![]() 14.08.2008 18:49:39 | |
---|---|
Off topicin tuosta behringeristä. Oma kokemus behringerin kombon omistaneena on pelkästään positiivinen. Äänet on ollut ihan hvyät ja hintaansa nähden on laatu korkeampaa kuin hinta antaa ymmärtää. Behkun maineen alaspäin on tainnu pitkälti nuo pedaalit viedä. Behgringerissä on muuten hemetin paljon paremmat liitäntäpinnat kuin monessa kilpailevassa tuotteessa ja itseasiassa paremmat kuin monessa ns. kalliimmissa vehkeissä (tästä voi jokainen käydä toteamassa behringerin specseissä tai kuvitetuissa opuksissa). Monesti tuo soundikin pitkälti riippuu siitä miten vehkeitään osaa säätää ja käyttää. Nykyisin osa ainakin on ostanut noita Bugeran (muistaakseni) merkillä varustettuja komboja/kaappeja ja nehän itse asiassa on aika pitkälti samaa kuin Behringerin vehkeet (jos olen väärässä niin korjatkaa). | |
![]() 14.08.2008 19:03:58 | |
Äänet on ollut ihan hvyät ja hintaansa nähden on laatu korkeampaa kuin hinta antaa ymmärtää. Behkun maineen alaspäin on tainnu pitkälti nuo pedaalit viedä. Behgringerissä on muuten hemetin paljon paremmat liitäntäpinnat... Totta pakiset. On muuten hupaisa juttu, että koko merkin maine alemmassaa hintaluokassa mitoittuu niiden "viideneuronfuzzien" mukaan. Sama matolaatikon status on sitten koko brändillä. Toisinpäin se ei sitten pelaa. Jos vaikka Dumble tekisi "muovikuorisenyksiwattisen", niin se ei heiluttaisi alkuperäistä lumoa piirun vertaa. Perhana, mä taidan ostaa Behringerin akustiselle. Siis ihan vakavasti. | |
![]() 14.08.2008 23:03:04 | |
Valintani on tällä hetkellä Roland AC-60. Koska se on yksi laatikko eli helpoin ratkaisu meikäläiselle. Eikä tarvi olla koko ajan soittaessa mikkiin päin, kuten pitäs jos olis kondensaattrorimikrofoni. Paitsi tietenkin laulaessa kai täytyy kohdistaa ääni mikrofoniin.. Hankin ehkä tuon Rolandin ja otan loparit ja alan rakentamaan ohjelmistoa... Kannattaisikohan liittyä johonkin hengelliseen uskonlahkoon, jotta keikkaa riittäisi? Mies teki laivan, purjehtiakseen pois - ja se upposi... | |
![]() 14.08.2008 23:05:09 | |
Vielä yksi kysymys Rolandista AC-60:sta: Miten laulu toimii, kitaran keralla, kyseisellä laitteella? Mies teki laivan, purjehtiakseen pois - ja se upposi... | |
![]() 14.08.2008 23:51:03 (muokattu 15.08.2008 00:42:10) | |
Vielä yksi kysymys Rolandista AC-60:sta: Miten laulu toimii, kitaran keralla, kyseisellä laitteella? Tuohon saa joku muu vastata, itse en ole laulua kokeillut. Se mikä laulun suhteen tuossa AC-60 itelle tuli mieleen on se, että jos soittaa kitaraa ja käyttää reverbiä ta delaytä niin mitä se vaikuttaa laulun ääneen. Choruksen tuosta saa erikseen pois XLR mutta jos on haluaa käyttää delayta 1/4 inputtiin laitetussa kitarassa niin myös lauluun se vaikuttanee eli myös sekin tulee delay-efektillä (tuo on sellainen yksityiskohta, joka voi olla ja onkin olennanen sen suhteen miltä lauluääni kuuluu). Tänään kokeilin tuossa XLR-inputissa vaikuttaako delayt ja reverbit niin kyllä kokeilun mukaan ne vaikuttaa tuon XLR-inputin ääneen eli efektoivat sitä lauluääntä, jos kitaraan haluaa reverbiä ja delaytä niin myös laulu efektoituu, jos tuota ei halua niin tuossa on ehkä pahin este laulukäytölle. Hitsi miksen tuota ole aikaisemmin tajunnut, taitaa olla ihan olennainen toimivuuden kannalta :-( Edit: nolottaa kyllä kun itse tuon AC-60 puolesta olen puhunut, hitsi että ei tuota ole huomannut. Ainoa tapa jos ei halua siis laulua efektoituvan on ettei ilmeisesti kitarassakaan ole efektiä (reverbi ei liene ongelma, eikä chorus mutta delay efekti ei ehkä laululle sovi). Pistänpä mietintä myssyyn ja zekkaan ja todella tarkkaan pitääkin zekata että nuo ns. kanavat ovat täysin toisistaan riippumattomia myös efektien suhteen, sellainen vaihtoehto voisi olla paras ratkaisu. En tiedä miten tuossa mainitsemassani Laneyn kaapissa on tuo hoidettu. ______________________________________________________________ EDIT: Edit: Tuon isoveli eli AC-90 on mainittu laulamisjututkin, en saanut sen manuaalia katottua mistään, AC-60 manuaalissa ei laulujutuista ollut mitään. Pahoittelen tuon lauluhomman suhteen tätä hommaa :( Ilmeisesti tuossa AC-90 on totaalisesti eri kanavat, AC-90 puhutaan tuplakanavista ja AC-60 kohdalla puhutaan kaksikanavaisuudesta (oisko tuo nyt sitten se taika sana tuon laulun suhteen). Lisää tietoa: http://www.youtube.com/watch?v=IqGiPETjpLA Demarco ainakin sanoi englanniksi että tuossa on molemmat kanavat omilla efekteillä, jos oikein ymmärsin. Ota nyt tuosta sitten selvää kun kattoo noiden säätimiä siinä päällä niin ovat kyllä samanlaiset, tuo vaan pitää ilmeisesti kokeilla, harmi etten itse laula, jos laulaisin niin oisin tuon jo voinut todeta AC-60 kohdalta. Youtubessa olevien klippien perusteella muutamat myös laulavat tuon AC-60 kautta. Yhdessä klipissä laulajan ääni tuli delay efektin kautta ja yhdellä selvästi kaiujun kautta, ei ollut mitään pahan kuulloista mutta tuo selviää vain itse kokeilemalla. Harmi etten asu Tampereella, tuohan olis äkkiä kokeiltu kohdallasi, että miten laulu onnistuu tuon kautta. Pahoittelen jos olen sotkenut ajatuksia ja toiveitakin hyvän vahvistimen etsinnässä enkä heti tuota asiaa ole huomannut vaikka olisi pitänyt. Kerro jos pääset kokeilemaan tuota, itseä kiinnostaa tuo puoli nyt tietää miten hommassa käy. (nyt täytyy mennä nukkuun että aamulla jaksaa töissä) | |
![]() 15.08.2008 10:58:04 | |
Valintani on tällä hetkellä Roland AC-60. Koska se on yksi laatikko eli helpoin ratkaisu meikäläiselle. Eikä tarvi olla koko ajan soittaessa mikkiin päin, kuten pitäs jos olis kondensaattrorimikrofoni. Paitsi tietenkin laulaessa kai täytyy kohdistaa ääni mikrofoniin.. Hankin ehkä tuon Rolandin ja otan loparit ja alan rakentamaan ohjelmistoa... Kannattaisikohan liittyä johonkin hengelliseen uskonlahkoon, jotta keikkaa riittäisi? Tää on nyt hieman toistoa mutta tosiaan ollaan samassa veneessä hankintojen suhteen eli laululle ja kitaralle vahvistin. Uusin vaihtoehto minkä todennäköisesti ensiviikolla ostan kun mikseri saapuu liikkeeseen: ALTO AMX -100FX. http://www.musiikkiliike.fi/index.p … ?target=products&product_id=122 ja sitten aktiivikaiuttimet VOCOPRO PV-802: http://www.keminmusiikki.fi/cat/product_details.php?p=936 Sain tästä setistä hyvän tarjouksen kun ostan vielä shuren mikin ja telineen. Noita kaiuttimia kuuntelin ja testailin jo eri mikserillä (hieman heikommalla) ja kyllä on amatöörille loistavat soundit. Suosittelen aidosti että marssit musiikkiliikkeeseen ja testaat tuota rolandia ja sitten testaat jotain PA settiä niin kuulet eron. En väitä etteikö roland ole kelpo peli mutta kokeile mitä saat samaan rahaan.... | |
![]() 15.08.2008 13:25:58 | |
Tää on nyt hieman toistoa mutta tosiaan ollaan samassa veneessä hankintojen suhteen eli laululle ja kitaralle vahvistin. Uusin vaihtoehto minkä todennäköisesti ensiviikolla ostan kun mikseri saapuu liikkeeseen: ALTO AMX -100FX. http://www.musiikkiliike.fi/index.p … ?target=products&product_id=122 ja sitten aktiivikaiuttimet VOCOPRO PV-802: http://www.keminmusiikki.fi/cat/product_details.php?p=936 Sain tästä setistä hyvän tarjouksen kun ostan vielä shuren mikin ja telineen. Noita kaiuttimia kuuntelin ja testailin jo eri mikserillä (hieman heikommalla) ja kyllä on amatöörille loistavat soundit. Suosittelen aidosti että marssit musiikkiliikkeeseen ja testaat tuota rolandia ja sitten testaat jotain PA settiä niin kuulet eron. En väitä etteikö roland ole kelpo peli mutta kokeile mitä saat samaan rahaan.... Kuulostaa tämäkin hyvältä. ALTO AMX -100FX:n hinta on kohtuullinen, mutta kaapit ovat melko hintavat. Sopisiko tähän systeemin esimerkiksi hieman halvemmat aktiivikaiuttimet? Voisiko joku suositella jotain muuta, halvelmpaa aktiivikaiutinta tähän ALTO AMX -100FX:n seuraksi? Mies teki laivan, purjehtiakseen pois - ja se upposi... | |
![]() 15.08.2008 13:38:23 | |
Ja jos oikein varovaisesti aloitetaan, niin minullahan on mikseri Phonic MU 802. Siinä on kaksi sisääntuloliitäntää, joihin voi yhdistää XLR- mikrofonin. Eikö tämäkin kävisi aktiivikaiuttimien kanssa? Jos käy, niin täytyisi löytyä sopivan halvat ja hyvät aktiivikaiuttimet näiden kanssa. Mies teki laivan, purjehtiakseen pois - ja se upposi... | |
![]() 18.08.2008 23:34:52 | |
Anteeksi yksinkertaisuuteni näissä teknisissä asioissa liittyen vahvistimeen ja jokaiseen tekniseen vempaimeen. Pelkäänpä olevani niin yksinkertainen, että jos menen musiikkiliikkeeseen ja kysyn mikä olisi paras vaihtoehto kitara/laulun vahvistamiseen pienimuotoisissa esiintymistilanteissa, niin myyjä voisi jopa käyttää tietämättömyyttäni hyväksi tarjoten minulle surkeinta laitetta kalleimpaan hintaan. :) Kannattaa kai kokeilla eri vaihtoehtoja ja valita niistä oman maun mukaan paras. Myöskin kannattaisi käydä mahdollisimman monessa eri liikkeessä testaamassa näitä laitteita. Löytyisikö muuten jostakin hyviä artikkeleita aiheesta? Kysymysteni tulva on loputon. Kiitoksia kärsivällisyydestänne ja neuvoistanne. Olikos se PappaSF niin, että jos Roland AC-60:ssä käyttää yhdellä kanavalla efektejä, niin toisella kanavallakin on on ne samat efektit? Entäs Roland AC-90, onko siinä erilliset kanavat erillisine efekteineen? Ymmärsinkö oikein aikaisemmin sanomaasi? Mies teki laivan, purjehtiakseen pois - ja se upposi... | |
![]() 19.08.2008 03:01:19 | |
Koetin tuota ac- 60 ja kitara toimi loistavasti, mutta omasta mielestäni jää laulusoudi liian ohueksi/keskialuetta liikaa. Täten odottelen ac-90 kokeilua. Tampereella on sisällä noita ainakin Tammelantorin laidalla Tammer Piano-soitin liikkeessä. Kyse on kuitenkin pitkälle siitä, kuinka hyvää soudia haet. Käytettyjen puoleltakin löytyy varsin toimivia paketteja, kuten Fender tms ja puoleen hintaan uusiin verrattuna. | |
![]() 19.08.2008 11:29:37 (muokattu 19.08.2008 11:32:15) | |
...Olikos se PappaSF niin, että jos Roland AC-60:ssä käyttää yhdellä kanavalla efektejä, niin toisella kanavallakin on on ne samat efektit? Entäs Roland AC-90, onko siinä erilliset kanavat erillisine efekteineen? Ymmärsinkö oikein aikaisemmin sanomaasi? Näin ite tuon ymmärsin, että efektit ovat yhteiset molemmille kanaville AC-60:ssä, tosin siis reverb/delay yhteisiä, choruksenhan saa siitä alemmasta kanvasta kytkettyä pois Chorus-painikkeella. Testasin soittamalla kitaralla alemmalla kanavalla ja silloin reverb/delay kyllä toimivat samalla lailla, choruskin on jaettu (jos on painike chrorus painettuna alemmassa päälle). Mitä tuota AC-90 katsoin Youtubesta sen DeMarcon esittelyä niin mun korvilla tuo sanoo englanniksi että olisi erilliset efektit kanavissa, ja laitteen tiedoissa myös mainitaan tuo laulaminen (Roland sivustolla) ja puhutaan Tuplakanavista tuon monikanavaisen sijaan. Kuvista katsottuna nuo säätönapit kyllä näyttävät aivan samanlaisilta mitä olen AC-60 ja 90 vertaillut. Parhaiten tuon pystyy toteamaan livenä musiikkiliikkeissä. Voihan se olla, että AC-90 kun kitara on kytkettynä ylempään kanavaan niin alemmassa oleva laulumikille ei kytkeydykkän ne efektit (mutta tästä minulla ei ole tietoa, tuo pitää siis vain testata liikkeessä miten homma on toteutettu). Jälkikäteen kattelin noita vehkeitä lisää ja ihan mielenkiintoisia vahvistimia löytyy Behringer, Laney ja myös Ibanezin Troubadour vahvistimesta akustisille, niissäkin täytyy kokeiltaessa tarkistaa miten efektit toimivat molempien kanavien suhteen eli ovatko ne jaetut vai erilliset. Ite ennen tuota Rolandia katselin ihan noita lattiapedaali vehkeitä akustisille/elektroakustisille http://muusikoiden.net/keskustelu/p … sts.php?c=15&t=167071&oo=30 Yksi vaihtoehtohan on mikseri, joku preamp-pedaalijuttu ja erilliset kaijuttimen (Laulumikki miseriin, kitara -> preamp/pedaali- > mikseriin ja mikserista sitten ulos kaijuttimille.) Itseä kiinnosti tuo G-majorin Natural vehje, mutta sen hinta on jo yli 600 thomanilla, jos sen lisäksi hankkii hyvät kajarit niin hinta kapuaa jo n. lähemmäs tonnin luokkaa. | |
![]() 19.08.2008 14:06:09 | |
Sain eilen kotiin ALTO AMX 100FX mikserin ja VOCOPRO PV-802 aktiivikaapit ja kyllä nyt hymy on herkässä varsinkin laulun puolesta! Ostin vielä shuren 600 sarjan "halpis" mikin, johdot ja mikkitelineen ja koko paketin hinta oli hieman yli 500€. Amatöörin korviin soi kyllä varsin loistokkaasti. Kyllä näillä vehkeillä kehtais keskikokoiseen ravintolaan keikalle lähteä eikä jäis vehkeistä kiinni vaan jos jostain, niin miehestä =) Lähdin hakemaan sellaisia laitteita joita ei tarvitse päivittää heti vuoden päästä ja kyllä nyt tuntuu että jos vaan kestävät niin soitan näillä äänentoistoilla vielä 20 vuoden päästä. | |
![]() 19.08.2008 14:54:37 | |
Sain kaverilta lainaan Rolandin AC60, joka tuntui hyvältä. Tätä hän ei kuitenkaan suostunut minulle myymään, joten piti etsiä itselle vastaava. Tilasin Behrigerin 900 akustic, joka puheitten mukaan piti olla yhtä hyvä ja olihan se hinnaltaan puolet Rolandista. Sitten oli molemmat käytettävissä ja vertailu alkoi. Tehomerkinnöiltään B oli suurempi, mutta käytössä R soi kovempaa. Tehojen noustessa yli puolen alkoi B särisemään ja resonoimaan. R ei tätä tehnyt, vaan jatkoi puhtaasi soimistaan. Myös basson toistoltaan R oli selvästi parempi. (kaverini käytti kuoron säestykessä tätä bassovahvistimena ja toimi hyvin. Omien puheitten mukaan useastikin.) Tämän jälkeen yritin vielä uskotella itselleni B hyvyttä monin keinoin, mutta hinta oli vain se ainut. Onneksi Saksan kauppias otti B takaisin ja rahat palautti. Nyt on AC-60 ja olen edelleen tyytyväinen. | |
![]() 19.08.2008 15:54:03 | |
Sain kaverilta lainaan Rolandin AC60, joka tuntui hyvältä. Tätä hän ei kuitenkaan suostunut minulle myymään, joten piti etsiä itselle vastaava. Tilasin Behrigerin 900 akustic, joka puheitten mukaan piti olla yhtä hyvä ja olihan se hinnaltaan puolet Rolandista. Sitten oli molemmat käytettävissä ja vertailu alkoi. Tehomerkinnöiltään B oli suurempi, mutta käytössä R soi kovempaa. Tehojen noustessa yli puolen alkoi B särisemään ja resonoimaan. R ei tätä tehnyt, vaan jatkoi puhtaasi soimistaan. Myös basson toistoltaan R oli selvästi parempi. (kaverini käytti kuoron säestykessä tätä bassovahvistimena ja toimi hyvin. Omien puheitten mukaan useastikin.) Tämän jälkeen yritin vielä uskotella itselleni B hyvyttä monin keinoin, mutta hinta oli vain se ainut. Onneksi Saksan kauppias otti B takaisin ja rahat palautti. Nyt on AC-60 ja olen edelleen tyytyväinen. Täytyy myöntää sama, että tuo Rolandin AC-60 on vallan mainio soundinen vehje ja siinä on yksi parhaimmin soundaavista chorus-efekteistä mitä olen kuullut ja myös reverb ja delay ovat hyviä. Ite olen tuota soitetellu molempien kanavien kautta kerrallaan ja myös siten että kitara on sekä 1/4 monoplugilla ja XLR piuhalla kiinni yhtäaikaa molemmissa kanavissa, jolloin soundi on kyllä muikea. Ite olen myös tyytyväinen tuohon AC-60:een. | |
![]() 19.08.2008 23:00:31 | |
Mistähän löytyisi käytettyjä akustisen kitaran ja laulun vahvistimia? :) Mies teki laivan, purjehtiakseen pois - ja se upposi... | |
![]() 20.08.2008 11:49:16 | |
Mistähän löytyisi käytettyjä akustisen kitaran ja laulun vahvistimia? :) Oman (AC 60) käytetyn löysin huutonetistä. Oli vielä takuuta jäljellä. Kannattaa aika ajoin seurailla näitä palstoja. Harvinaista herkkua kylläkin. | |
![]() 20.08.2008 12:02:27 (muokattu 20.08.2008 12:03:15) | |
Törkeä off-topic, olen jo etukäteen pahoillani: Oletko Pappa kokeillut tuota AC-60 sähkökitaralla? Siis ajatus on laittaa mallintava (GT-8, POD tms) eteen ja käyttää AC:ta "neutraalina" vahvistimena. Jos, niin toimiiko? my guitar is humming... next it has to learn the lyrics... | |
![]() 20.08.2008 13:47:44 (muokattu 20.08.2008 14:01:28) | |
Törkeä off-topic, olen jo etukäteen pahoillani: Oletko Pappa kokeillut tuota AC-60 sähkökitaralla? Siis ajatus on laittaa mallintava (GT-8, POD tms) eteen ja käyttää AC:ta "neutraalina" vahvistimena. Jos, niin toimiiko? Tätä voisi kutsua jo telepatiaksi, meinaan eilen kokeilin JS1200CA sähkiksellä suoraan soittaa AC-60 kautta ilman muita efektilaitteitta ;-) Kyllähän se jotenkin soundasi muttei ollu mun makuuni lähellekkään niin hyvää soundia kuin mitä tuosta mun Hughes & Kettnerin Switchblade 50W kombosta lähtee. Voisi kyllä toimia Bossin GT-8 läpi soitettuna tai vastaavalla, kannattaa ainakin kokeilla. Sähkökitarlla antaa kyllä tehokkaasti volyymiä pihalle mutta soundi on erillainen kuin sähkiksille tarkoitetuissa komboissa. Muuten voin kertoa, että olen tuon Boss GT-8 kautta soittanut noita elektroakustisia Ibanez AW800 ECENT ja Yamaha CGX1771CCA kitaroita ja hienot soundit lähtee eli yhdistelmä elektroakustinen -> GT-8 -> AC-60 varmaankin toimii todella mukavasti ja saa hyvät soundit. (itellä tuo AC-60 tuli hankittua kun tuttu halusi ostaa tuon GT-8 minulta ja menin sen myymään). Itseasiassa vähän jo kaduttaa tuon GT-8 pois myyminen, kun se on erinomaisen oiva laite ja monipuolinen. Toisaalta pärjään hyvin nykyisillä vermeillä, jotka voi lukaista profiilistani. Hankinnassa on vielä muutamat pedaalit, yksi äänitysmikki lisää ja tietokoneelle uusi parempi äänikortti juuri musiikin tekoon tarkoitettu. Ilmeisesti ostan efekteistä Xotic BB preamp mikä on hienosoundinen laite, boostaa sopivasti, antaa sustainia, tasoittaa rososaundia ja väritää clean soundin hienosti boostaten ja antaa lämpimän särön, jos säröä haluaa siitä. Täällä kun ollaan keskusteltu näistä akustisista niin pasteen samalla tähän kivan linkin, josta voi käydä katsomassa Tommy Emmanuelin kappaleiden nuotteja ja tabeja http://tommyemmanuel.wordpress.com/gitar-tabok/ (vähän tääkin offtopickin mutt ei liene haitaksi asti :-) | |
![]() 20.08.2008 14:37:58 | |
Tässä sivuraiteilussa on nyt päämääränä budjettiluokan vahvistinratkaisut sekä akustiselle ja sähköille. Ajatus on erillinen etunen jommalle kummalle ja soittaa kumpikin jommalle kummalle suunniteltuun vahvistimeen rakennettuun linjatasoiseen tuloon. Omien kokemusten mukaan kumpikaan ei ihan älyttömän hyvin toimi "vieraalla" tontilla... my guitar is humming... next it has to learn the lyrics... | |
![]() 20.08.2008 14:50:37 (muokattu 20.08.2008 14:52:30) | |
Tässä sivuraiteilussa on nyt päämääränä budjettiluokan vahvistinratkaisut sekä akustiselle ja sähköille. Ajatus on erillinen etunen jommalle kummalle ja soittaa kumpikin jommalle kummalle suunniteltuun vahvistimeen rakennettuun linjatasoiseen tuloon. Omien kokemusten mukaan kumpikaan ei ihan älyttömän hyvin toimi "vieraalla" tontilla... Tuon GT-8 kautta voisi homma toimiakin niin sähkiksellä kuin akustisella, kokeilemalla selviää tuo, tosin boss gt-8 voi olla hyvä säätää jotain perussoundia akkarille sopivaksi, on siellä valmiina jotain hyviä jotka sopii akkarille (osa jotakuinkin ihan suoraan säätämättä ja osa pienillä säätömuutoksilla), kun muistais että mitkä oli ne muistipaikat ja nimet. Itellä on hyvä puoli että vahvistin löytyy sähkikselle ja akkareille erikseen. Totta on tuo mitä ylempänä sanot tuosta "ettei ihan älyttömän hyvin toimi "vieraalla tontilla" GT-8 voi kuitenkin aika hyvin pehmentää rajaa tuon suhteen. GT-8:sta saa hyvät akkarin soundit ulos ainakin suoraan tietokoneelle soitettaessa, sähkikselle tarkoitetun vahvarin kautta pitänee laittaa Gainit ym. todella minimiin ja normisäätimillä löydettävä jokin hyvä yhdistelmä jolloin soundi olisi hyvä. Hitsi jos ois tuo GT-8 vielä niin voisi tuon kokeilla nyt AC-60 kanssa miten pelittäisi. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)