Aihe: Kostutin ja tislattu vesi 1 2 | |
---|---|
![]() 13.03.2010 15:08:17 | |
Old Guitar: Onko kukaan kostuttanut koko huonetta tai sen osaa, jossa kitaroita säilytetään? Tavallaan Asutaan kahdessa kerroksessa. Yläkerrassa on saunan ja kylpyhuoneen lisäksi kolme huonetta. Siinä portaiden yläpäässä on hyvä tila kuivattaa pyykkejä, jota kyllä riittää joka päivälle. (Perheessä kaksi alle kouluikäistä lasta ja itse harrastan ns. hikiliikuntaa joka toinen päivä.) Vaikka talossa on keskuslämmitys, niin yhden kerran talven aikana on yläkerrasta tippunut kosteusprosentti alle 40%. Yleensä pysyy 43-50 välillä, kunhan vain pyykkiä pesee. Kitaroissa ei ole ollut mitään kuivumisen merkkejä. | |
![]() 14.03.2010 09:55:52 | |
Gosuli: Tavallaan Asutaan kahdessa kerroksessa. Yläkerrassa on saunan ja kylpyhuoneen lisäksi kolme huonetta. Siinä portaiden yläpäässä on hyvä tila kuivattaa pyykkejä, jota kyllä riittää joka päivälle. (Perheessä kaksi alle kouluikäistä lasta ja itse harrastan ns. hikiliikuntaa joka toinen päivä.) Vaikka talossa on keskuslämmitys, niin yhden kerran talven aikana on yläkerrasta tippunut kosteusprosentti alle 40%. Yleensä pysyy 43-50 välillä, kunhan vain pyykkiä pesee. Kitaroissa ei ole ollut mitään kuivumisen merkkejä. Noilla lukemilla - jotka ovat ideaaliset - et kostutinta tarvitse eikä kitaroita tarvitse pitää välttämättä laukuissa. Laukku tosin suojelee äkillisiltä ilmankosteuden muutoksilta, joita voi talvella tulla kun esim. parvekkeen ovea aukaisee. Toisaalta kitara ei ole kosteuden osalta herkkä lyhyille heilahduksille kuin lämpötilojen äkillisille muutoksille. Meillä mennään talvella ilman kostutusta alle 30 %, joten varovainen saa olla. Jos asunnon ilmankosteus pysyy 40% päällä, en käyttäisi kostutinta laukussa, koska kosteus voi nousta liian korkeaksi. Kitaralle siitä ei juurikaan ole vaaraa, mutta se saundaa siltä kuin joku olisi tunkenut froteepyyhkeen sisään. Itse olen aloittanut kostutuksen kun mittari on näyttänyt noin 35 %. Mielestäni kitarat saundaavat paremmalta kun niitä ei säilytetä laukussa, vaan sopivan kosteassa huoneilmassa. Kesäaikaan, jolloin meidän asunnossamme on sopivat lukemat, eron huomaa selvästi. | |
![]() 14.03.2010 21:33:24 (muokattu 14.03.2010 21:36:33) | |
milahtee: Noilla lukemilla - jotka ovat ideaaliset - et kostutinta tarvitse eikä kitaroita tarvitse pitää välttämättä laukuissa. Itse pidän kitaroita laukussa lähinnä suojassa lapsilta. Eivät pääse kiipeilemään niiden päällä, kun kitarat ovat laukuissa sängyn alla. Olen välillä tsekannut mikä on laukun sisällä kosteus ja aika samoissa lukemissa on kuin mitä huoneilmakin. milahtee: Mielestäni kitarat saundaavat paremmalta kun niitä ei säilytetä laukussa, vaan sopivan kosteassa huoneilmassa. Kesäaikaan, jolloin meidän asunnossamme on sopivat lukemat, eron huomaa selvästi. Joo, kyllä oikeanlainen kosteus vaikuttaa soundiin selvästi. Meillä oli kesällä pahimmilaan kosteusprosentti yli 65%, mikä oli selvästi liikaa. Kitaran soundi oli vähän kuin olisi lapaset kädessä soittanut. Nyt talvella soi sitten kuin unelma. | |
![]() 15.03.2010 16:57:10 | |
Gosuli: Tavallaan Asutaan kahdessa kerroksessa. Yläkerrassa on saunan ja kylpyhuoneen lisäksi kolme huonetta. Siinä portaiden yläpäässä on hyvä tila kuivattaa pyykkejä, jota kyllä riittää joka päivälle. (Perheessä kaksi alle kouluikäistä lasta ja itse harrastan ns. hikiliikuntaa joka toinen päivä.) Vaikka talossa on keskuslämmitys, niin yhden kerran talven aikana on yläkerrasta tippunut kosteusprosentti alle 40%. Yleensä pysyy 43-50 välillä, kunhan vain pyykkiä pesee. Kitaroissa ei ole ollut mitään kuivumisen merkkejä. Tuo onkin hyvä keino, mutta meillä pyykit kuivataan kylppärissä, joten tuollainen käytäntö ei onnistu, eikä ole oikein muutakaan sopivaa paikkaa, jossa pyykit kuivaisi. Mites tuollainen iso vaatekaappi, miten sitä kannattaisi kosteuttaa ja onko kellään kokemuksia esim. kostuttumista tällaisiin tarkoituksiin? Ajattelin, että ostaisin leveän vaatekaapin kitaroiden säilytykseen ja laittaisin kostuttimen sinne sisään. Miltä kuulostaa? | |
![]() 15.03.2010 20:43:42 | |
Old Guitar: Tuo onkin hyvä keino, mutta meillä pyykit kuivataan kylppärissä, joten tuollainen käytäntö ei onnistu, eikä ole oikein muutakaan sopivaa paikkaa, jossa pyykit kuivaisi. Mites tuollainen iso vaatekaappi, miten sitä kannattaisi kosteuttaa ja onko kellään kokemuksia esim. kostuttumista tällaisiin tarkoituksiin? Ajattelin, että ostaisin leveän vaatekaapin kitaroiden säilytykseen ja laittaisin kostuttimen sinne sisään. Miltä kuulostaa? Haepa vaikka täältä inspiraatiota: http://www.accessnsight.com Kaapin tilavuus on niin pieni, että Ufox-tyyppinen kostutin on liian järeä. | |
![]() 15.03.2010 21:16:56 | |
milahtee: Haepa vaikka täältä inspiraatiota: http://www.accessnsight.com Kaapin tilavuus on niin pieni, että Ufox-tyyppinen kostutin on liian järeä. Tuollaista olen itsekin miettinyt, mutta tosiaan siihen lisättäisiin sopivanlainen kostutin. Se olisi tarpeen suomalaisissa olosuhteissa. Minkähänlainen kostutin esim. tuollaisen kaapin kostuttaisi parhaalla mahdollisella tavalla? | |
![]() 16.03.2010 09:02:27 (muokattu 16.03.2010 09:05:22) | |
Old Guitar: Tuollaista olen itsekin miettinyt, mutta tosiaan siihen lisättäisiin sopivanlainen kostutin. Se olisi tarpeen suomalaisissa olosuhteissa. Minkähänlainen kostutin esim. tuollaisen kaapin kostuttaisi parhaalla mahdollisella tavalla? Voisi luulla, että esim. vesiastia kaapin pohjalla voisi olla riittävä. Sopiva koko löytyy testaamalla. Noissa mainitsemani firman kaapeissa näyttäisi olevan kyseinen "passiivinen" kostutus. Astian tilavuus riippuu paljon kaapin ovien tiiviydestä. | |
![]() 18.03.2010 20:58:34 | |
milahtee: Voisi luulla, että esim. vesiastia kaapin pohjalla voisi olla riittävä. Sopiva koko löytyy testaamalla. Noissa mainitsemani firman kaapeissa näyttäisi olevan kyseinen "passiivinen" kostutus. Astian tilavuus riippuu paljon kaapin ovien tiiviydestä. Joo täytyy alkaa testaamaan kosteuspitoisuuksia, jos kaappiin pistää vesiastian kosteuttajaksi. Minulla onkin yksi antiikkikaappi, jossa säilytän kitaroita. | |
![]() 22.03.2010 14:17:31 | |
Tuollainen kaappi todella herätti mielenkiinnon, se olisi aikalailla ideaalinen kun piakoin muutan todennäköisesti pieneen kämppään joissahan ei huoneita riitä vain kitaroille. Tuollainen olisi aina parempi (ja miehekkään tyylikkäämpi) vaihtoehto kuin madot koteloissa. Löytyisikö suomesta vastaavanlaisien kaappien urakoitsijaa? Nuilta sivuilta ei löytynyt minkäänlaista kaapin hintaan osoittavaa. Vähän offaria, mutta jäin myös miettimään että mitähän sähkökitara ja sen teknologia pidemmän päälle sanoo kun se laitetaan 45% kosteuteen akkarien kanssa, onko liikaa? "Ihmisen voima on moraali" -Beethoven | |
![]() 22.03.2010 23:32:31 | |
Laddy Master: Vähän offaria, mutta jäin myös miettimään että mitähän sähkökitara ja sen teknologia pidemmän päälle sanoo kun se laitetaan 45% kosteuteen akkarien kanssa, onko liikaa? Mulla on ollut esim. Fenderin Stratocaster reilut kymmenen vuotta tuollaisessa kosteudessa (ja kesäisin kosteammassakin). En ole mitään ongelmia huomannut. | |
![]() 02.04.2010 15:34:03 | |
Olen käyttänyt samaa kosteutusmatoa jatkuvasti n. 4 vuotta Gibsonin kanssa ja nyt ostin uuden samanlaisen. Aina olen käyttänyt vesijohtovettä suoraan hanasta. Tein muutamia (kömpelöitä) testejä tuolla uudella ja vanhalla kosteuttimella ja vanhan imukyky on vain aavistuksen huonompi. Uusi imee vettä nopeammin mutta määrällisesti vain n. 15-20% enemmän (mitä nyt vesilasien perusteella sai selvää). Molemmat kuivuvat n. 10 päivässä kun kitaraa säilyttää laukussa. En jaksa uskoa, että tislatun veden hyöty olisi niin paljon parempi, että siitä kannattaisi maksaa ja hifistellä. Kuitenkin loppupeleissä tuo kostutin on osittain kulutustavaraa ja vaihto tulee eteen ennemmin tai myöhemmin. Omassa käytössä uuden kostuttimen hankinta n. 4-5 vuoden välein on paljon halvempi ja helpompi tapa kuin ostaa esim. akkuvettä huoltsikalta parin kuukauden välein tai tislailla vettä kilijumpöntöissä kellarissa. | |
![]() 11.04.2010 14:30:14 (muokattu 11.04.2010 14:32:47) | |
Oon pitänyt kaapissa nyt paria sientä, toinen sellainen auton pesuun tarkoitettu jumalattoman iso kosteutta paljon imevä sieni ja toinen ihan tavallinen pesusieni, joka tosin kuivuu päivässä. Näin olen saanut kaappiin tommosen 35-40 asteisen kosteuden. Jos hommaan toisen ison sienen tuon pienemmän tilalle, niin 3-4 päivän välein vaihdettuna homma voisi toimia ihan ok. Olisikohan se riittävää, jos ei itse kitaralaukkuihin laittaisi kostuttimia ollenkaan. (säilytän kitaroita laukun sisällä ja kaapissa)? | |
![]() 06.05.2010 15:25:35 (muokattu 06.05.2010 15:26:40) | |
E: Ei mitään, olikin jo ylhäällä mainittu | |
![]() 18.05.2010 19:34:50 | |
Tämä konsti ei ikävä kyllä toimi Suomen talvessa: http://blog.makezine.com/guitar_boat2.jpg - Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 - | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)