Aihe: Akustinen kitara - Jelppikerho.
1 2 3 4 550 51 52 53 5463 64 65 66 67
Zeeboo
06.10.2013 17:41:01
htomperi:...Mutta tyylikäs tuo Elliot capo on.

Tyylikäs on, ja pikkuisen hintavakin. Köyhä kun olen, joudun tyytymään Shubbiin...
White men can't Monk
sakked
12.10.2013 19:19:00 (muokattu 12.10.2013 19:25:52)
Juuh elikkäs... Tilu petteri haluais nyt kovasti teräskielise akkarin. Hintaa sais olla max 300e joten oisko mitään ehdotuksia? Tykkään että kitarassa ois suht matala action ja plussaa tulee soololovesta. Jotain Yamahaa ja Ibanezia oon lähinnä torilta katellu... Yhe kaverin Yamahaa testasin joskus ja tuntu helveti hyvältä omaan käteen. Kerto että makso jotai 300e siitä F-musiikissa.
"Makuasioista ei voi kiistellä, mutta huonosta mausta on velvollisuus huomauttaa." - Kyösti Pöysti
skebaipe
12.10.2013 20:20:17
No tuohon hintaan on vaikea mitään kovin hienoa ehdottaa, mutta kerran soitin Tanglewoodin n.200 eken akkaria ja oli hintaisekseen yllättävän hyvä. Soitettavuueltaan hyvä, mutta saundi ei tietenkkään mikään huippu ollu. Mielestäni kuitenki hinta/laatu suhteeltaan mieletön.

Muistaakseni se oli tuo:
http://www.musamaailma.fi/kitaristi … et/tanglewood-tfa-akust-kitara.html
Siinä on sitten soololovella ja elektroniikalla ja sopinee budjettiin:
http://www.musamaailma.fi/kitaristi … ewood-tw28-csn-ce-akust-kitara.html

Jonku halppis Tanglen varmaan tuolla budjetilla ite laittaisin, mutta se tiän että älä ainakaan Deanin tai ESP:n halpoja akustisia osta, ne on aivan arseesta
ThrashGuitarist
21.10.2013 23:57:09
Akustisen nylonkielisen kitarani intonaatio on alkanut pettää. Etenkin D-kieli kuuluu dissonoivana tekijänä soittaessa, ja eron kuulee jo vapaan kielen sävelen ja 7. nauhalta soitetun äänen välillä. Olen sähkökitarani intonaatiota muutellut sopivaksi, mutta mites tuo akustisen kitaran laita? Siinä ei näytä olevan mitään säädettävää osaa... Terveisin tyhmä.
Milkop
22.10.2013 09:36:12 (muokattu 22.10.2013 09:38:05)

Millaisia mahtavat olla Tanglewoodien kaulat? TW1000 N -mallia olen miettinyt, ehkä myös TW1000 E:tä. Muuten vaikuttaisivat hyville, mutta kaulaprofiili mietityttää. Kovin ohut kun ei saisi olla.

Musamaailmassa testaamalla tuo selviää, mutta ajattelin näin alustavasti kysellä.
"Jos olet suuren hotellin aulassa ja kuulet 'Tonava Kaunoisen' soivan, häivy vähän helvetin äkkiä. Älä mieti. Juokse."
73nd3r
22.10.2013 09:48:56
ThrashGuitarist: Akustisen nylonkielisen kitarani intonaatio on alkanut pettää. Etenkin D-kieli kuuluu dissonoivana tekijänä soittaessa, ja eron kuulee jo vapaan kielen sävelen ja 7. nauhalta soitetun äänen välillä. Olen sähkökitarani intonaatiota muutellut sopivaksi, mutta mites tuo akustisen kitaran laita? Siinä ei näytä olevan mitään säädettävää osaa... Terveisin tyhmä.

Ykkösvinkki: kieltenvaihto. Jos kielet on vanhat, voi tulla kaikenlaisia ääniongelmia.
Kakkosvinkki: tsekkaa kaularautasäädöt. Liikaa tai liian vähän reliefiä..?
Nää on pikkujuttuja, jotka on helppo fiksata.

Samoin aika helppo homma on tallan (= tallapalan) uusiminen. Voi kokeilla itse ostamalla sopivan kokoisia aihioita ja tekemällä niistä sopivasti kompensoidun (opettelu kannattaa aina). Mutta ei tuo montaa kymppiä maksa pajallakaan.

Jos ongelma on iso (kaulaliitosongelma, kansi antaa periksi jne.) niin homma kannattaa yleensä jättää ammattilaiselle.

Ja: tyhmiä kysymyksiä ei olekaan.
ThrashGuitarist
22.10.2013 13:21:05 (muokattu 22.10.2013 14:45:05)
73nd3r: Ykkösvinkki: kieltenvaihto. Jos kielet on vanhat, voi tulla kaikenlaisia ääniongelmia.
Kakkosvinkki: tsekkaa kaularautasäädöt. Liikaa tai liian vähän reliefiä..?
Nää on pikkujuttuja, jotka on helppo fiksata.

Samoin aika helppo homma on tallan (= tallapalan) uusiminen. Voi kokeilla itse ostamalla sopivan kokoisia aihioita ja tekemällä niistä sopivasti kompensoidun (opettelu kannattaa aina). Mutta ei tuo montaa kymppiä maksa pajallakaan.

Jos ongelma on iso (kaulaliitosongelma, kansi antaa periksi jne.) niin homma kannattaa yleensä jättää ammattilaiselle.

Ja: tyhmiä kysymyksiä ei olekaan.

Tuossa nylonkielisessä kitarassa ei tuota kaularautaa ole ensinkään
VegaLeyffinen
05.11.2013 10:48:28
ThrashGuitarist: Tuossa nylonkielisessä kitarassa ei tuota kaularautaa ole ensinkään

4. kieli alkaa vanhemmiten - joskus yllättävän aikaisin - soimaan alavireisesti, joten jo tämän yhden kielen vaihtaminen saattaa ratkaista pulman. Tämä ongelma johtuu siitä, että 4. kielen ympärille pyöritetty metallilanka on paljon ohuempaa kuin 5. ja 6. kielessä, ja siitä syystä litistyy ja kuluu/katkeilee metallinauhojen kohdalta, ja tämä taas tekee kielestä noista kohdin ohuemman, mikä saa sen soimaan epämääräisellä tai alemmalla sävelkorkeudella vaikeuttaen tarkkaa virittämistä. Uusikin 4. kieli on soinniltaan häilyvämpi kuin muut bassokielet - tämän voi todeta helposti laittamalla capon johonkin ala-asemista ja vertaamalla ko. kielen sointia muihin bassokieliin.
JJo
11.11.2013 14:47:03
Akustisessa kitaran elektroniikassa on jotain häijyä kun laittaa suoraan PA:han niin kuuluu ihme suhinaa. Di-boxi ei korjaa ongelmaa eikä gateakaan tuon takia viittisi ostaa. What to do?
Ose.2
27.11.2013 18:20:36
Minulla on Hohner HEA- 330 elektroakustinen kitara tallanalusmikillä, ko. mikin johdot ovat ironneet juotoksista tallamikkiosasta jonne tulee 2 kertainen johto. Juotanko molemmat johdot kinni mikiin, vai kunka toimia?
Zer0es
01.12.2013 18:54:35
Aloitin tänä syksynä eräässä harrastajateatterissa ja otin asiakseni saattaa teatterin jokseenkin ikävässä jamassa ollut klassinen kitara soitettavampaan kuntoon.
Kielet vaihdoin jo, mutta suurin hidaste on vielä edessä: kitarasta nimittäin puuttuu kaksi viritysnuppia. Koneisto on siis kunnossa, mutta muoviset täpykät, joita pyöritellään, puuttuvat.
Onko kellään kokemusta hyvin toimineista, improvisoiduista korvikkeista naikkarin viritysnupeille? Tai vaihtoehtoisesti: paljonko mahdollisesti maksaisi kahden viritysnupin korvaaminen soitinliikkeessä?

Kiitos!
Zeeboo
01.12.2013 19:44:04
Zer0es: ...Onko kellään kokemusta hyvin toimineista, improvisoiduista korvikkeista naikkarin viritysnupeille?

Eipä just kannata mitään venemiehen väliaikaisia vippaskonsteja alkaa virittelemään...

...paljonko mahdollisesti maksaisi kahden viritysnupin korvaaminen soitinliikkeessä?

...koska toimivat virityskoneistot /koko setti eivät maksa paria kymppiä enempää:
http://www.spelektroniikka.fi/tuott … sto-35g-350-klassinen-kitara-102272

Jos soitin on sellainen, ettei siihen kannata paria kymppiä satsata kunnostukseen, ei sillä varmaan ole juuri muutenkaan käyttöarvoa.
White men can't Monk
Zer0es
03.12.2013 14:00:40
Zeeboo: Eipä just kannata mitään venemiehen väliaikaisia vippaskonsteja alkaa virittelemään...

...koska toimivat virityskoneistot /koko setti eivät maksa paria kymppiä enempää:
http://www.spelektroniikka.fi/tuott … sto-35g-350-klassinen-kitara-102272

Jos soitin on sellainen, ettei siihen kannata paria kymppiä satsata kunnostukseen, ei sillä varmaan ole juuri muutenkaan käyttöarvoa.

Selvä tämä, kiitoksia!
Kipakka_
04.12.2013 10:34:23
elikkäs mullon tollanen 1973 HOFNER MODEL 4900 12 kielinen, ihan hyvän kuntonen. osaisko kukaan arvioida hintaa ?
Kimmo72
13.01.2014 19:10:22 (muokattu 15.01.2014 19:26:34)
Terveeks. Kielten vaihto viikot meneillään. Oon vähän pihalla noiden nylonkielisten kielten kanssa kun on jäänyt vähän vähemmälle niiden kanssa räpiköinti enkä muutenkaan ole elämäni aikana kun varmaan kaksi kertaa ostanut naikkarin kieliä :P Nyt olen kuitenkin tilailemassa täältä https://schneidermusik.de/ sähkikseen kieliä ja ajattelin että jospa vaihtais nohin akkareihin kielet samalla. Eli akkareita on joku ihan perus Landola ja yhtä perus Samick. Ihan ok kondiksessa molemmat.
Joten pihalla ollaan kuin se kuuluisa lumiukko. Meneekö ne jotenkin "tensionettain" vai miten? Antakaa vinkki joihinkin ihan perus satseihin, ei mitään yyber kieliä tartte olla, kunhan eivät katkeile ja saan noihin, varmaan vuosia vanhoihin kielten tilalle uudet :)
Siis jotkut perus, ei niin paksut muttei mitkään siimatkaan sais olla.
Ehdotuksia?

E: No näitä https://schneidermusik.de/shop1/pro … products_sort_order/products_id/390 sitte tilasin kun ei kukaan osannut vastata.

----

Ja ainiin, onhan mulla yks teräskielinenkin akkari. Onko nää ihan ookoot? kun näytti tossa suosituimpien listassa olevan?
https://schneidermusik.de/shop1/pro … 1?osCsid=bdoklbku4e3tac3tsjivcll9s2

Ei mitään hajua mitkä ja minkä paksuinen setti tossa nyt on. Punottu G siinä ainakin on :)

Pahoittelen tietämättömyyttäni aiheesta, mutta sitä vartenhan täältä voipi kysellä.
Tunne ja improvisaatio korvaa tekniikan.
"She said I dont like Dream Theater that much, but I had a pen, and some paper, so what the fuck..." -Kevin Moore
konnamatti
14.01.2014 22:36:59
Kimmo72:

Ja ainiin, onhan mulla yks teräskielinenkin akkari. Onko nää ihan ookoot? kun näytti tossa suosituimpien listassa olevan?
https://schneidermusik.de/shop1/pro … 1?osCsid=bdoklbku4e3tac3tsjivcll9s2

Ei mitään hajua mitkä ja minkä paksuinen setti tossa nyt on. Punottu G siinä ainakin on :)

Pahoittelen tietämättömyyttäni aiheesta, mutta sitä vartenhan täältä voipi kysellä.

Nuo toimii varmasti. Tuo .12 on varmaan yleisin setti? Jos enemmän soittelet tai tahdot paremmin säilyvät kielet niin suosittelen lämpimästi Martinin Lifespaneja. Maksaa huomattavasti enemmän mutta ei tarvitse olla ihan kohta vaihtamassa. Sopii aktiivikäyttäjälle ja miksei myös seisontaan.
D'Addarion EXP:t on myös noita päällystettyjä, niitä kokeilen seuraavaksi.
yama
16.01.2014 20:08:46
Kannattaako talvella tilata kitaraa esim. Saksasta, josta se lähetetään pahvilaatikossa kiedottuna ohueen muoviin. Se on ison osan matkasta kylmälle alttiina, etenkin kun vähänkin paremmissa kitaroissa on kokopuukansi.
konnamatti
19.01.2014 17:57:09
yama: Kannattaako talvella tilata kitaraa esim. Saksasta, josta se lähetetään pahvilaatikossa kiedottuna ohueen muoviin. Se on ison osan matkasta kylmälle alttiina, etenkin kun vähänkin paremmissa kitaroissa on kokopuukansi.

Itse mietin uskallanko tilata edes Helsingistä tänne susirajalle. Lähettäjän vastuullahan se on matkan ajan mutta näkyykö ongelmat vasta kuukauden kuluttua?
yama
28.01.2014 18:24:45
Onko pinnoitetut kielet jäykempiä soittaa, kuin tavalliset ?
Zeeboo
29.01.2014 19:13:23
yama: Onko pinnoitetut kielet jäykempiä soittaa, kuin tavalliset ?

Omaan käteeni ainakaan tunnu sen jäykemmille, kuin vastaavat pinnottamattomat. Itseasiassa punotut tuntuvat pinnotettuna mun käteen vähän kevyemmältä tatsiltaan. Tämä johtuu siitä, ettei kielen pinta on liukkaamman tuntuinen, eikä pane samalla tavalla "hanttiin", kuin pinnoittamaton. Näin Elixirillä. Kokeilin vähän aikaa Cleartoneja, ja niiden tatsi oli likempänä pinnoittamatonta, eivätkä nekään olleet sen jäykempiä kuin tavalliset.
White men can't Monk
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)