Kyllä vanhoissa arvoviuluissakin on susinuotteja. Joo ja vähän arvottomammissakin... TÄYYYSIN OFF-POTIK Tämä seuraava! Meillon kotona-kotonta sellanen omalla kylällä (tai siellä suunnalla) aikoinaan asuneen rakentajan tekemä viulu, joka perustuu kuulemma johonkin tyypilliseen Stradivari malliin (siis sen ajan "Les Paul -kopio" eräässä mielessä). Ko. rakentajan viuluista kuulemma sanottiin, että niissä D-kieli ei tahdo soida..... No sitten erinäisten tapaturmien ja omistajanvaihdosten jälkeen ko. vempain päätyi ensin meille kotiin ja sitten eräälle korjaajalle, joka kylläkin pisti sen kuntoon. Isä-vainaakin sanoi, että "Nyt soi tuokin D!" Kyseisen remontin tehnyt "viuluviikarikin" sanoi, että "et sää tollasta mistään kaupasta saa", ja sitä mieltä olin itsekin, sitä kokeiltuani. Mutta ... Se s%%tanatan idiootti oli sitten laittanut siihen uuden kaulan (="kierukan"), joka oli aivan eri tyylinen kuin se originaali... Ja siinä oli osto-osia, p**kele, kun ne originaalit oli kaikki butique-tavaraa! --- Ja oli siihen tehty muutakin tyhmää soitettavuuteen vaikuttavaa vilausta, mistä ei ollut etukäteen puhetta. Eiköhän kuitenkin Antonio Stradivar ollut aikoinansa miettinyt ne asiat ihan kohdilleen, että "Kivinokan Eemikin" (=ko. viulun alkup. rakentaja siis) osasi homman toistaa samoilta perusteilta. Ei soitettavuuteen olisi pitänyt mennä puuttumaan. Vaikka mä ITSE sanoinkin sille (remontin tekijälle) ohjeiksi, että se on soitettavaksi tarkoitettu, niin: 1) Olisi silti voinut kunnioittaa alkuperäistä tyyliä (asioissa, jotka eivät mitenkään vaikutta ääneen) 2) En antanut lupaa varastaa niitä alkuperäisiä osia!! Jurppii vieläkin, kun en kiltteysissäni tajunnut antaa tyypille asiallista palautetta siitä. :( |