Aihe: Teräskielten madaltaminen..
1 2
hapan
28.02.2008 15:00:16
Tuomitseminen ja paskasen naurun nauraminen idiooteille on ihan eri asia. Mä harrastan jälkimmäistä. Omat soittopelit on kunnossa. Ei mulla väliä mistä muut omiaan ostelee =). Kyllä tyhmille silti nauraa saa =)

HAAHAA JÄTKÄ ON TYHMÄ!!!11
riimu
28.02.2008 18:29:22
Harvinaisen asiallinen oli alkuperäinen kysymys ja sama ongelma itsellä just on. Nuo spedeilyt voi vaikka turhuuspalstalle viskata tai kaatopaikalle. Itsellä vanhassa akustisessa sama ongelma ollut, mutta en kokemattomana viitsi itse rupea hiomaan ja säätämään. Eli onnistuukohan moinen vaikka musakaupassa (luultavasti) mutta millä hinnalla?
The leaven which animated my existence is gone: the charm which cheered me in the gloom of night, and aroused me from my morning slumbers, is forever fled.
deevee
29.02.2008 15:06:17
Harvinaisen asiallinen oli alkuperäinen kysymys ja sama ongelma itsellä just on. Nuo spedeilyt voi vaikka turhuuspalstalle viskata tai kaatopaikalle. Itsellä vanhassa akustisessa sama ongelma ollut, mutta en kokemattomana viitsi itse rupea hiomaan ja säätämään. Eli onnistuukohan moinen vaikka musakaupassa (luultavasti) mutta millä hinnalla?

Kyllähän tuo onnistuu. Esimerkiksi Jyväskylässä soitinpaja Jasesoilla näyttäisi olevan kitaran täydellinen säätö ja puhdistus alkaen 52 euroa. Halvemmallakin luulisi pääsevän, jos pelkästään kielten korkeutta tarvitsee säätää. Varmaan musaliikkeissäkin onnistuu tollanen yksinkertanen homma.
"Blues this morning falling down like hail, gonna leave a greasy trail" - Bob Dylan
Mediamoguli
29.02.2008 16:07:04
En viitti uutta keskustelua aiheesta aloittaa niin lisäänpä kysymykseni tänne perään toivoen, että sen joku asiasta tietävä täältä bongaa... eli:

Kuinkas sitten teräskielten nostaminen? Nappasin tyttöystävältä lainaan tuommoisen laatupelin (Williams w3000-elektroakustinen), jonka kaula on yllättäen kuin pulkkamäki. 9-nauhan paikkeilta painettaessa kielet ei soi joko käytännössä ollenkaan tai sitten ne soi 10-nauhan kohdalta. Kaularaudan säätö ei tunnu vaikuttavan suuntaan eikä toiseen. Mun logiikalla näyttää siltä, että ainoo vaihtoehto olis nostaa kieliä hieman. Teräskielistä akustista en oo ikinä omistanut, joten toi säätöpuoli on pahasti hukassa. Pitääkö talla (tai siis se muovinpala siellä) vaihtaa vai saako sitä jotenkin nostettua? Satulan kohdaltakin kielet näyttää olevan kovin alhaalla, tiedä sitten oisko sitä joku Hendrix joskus viilan kanssa säädellyt...
Pimeys komerossa on laajempi psykofyysinen kokemus
Tarkastaja
29.02.2008 17:05:03
Mun logiikalla näyttää siltä, että ainoo vaihtoehto olis nostaa kieliä hieman. Teräskielistä akustista en oo ikinä omistanut, joten toi säätöpuoli on pahasti hukassa. Pitääkö talla (tai siis se muovinpala siellä) vaihtaa vai saako sitä jotenkin nostettua? Satulan kohdaltakin kielet näyttää olevan kovin alhaalla, tiedä sitten oisko sitä joku Hendrix joskus viilan kanssa säädellyt...

Leikkaa sopivan kokoinen liuska jostain muovipurkin kannesta tai tms. ja tunge se sinne tallaluun alle. Tee siitä sopivan väljä, että sen saa sitten myös ulos sieltä. Varmista kuitenkin että se tallaluu menee tarpeeksi syvälle siihen uraan ettei reuna lohkea. Ei mikään paras ratkaisu mutta toimii tollasessa markettikitarassa jos ei hirveästi halua panostaa (olettaen tietysti että se ura on tarpeeksi syvä).
Mediamoguli
29.02.2008 19:18:48
Leikkaa sopivan kokoinen liuska jostain muovipurkin kannesta tai tms. ja tunge se sinne tallaluun alle. Tee siitä sopivan väljä, että sen saa sitten myös ulos sieltä. Varmista kuitenkin että se tallaluu menee tarpeeksi syvälle siihen uraan ettei reuna lohkea. Ei mikään paras ratkaisu mutta toimii tollasessa markettikitarassa jos ei hirveästi halua panostaa (olettaen tietysti että se ura on tarpeeksi syvä).

Hmm, äkkiseltään ajateltuna hyvä idea. Tarvinnee kokeilla.
panadol
29.02.2008 20:07:56
Kuinkas sitten teräskielten nostaminen? Nappasin tyttöystävältä lainaan tuommoisen laatupelin (Williams w3000-elektroakustinen), jonka kaula on yllättäen kuin pulkkamäki. 9-nauhan paikkeilta painettaessa kielet ei soi joko käytännössä ollenkaan tai sitten ne soi 10-nauhan kohdalta. Kaularaudan säätö ei tunnu vaikuttavan suuntaan eikä toiseen.

Kyllä kaularaudan pitäisi vaikuttaa, mikäli kierteitä ei ole väännetty rikki. Löysäsithän kielet ennen raudan säätöä? Joskus otelautaa liimatessa, liima tursuaa kaularaudan koloon estäen sen toimintaa. Voit varovasti kokeilla vääntää kaulaa polveasi vasten jos uskallat. Tämän pitäisi irrottaa rauta liimasta.
Mediamoguli
29.02.2008 20:29:15
Kyllä kaularaudan pitäisi vaikuttaa, mikäli kierteitä ei ole väännetty rikki. Löysäsithän kielet ennen raudan säätöä? Joskus otelautaa liimatessa, liima tursuaa kaularaudan koloon estäen sen toimintaa. Voit varovasti kokeilla vääntää kaulaa polveasi vasten jos uskallat. Tämän pitäisi irrottaa rauta liimasta.

Juu, löysäsin kielet ja pyörittelin sitä viikon aikana pikkuhiljaa about kierroksen. Olikohan se sitten liiankin varovainen kiristys (olettaen että se myötäpäivään pyöritellen kiristyy, säätöpää löytyy kaikuaukon suulta)? Enpä kyllä ihan äkkiseltään uskalla tuota alkaa vääntelemään, vaikuttaa sen verran huonolaatuselta että napsahtais poikki samantein. Mutta katotaan huomenissa kuuden kaljan jälkeen...
Juniper
29.02.2008 22:24:43
Juu, löysäsin kielet ja pyörittelin sitä viikon aikana pikkuhiljaa about kierroksen. Olikohan se sitten liiankin varovainen kiristys (olettaen että se myötäpäivään pyöritellen kiristyy, säätöpää löytyy kaikuaukon suulta)? Enpä kyllä ihan äkkiseltään uskalla tuota alkaa vääntelemään, vaikuttaa sen verran huonolaatuselta että napsahtais poikki samantein. Mutta katotaan huomenissa kuuden kaljan jälkeen...

Älä nyt sitä kaularautaa kiristä jos kielet on kerran satulan kohdalta jo alhaalla.
Tee muoviliuska sen tallaluun alle ensin. Muovipurkki muovia parempi on ottaa joku kunnon luotokortti ja tehdä sitä luiska alle( esim. musta visa :D).
Jos kitara muuttuu soitettavaksi niin tee uusi tallaluu oikeilla mitoilla, jolloin ei tarvita liuskapatentteja
Mediamoguli
02.03.2008 18:10:06
Noniin, lisäsin palasen kirjastokorttia tallapalan alle ja tiivistin koloa muutenkin, kun oli niin väljä että tallapala oli ihan vinossa mikä jo laski kieliä joitakin tuhannesosamillejä. Yks kirjastokortin paksunen muovi ei riittäny vielä korjaamaan asiaa ja kahdella palasella tallapala ei enää pysyny paikallaan. Eli tästä operaatiosta ei nyt ollut sitten apua. Voiskohan paksummat kielet auttaa asiaa? Jos sillä sais sitä kaulaa vähän mutkalle parempaan suuntaan.

Tai sitten tyydyn vaan soittelemaan korkeintaan kasinauhalta.
Puavali
02.03.2008 21:27:58
Noniin, lisäsin palasen kirjastokorttia tallapalan alle ja tiivistin koloa muutenkin, kun oli niin väljä että tallapala oli ihan vinossa mikä jo laski kieliä joitakin tuhannesosamillejä. Yks kirjastokortin paksunen muovi ei riittäny vielä korjaamaan asiaa ja kahdella palasella tallapala ei enää pysyny paikallaan. Eli tästä operaatiosta ei nyt ollut sitten apua. Voiskohan paksummat kielet auttaa asiaa? Jos sillä sais sitä kaulaa vähän mutkalle parempaan suuntaan.

Tai sitten tyydyn vaan soittelemaan korkeintaan kasinauhalta.

Uusi tallapala sitten. Arvioi, paljonko paksumpi pitää laittaa (kun kolo oli väljä), ja ota vanha mukaan ja hae kaupasta uusi. Tai mittaa minkä paksuinen pitää sen uuden olla. Ei ole vaikea operaatio vaihtaa sitä.
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni.
kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5
rrroope
03.03.2008 02:54:19 (muokattu 03.03.2008 02:54:46)
noilla kokopuukantisilla saattaa tuo kielten korkeus (kannen korkeus) elää aika paljon ilmasto-olosuhteiden eli ilmankosteuden myötä. Mulla laski viime talvena kielet sen verran alas, että piti laittaa ohut suikale muovia (leikkasin vanhasta kirjastokortista tai jostain) tuonne tallan alle sitä korottaakseni, kesällä se piti ottaa pois. nyt ei oo kyllä tarvinnut tallaa korottaa kun ei oo ollut kuivia pakkasilmoja. joillakin on kai erikseen teetettyinä talvi- ja kesätallat.
vilsu85
12.03.2008 09:06:43 (muokattu 12.03.2008 14:32:33)
niinpänii.
VIPMetal
23.03.2008 16:11:15 (muokattu 23.03.2008 16:12:37)

voisiko esimerkiksi tallapalan alapuolta hiomalla saada hyvän lopputuloksen?

Itse olen näin saanut hyviä lopputuloksia aikaiseksi, eipä siinä kannata sen kummemmin jännittää, kunhan yrittää tasaiseksi saada. Tallaluita saa kuitenkin uusia jos menee reisille. Näin omassa Landolassa ja työpaikan Harlikassa asian hoidin. Intonaation suhteen sitten voi sitten viilailla siitä yläpuolelta, tietenkin, jos kitara >1000€ niin veisin jo ammattilaiselle säädettäväks.

Niin ja semmonen homma tossa postimyyntiostamisessa tuli mieleen, että kaikki ei asu Helsingissä, et jostain Inarista voi jo joutua tilailemaankin... ja jos ei paikallisessa ole mitä haluaa, niin melko sama tilaako ne maahantuojalta vai tilaako itse Saksasta. Etelä-Pohjanmaalla onneks on hyviä liikkeitä (Markun musiikki ja Top-Sound), joista jälkimmäinen mainostaa Suomen suurimmalla kitaravalikoimalla. Palvelun takia käyn ainoastaan ensimmäisessä...

Edit: Ja siis kannatan aina paikallista musaliikettä jo sen vuoksi, että on kiva näprätä laitteita paikan päällä, varsinkin kun hinnat yleensä alle Saksan hintojen.. paitsi kielet joutuu tilata Saksasta 20 settiä kerrallaan...
Minä lennän, polskin ja uin. Sanon sulle kvaak, ystävälle kvaak, kvaak sanon teille kaikille.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)