flattopguitar 05.01.2009 23:20:21 (muokattu 05.01.2009 23:22:55) | |
---|
Itselläni on ollut naapurina kolme kitaristia: Sähkökitaristi, joka soitti kovalla voluumilla ja säröllä, mutta oli taidoiltaan pro, sitten on ollut kaksi aloittelevaa akustisen rämpyttäjää. Vähiten häiritsi sähkökitaristi, lähinnä siksi, että hänen soittoaan oli mukava kuunnella, kun taitotaso oli niin hyvä. Toinen akustisen rämpyttäjistä oli raivostuttava, koska häneltä puuttui rytmitaju. Vaikka se toinen oli vielä taidoiltaan huonompi, niin hän pystyi soittamaan rytmissä. Se epämusikaalinen ja rytmitön taustamelu, jota naapurista vaimeasti kuului oli kaikista häiritsevintä. Toisaalta, olen itse ihan kitaran soittoa aloittaessani asunut solussa ja soittelin päivin yöin sekä usein lauloin kovalla äänellä. Lauluääneni ei ole kovin kummoinen. No, jokatapauksessa luulin asuvani solussa yksin, mutta jossain vaiheessa kävi ilmi, että viereisessä huoneessa asuukin joku toinen. Piti kyllä pyytää jälkikäteen anteeksi kännissiä yösessioita, joita olin viettänyt keskellä viikkoa ;) |
voleman 08.01.2009 23:37:02 | |
---|
Laita kumilätkä ääniaukkoon. Löytyy soitinliikkeistä. Niin, ja ei kannata ostaa kovin isokoppaista kitaraa. paljonkos tuommoinen käytännössä hiljentää..? ja milläs nimellä näitä osais liikkeestä kysellä? |
Zarmo 08.01.2009 23:40:08 | |
---|
paljonkos tuommoinen käytännössä hiljentää..? ja milläs nimellä näitä osais liikkeestä kysellä? Testaa vaikka jollain pahvilätkällä. Sellasta oon ite käyttäny. |
t-mies 09.01.2009 00:09:54 | |
---|
paljonkos tuommoinen käytännössä hiljentää..? ja milläs nimellä näitä osais liikkeestä kysellä? Niinkuin edellä tässä ketjussa ja muissa ketjuissa aiemmin on todettu; sen käyttötarkoitus on kierron estäminen, ei äänen hiljentäminen. 20-30% lähtee äänestä pois maksimissaan kumilätkän (feedback buster/soundhole cover/feedback eliminator/soundhole plug/feedback reducer/jne.) kanssa hyvällä kokopuisella. Eli ei varmaan auta tässä asiassa. Just viikonloppuna tuli soiteltua Kamanin kahdellakin eri versiolla ja kiinnitin asiaan huomiota. Yksi vaihtoehto on hommata joku silent-kitara akustisella otelaudalla (ja sopivat kuulokkeet) noihin ilta/yösoitteluihin kerrostaloissa. |
Zarmo 09.01.2009 12:18:00 | |
---|
Kyllä semmonen lätkä tai mikä vaan ääniaukontuke hiljentää miusta aika paljon. Etenkin niitä matalia ääniä, jotka parhaiten naapuriinkin kuuluvat. |
flattopguitar 09.01.2009 17:38:18 | |
---|
Jep. Kovasta pahvista voi leikata sopivan palan ja kiinittää sen kaikuaukon päälle teipillä. Kannattaa käyttää sellaista teippiä, jota ei tarvitse kaapia irtilakkapinnasta. |
Krister 10.01.2009 21:10:53 | |
---|
Olen hakannut/ hipelöinyt sekä sähkiksiä että akkareita+ tehnyt volumerikkaita vokaaliharjoituksia muutamassakin kerrostalokämpässä, eikä koskaan ole ollut mitään ropleemia. Järjestyssääntöjen puitteissa mentäessä ei ole kellään mitään sanomista. Tosin pienen lapsen vanhempana en hirveemmin välittäisi kuunnella mekkalaa naapurista päiväuniaikaan, mutta minkäs teet... Elä oo tommonen. Pääset hermoistas vähemmälläkin |
risto 10.01.2009 23:18:55 | |
---|
Älkää nyt hyvät ihmiset ruvetko peittelemään niitä kitaran aukkoja. Sen vielä ymmärrän, että joku tunkee vanhoja sukkiaan banjon kalvon alle, mutta että vielä kitarasta. Jo on aikoihin eletty, huoh. Vaimentakaa niitä kammareitanne älkää sitä kitaraa... "Mutta näissä kaikissa me saamme jalon voiton hänen kauttansa,
joka meitä on rakastanut." Room 8:37 |
Mange 12.01.2009 13:43:48 | |
---|
Minun naapurini kuulee kyllä kun soitan kitaraa (soitan eniten akustista, mutta se on äänekkäämpi kuin sähkis hiljaisella volumilla), mutta ovat kertoneet ettei se haittaa yhtään mitään. He soittavat itse aika paljon ja ovat myös hankkinut pianon, joka on paljon äänekkäämpi. Joskus nainen asunnossa laulaa oopperaakin. Ei sekään mua haittaa kunhan se ei tapahdu väärään kellonaikaan. Eräänä torstai-iltana, edellinen naapuri keksi porata useampia reikiä betoniseinässä noin klo. 23. En itse viitsinyt mennä haukkumaan, mutta muut naapurit kyllä meni kun poraaminen ei loppunut edes kymmenessä minuutissa. Hyvä niin. Joiltakin ihmisiltä puuttuu näköjään terve järki... |
Riiski 12.01.2009 19:27:32 | |
---|
Älkää nyt hyvät ihmiset ruvetko peittelemään niitä kitaran aukkoja. Sen vielä ymmärrän, että joku tunkee vanhoja sukkiaan banjon kalvon alle, mutta että vielä kitarasta. Jo on aikoihin eletty, huoh. Vaimentakaa niitä kammareitanne älkää sitä kitaraa... Mäkin tungin pyyhkeen banjon kalvon alle, mutta en suinkaan naapureiden vuoksi vaan siksi ettei vaimo tule silmille.Tosin otin sen pian pois, kun banjon pikantti ääni kärsi moisesta operaatiosta. Jostain syystä banjonsoitto meinaa rikkoa perherauhaa...Naapurit sensijaan ei ole soittamista kommentoinut, vaikka tässä talossa on aika onnettomat äänieristeet. |
Zarmo 12.01.2009 20:08:51 | |
---|
Mäkin tungin pyyhkeen banjon kalvon alle Itse käytän tuollaista pakkauspehmustejuttua, mitä lie. Jotenkin banjon ääni kuulostaa kotosalla hirveän kovalta, treenikämpällä tms. ei niinkään. Kyllähän naapurit varmaan arvostaisivat jotain äänieristettyä soittohuonetta, mutta vaikeapa sellaista on yksiöön alkaa pystyttää. |
Vebu 13.01.2009 09:04:34 (muokattu 13.01.2009 09:06:09) | |
---|
Kumilätkä ei vaimenna koko taajuusvasteella, vaan pudottaa vain kopan möhinöitä ja botnea, jolloin se entistä pienemmällä todennäköisyydellä kuuluu naapuriin kuulostaen tosin paskalta. Itelläni on kumilätkä kyllä mutta ihan eri tarkoitukseen. Paljaalla tuntuu paremmalta. |
kimurantti1 13.01.2009 09:56:18 | |
---|
Itelläni on kumilätkä kyllä mutta ihan eri tarkoitukseen. Paljaalla tuntuu paremmalta. Tämän kun irrottaa kontekstistaan, niin ai että. :-) |
Tempura 13.01.2009 17:11:07 | |
---|
Naapurini ovat toivonsa menettäneitä juoppoja ja/tai kuolleita, eivätkä juuri ole koskaan ilmeisesti kotona. Ja jos ovat, eivät jaksa liikauttaa kättään senkään vertaa että voisivat kopauttaa seinään, tai nostaa itsensä vaakatasosta ylös, mennä rappukäytävän kautta ovelleni ja huutaa luukusta jotain. Eli aika hyvin on saanut rynkyttää. Vielä kun tulee mikkiin huudettua samalla, niin luulisi että vituttaisi heitä, ja voi olla että vituttaakin, mutta niinkauan kun eivät sano mitään niin oletan että heillä on kaikki asian suhteen kunnossa. Muutenkin koitan ajoittaa ne kovaäänisimmät mykellykset aikaan, jolloin meteliä saa kuulua. Se on vähän ikävää, kun yleensä olen hereillä öisin. Kerran, vain kerran, kävi niin että myöhään yöllä makailin sängyssä ja aika hiljaa näppäilin jotain olematonta tuhnutusta, niin seinään kopahti pari kertaa. Uskon silti että kyseessä oli viinakramppi ja kaveri kosautteli polveaan tahattomasti seinään. Lopetin silti näppäilyn. Vatta on kipeä, se on kipeä, vatta - Hannu Virta |
wedevirtanen 14.01.2009 00:05:56 | |
---|
Joo, kyllä naapurit täytyy ottaa huomioon. On perin itsekästä yöt läpeensä lauleskella ja soitella akustista kitaraa. Itse olen soitellut yöaikaan sähkökitaralla akustisia juttuja. Minulla on kyllä onni omistaa akustisenakin hyvin soiva sähkökitara. Nuorempanahan ei yleensä mikään häiritse, mutta vanhempana pienempikin melu häiritsee yöunta ja se tietenkin se ottaa päähän. Jos yösoittelija ajattelee, että naapurin täytyy tulla valittamaan, jotta soitto loppuisi, niin hänen täytyisi ymmärtää, että joillekin ihmisille on hyvin vaikeaa tulla valittamaan naapurille melusta, vaikka se haittaisikin. Yösoittelijan olisi mielestäni ainakin olisi kysyttävä itse asiaa naapureilta. Sekään ei ole helppoa kaikille meille suomalaisille. Vai oletteko kyselleet? Peace and love brothers and sisters! |
Tempura 14.01.2009 02:09:00 | |
---|
Jos yösoittelija ajattelee, että naapurin täytyy tulla valittamaan, jotta soitto loppuisi, niin hänen täytyisi ymmärtää, että joillekin ihmisille on hyvin vaikeaa tulla valittamaan naapurille melusta, vaikka se haittaisikin. Yösoittelijan olisi mielestäni ainakin olisi kysyttävä itse asiaa naapureilta. Sekään ei ole helppoa kaikille meille suomalaisille. Vai oletteko kyselleet? En ole ihan varma oliko tuo suunnattu minulle. Mutta jos oli, niin sanoin kyllä että säännöstelen mölyämiseni aikaan jolloin ääntä saa kuulua, vaikka valvonkin yleensä yöllä. Se tarkoittaa siis sitä, että tulee soitettua harvemmin mitä normaalirytmillä varustettu ihminen tekisi. Yöllä näppäillyt rauhallisesti vain kerran pari. Ei tässä nyt mitään sikoja olla.
Vatta on kipeä, se on kipeä, vatta - Hannu Virta |
Zarmo 14.01.2009 13:30:19 | |
---|
Öisin olisi kyllä usein paras soittelufiilis. Tosin silloin yleensä tekee mieli soittaa sellaisia himmailuja, joita kyllä pystyy soittamaan sen verran hiljaa, etteivät naapurit häiriintyne. |
wedevirtanen 14.01.2009 22:46:09 | |
---|
En ole ihan varma oliko tuo suunnattu minulle. Mutta jos oli, niin sanoin kyllä että säännöstelen mölyämiseni aikaan jolloin ääntä saa kuulua, vaikka valvonkin yleensä yöllä. Se tarkoittaa siis sitä, että tulee soitettua harvemmin mitä normaalirytmillä varustettu ihminen tekisi. Yöllä näppäillyt rauhallisesti vain kerran pari. Ei tässä nyt mitään sikoja olla. Ei ollut sinulle suunnattu, vaan lueskelin joitakin kommentteja, jossa soittajat kertoivat soittaneensa yöt läpeensä. Itsekin valvoskelen liikaa ja soittelenkin yöllä, sähkökitaralla ilman vahvistusta. Sitä keinoa suosittelen muillekin. Yöllä sekin kuuluu ihan hyvin. Peace and love brothers and sisters! |
wedevirtanen 14.01.2009 22:52:08 (muokattu 14.01.2009 22:57:02) | |
---|
En ole ihan varma oliko tuo suunnattu minulle. Mutta jos oli, niin sanoin kyllä että säännöstelen mölyämiseni aikaan jolloin ääntä saa kuulua, vaikka valvonkin yleensä yöllä. Se tarkoittaa siis sitä, että tulee soitettua harvemmin mitä normaalirytmillä varustettu ihminen tekisi. Yöllä näppäillyt rauhallisesti vain kerran pari. Ei tässä nyt mitään sikoja olla. Ei ollut sinulle suunnattu, vaan lueskelin joitakin kommentteja, jossa soittajat kertoivat soittaneensa yöt läpeensä. Itsekin valvoskelen liikaa ja soittelenkin yöllä, sähkökitaralla ilman vahvistusta. Sitä keinoa suosittelen muillekin. Yöllä sekin kuuluu ihan hyvin. Meinaa itselle, mutta ei varmaankaan naapurille. Peace and love brothers and sisters! |
Vebu 30.01.2009 08:55:32 | |
---|
Ei ollut sinulle suunnattu, vaan lueskelin joitakin kommentteja, jossa soittajat kertoivat soittaneensa yöt läpeensä. Niin, jos naapurini kotibileet eivät kuulu meille, niin ei kyllä kitaran soittonikaan naapuriin. Rappuun varmasti kuuluu, koska ovia ei voi kutsua eristeiksi. Toiseen asuntoon ei varmasti kuulu. |