Aihe: Sormilla soittaminen / ei kai kynsillä?
1 2 3 4
Chester
01.12.2006 10:10:59
Mitenkähän onnistuu tremolo ilman kynsiä? No kyllähän ne sormet tietty toimii, mutta miten sen saa kuuluviin? Ilman kynsiä nimittäin joutuu käyttämään soittaessa paljon enemmän voimaa, että ääni kuuluisi.

Kun taito hanskassa. Kieltämättä hiljaisempi ääni, mutta samalla tavalla siihenkin tulee oma tekniikkansa. Enemmän brutaalia voimaa. En kyllä itse lähtisi soittelemaan klasaria ilman kynsiä, etenkään sitä tremoloa.
Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta
BenGlenton
01.12.2006 12:14:33
Kynsien viilaukseen oivallinen työkalu on lasiviila, jolla saa huomattavasti parempaa jälkeä kuin niillä pahvilärpäkkeillä.

Kannattaa katsella vaikka Stokkan meikkiosastolta. Vinkkinä Viron matkaajille: Virosta ko. lasiviiloja saa ainakin puolet halvemmalla :-)
www.supremecourtband.fi
kunnasja
01.12.2006 14:23:24
Huomaa, ettei äijä tiedä paljoakaan akustisen kitaran soittamisesta.

Kas, huomasit sentään? En tosiaankaan tiedä asiasta liikaa, siksi alunperin kyselinkin. Siksikin tämä palsta kai on olemassa? Kaikkivoipa jos olisin, en täällä huutelisi typeryyksiä vaan vetäytyisin vuoren huipulle ja tarjoaisin apuani sinne kiipeäville...
toteemi
01.12.2006 17:50:18
Kyyyyllä klassistakin aika paljon apoyandona soitetaan, esim. asteikkoja en ainakaan itse juuri tirandona lähtisi veivaamaan. Eetvartti Fernandezia näin konsertissa pari vuotta sitten, ja hän kyllä soitteli kiireisemmätkin Bachinsa ihan apoyandona. Niin, kyllä minäkin kynsillä taidan soittaa. Se näppäys kyllä lähtee läskillä, mutta varsinainen "release" tapahtuu kynnellä. Tätä mielestäni helpottaa se, että kynsi pitenee kämmenselästä katsottuna oikealle. Soundikin vaikuttaa paremmalta. Pelkillä sormenpäillä ei missään ole mitään järkeä. I keed, I keed.
unable
01.12.2006 18:00:46
Tätä mielestäni helpottaa se, että kynsi pitenee kämmenselästä katsottuna oikealle.

Tai oikeastaan vasemmalle...
Hohhoijaa
01.12.2006 22:05:50 (muokattu 01.12.2006 22:15:43)
Tai oikeastaan vasemmalle...

"Oikeaoppinen" tapa on käsittääkseni se, että kynnet pitenevät (toki kitaristin omasta halusta ja soundipyrkimyksistä riippuen enemmän tai vähemmän) oikealle. Näin ainakin itselläni (ja kuten opettajani neuvoi).

E: Lihan ja kynnen suhteesta: Itse harjoittelin niin että ensin painaa ihan vähäsen kieltä sormenpäällä alas ja sitten näppää kynnellä. Tatsi ja "se" soundi löytyvät kyllä.
unable
02.12.2006 09:54:27
"Oikeaoppinen" tapa on käsittääkseni se, että kynnet pitenevät (toki kitaristin omasta halusta ja soundipyrkimyksistä riippuen enemmän tai vähemmän) oikealle. Näin ainakin itselläni (ja kuten opettajani neuvoi).

Ahaa, minua on siis johdettu harhaan. Se joku ''kakka'' tai joku täällä nimittäin kirjoitti, että kaikki muut kynnet pitenee vasemmalle, paitsi peukalon kynsi oikealle. Hiton kakka!

No ei se mitään. Hyvä kun asia tuli nyt oikaistuksi.
Hohhoijaa
02.12.2006 10:42:07
Ahaa, minua on siis johdettu harhaan. Se joku ''kakka'' tai joku täällä nimittäin kirjoitti, että kaikki muut kynnet pitenee vasemmalle, paitsi peukalon kynsi oikealle. Hiton kakka!

No ei se mitään. Hyvä kun asia tuli nyt oikaistuksi.

No, kynsiasiassa saattaa olla koulukuntia, mutta itse näen edelleen ehdottomasti parhaaksi pitkät kynnet, jotka pitenevät melko selkeästi oikealle. Muillakin tapaamillani kitaristeilla olen nähnyt ainoastaan tätä ratkaisua käytettävän.

Peukalon kynttä pidän pyöreähkönä, eli sitä en viilaa piteneväksi suuntaan tai toiseenkaan.
unable
02.12.2006 11:20:52 (muokattu 02.12.2006 11:21:04)
No, kynsiasiassa saattaa olla koulukuntia, mutta itse näen edelleen ehdottomasti parhaaksi pitkät kynnet, jotka pitenevät melko selkeästi oikealle. Muillakin tapaamillani kitaristeilla olen nähnyt ainoastaan tätä ratkaisua käytettävän.

Peukalon kynttä pidän pyöreähkönä, eli sitä en viilaa piteneväksi suuntaan tai toiseenkaan.

Ok. Mulla on siis varmaankin kynsien vääränlaisesta muotoilusta johtuen ilmeisesti ollut vähän huono soittoasento. Sen takia mulla on varmaan tullut oikean käden ranne kipeäksi asteikkoharjoituksia soitellessa. Pitänee kokeilla tuota toiseen suuntaan viilaamista. Tosi hyvä juttu, että tuli puheeksi!
risto
03.12.2006 00:34:30 (muokattu 03.12.2006 01:00:55)

Muutaman kuukauden olen soitellut siten, että pleku normaalisti peukun ja etusormen välissä ja näppäily keskisormella ja nimettömällä kynsillä. Tyylin edut alkavat pikkuhiljaa selvitä kun sekä näppäily ja komppi plekulla käyvät yhtä hyvin ja samaan aikaan. Aika hidasta on ollut opettelu, vaikka klasarista kynsinäppäily ja muusta soitosta plekun käyttö jotenkin hallinnassa, eli ei ihan helppo juttu. Tuossa toisessa, akustisten videolinkissä, Tommy Emmanuel soittaa tällä systeemillä, eli tässä:

http://www.youtube.com/watch?v=AhR04kmcSXU

EDIT: Tässä lisää musanäytteitä miehen weppisivulla.

http://www.tommyemmanuel.com/music/
"Mutta näissä kaikissa me saamme jalon voiton hänen kauttansa, joka meitä on rakastanut." Room 8:37
unable
03.12.2006 10:35:39
Muutaman kuukauden olen soitellut siten, että pleku normaalisti peukun ja etusormen välissä ja näppäily keskisormella ja nimettömällä kynsillä. Tyylin edut alkavat pikkuhiljaa selvitä kun sekä näppäily ja komppi plekulla käyvät yhtä hyvin ja samaan aikaan. Aika hidasta on ollut opettelu, vaikka klasarista kynsinäppäily ja muusta soitosta plekun käyttö jotenkin hallinnassa, eli ei ihan helppo juttu. Tuossa toisessa, akustisten videolinkissä, Tommy Emmanuel soittaa tällä systeemillä, eli tässä:

http://www.youtube.com/watch?v=AhR04kmcSXU

Upeeta soittoa on. Tommy soittaa kuitenkin peukaloplektran kanssa, joten hän voisi tarvittaessa käyttää tuossakin tarvittaessa etusormeaankin näppäilyyn.

Onkos muuten ketään, joka soittaisi silleen, että pitää tavan plekua normaalisti peukun ja etusormen välissä, ja näppäilee keskarilla, nimettömällä ja pikkurillillä? Ite oon joskus kokeillut noin, mutta ei tuo pikkurilli mikään kovin pro ole.
Juniper
03.12.2006 10:55:59
Upeeta soittoa on. Tommy soittaa kuitenkin peukaloplektran kanssa, joten hän voisi tarvittaessa käyttää tuossakin tarvittaessa etusormeaankin näppäilyyn.

Onkos muuten ketään, joka soittaisi silleen, että pitää tavan plekua normaalisti peukun ja etusormen välissä, ja näppäilee keskarilla, nimettömällä ja pikkurillillä? Ite oon joskus kokeillut noin, mutta ei tuo pikkurilli mikään kovin pro ole.

TE käyttää kuitenkin kaikkia näppäilytekniikoita todella hienosti. Ei sillä läheskään aina ole peukkupleku käytössä.
unable
03.12.2006 10:58:16 (muokattu 03.12.2006 10:58:53)
TE käyttää kuitenkin kaikkia näppäilytekniikoita todella hienosti. Ei sillä läheskään aina ole peukkupleku käytössä.

Ainakin se keikka parituntinen minkä kerran katoin, niin sillä oli kaks kitaraa(teräskielistä) ja sama peukkuplepra koko ajan käytössä. En sitten tiedä mitä eroa niillä kitaroilla oli, kun se parin biisin ajaks otti sen toisen skittan. Mutta uskon toki että Tommy hallitsee kaikki näppäilytekniikat, kyllähän se ukko on sähkökitaraakin soitellut. Taitava mies se on.
weelie
03.12.2006 12:43:40 (muokattu 03.12.2006 12:44:58)
Ainakin se keikka parituntinen minkä kerran katoin, niin sillä oli kaks kitaraa(teräskielistä) ja sama peukkuplepra koko ajan käytössä. En sitten tiedä mitä eroa niillä kitaroilla oli, kun se parin biisin ajaks otti sen toisen skittan. Mutta uskon toki että Tommy hallitsee kaikki näppäilytekniikat, kyllähän se ukko on sähkökitaraakin soitellut. Taitava mies se on.

Turussa taisi soittaa sormin, normiplekulla ja peukkuplekulla? Itse ne kylläkään kiinnittänyt sen enempää huomiota asiaan. On haastattelussa sanonut että osaa vetää kaikki biisit yhtä lailla peukkuplekulla tai normiplekulla, ja uskon sen kyllä.

Kolme teräskielistä oli, 20 vuotta vanha Dreadnought kovinta meteliä vaativiin biiseihin, kirkas saundinen auditorium-kokoinen (kuusikansi, vaahtera) ja ykköskitarana tummempi saundinen auditorium (seetrikansi, kyljet ehkä mahonkia). Matonieta kaikki. Itse pidin jälkimmäisen saundista sinänsä eniten.
Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä sekä niitä viestejäni jotka eivät tarjoa merkittävää lisäinformaatiota kaikille lukijoille, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa.
risto
03.12.2006 13:41:18

Käyttäähän se sormiplekua, mutta minusta nimenomaan ei tässä videossa. Esim. 24 sekunnin kohdalla ja yläkuvassa 41 sekunnista eteenpäin n. 10 sekunnin matkalla näkyy valkoinen plektra, mutta ei valkoista lenkkiä peukalon ympärillä ja selvästi näkyy kautta linjan kuinka etusormi puristaa peukaloa vasten, eli plektra välissä. Pleku + keski + nimetön tekniikkaa käyttää jokunen muukin huipputyyppi.
"Mutta näissä kaikissa me saamme jalon voiton hänen kauttansa, joka meitä on rakastanut." Room 8:37
Turder
03.12.2006 13:46:47
Turussa soitti sormin, normiplekulla ja peukkuplekulla.
Just because I rock doesn't mean I'm made of stone.
unable
03.12.2006 16:24:32
Käyttäähän se sormiplekua, mutta minusta nimenomaan ei tässä videossa. Esim. 24 sekunnin kohdalla ja yläkuvassa 41 sekunnista eteenpäin n. 10 sekunnin matkalla näkyy valkoinen plektra, mutta ei valkoista lenkkiä peukalon ympärillä ja selvästi näkyy kautta linjan kuinka etusormi puristaa peukaloa vasten, eli plektra välissä. Pleku + keski + nimetön tekniikkaa käyttää jokunen muukin huipputyyppi.

No niinpä oikeassa taidat ollakin, kattelin nyt tuota vähän tarkemmin. On se äijä! Mutta pikkurilliä ei taida käyttää näppäilyyn?
toteemi
03.12.2006 16:35:46
No niinpä oikeassa taidat ollakin, kattelin nyt tuota vähän tarkemmin. On se äijä! Mutta pikkurilliä ei taida käyttää näppäilyyn?

Ei näkynyt käyttävän. On se sen verran muita heikompi ja lyhyempi sormi.
Hohhoijaa
03.12.2006 18:44:37
Ei näkynyt käyttävän. On se sen verran muita heikompi ja lyhyempi sormi.

Käsittääkseni pikkurilliä käyttävät lähinnä flamenco-kitaristit.
Ze Kink
04.12.2006 01:35:43 (muokattu 04.12.2006 01:41:29)
Kynsien viilaukseen oivallinen työkalu on lasiviila, jolla saa huomattavasti parempaa jälkeä kuin niillä pahvilärpäkkeillä.

Tällaista olen käytellyt jo kohta vuoden, erittäin hyvin toimii tosiaan.

E: Ja itse kanssa viilaan kynnet niin, että kun yläpuolelta katsoo, on pisin kohta oikeassa reunassa. Se on tosin nykyään vähän enemmän keskellä kuin aiemmin, mutta silti selvästi reunassa. Noin tuntuisi saavan parhaan tatsin ja kontrollin. Peukun kynttä en oikeastaan hirveästi viilaile, silloin vaan lyhennän jos pääsee liian pitkäksi kasvamaan.

Ja minä soittelen paljon pleku + keskari, nimetön ja pikkurilli -tyylillä, mutta sähkökitaraa lähinnä. Kyllä se pikkurillikin alkoi aika nopeasti toimia, kun vähän treenaili. Esim. jazzia soitellessa tykkään soittaa sointuja noin.
-keksikää mulle uus allekirjotus m.nettiin!
-Mie haluun keksiä!
-"Haluun yhden rasian jonka sisällä ois ötiäisiä. Ehkä."
-Toi!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)