Aihe: ero klassisen ja flamencon välillä
1
badcompany
05.06.2008 22:08:42 (muokattu 05.06.2008 22:10:38)
mitä eroa on klassisen kitaran ja flamenco kitaran välillä?.onko niissä eroa soundillisesti ja soitettavuuden välillä?.
Diego
06.06.2008 09:06:54
mitä eroa on klassisen kitaran ja flamenco kitaran välillä?.onko niissä eroa soundillisesti ja soitettavuuden välillä?.

Eroa on yleensä ainakin seuraavat:

- Puut : Flamencokitarassa usein käytettyä on sypressi, myös sivut ja pohja.

- Soitettavuus : Flamencokitaroissa tuntuisi olevan kielet lähempänä otelautaa,
ja myös tallassa alempana. Tämä on kyllä myös vähän mielipidekysymys. Myös kannessa on "golpeador", ettei puu vahingoitu golpeja naputellessa.

- Sointi : Johtuen erilaisista puista, koosta ja rakennustavasta, flamencokitarassa ainakin pitäisi olla sellainen kuivakka, rasahtavan puinen soundi. Ei paljon bassoa, paljon keski ja ylä-ääniä. Kova ja napakka sointi, että kuuluu tanssijoiden paukutuksen yli. Näin se on alunperin rakennettu.

- Koko : Flamencokitarat on snadisti pienempiä ja kevyempiä. Tukirimat kannessa on tehty hiukan eritavalla myös, vaikkei koosta riipukaan.

Näissäkin on makuasioita aika paljon, onhan myös tummemmista puista tehtyjä flamencokitaroita, jotka on sinne klasariin päin enemmän. Ero tulee lähinnä soitettavuudessa ja golpeadorissa. Olen nähnyt sekä ns. Flamenco Blanca ja Negra kitaroita, ja varmasti molemmat on ihan toimivia soittimia. Kaveri myös modasi omastaan Admira Malaga kitarasta tuollaisen flamenco-työkalun, ja ihan hyvin pelittää.

Ja tuosta kielten korkeudesta; Sekin on vähän niin ja näin, jotkut tykkää että on korkeammalla, jotkut että matalammalla. Itse tykkään pitää matalemmalla, niin "räpsyy" silleen hyvällä tavalla mun korvaan soitettaessa kovaa vaikka rasgueadoja ja voimakkaasti soittaessa muutenkin. Lyhyt ätäkki.
"Etkä ikinä pysty soittaa niinku minä laiho ja ynkkä." - Ushimir @ Suomi24.fi
samueld
06.06.2008 14:41:36

Eroa on yleensä ainakin seuraavat:

- Puut : Flamencokitarassa usein käytettyä on sypressi, myös sivut ja pohja.

Siis nimenomaan sivut ja pohja. Kansi on yleensä kuusta. Tehdään myös vaahterasta ja kuten jo mainitsitkin, negrat on tehty ruusupuusta.
I'd sell my sister to whorehouse rather than play a Korean guitar.
Diego
06.06.2008 16:01:38
Siis nimenomaan sivut ja pohja. Kansi on yleensä kuusta. Tehdään myös vaahterasta ja kuten jo mainitsitkin, negrat on tehty ruusupuusta.

Joo, kiitos korjauksesta. Sitä tarkoitinkin, mutta hemmetti sekosin kun piti kaivaa pienestä päästä hirviä läjä informaatiota. :D

Kyllä tuo sypressi ja seetrikin on melko paljolti käytettyjä puita kanneksi flamencokitaroissa. Oon nähny!11! :)
"Etkä ikinä pysty soittaa niinku minä laiho ja ynkkä." - Ushimir @ Suomi24.fi
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)