Aihe: Eri vireet, mikä ihana tekosyy!
1
weelie
02.01.2008 13:30:01
Mulla on kaksi piskuista akustista. A&L Ami ja täyslaminaattinen Little Martin LXK-2 (laminaattihan on huono mutta tämä onkin täyslaminaatti! :P ).

Olen tässä jonkin aikaa funtsinut, että mitä tuolla Amilla teen kun sitä ei tule soitettua, Martin sopii paksulla (2mm) plekulla paukutteluun paremmin ja Martin se kulkee mieluummin reissuissakin mukana kun ei yhtä helposti kolhiinnu. Puolisoni viikonloppuna ohimennen huomautti, että "Tuo Ami muuten soi paljon kovempaa ja kuulostaa paljon paremmalta".

No pistin Amiin paksummat kielet, paksuus medium, materiaalina aitoa ericclaptoniittia, tarkoituksena laittaa se Eb-vireeseen.. mutta ei se jotenkin vaan toiminut. Mutta laitoinpa avoimeen D-vireeseen ja johan taas lyyti kirjoittelee! :) Mahtava saundi ja tuntuma!

Eri vireet, mikä ihana tekosyy omistaa useampi kitara. :D
http://www.youtube.com/watch?v=w8csI6Gv8z8
cocoon
02.01.2008 18:19:11

Ei sentään niin että toiseen drop D -vire. :D No ei, ihan hyvä että on tota varten toinen kitara, kun suurin osa biiseistä on kuitenkin normaalivireessä, niin ei tartte viritellä edes takasin.

Eri säädöt on tietty toinen hyvä syy olla useampi kitara. Toi mun "oikea kitara" on Taylor Big Baby. Onhan siinäkin laminaattia pohja ja sivut, mutta tykkään sen saundista paljon. Mulla on siinä .012-sarjan kielet ja aika korkea action. Kieliä koitin vaihtaa ohuemmiks mutta saundista hävis liikaa. Korkea action sopii joihinkin juttuihin hyvin mitä soitan, toisiin taas ei. Jos soitan vaikka barre-pohjaista komppia, niin käsi väsyy nopeesti.

Yksi ilta innostuin kaivamaan kaapista vanhan kitaran, missä on ohuemmat kielet ja matala action. Enkä voinut uskoa miten kevyt niitä barreja on soittaa :) Toi vanha kitara on kiva olla olemassa, kun se säilyy ihan missä vaan, niin sen voi ottaa mukaan vaikka mökille talvella. Oon leikitelly ajatuksella, että laittaisin sen "raised B" -vireeseen, mutta enpä oo vielä jaksanu ylimäärästä H-kieltä hommata sitä varten :)

Akustisista tekisi vielä mieli 12-kielistä ja baritonikitaraa. Mutta toisaalta mitä vähemmän kitaroita, sitä vähemmän kostutettevaa näin talvisin.
weelie
02.01.2008 22:05:04 (muokattu 02.01.2008 22:05:27)
On mullakin tuo Martin 012-kielillä vaikka Martin suosittelee jotta 013. Ehkä ens kerralla uskallan... :D
reino
08.01.2008 08:34:22
Vireillä saa kyllä nopeasti uutta inspiraatioo soittamiseen. Itse lähinnä käyttelen perusviretta ja joskus tulee dropattua just toi kokonainen sävelaskel. Ja aina tulee kausia jolloin tulee käytettyä avoimia vireitä. Lähinnä G- ja G-mollivirettä.
ding-dong
Roberto
08.01.2008 08:58:08

Kyllä! Mull on normi- ja drop-D-vireelle yks Noso ja Martin 00015S, toinen Noso DADGAD-hommiin, ja kolmas avo-G lapsteel-menoon, 12-kielinen tietty pitää olla, ja pari sähkistä eri vireisiin... ja sit ne resot, banjot ja muut :D
alternatetuner
11.01.2008 10:40:39
Itsellä kakkoskitarana vanha Landola, jossa kaula kiero kuin bumerangi ja kielet todella korkealla: barret käyvät punttitreenistä :). Nyt Nick Draken kappaleista innostuttuani olen tällä kitaralla kokeillut erilaisia virityksiä, kuten dadgdf# (pelottaa että saa kielestä silmäänsä), bebebe ja muita ihmeellisyyksiä. Toinen kitara Yamaha 500apx jota pidän "normaalivireessä" tai dadgad tai dgdgbd.
Napalmolotv
12.01.2008 15:47:14
Jep, akustisia on kiva omistaa monta ja pitää jokainen eri vireessä! Ei vain kerkeä soittaa jokaista, niin monta instrumenttia omistuksessa...
flattopguitar
12.01.2008 19:05:24
Kyllä niitä erivireitä voi yhdellä ja samalla kitarallakin käyttää. Itse säilytän kitaraa aina standardivireessä, mutta avoimet G, Gm ja D ovat usein käytössä. Sitten on muutamia löytämiäni hyviä vireitä, joista ehkä ovelampana on CGCGA#C. Tuon kunnolla käyttämiseen pitäisi vain olla kitara jossa on pidempi yli 25" skaala, ainoassa nykyisessä on Gibson short, eli 24 3/4".
weelie
13.01.2008 11:38:31
Kyllä niitä erivireitä voi yhdellä ja samalla kitarallakin käyttää.

Jaa no pitää sitten kai myydä se toinen kitara. :(

:P
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)