Aihe: Teräskielisen akustisen nauhoitus
1 2 3 4
panadol
01.10.2007 19:38:50 (muokattu 02.10.2007 19:59:29)
Äänikortiksi olen ajatellut hankkia lähiaikoina EMU 0404.

EMU 0404:ssä on phantom.

Edit: siis USB 2.0 versiossa, kuten alla huomautetaan.
Azolith
01.10.2007 20:06:47
Itse olen ollut ihan tyytyväinen Dean Markleyn aukkomikkiin suoraan tai akustiselle tarkoitetun ampin läpi..Kyllä kuulostaa akustiselta.Nauhurina Teac A-3340-S kelanauhuri,Custom Saud Colt 65K kombo.Vielä paremman äänen saan,kun laitan suoraan Markley-mankka ja erillisen telinemikin kautta suoraan mankan toiselle raidalle..No,pelkästään jo stereo kuulostaa kyllä syvemmältä(täytyy kokeilla joskus kaikilla neljällä raidalla!)
Mutta onko kukaan päässyt kuulemaan L.R.Baggs Ibeam mikitystä?Ei kuulemma jätä akustisen puolen porukkaa kylmäksi!
peteihis
02.10.2007 13:58:21 (muokattu 02.10.2007 14:24:46)
...on phantom...

Olenpas ollut ajastani jäljessä.

Tosin EMU 0404:n manualia kun lueskelin, niin en siitä löytänyt mainintaa phantomista. Sen sijaan kuvassa, jossa näytetään, mitä korttiin voi kytkeä, sanotaa mikrofonin kohdalla "Must be preamped", mikä viittaisi siihen, että se kaipaa jokatapauksessa linjavoimakkuuksista signaalia, eli dynaaminenkin mikki kuulostaisi melko hiljaiselta.

En tiä sitten...
Johann Onn
02.10.2007 18:00:38
Tarkennusta:

EMU 0404 USB 2.0:ssa on phantom. Ja näköjään tuplasti hintaa, sen PCI-versioon nähden.
panadol
02.10.2007 19:58:21
Tarkennusta:

USB 2.0:ssa Ja näköjään tuplasti hintaa, sen PCI-versioon nähden.

Uuups. Juuri näin. Hyvä että tarkensit.
t_hautakivi
11.10.2007 21:50:08
Pari kysymystä tuli mieleen:

1) Onkos äänityksen kannalta mitään hyötyä siitä, että kitara on elektroakustinen? Fishman 4 classic elektroniikka.

2) Onnistuuko näillä täällä mainituilla instrumenttimikeillä myös sähkökitaran äänittäminen vahvistimen kautta?
Fender FotoFlame Stratocaster, ENGL Screamer
rattledad
11.10.2007 23:08:29

1) Onkos äänityksen kannalta mitään hyötyä siitä, että kitara on elektroakustinen? Fishman 4 classic elektroniikka.

Voi ollakin, varsinkin jos et hae luonnollista vaan yliluonnollista soundia.

Tuskin siitä haittaakaan on että saa myös kitaran mikin signaalin erikseen talteen. Livesoittoa varten tehtyjä kompromissejahan nuo on mutta ei se estä kokeilemasta.

2) Onnistuuko näillä täällä mainituilla instrumenttimikeillä myös sähkökitaran äänittäminen vahvistimen kautta?

Akkari on hifi ja skitara on lofi l. akkarin taajuuskaista on laajempi kuin sähkökitaran. Siksi varmaan shuren57 on kitaravahvistimen mikittämiseen vakiintunut. Mutta kyllähän konkkamikkejäkin käytetään tuohonkin tarkoitukseen vaikkei se yhtä tavallista olekaan.

En tosin tiedä näistä nauhoitushommista mitään...
mullet3000
12.10.2007 09:33:21

Jostain muistan lukeneeni, että Tommy Emmanuel nauhoittaa studiossa stereoparin lisäksi käyttäen hyväkseen sisäistä mikkitsydeemiä. Eli piuha kitarasta vahvistimeen, joka on mikitettynä toisessa huoneessa.
"You just get on and be yourself, that's like your secret weapon. It works!" - Tommy Emmanuel
Lancelot
14.10.2007 19:35:06
Mä tarttisin vinkkejä siihen millä nauhoittaa akustista missä on fishmanin mikki tsydeemi. Eli joku mahd. edullinen Usb interface missä olis normi plugi-, xlr -lähtö ja phantom virralla. Joskus omistin toneport ux1 ja sillä sai ihan hyvää jälkeä. Tosin siinä ei ole phantomia. Mitä se phantom virta niinku suomeks sanottuna tarkoittaa? Tuleeko sillä parempi saundi tai jotain?

Eli heittäkää jotain toimivia vaihtoehtoja. Hinta sais jäädä mielellään alle 100€.
Fortune
15.10.2007 22:55:06
Mä tarttisin vinkkejä siihen millä nauhoittaa akustista missä on fishmanin mikki tsydeemi. Eli joku mahd. edullinen Usb interface missä olis normi plugi-, xlr -lähtö ja phantom virralla. Joskus omistin toneport ux1 ja sillä sai ihan hyvää jälkeä. Tosin siinä ei ole phantomia. Mitä se phantom virta niinku suomeks sanottuna tarkoittaa? Tuleeko sillä parempi saundi tai jotain?

Eli heittäkää jotain toimivia vaihtoehtoja. Hinta sais jäädä mielellään alle 100€.

No jos akustista äänität, niin ei sitä sen Fishmanin systeemin läpi kannata äänittää, jollet nyt sitten kaipaa sitä pietsosoundia erityisesti.

Livekäyttöön ne pietsot on tehty.
Look behind you, a three-necked guitar!
Katso Holikin uusitut nettisivut!
Mikael
19.10.2007 18:40:46 (muokattu 24.10.2007 21:39:38)

Nyt on sit löytynyt uus lempimikki tähän puuhaan Telefunken/Neumann KM54a. Nam!

Siis tällanen:
http://muusikoiden.net/dyn/users/30998.jpg
Inhimillisyys on hyve.
vilsu85
12.11.2007 09:49:02
Terve

Olen itsekin miettinyt, kuinka nauhoittaa akustista teräskielistä kitaraa.

1.Olen kokeillut digitaalista videokameraa, josta siirtänyt pelkästään äänen tietokoneesee firewireliitännällä-> iha jees demoiluun ja omaan käyttöön, mut videokameran koneiston ääni on suhteellisen voimakas ja saattaa välillä kuulua inisemällä taustalla. Lisäksi turhan työlästä kuvata ja siirtää materiaalia koneelle.

2. Tietokoneessa audacityn (ilmainen äänitysohjelma) ja mikrofonin avulla (pallero, iha normi musta sony, hjalpa, citymarketista, 13 €) olen kokeillut. Jälki ei ole hyvä sillä volyymitasot ovat onnettomat. Mietin, onko tollainen halpa mikrofooni mallia dynaaminen?

3. Samaa olen kokeillut myös webkameran mikin avulla ja äänen volyymitason saa kovemmalle. Webkameran mikki ottaa laajemmalta siis kuin normimikkini.
Käytän webkameran mikkiä äänitykseen ja äänitettäessäni olen laittanut ruksin mikrofoni-kohtaan ja käyttänyt micboostia, mutta äänen laatu on huono. Kuin soittaisi maan alta. Kun laitan ruksin kohtaan Stereo Mix huomaan että äänen laatu on huomattavasti parempi. Ihme homma!

Mainitut kolme tapaa ovat olleet käytössäni. Nyt haluaisin ostaa tietokoneeseeni mikin, joka ottaa laadukasta ääntä ja niin ettei minun tarvitse soittaa aivan sentin päässä mikistä. Mitä tehdä? Haluaisin saada digitaalista videokameraani vastaavan äänen mikrofonilla. Millainen mikrofoni tietokonekäyttöön on sama kuin digitaalisen videokameran sisäänrakennettu mikki?
Lancelot
24.12.2007 22:47:57
Nostetaampa hieman tätä. Onko täällä kellään guruilla mitään intiaanikonstia millä sais minimoitua "fret noisea". Eli teräskielistä olen nauhotellut konkkamikillä ja hieman noi sivuäänet tulee korostetusti. EN toki halua kokonaan deletoida "fret noisea" mut vähän hilliti sitä. Eq:lla sitä varmaan saa säädeltyä mutta onko ennen sitä mitään tehtävissä??
Tympee Huttunen
24.12.2007 23:18:32
Nostetaampa hieman tätä. Onko täällä kellään guruilla mitään intiaanikonstia millä sais minimoitua "fret noisea". Eli teräskielistä olen nauhotellut konkkamikillä ja hieman noi sivuäänet tulee korostetusti. EN toki halua kokonaan deletoida "fret noisea" mut vähän hilliti sitä. Eq:lla sitä varmaan saa säädeltyä mutta onko ennen sitä mitään tehtävissä??

Melkein koittaisin eri kielisettiä. Hanki jotkut Nanoweb-Elixirit ja sivele päälle vaikka GHS Fast Frettiä. Toinen keino on opetella soittamaan paremmin, mutta se on vaikeaa:)

Jos palataan alkuperäiseen aiheeseen, itse olen saanut kelpo tulosta Roden NT3-mikillä. Konkkamikiksi se on kätevä valinta, kun sitä voi käyttää myös ilman phantomia (sisälle menee 9V patteri). Tosin tajusin tämän kätevän ominaisuuden vasta muutama päivä sitten. Periaatteessa tuo nostaa koko mikin kätevyyden toiseen potenssiin.
Lancelot
25.12.2007 09:32:17
Melkein koittaisin eri kielisettiä. Hanki jotkut Nanoweb-Elixirit ja sivele päälle vaikka GHS Fast Frettiä. Toinen keino on opetella soittamaan paremmin, mutta se on vaikeaa:)

Joo noi elixirit kävi kyl mielessä, täytyy hankkia setti niitä ja kokeilla jos tulis muutosta. Ite nauhottelen Roden NT1-A:lla.

Jos palataan alkuperäiseen aiheeseen, itse olen saanut kelpo tulosta Roden NT3-mikillä. Konkkamikiksi se on kätevä valinta, kun sitä voi käyttää myös ilman phantomia (sisälle menee 9V patteri). Tosin tajusin tämän kätevän ominaisuuden vasta muutama päivä sitten. Periaatteessa tuo nostaa koko mikin kätevyyden toiseen potenssiin.

Ohan toi hyvä ominaisuus ja varmasti kätevä silloin kun phantomia ei ole saatavilla mutta ei silti taida toi 9v paristo täysin korvata 48V phantomia. Näin olen vaan kuullut puhuttavan.
Tympee Huttunen
25.12.2007 10:24:52 (muokattu 25.12.2007 10:25:47)
Joo noi elixirit kävi kyl mielessä, täytyy hankkia setti niitä ja kokeilla jos tulis muutosta. Ite nauhottelen Roden NT1-A:lla.

Mulla on kaapissa yksi setti Elixireja akustiselle, jotka hankin juuri tuon fret noisen takia. Fret noise taisi kuitenkin säikähtää jo Elixirien tullessa taloon ja nyt (pihinä miehenä) soitan nuo vanhat kielet loppuun. Ilmeisesti hiki, töhnä, yms. voi auttaa noiden häiriöäänien katoamiseen.

Täytyy tehdä pieni testi tuon Roden kanssa jossain välissä. Kotiäänityksissä on sangen ärsyttävää aina kaivaa se etuaste esille, josta saa sen phantomin.
Lancelot
25.12.2007 11:53:17
Ilmeisesti hiki, töhnä, yms. voi auttaa noiden häiriöäänien katoamiseen.

Pitänee paikkansa mutta saundi on tässä vaiheessa jo melko tukkoinen ikävä kyllä. Varsinkin jos harrastaa "fingerbangii" niin on tärkeetä et kielet on melko tuoreet kirkkaan saundin saamiseksi.
Puavali
26.12.2007 10:07:11

Enempi tallanpuolella se mikki. Kopan ja kuln liitoskohtaan osoittava konkkamikki poimii palio otalaudan ääniä. Kannen aukkoon osoittava taas tekee herkästi bassovoittoista saundia.
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni.
kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5
Johann Onn
04.01.2008 23:11:50 (muokattu 05.01.2008 13:04:03)
Kotiäänityksissä on sangen ärsyttävää aina kaivaa se etuaste esille, josta saa sen phantomin.

Siksi on mukavaa, kun se on äänitysvehkeissä jo suoraan. Kuten jo aikaisemmin mainitsin.
Lancelot
21.01.2008 20:56:47 (muokattu 21.01.2008 21:01:06)
Nostoa.. Eli olen täs nauhotellut yhen biisini valmiiksi. Äänitetty 2 raitaa kerralla eli 1 raita mikitetty roden NT1-A:lla ja 2. raita kitaran omalla piezolla ja raidat panoroitu left ja right. Äänen jälkikäsittelyä ei ole paitsi että hillitty reverb lisätty. Haluaisin kuulla rakentavia mielipiteitä saundin suhteen, en niinkään soitosta koska se ontuu vielä paikotellen ja häiriöääniä on kuultavissa(ainakin omien monitorien kautta) todella herkän konkkamikin johdosta.

http://www.mikseri.net/player/playe … n=1&type=1&parameter=314413
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)