarapajalta. Heillä on kokemusta K&K:n mikkien asennuksesta J-45 malliin.
Arms
09.05.2011 20:30:52
Tervehdys taas,

Jatkaakseni hieman aiheesta totean, että Gibson J-45 True Vintageen sopii ja pystyy asentamaan K&K Pure Mini -mikrofonin ilman ongelmia. Asennutin kitaraan kyseisen mikrofonin, ja jos oikein ymmärsin niin asennuskohta on hieman ahdas, mutta ei estä asennusta. Eli, hyvin toimii.

-Arms
Parempi liikaa, kuin liian vähän.
htomperi
25.04.2012 22:03:56
Hola!

Tuli hankittua J-45 True Vintage VOS, eli vuoden 2008 limited edition. Koskaan en ole Gibsonin akustista soittanut. Mutta mielenkiintoinen tuttavuus. Alapää kouraisee yllättävänkin syvältä ja kaiken kaikkiaan hyvin tasapainoinen. Koppa istuu tavallista D-kitaraa paremmin syliin ja kaulakin istuu lapaseen kuin nahkahansikas. Kiintoisaa on myös kompressoituminen - silti mielestäni jollakin tavalla tästä löytyy myös dynamiikkaa. Kitara ei soi kovinkaan lujaa osittain lyhyen skaalan vuoksi. Mutta hieno luonne soinnissa kuitenkin on.

Tietääkö kukaan näiden kitaroiden eroista l. miten uudemmat J-45 TV eroavat tästä VOS editionista, joita valmistettiin vain 167kpl?
Imper
17.05.2012 00:49:32

Nauhotinpa vähän omaa J-45:ta stereona eli toinen kanava Röden M3:lla ja toinen kanava suoraan äänikorttiin Fishman Aura Spectrumin kautta (J-45 image jollain Neumannin mikillä äänitettynä).

http://dl.dropbox.com/u/20269725/J45_aura_M3.mp3
Everyone is a per-son
Artist
25.05.2012 09:29:39
Osaako kukaan sanoa onko J-45:stä olemassa laadukkaita kopioita tai onko hieman Gibsonia edullisemmilla merkeillä, vaikka Guildilla, vastaavan tyyppistä kitaraa? Jälkimmäinen vaihtoehto olisi enemmän mieleen (jos ei aitoa ja oikeaa hommaa), suorat kopiot on aina vähän tylsiä...

Hieman pidempään on jo J-45:sta tehnyt mieli, mutta ei oikein ole sopivaan hintaan ollut tarjolla (Suomessa on näkynyt vain uusia myynnissä) niin pisti miettimään.
"They tell me, but I tell them, I do it my way and I always will"
RJU
25.05.2012 15:25:10 (muokattu 25.05.2012 15:37:14)
^Stanfordin PSRD10 taitaa olla käypä. Mallin valmistus taitaa olla lopetettu, mutta Britanniassa näkyy olevan myynnissä yhä http://www.themusicroom-online.co.uk/product_info.php/products_id/4086

Recording Kingillä on useita "kapeaharteisia" malleja, joita löytyy kun skrollaa hiema alas tätä sivua http://www.recordingking.com/guitars_allmodels.html

Eastmanin E 20-SS on samaa mallia http://www.eastmanguitars.com/e20ss/

Blueridgellä on mahonkisivuilla ja -pohjalla BG140 http://www.sagamusic.com/catalog/details.aspx?ProductID=BG-140 sekä ruusupuusivuilla ja -pohjalla BG160 http://www.sagamusic.com/catalog/details.aspx?ProductID=BG-160

Vielä Blueridge BG60 http://www.musiciansfriend.com/guit … houlder-dreadnought-acoustic-guitar

Keskustelupalstoilta löytyy aika paljon kokemuksia näistä eli Google auttanee vertailussa. En tiedä miten näitä on Suomessa myynnissä, jos kokeilu on mielessä ennen hankintaa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)