Aihe: Heleä äänitys: mikä kitara mikä mikitys?
1 2
flattopguitar
08.02.2007 14:35:12 (muokattu 08.02.2007 14:35:36)
Joku kirjoitti, että nauhoituksissa kuuluu lähinnä plekun ääntä.
Mistä tämä saundi sitten äänitetään? Läheltä pleukia, mutta ei kuitenkaan ääniaukon kohdalta?

Kyse on siitä, että akustisesta tulee nauhalle periaatteessa sen soundi + plekun ääni kieli vasten. Soundi hautautuu muiden samalla taajuusalueella olevien soittimien äänen sekaan, mutta pleku kuuluu hyvin, koska sen äänialue on vapaana. Kuten sanoin jos kuitenkin miksaisi akustisen pois kappaleesta, niin sitten sen huomaisi helposti, että jotain puuttuu.
faq1
08.02.2007 15:42:01
Olen soittanut omia kappaleita, joissa olen käyttänyt jousia taustalla. Ne kait kattavat hyvin laajan taajuusalueen, koska esim juuri akustinen kitara katoaa lähes täysin niiden alle.

Oikeaoppisen miksauksen kautta kait sen saisi sieltä taas esiin hieman paremmin. Toisaalta, monen soittimen musiikkiesitys on kuitenkin kokonaisuus. Vaikka akustinen kitara ei sieltä juuri kuulukaan, niin kuitenkin se kuuluu siinä musiikkiesityksessä. Kuten nimim. "flattoguitar" tuolla aikaisemmin sanoikin että jos sen ottaa pois, niin sitten vasta huomaa, että se on siellä ja vaikuttaa kokonaissointiin.
jogo3000
08.02.2007 20:19:32

Plekua käytän aina kun yritän saada sen kitaran "heleäksi" ja istumaan muun soitannon joukkoon. Saako plekun paksuutta vaihtamalla isoja eroja saundiin?

Mun mielestä kyllä. Ohuempi pleku -> Heleämpi saundi. Sitten taas paksumpi pleku tekee pyöreämmän ja voimakkaamman saundin.
Biisintykää:
Nails in the neck
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)