Aihe: Peukalopikkaajat hoi 1 2 | |
---|---|
![]() 19.09.2007 22:42:31 | |
Käytän myös peukaloplekua ihan normaali plektran tapaan. Mitenkäs tuo on mahdollista? En ainakaan itse osaa peukaloplekulla yhtään up-strokeja. "I believe that people who are going to commit crimes should not have guns" -- George W. Bush
Kuvataide | |
![]() 19.09.2007 23:36:15 | |
Mitenkäs tuo on mahdollista? En ainakaan itse osaa peukaloplekulla yhtään up-strokeja. No miksikäs ei, jos etusormella tukee toiselta puolelta niin kuin tavallisenkin plektran kanssa? You are what you are, and what you are is ok. | |
![]() 20.09.2007 11:16:46 | |
No miksikäs ei, jos etusormella tukee toiselta puolelta niin kuin tavallisenkin plektran kanssa? aivan, ja tämänpä vuoksi peukkupleku omalla kohdalla onki hyödyllisempi kuin peukalon kynsi | |
![]() 20.09.2007 11:20:41 | |
No miksikäs ei, jos etusormella tukee toiselta puolelta niin kuin tavallisenkin plektran kanssa? Niiin no juu, noin tietenkin. Ei se silti itsellä tunnu niin luonnolliselta. Joko luomusti näpeillä tai normiplekuilla. "I believe that people who are going to commit crimes should not have guns" -- George W. Bush
Kuvataide | |
![]() 01.03.2010 06:07:11 | |
Mä olen käyttänyt pääsääntöisesti Hercon plektroja. Niissä on se plekuosa normaalin plektran muotoinen, voi juuri käyttää sooloissa myös kuten tavallista flatpickiä. Soitan myös samalla tyylillä sähkiksellä. Tavallaan Merle Travis-pikkausta. tosin keskisormi ja nimetön käytössä myös, Merlehän veteli peukku/etusormi yhdistelmällä. Puhutaan hybridipikkailusta, sekatyylistä. Joskus tosiaan on hankaluutta saada pleku pysymään paikallaan, mainittu nuolaisukikka on tosiaan yksi. Varsinkin resonaattorien paksut kielet kovassa soitossa saattaa olla hankalia: vähänkin tekniikka herpaantuu ja peukku ui syvemmälle, kieli tarttuu plekun reunaan ja lähtee kuin lingolla pleku sormesta. Real Rokko Bibsy Sound | |
![]() 02.03.2010 22:18:35 | |
Peukalopleku rajoittaa soittotekniikkaa, enkä sen vuoksi käytä niitä. Lisäksi peukaloplekut on liian paksuja ja kankeita hienoiimpiin nyansseihin. Jos sitä saisi juuri oikean mallisena, oikealla kiinnityksellä sekä oikealla paksuudella/jäykkyydellä, niin se voisi ajaa plektran virkaa ja olisi näin parempi kuin plektran kanssa soitettu hybriditekniikka. | |
![]() 03.03.2010 09:51:08 | |
Old Guitar: Peukalopleku rajoittaa soittotekniikkaa, enkä sen vuoksi käytä niitä. Lisäksi peukaloplekut on liian paksuja ja kankeita hienoiimpiin nyansseihin. Jos sitä saisi juuri oikean mallisena, oikealla kiinnityksellä sekä oikealla paksuudella/jäykkyydellä, niin se voisi ajaa plektran virkaa ja olisi näin parempi kuin plektran kanssa soitettu hybriditekniikka. Tältä on tuntunut itsestänikin peukalo- ja sormiplekujen osalta, varsinkin alussa. Mutta entäs esim. Fred McDowell, Lightning Hopkins, Bukka White, Doc Watson, Bob Brozman, Steve James, Tommy Emmanuel jne. Ainakaan minulla ei riitä pokkaa sanoa, että peukalo- ja/tai sormiplektrat rajoittaisivat heidän soittoaan tai että soitosta puuttuu nyansseja. Onkin pakko myöntää että sormiplekuilla soiton kankeus ja nyanssien puuttuminen johtuvat omista rajallisista kyvyistäni eikä plekujen ominaisuuksista. | |
![]() 03.03.2010 11:57:22 | |
Enpä tiennytkään, että Millbrookissa on noin kattava peukkuplektrojen tarjonta. Oulun kaupoissa noita peukkuplektroja ei kauheesti esiinny ja jos joskus sattuu näkymään niin tarjolla on hyvällä tuurilla pari Dunlopin peukkuplektraa, jotka ei itseäni oikein säväytä. Taitaapi lähtä tilaus millbrookille noista + pari kielisettiä :) planet Bullshit on a galaxy of this sucks cameldicks. | |
![]() 03.03.2010 22:03:16 (muokattu 03.03.2010 22:04:18) | |
Lopetin peukkuplekulla soittamisen pari vuotta sitten. Ilman niitä ei silloin osannut soittaa oikein mitään. Nykyään taas tykkää enemmän soundista ja tuntumasta ilman plekua. Riippuu kai hieman tyylilajista ja millaista soundia on hakemassa. | |
![]() 05.03.2010 01:19:36 | |
milahtee: Tältä on tuntunut itsestänikin peukalo- ja sormiplekujen osalta, varsinkin alussa. Mutta entäs esim. Fred McDowell, Lightning Hopkins, Bukka White, Doc Watson, Bob Brozman, Steve James, Tommy Emmanuel jne. Ainakaan minulla ei riitä pokkaa sanoa, että peukalo- ja/tai sormiplektrat rajoittaisivat heidän soittoaan tai että soitosta puuttuu nyansseja. Onkin pakko myöntää että sormiplekuilla soiton kankeus ja nyanssien puuttuminen johtuvat omista rajallisista kyvyistäni eikä plekujen ominaisuuksista. Itsekin kyllä käytän joskus plektraa, mutta en peukaloplekua. Plektralla sointukomppaus sujuu mellevästi ja se sopii määrätynlaisiin biiseihin hyvin. Kyllä kait se on niin kuin sanoit siitä kiinni, että itse ei osaa peukaloplekua käyttää tai ei pidä sen saundista. Minulla sen kokeilu jää aina muutaman pikkauksen jälkeen sen kolhoon sointiin, joka kuulostaa omiin korviin niin hirveältä, että en tohdi jatkaa. Ehkä nuo peukaloplekua käyttävät soittavat niin kovalla yleisvoluumilla, että se sopii heille. Itse ei tarvi kauheesti käyttää volumea, kun soitan vain itselleni. Onhan eri asia soittaa meluisissa kuppiloissa kuin hiljaisessa huoneessa kodon rauhassa. Kyllähän noilla peukaloplekuilla ja plektralla saa kovemman möykän aikaan. | |
![]() 05.03.2010 08:52:09 | |
Old Guitar: Itsekin kyllä käytän joskus plektraa, mutta en peukaloplekua. Plektralla sointukomppaus sujuu mellevästi ja se sopii määrätynlaisiin biiseihin hyvin. Kyllä kait se on niin kuin sanoit siitä kiinni, että itse ei osaa peukaloplekua käyttää tai ei pidä sen saundista. Minulla sen kokeilu jää aina muutaman pikkauksen jälkeen sen kolhoon sointiin, joka kuulostaa omiin korviin niin hirveältä, että en tohdi jatkaa. Ehkä nuo peukaloplekua käyttävät soittavat niin kovalla yleisvoluumilla, että se sopii heille. Itse ei tarvi kauheesti käyttää volumea, kun soitan vain itselleni. Onhan eri asia soittaa meluisissa kuppiloissa kuin hiljaisessa huoneessa kodon rauhassa. Kyllähän noilla peukaloplekuilla ja plektralla saa kovemman möykän aikaan. Itselläni aikaisemmat yritykset käyttää peukalo- ja sormiplektroja tökkäsivät siihen, että soitosta ei yksinkertaisesti tullut mitään. Sormilla soittaen homma toimi, mutta plekuilla taimi ym. olivat aivan poskellaan. Ostin jokin aika sitten natikan ja olen yrittänyt käyttää peukku- ja sormiplektorja 1,5 kk ajan. Nyt soitto alkaa pikkuhiljaa toimia, vaikkei groove olekaan yhtä hyvä kuin sormilla soittaen. Olennaista mielestäni on, että em. tyylit tuottavat erilaisen saundin, ja on täysin makuasia - ja joskus olosuhteidenkin sanelemaa - soittaako plekuilla vai ilman. Mielestäni natikka saundaa paremmalta plektroilla, mutta akustisen kanssa paremmuus riippuu siitä, millaista saundia hakee. | |
![]() 05.03.2010 20:29:50 | |
Olen jonkun verran kokeillut peukaloplektran käyttöä ja vaikealta se tuntuu. Mielestäni sen etuna on se, että dempattaessa peukaloplektralla saa kuuluviin napakan ja erottuvan bassosaundin. Alan taitajat saavat aikaan makean bassogrooven, joka yhdessä melodian ja harmoniaäänten kanssa miellyttää ainakin minun korvaani. Sitten taas olen jostain lukenut, että esimerkiksi Peter Finger niminen kitaristi käyttää lisäksi myös sormiplektroja ja hänen soittonsa toimii kyllä myös komeasti. Toisaalta olen katsellut Stefan Grossmanin Youtube-esityksiä ja hän näyttää vetelevän teräskielisellä pelkillä sormilla ja taas kuulostaa hyvältä! Joten jos soittaja on sisäistänyt välineensä ja tekniikkansa ja ne ovat musikaalisesti käytössä, niin aina toimii. Pitää vain löytää itselle luonteva soittotapa ja kokeilemalla ja harjoittelemallahan se löytyy. Nooh täytyy kyllä myöntää, että mulla ton soiton aukeaminen on kyllä pitkässä kuusessa :-) Onkohan muuten tuota fingerstyleopetusta tarjolla missään päin Suomea? | |
![]() 05.03.2010 20:36:55 | |
Peukalopleku on hyvä ainakin tommosen alternate basson, vai mikä se on, korostukseen kompatessa. Riippuu kait kanssa peukalon mallista saako kynnellä otettua vai onko se se ainainen vaimea thump joka tulee lihalla näpätessä. | |
![]() 06.03.2010 09:33:43 | |
kariffi: Toisaalta olen katsellut Stefan Grossmanin Youtube-esityksiä ja hän näyttää vetelevän teräskielisellä pelkillä sormilla ja taas kuulostaa hyvältä! Olin Grossmanin keikalla reilu vuosi sitten, ja hän soitti peukalo- ja sormiplekuilla. Upeaa soittoa, mutta mielestäni hänen soittonsa kuullostaa paremmalta ilman plekuja. Suomessa on tarjolla opetusta: voit hommata DVD-opetusmatskuja, joiden pohjalta on helppo edetä ihan vasta-alkajankin. Stefan Grossmanin dvd:t ovat pedagogisesti erittäin hyviä. | |
![]() 06.03.2010 23:38:28 | |
kariffi: Onkohan muuten tuota fingerstyleopetusta tarjolla missään päin Suomea? Konservatorioissa opettavat | |
![]() 09.03.2010 19:36:50 | |
Toasiaan, ainakin millbrookissa pohjoisrannassa on hyvä valikoima peukkuplekuja, kannattaa vaan kokeilla mikä tuntuu hyvältä. Mä käytin tosi kauan dunlopia mutta hiljattain vaihdoin golden gateen. Ne on aika samanlaisia, mutta goldengate on vähän fiksummin muotoiltu ja ihan siinä on ihan snadisti lyhyempi kärki. Fred Kelly ei ole oikein mulle toiminut ikinä vaikka moni siitä pitääkin. Aion vielä kokeila sitä kuuluisaa sinistä hercoa kunhan jostain saan käsiini moisen. www.myspace.com/paulihalme | |
![]() 10.03.2010 08:34:11 | |
Jos peukkupleku tuntuu jo pahalta, niin kokeilepa sormiplekuja. :) Ne ne vasta on. Ittelleni ainakin. Banjoa varten niitä yrittänyt käyttää, mut yhtä sähläämistä se on niiden kanssa ja tulee sormet niin kipeeks. Kun jos pitää liian löysällä ni lentää irti taas. Semmoset kunnon metalliset. Mutjoo, peukkupleukuista meikä tykkää semmosista lyhytkärkisistä. Millbrookista ostin itte aikoinaan. Semmosen isokärkisen kanssa on vähä enemmän sohimista. Kahta en vaihda, folk & blues. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)