Aihe: Kokopuukantisen kitaran huoltaminen
1 2 3 4 5 6 7 8
Les Fender
30.01.2007 22:41:32
Paitsi jos viet sen kitaran pois sieltä kostutetusta huoneilmasta. Vaikkapa keikalle. Siksi meillä ei ole huonekostutintakaan. Monissa saleissa ja ravintoloissa on koneellisesta ilmastoinnista johtuen erittäin kuiva ilma. Vielä kuivempi kuin normaali ulkoilma. Paha paikka viedä "kostutettu" soitin.

Totta tuokin, millään ei kaikkia ongelmia saa ratkaistua. Tosin vaikka jättää tuon "itseaiheutetun" kosteutuksen pois niin suurilta muutoksilta ei silti voi välttyä. Jokainen jolla on kosteusmittari saattoi havaita miten nopeasti kosteusprosentti laski kun ennätyspitkä syksy vaihtui pakkasiksi. Minulle uhvoksikosteutus on erinomainen ratkaisu.
"Living is easy with eyes closed!"
Teijo K.
30.01.2007 23:55:49

Totta tuokin, millään ei kaikkia ongelmia saa ratkaistua. Tosin vaikka jättää tuon "itseaiheutetun" kosteutuksen pois niin suurilta muutoksilta ei silti voi välttyä. Jokainen jolla on kosteusmittari saattoi havaita miten nopeasti kosteusprosentti laski kun ennätyspitkä syksy vaihtui pakkasiksi. Minulle uhvoksikosteutus on erinomainen ratkaisu.

Mikä toimii niin sehän on hyvä.

Ihan tommosena loppulausumana vaan, että minulle toi soitinrakennusharrastuksenkin kautta tullut tieto siitä, että joku akustisen kannen halkeama ei ole oikeastaan yhtään mitään on sellainen helpottava tieto. Lähes kaikki normaalitoiminnasta aiheutuneet puuvauriot soittimissa on muutenkin täysin korjattavissa niin että siitä jää korkeintaan kosmeettinen haitta. Katkenneista kauloista juuri kansien halkeamiin. Saa aika päreinä olla soitin ettei siitä peliä enää saa. Että teitte sitten niin tai näin, ja kansi vaikka halkeaisi niin se ei ole maailman, eikä edes sen soittimen loppu, vaan kuten tässäkin ketjussa on tullut esille mahdollisesti vain alku entistä paremmalle soinnille. Ja siitähän meidän muusikoina ja soittajina tulisi olla kiinnostuneita. Ehkä kaunein akustinen mitä olen missään nähnyt on Willie Nelsonin loppuun hakattu peli.

http://images.google.com/imgres?img … on%2Btrigger%26svnum%3D10%26hl%3Dfi

Soittajan työkalu eikä mikään hienohelman koriste. :)
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1

Silloin olet ajatteleva asioita, ja kun käsität basson Tieksi. olet ymmärtävä Tien bassona.
rattledad
31.01.2007 00:29:57 (muokattu 31.01.2007 21:20:23)

Jean Larriveekin tietää varmaan aiheesta jotain.
http://www.larrivee.com/flash/featu … es/education/humidity/humidity.html

- taulukon mukaan 35% näyttää olevan riskiraja

E: Vasta 25% näköjään halkeamien suhteen. Riippuu tosin siitä millainen ilman suhteellinen kosteus on ollut kun kitara on kasattu.

Ja Richard Hoover
http://www.santacruzguitar.com/care/index.html

- kitaran ensimmäiset 3-5 vuotta ovat kriittisimmät

... Bill Collings
http://www.collingsguitars.com/carefeeding.htm

- ei kitaraa auton takakonttiin
Les Fender
31.01.2007 02:09:17
Itseasiassa vois todeta tähän vielä että työkaluksi/soittimeksi parhain ostos vois olla sellainen soitin jossa on jo kannen halkeama tai korjattu katkennut lapa. Tuollaisen myyntiarvo saattaa olla pudonnut 20-?%, mutta käyttöarvo on edelleen täydet 100%
Kign of Tattila
31.01.2007 21:10:49
Onko vanhempien kitaroiden suhteen oltava kuinka varovainen näissä
kosteus-asioissa? Toivoo nimimerkki "Ostin hiljattain 70 luvulla brasiliassa tehdyn akustisen"
rattledad
31.01.2007 21:25:01

kosteus-asioissa? Toivoo nimimerkki "Ostin hiljattain 70 luvulla brasiliassa tehdyn akustisen"

Luulisi halkeamien jo syntyneen jos sitä on täällä säilytelty huolettomasti. Varmaan tuo on kuitenkin koottu kosteammassa ilmassa kuin kanadalaiset Larriveet...

Kontrabassoguru David Gage neuvoo näin:

In the winter, use a room humidifier to keep the humidity at about 30-40 percent. Too humid and the CHANGE will be too much when going to a dry hall to play.
http://www.davidgage.com/z_david_archive1.htm
flattopguitar
01.02.2007 08:49:57
kosteus-asioissa?

Riippuu vähän siitä missä kitara on vuotensa asunut. Jos toit sen brasiliasta suomeen, niin ongelmia voi syntyä, mutta taas jos kitara on ollut suomessa jo pidempään, niin tottuminen paikalliseen ilmastoon voi olla jo hyvällä mallilla. Brasilianruusupuu on uutena erittäin herkkä halkeamaan, mutta ajan kanssa siitä tulee tosi kovaa ja stabiilia, jos kitarassa on sitä käytetty?
apip
06.02.2007 19:09:35
Onko kenelläkään kokemusta Kyser Lifeguardista (http://www.kysermusical.com/product … ductid=16154&cat=254&page=1)? Se on sellainen kasteltava pesusienen sisältävä läppä joka tökätään kaikukopan aukon päälle. Se ei tietenkään kostuta kaulaa vaan pelkän kannen.

Kitaran pakkaaminen laukkuun päivittäin tuntuu vaan hyvin ahdistavalta idealta kun on tottunut siihen, että kitara seisoo telineessä aina valmiina soitettavaksi.
tuura
07.02.2007 07:52:32
Onko kenelläkään kokemusta Kyser Lifeguardista (http://www.kysermusical.com/product … ductid=16154&cat=254&page=1)? Se on sellainen kasteltava pesusienen sisältävä läppä joka tökätään kaikukopan aukon päälle. Se ei tietenkään kostuta kaulaa vaan pelkän kannen.

Kitaran pakkaaminen laukkuun päivittäin tuntuu vaan hyvin ahdistavalta idealta kun on tottunut siihen, että kitara seisoo telineessä aina valmiina soitettavaksi.

Vinkkinä, ota se muovinen osa pois...
apip
07.02.2007 09:01:13 (muokattu 07.02.2007 09:03:40)
Vinkkinä, ota se muovinen osa pois...

Luuletko, että raapii lakkapinnoitetta vai mistä moinen vinkki? Itse olen jättänyt sen kovan osan kannen ulkopuolelle ja ei ainakaan luulisi että siitä on haittaa.
weelie
07.02.2007 14:18:57 (muokattu 07.02.2007 14:58:41)
Luuletko, että raapii lakkapinnoitetta vai mistä moinen vinkki? Itse olen jättänyt sen kovan osan kannen ulkopuolelle ja ei ainakaan luulisi että siitä on haittaa.

http://muusikoiden.net/keskustelu/p … sts.php?c=51&t=139004&co=60

Meillä putosi tällä viikolla kosteus 35%:stä 25%:een. Pitänee hankkia lisää matoja...
Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä sekä niitä viestejäni jotka eivät tarjoa merkittävää lisäinformaatiota kaikille lukijoille, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa.
Puavali
07.02.2007 16:43:05

Meillä putosi tällä viikolla kosteus 35%:stä 25%:een. Pitänee hankkia lisää matoja...

Viimeviikolla 23, nyt 22. Syksyllä oli vielä 60%.
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni.
kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5
Les Fender
07.02.2007 17:04:53
Viimeviikolla 23, nyt 22. Syksyllä oli vielä 60%.

Ufoksin kanssa mennään 37%:ssa.
apip
07.02.2007 20:55:49

Aamulla laitoin ton Kyserin Lifeguardin paikoilleen ja nyt kun otin laitteen pois niin sen saumat olivat hieman märät vaikka kuivasin sen aamulla todella hyvin ja puristelin myös turhat vedet pois. Nyt kun katon tarkkaan niin kaikukopan aukon ympärillä lakassa on joko pieni lakkausvirhe tai sitten vesi on "sulattanut" lakkaa. Onko jälkimmäinen skenaario mahdollinen?

Kokeilin myös poistaa ton kovan muovin, mutta silloin toi läppä ei meinaa pysyä paikoillaan ja jättää helposti ison raon, josta kostea ilma pääsee pois.

Mikäli tolla laitteella saa noin helposti vauriota aikaan niin taitaa jäädä kokonaan käyttämättä.
tuura
07.02.2007 21:18:25 (muokattu 07.02.2007 21:18:59)

Weelie vastasi, katsoin hieeeman liian myöhään.
flattopguitar
08.02.2007 09:00:01
Aamulla laitoin ton Kyserin Lifeguardin paikoilleen ja nyt kun otin laitteen pois niin sen saumat olivat hieman märät vaikka kuivasin sen aamulla todella hyvin ja puristelin myös turhat vedet pois. Nyt kun katon tarkkaan niin kaikukopan aukon ympärillä lakassa on joko pieni lakkausvirhe tai sitten vesi on "sulattanut" lakkaa. Onko jälkimmäinen skenaario mahdollinen?

Et sä kyllä ole sitä kuivannut tarpeeksi hyvin jos saumat ovat vielä kosteat. Olen itse käyttänyt tuota jo vuosia ja kun muistaa kunnolla puristella ja kuivata sen puhtaaksi, niin kosteutta ei ole tuntunut missäänpäin laitetta, mutta käsittääkseni vesi ei pysty sulattamaan lakkapintaa, koska vettä voi käyttää ihan lian puhdistukseen sopivissa määrin. Vesi kyllä imeytyy puun sisään kohdissa joissa ei ole lakkapintaa (=kaikuaukon sisäpuolelta) ja se ei ole kovin haluttu juttu ja voi vaurioittaa puuta.

Kokeilin myös poistaa ton kovan muovin, mutta silloin toi läppä ei meinaa pysyä paikoillaan ja jättää helposti ison raon, josta kostea ilma pääsee pois.

Joku sulla on äärimmäisen iso kaikuaukko tai sitten sulla on tuosta se klassisen kitaran versio joka on vähän pienempi? Eikä se haittaa vaikka jäisi rako, koska jos et käytä kitaralaukussa muuta kostutinta, niin kaula ym. eivät saa haluamaansa lisäapua mistään. Jätän itsekin sen usein juuri niin, että kosteuspääsee kaikukopan lisäksi leviämään ympärilaukkua. Itseasiassa käytän kyllä enemmäkseen tuollaista läppää kitaralaukussa kaulan typessä sen alla. Sieltä se levittää kosteutta ympäri laukkua - toivottavasti.
apip
08.02.2007 09:59:28
Olen itse käyttänyt tuota jo vuosia ja kun muistaa kunnolla puristella ja kuivata sen puhtaaksi, niin kosteutta ei ole tuntunut missäänpäin laitetta

Ok, täytyypä puristella sitä ens kerralla enemmän. Pyyhin jo niin paljon kuin pystyi :)

Eikä se haittaa vaikka jäisi rako, koska jos et käytä kitaralaukussa muuta kostutinta, niin kaula ym. eivät saa haluamaansa lisäapua mistään

En säilytä kitaraa laukussa. Ajattelin ton Lifeguardin avulla välttyä tosta "vaivasta". Lifeguardin lisäksi huoneessa on Ufox-ilmankostutin joka pitää kosteuden ainakin yli 30%:ssa. Ehkä tästä on jotain apua kaulalle.
weelie
08.02.2007 11:02:19
En säilytä kitaraa laukussa. Ajattelin ton Lifeguardin avulla välttyä tosta "vaivasta". Lifeguardin lisäksi huoneessa on Ufox-ilmankostutin joka pitää kosteuden ainakin yli 30%:ssa. Ehkä tästä on jotain apua kaulalle.

Enpä usko että on mitään hyötyä koppakostuttimesta jos ei ole kitara laukussa. Ufoxi saanee siis piisata. Ja varmaan jos 35% pysyy niin piisaakin.
Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä sekä niitä viestejäni jotka eivät tarjoa merkittävää lisäinformaatiota kaikille lukijoille, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa.
flattopguitar
08.02.2007 11:47:49
Enpä usko että on mitään hyötyä koppakostuttimesta jos ei ole kitara laukussa. Ufoxi saanee siis piisata. Ja varmaan jos 35% pysyy niin piisaakin.

Samaa mieltä. Jos jo käyttää huoneilmankostutinta, niin läppä kaikuaukossa on melko turha. Parempi pitää koko kitara samassa kosteudessa kuin kostuttaa kaikukopan sisäosaa enemmän kuin mitä ulkopuolelta tulee. Tästä syystä yleensä suosittelaan kitaralaukuissa käytetttävän kosteuttajia, jotka levittävät sitä tasaisesti koko kitaralle.
sankar
08.02.2007 21:22:20
Nyt kun pakkaset taas liikahti aika hurjiin lukemiin, ja kitara ollut laukussa ilman matokuuria, jos nyt taas ottaa madon käyttöön, onko mukana riskiä liian suuresta äkillisestä kosteudenmuutoksesta?

Taitaa olla tyhmä kysymys, koska eikös se vesi sieltä haihdu aika tasaiseen... mutta kysyinpähän silti :)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)