Aihe: kitaran korjaus uudella luulla - onnistuuko
1
cjomett
11.02.2008 18:39:12
Mulla on Yamahan 44 mm kaulalla varusttu kokopuukantinen kitara.

Peli on hyvä, mutta 1 nauha on päässyt kulumaan h-kielen kohdalta.

Mietin, että voisinko vaihtaa kapeamman kitaran luun tai tehdä sellaisen itse niin että kieli mene eri kohdasta.

Testailin asiaa laittamalla capon kaulalle työntämällä 3 ylimmäistä kieltä 1-1,5 mm keskelle päin, jolloin kielet ei osu kuluman kohdalle. Mielestäni kitaran soitettavuus ei tästä kärsinyt.

Onkohan joku tehnyt näin. Jos toimii saan kitaralleni 4 vuotta "lisäaikaa" ennen muuta huoltoa.

Onko kitaran luiden paksuusmitat standardeja, niin että voisin vaihtaa yamahan kitaraan esim Ibanezin muoviluun suoraan.

Lähteekö luu kolostaan napauttamalla kumivasaralla - vai miten?
flattopguitar
11.02.2008 22:42:13
Mietin, että voisinko vaihtaa kapeamman kitaran luun tai tehdä sellaisen itse niin että kieli mene eri kohdasta.

Joo voit tehdä noin, mutta kavenna tai levennä kaikkien kielten välejä hieman, jotta kielten välit ovat yhtä suuret. Muuten soittaminen voi olla oudon tuntuista. Pitää vain kaventaa millin kymmenyksen tai sinnepäin ylhäältä lähtien niin h-kielen kohdalla ero voi olla jo riittävä. Laske paperille paljon tarvitaan kiertämään tuo kuluma kohta. Ei mitenkään ideaali ratkaisu ongelmaan, mutta hyvin tehtynä kyllä toimii, mutta...

Onko kitaran luiden paksuusmitat standardeja, niin että voisin vaihtaa yamahan kitaraan esim Ibanezin muoviluun suoraan.

Ei ole. Joudut todennäköiseti muotoilemaan luuta tai tekemään suoraa alusta lähtien luukappaleesta. Tarvit uuden satulan ja eteenkin urien tekemiseen erikoisviiloja joiden leveys on kielen leveyden verran, eli yleensä 6 kpl erilaisia.

Lähteekö luu kolostaan napauttamalla kumivasaralla - vai miten?

Pitäisi lähteä ellei sitä ole liimattu liian tiukasti.
cjomett
25.02.2008 18:09:18
Laitan vielä tietoa ho,,asta.

Tein uuden yläluun. Kavensin joka kielen väliä noin 0,2 - 0,3 mm.
Tällöin h ja e kielei siirtyi noin 1 eeri paikkaan pois kuluneen nauhan päältä.

Homman tein anttilan työkaluilla.
Lehtisaha ja rautasaha. Homma onnistui hyvin.
Isompien kieleten urista sai sopivan pyöreät kallistamalla rautasahan terää eri kulmiin samalla kun sahasi uraa.

Kitarasta tuli kuin uusi. Kielet ovat minulle
ehkä aavistuksen liian lähekkäin, mutta ok soittaa.

Alensi vielä satulaakin, jolloin kielet tulivat alaspäin ja
berreotteiden sointi parani.

Eli vinkkinä jos nauhat ovat kuluneet.
Halvin remontti on uuden luun valmistus. Minulle tuli hintaa 3,20e.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)