Aihe: Ovationeista ja vähän muistakin
1 2
hallu
10.04.2010 10:19:29
kraaps: Sen verran täytyy nostaa pinnalle tätä ketjua, kun itse juuri tuohon Ovationin kyseiseen malliin törmäsin tässä viikolla, niin mitä olit mieltä siitä soittimena?

Itse olen hakenut nimenomaan mikitettyä akustista (tai elektroakustista tjsp.), tällä kertaa 6-kielistä kun edellinen 12-kielinen yamaha tuli myytyä viime syssynä. Mulle on nimenomaan tärkeää se, että kitaran saa tarvittaessa liitettyä vahvistimeen, tokihan laukusta löytyy ääniaukkoon asennettava magneettimikkikin, mutta helppoutensa vuoksi kiinteästi asennettu piezo + etuvahvistin on käytännössä se mitä haluan.

Pikaisesti kokeilin tota Ideaa (siis tätä http://www.thomann.de/fi/ovation_cc54ipl_idea.htm) kaupassa akustisena ja vahvistimen läpi, enkä ainakaan ihan heti sitä lähtenyt tuomitsemaan paskaksi. Huomenna oon menossa uudestaan, niin katsotaan muuttuuko mielipide (ja mihin suuntaan).

Se mikä mulle puoltaa ostopäätöstä juuri ko. mallissa on ei niinkään itse kitara, vaan etuvahvistin. Niinkuin tuolta t-kaupan sivultakin voi havaita, niin siitä löytyy sisäänrakennettu viritysmittari ja kondensaattorimikki. siis sen tallan piezon lisäksi.
Ja kitaralla voi nauhoittaa omaa soittoa ja sen jälkeen ajaa sen tallenteen joko kuulokkeisiin tai vahvariin ja jamitella siihen päälle. tai sitten ladata mp3-muodossa vaikka trubaduurikeikkaa varten taustanauhat itelleen siihen skebaan...

Näkyy olevan tuota etusta irrallaankin myynnissä (tietty Ovationin oma ja sopii vain tiettyihin ko. valmistajan malleihin) http://www.thomann.de/fi/ovation_idea_preamp.htm

Kuitenkin omaan singersongwriter-tyyppiseen sohvalla rämpyttelyyn ja biisien tekoon/ covereiden sovittamiseen toi sopii kuin nenä päähän. Lisänä se, että laskuitukoppaisena (tai mitä nyt sitten onkaan toi lyrachord syöny) kitara on vähän vähemmän sään vaihteluille altis, kuitenkin siinä on ihan oikea akustisen kitaran kuusikansi rimoituksineen kaikkineen.

Olipahan mainospuheet... Joo, mutta siis huominen ratkaisee, että hommaanko ton vai en. Tärkeintä on kuitenkin viimekädessä kitaran sointi akustisesti ja vahvistimen läpi, noi preampin ominaisuudet on sitten tervetullutta boonusta. Raportoin sitten kuinka käy...

Siis joo, minähän en ole arvioijana mikään paras mahdollinen kun kokemukseni akustisista on vähän ohut, mutta toisaalta olen nyt oppinut aika paljon.
Minusta Ovation IDEA vaikutti ihan hyvältä kitaralta ja sen ideahan on kerrassaan loistava. Sen sähköistä saundia en kokeillut lainkaan (käsittääkseni eq:la voidaan paikata/korjata akustisia ominaisuuksia) ja muutenkin rämpyttelin sitä vain kaupassa. Se kuusikansi kuuluu mielestäni sen soinnissa joka oli mielestäni selvästi napakampi ja elävämpi kuin laminoiduissa ibanezeissa ja fendereissä ja muistutti lähinnä ibanezin artwood sarjan kitaroita ollen kuitenkin vähemmän laatikkomainen kuin vaikkapa yamahan apx sarjan kitara jota kokeilin samassa kaupassa. No saundihan on pitkälti kai makuasia ja soittotyyliasia. Itseäni kiehtoi ovationissa juurikin ajatus sen kestävyydestä "huonon" kohtelun suhteen ja tietysti se on ihan mageen näköinen. Toisaalta minua mietitytti sen hopean kesto tai oikeastaan, miten se patinoituu ja minkälainen se sitten on kun kuluu pois paikoitellen se kaulahan on myös hopealla päällystetty. Oikeastaan se olennaisin ero tuohon kokopuiseen on siinä herkkyydessä, josta olen oppinut viime viikkoina yhtä ja toista. Luin Riffi-lehdessä artikkelin juuri tuosta Ovationin ideasta, jossa testaaja vähän niinkö tyrmäsi koko kitaran lähinnä siksi ettei se ollut asiallisesti säädöissä (intonaatiot pielessä tallan sijoittelun tms. vuoksi) kokeilemassani yksilössä en havainnut vireisyys ongelmia ja muutenhan säädöt ovat makuasioita ja jokainen joutuu viilaamaan kitaransa mieleiseksiin jos ei se sitä ole suoraan kaupanhyllyltä. Kokeilemassani ovationissa toittotuntuma ei tuntunut erityisen raskaalta pikaisella kokeilulla, vaikka ensivilkaisulla kielet vaikutti olevan jonkin verran korkealla. Se kulhon materiaalihan pitäisi olla jotenkin akustisesti muovia edullisempa, mutta en osaa sitä asiaa arvioida, vaan pelkästään kokoaissaundia, joka ei ollut ihan huono vaikka toki koko puiset ovat kaikessa hersyvyydessään ihan toisella tasolla. Itse voisin kelpuuttaa Ovation Idean soittimekseni, vaikka tällä kertaa päädyinkin toiseen ratkaisuun joka tuntuu toistaiseksi itselleni sopivaksi (katsotaan ensi talvena pilkkooko kuivuus tuon ihanuuteni päreiksi).
auto97
10.04.2010 17:21:32
Huijari taitaa tämäkin kaveri olla kun oheisessa linkissä moisella hirvityksellä on vielä 90-luvullakin rimputellut. Itselläni on korealainen (LCS247) ja amerikkalainen (Custom Legend 1719) Ovationi ja jälkimmäinen on AAA-sitka-kantisena ja syväpohjaisena ihan kelpo peli ilman sähköäkin. Eivät ne niin kauheita ole kuin täällä annetaan ymmärtää. Itse ainakin soittelen niitä siinä missä Martineitakin (00015s ja D-41).

http://www.youtube.com/watch?v=D0RPSDEOxTA&feature=related
padaa@dadaa!
10.04.2010 20:41:49

auto97: Huijari taitaa tämäkin kaveri olla kun oheisessa linkissä moisella hirvityksellä on vielä 90-luvullakin rimputellut. Itselläni on korealainen (LCS247) ja amerikkalainen (Custom Legend 1719) Ovationi ja jälkimmäinen on AAA-sitka-kantisena ja syväpohjaisena ihan kelpo peli ilman sähköäkin. Eivät ne niin kauheita ole kuin täällä annetaan ymmärtää. Itse ainakin soittelen niitä siinä missä Martineitakin (00015s ja D-41).

http://www.youtube.com/watch?v=D0RPSDEOxTA&feature=related

Tän pitäisi jo laittaa stoppi keskustelulle Ovationin väitetystä epäaitoudesta, kun mnetin roots-poliisienkin hyväksymä artisti sellaisella soittaa.
Hannu A
10.04.2010 23:57:48

No niinhän siinä kävi, että mukaanhan se Ovation idea lähti sieltä kaupasta...

Testasin kitaraa kaupan kopissa sekä vahvistimen läpi, että ilman ja olin ainakin itse ihan tyytyväinen saundiin. Tosiaan lähdin sillä ajatuksella, että ihan ensin koitan akustisena sitä kitaraa, vaikka se ehkä enemmän vahvistettuun käyttöön tuleekin, ja jos kaula tuntuu käteen hyvältä ja ääni on vähintään OK-luokkaa, niin sitten lyön vahvarin tulille.

Vahvistimen läpi äänessä oli tietysti piezomaisuutta havaittavissa, mikä ei sinänsä yllätä, piezotallan ollessa kyseessä. Etuvahvistimesta löytyy ihan hyvä 3-alueinen EQ.

soittelin kotona skittaa lisää ilman vahvistinta ja jos ei tietäisi, että koppa on jotain komposiittimateriaalia, niin en mä sitä äänestä erottaisi. Ja tietysti toi nauhoitus/looppaus -ominaisuus on mukava lisä kotijamitteluun, innostaa ainakin näin alkuvaiheessa soittelemaan muutenkin.

Huomenna olis pienehkö akustinen keikka, katsotaan miltä sen jälkeen vaikuttaa...

Niin ja siis onhan Ovationeja tehty about 40 vuotta, että tuskin ne ihan susipaskoja ovat, muuten luulis menneen firman kiinni jo aikaa sitten.
all you need is five strings, two fingers and one asshole. - Keith Richards
Ou Zei
13.11.2010 11:01:37

Testasin kitaraa kaupan kopissa...

Onko Ovationeilla enää jälleenmyyntiä Suomessa? Kun ei meinaa nyt millään tietoa löytyä. Tekisi mieli myös päästä kyseisiä kitaroita kokeilemaan.
Hannu A
28.11.2010 06:56:34

Ou Zei: Onko Ovationeilla enää jälleenmyyntiä Suomessa? Kun ei meinaa nyt millään tietoa löytyä. Tekisi mieli myös päästä kyseisiä kitaroita kokeilemaan.

f-musiikista ton omani ostin, oli muistaakseni joku toinenkin kappale roikkumassa siellä
all you need is five strings, two fingers and one asshole. - Keith Richards
Tympee Huttunen
28.11.2010 08:49:46
Lainaan topiccia kysyäkseni hinta-arviota vm. 73 Ovationille. Malli on 1111-4. Kyseessä on vanha ja käytössä ollut soitin, eikä se todellakaan ole uudenveroisessa kunnossa. Pari nauhaa on vaihdon tarpeessa ainakin ja joku on tainnut joskus lakata tuon kannen, ainakin näin luulen, lakka on kulunut hienosti "soittoalalta" pois. Headstockin kulmasta on pala lohjennut jne. Virittimetkin on vaihdettu Gotohiin ja etsimällä löytää kaikkea muutakin hintaa alentavaa naarmua jne. Ihan soittokunnossa tuo kyllä on, mutta ei todellakaan mint:)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)