Aihe: Kokopuukansi vs laminaatti 1 | |
---|---|
![]() 11.12.2022 16:09:19 | |
Jos haluaa parinsadan kitaran korvata sen verran paremmalla, että sen selvästi äänessä huomaa, niin onko muuta vaihtoehtoa, kuin mennä kokopuukantiseen? Vai löytyykö ylemmässä hintaluokassa jokin muukin (hyvin soiva) vaihtoehto kokopuukantiselle? Kokiopuukantisissa on vaan se ilmankosteudesta talvisin huolehtiminen, mikä kyllä saattaa unohtua. | |
![]() 11.12.2022 19:43:42 | |
faq1: Jos haluaa parinsadan kitaran korvata sen verran paremmalla, että sen selvästi äänessä huomaa, niin onko muuta vaihtoehtoa, kuin mennä kokopuukantiseen? Vai löytyykö ylemmässä hintaluokassa jokin muukin (hyvin soiva) vaihtoehto kokopuukantiselle? Kokiopuukantisissa on vaan se ilmankosteudesta talvisin huolehtiminen, mikä kyllä saattaa unohtua. Se tärkein vissiin lienee tuo, että kansi on kokopuuta ja sen kaiken järjen mukaan pitäisi soida nätimmin kuin laminaatti kansi mutta mutta... lue alla mun mielipiteitä asiasta: - Kitaran sointiin vaikuttaa myös sen koko ja bodyn muoto, jotkin täysi laminaattiset kitarat soivat kyllä melkoisen nätisti esimerkkinä vaikkapa alla oleva https://www.youtube.com/watch?v=kd0ZJPvO9fA&ab_channel=MyDukkan Eli siihen sointiin vaikuttaa koko kannen lisäksi koko, muoto, kielet jne. sekä tietysti soittajan tatsi ja soittaako kynsillä, plekulla vaiko sormenpään nahoilla. Jos nyt on sulla laminaattinen kitara ja sen koko on esim. Jumbo-kokoa pienempi niin hyvin saattaa olla, että jokin jumbo-kokoinen laminaattinen soi paremmin. Homma ei siis ole ihan niin yksinkertaista, että pelkkä koko puu tai laminaatti sinänsä tekee jostain paremman sointisen. Itse olen myös huomannut, että kitarat soivat eri vireilläkin eritavalla, jotkin kitarat tykkää soida matalammalla vireillä esim. D ja Eb ja jotkin "normi" E-vireellä ja tähän tietysti vaikuttaa kielet. Jos olet hankkimassa "paremman" sointista kitaraa niin ehkä paras ratkaisu on mennä ja kokeilla eri vaihtoehtoja ja vertailla eri materiaalista tehtyjä ja eri mallisia ja kokoisia kitaroita. Itellä on sellainen nyrkkituntuma, että mitä isompi kitara sen mahdimpi soundi esim. jokin pikku-koppainen versus jumbo-koppainen) Sun kysymyksesi on hyvä ja osittain hankala vastata, ei tuohon liene ihan täysin sataprosenttista vastausta, että "koko puu" on aina parempi kuin laminaatti. PS. Ei kannata liian paljon pelätä kokopuu kantisen hankkimista, kaupasta saa kostuttimia niihin ja mulla itellä esim. on huoneilma kostutin jos epäilen ilman olevan liian kuivaa. Kokeile eri vaihtoehtoja ja luota omiin korviisi ja jos käsissä noi jumbo kokoiset akustiset ei ole hankalia pitää niin harkitse niitäkin. Toivottavasti en sekoittanut ajatuksia liian pahasti ;) PappaSFin | |
![]() 11.12.2022 20:58:59 | |
Meneekö nuo kaikukoppien koot jotenkin siten, Jumbo on se suurin, sitten dreadnought-tyyppinen (D-koppa)..jne. Vaikuttako tuo kopan koko erityisesti bassopäähän vai tekeekö soinnista yleisesti heleämpää, varmaankin ainakin voimakkaampaa. Tietenkin on kopan sivujen ja pohjan materiaalilla merkityksensä, tyypilisesti on esim mahonkia. | |
![]() 11.12.2022 21:19:26 | |
faq1: Meneekö nuo kaikukoppien koot jotenkin siten, Jumbo on se suurin, sitten dreadnought-tyyppinen (D-koppa)..jne. Vaikuttako tuo kopan koko erityisesti bassopäähän vai tekeekö soinnista yleisesti heleämpää, varmaankin ainakin voimakkaampaa. Tietenkin on kopan sivujen ja pohjan materiaalilla merkityksensä, tyypilisesti on esim mahonkia. Jumbon ja D-koppien ääni on "muhkumpi" eli isompi ja näin äkkiseltään ehkä se korostaa enemmän sitä bassopäätä mutta siihen vaikuttaa puut, muotokin ja kielet jne. esim. jo plektra vaikuttaa soundiin siten, että mattapintainen paksu plektra tuottaa "bassopäätä" enemmän kuin ohkainen liukaspintainen plektra. Mulla itellä on esim. tämän kokoinen ja muotoinen kitara https://www.taylorguitars.com/guita … ic/features/shapes/grand-auditorium Monet pitää tuollaista kokoa ja muotoa parhaimpana balanssiltaan eli miten ne basso- ja treblekielet soi keskenään. Kielissäkin löytyy vaikkapa Phosphor Bronze tai pelkkä Bronze, itellä oma mielipiteeni on noista, että edellämainittu on vähän lämpimämpi ja rapeampi soundiltaan kuin jälkimmäinen mikä on kirkkaampi ja ehkä vähän kylmempi. Mutta eri kitarat tykkää erillaisista kielistä ja esim. sellainen asia kuin itellä olen huomannut, että kun en soita kynsillä vaan sormenpäillä niin soundi on "paljon pehmeämpi" ja silloin esim. ite olen myös käyttänyt pelkkää Bronze kieltä. Mutta joo lyhyesti siis jumbo - ja d-koppa tuottaa muhkumpaa ääntä ja pienempi koppaiset heleämpää ääntä noin yleisesti ottaen. (tämä vaan mun mielipidet, joku toinen voi olla asiasta myös erimieltä). Mieti millä tavoin soitat eniten, soitatko otteilla rytmiä vaiko näppäillen ja sooloilen jne. ja vertailet eri kitaroita miltä ne sun mielestä kuullostaa, omat korvat on hyvä mittausväline siihen mistä ite tykkää. PappaSFin | |
![]() 11.12.2022 22:05:39 | |
Tällainen mulla on mm harkintalistalla, kts alla oleva linkki. Tuossa näyttäisi olevan aika pieni/matala koppa. Näyttää aika samanlaiselta kuin sun linkin takana oleva Taylor. Kysymysmerkki, että kuinka vaikuttavasti noin pienen näköinen koppa voi soida?? https://www.verkkokauppa.com/fi/pro … -GN71CE-NAT-elektroakustinen-kitara | |
![]() 12.12.2022 06:22:48 | |
Kannen materiaali ja kaikukopan muoto on ehkä viisainta ajatella eri kategorioina. Laadukkaampi kansi soi paremmin, mutta kitaran tyyppiä voisi ajatella pikemminkin erilaisuuden kuin paremmuuden kautta. Asia riippuu vahvasti siitä millaista sointia etsii, siis omasta mausta ja soitettavasta musasta. Isomman kaikukopan syvempi sointi ei välttämättä ole se, mitä tarvitaan. Kannattaa miettiä mihin kitaraa tarvitsee ja minkä tyyppisestä soinnista pitää, ja lähteä sitä kautta pohtimaan sitä kitaratyyppiä. Ja sen jälkeen sitten määritellä sitä kansiasiaa. Itse soitan klassista musaa, ja kolmesta kitarastani soitan ehkä toiseksi eniten luuttukitaraa, jonka kaikukoppa on pisaran muotoinen n. 30x50cm kokoinen. Siis pieni. Eikä ääni ole sinänsä vaikuttava, syvä ja kaunis. Mutta sopii erittäin hyvin tiettyihin kappaleisiin, jotka kuulostavat sillä soitettuna vaikuttavammilta kuin modernimmalla klassisella, jossa isompi kaikukoppa. Nämä ovat aika tapauskohtaisia juttuja. En tiiä saatana | |
![]() 12.12.2022 11:06:09 (muokattu 12.12.2022 11:06:58) | |
Niinpä, faq1 voisi määritellä omasta mielestään vaikuttavan soinnin, siitä taitaa olla erilaisia näkemyksiä soittajien kesken :) En ole musiikin asiantuntija. | |
![]() 12.12.2022 15:03:48 | |
Ajattelin että voisiko jotenkin kitaran kosteutuksen tehdä niin, että säilyttäisi kotelossa ja sinne laittaisi jonkin pienen kostuttajan? Ei tarttisi koko huoneniston ilmaa sen takia kosteuttaa. | |
![]() 12.12.2022 15:13:57 | |
faq1: Tällainen mulla on mm harkintalistalla, kts alla oleva linkki. Tuossa näyttäisi olevan aika pieni/matala koppa. Näyttää aika samanlaiselta kuin sun linkin takana oleva Taylor. Kysymysmerkki, että kuinka vaikuttavasti noin pienen näköinen koppa voi soida?? https://www.verkkokauppa.com/fi/pro … -GN71CE-NAT-elektroakustinen-kitara Hmm.. jos tuo koppa on samaa kokoa kun mun kitarassa niin kyllä se varmaan soi, mutta miten se soi niin kannattaa se itse todeta ihan kokeilemalla. Tuo koppa ei videon ja kuvien perusteella ole "matala" vaan melko normi syvyydeltään ja näyttäs äkkiseltään olevan Grand Auditorium kokoinen kuten Taylorin kitara. Kyllä ainakin mun kitara soi ihan "vaikuttavasti" mutta jokaisella soittajalla on oma soinnillinen mielipide tästä. Näin äkkiseltään "mutu" tuntumalla tuota vertaillessa esim. Jumbo kokoisiin tai Dreadnought kokoon/muotoon niin ei ehkä ole niin "muhkumpi" sointi. Suosittelen kyllä sinua menemään tuonne Tampereen liikkeeseen (linkit alla) ja testaat noita kyseisiä malleja (soita ennenkuin menet ja pyydät ne mallit liikkeeseen jos eivät ole siellä jo) ja lisäksi testaat D-koppaisetkin. https://musacorner.fi/tuote/takamine-gn71ce-natural/ (sivulta löytyy myös linkki videoon tuosta kitarasta). Sama soitinliikke Tampereella myy myös alla olevia, jotka sun kannattaisi kokeilla ja sitten niistä valikoida mieleisesi. (toki vertailla saa lisääkin jos sopivaa ei löydy). https://musacorner.fi/tuote/takamine-gj72ce-nat-jumbo/ https://musacorner.fi/tuote/sigma-gmc-1ste/ PappaSFin | |
![]() 12.12.2022 15:14:55 | |
faq1: Ajattelin että voisiko jotenkin kitaran kosteutuksen tehdä niin, että säilyttäisi kotelossa ja sinne laittaisi jonkin pienen kostuttajan? Ei tarttisi koko huoneniston ilmaa sen takia kosteuttaa. Näin se käy kätevästi. Koko kämpän kosteutus ei tee pahhaa asukkaallekaan, mutta on siinä vähän hommaa. Minulla on joku sellainen kitaran mukana tullut silikonimato, jossa sientä sisällä. Se kostutetaan aika ajoin. Kannattaa hankkia kuitenkin kosteusmittari niin voi tarkkailla milloin kosteutusta kannattaa käyttää. Muutama vuosi tuli minulla soittohommissa taukoa ja unohtui kostutus kokonaan. Niin vaan oli Estevestä kansi haljennut. Ei ne halkeamat onneksi mikään maailmanloppu ole. En tiiä saatana | |
![]() 12.12.2022 15:20:40 (muokattu 12.12.2022 21:43:27) | |
faq1: Ajattelin että voisiko jotenkin kitaran kosteutuksen tehdä niin, että säilyttäisi kotelossa ja sinne laittaisi jonkin pienen kostuttajan? Ei tarttisi koko huoneniston ilmaa sen takia kosteuttaa. Kyllä tuollainen kosteuttaja kitarn kotelossa on ihan hyvä, jos ei halua huoneiston ilmaan kostuttaa jollain isommalla vermeellä. Vaihtoehtoja kosteutukseen onneksi löytyy ihan hyvin. https://musacorner.fi/tuote-osasto/kielisoitintarvikkeet/kostuttimet/ Ite olen käyttänyt viimeksi kotelokostuttimena noita pussukoita (jotka mulla on ollut siinä kaikukopan aukon kohdalla sellaisessa kangasmaisessa pussissa ja sitten kun vanha kostutin pussukka on loppu niin tilalle sujautettu uusi pussukka). Vaihtoehtoja kyllä löytyy. Itellä on nyt huonekostuttaja ja kitara ei ole laukussaan vaan seinällä roikkumassa. PappaSFin | |
![]() 31.12.2022 07:07:20 | |
Miten nopeasti mahdollinen halkeama syntyy kokopuukanteen, onko se pitkän kuivumisen tulos vai voiko jo parissa päivässä syntyä, kun kitara pääsee kuivumaan, kun kostutus unohtuu? Onko kellään sattunut mtään sellaista että kostutus menee liialliseksi ja tulee homapisteitä kitaraan? Mulla on vaan niin että joskus joudun jättämään asunnon tyhjilleen pariksi viikoksi, joten onkohan yllä mainitut ongelmat mahdollisia? | |
![]() 31.12.2022 13:08:35 | |
faq1: Miten nopeasti mahdollinen halkeama syntyy kokopuukanteen, onko se pitkän kuivumisen tulos vai voiko jo parissa päivässä syntyä, kun kitara pääsee kuivumaan, kun kostutus unohtuu? Onko kellään sattunut mtään sellaista että kostutus menee liialliseksi ja tulee homapisteitä kitaraan? Mulla on vaan niin että joskus joudun jättämään asunnon tyhjilleen pariksi viikoksi, joten onkohan yllä mainitut ongelmat mahdollisia? Vaikea sanoa mitään aikaa. Lähtökohtaisesti kitara luovuttaa kosteutta hitaamminen kuin ottaa sitä sisään. Ostin kerran kitaran, jossa huomasin myöhemmin hometta sisäpuolella. Liekkö liiallisen kostutuksen tulosta? Hoidin pois harjaamalla ja asianmukaisella uv-valolla. En usko, että onnistut tuhoamaan kitaraasi parissa viikossa, ellei olosuhteet mene sitten ihan extremeksi. Itse uskaltaisin kyllä jättää arvokitarani pariksi viikoksi koteloon/pussiin melkein minne vaan missä lämpö vähintään +15. Ja olennaista tässä, että sinne pussiin tai koteloon. Jos sellaista ei ole, niin jo suljettu jätesäkki on parempi kuin ei mitään. | |
![]() 03.01.2023 09:33:01 | |
Semmoisen viisipennisen ajattelin tähän lisätä, joka jo osittain sanottiinkin. Eli Jumbo ja D koppaiset ovat botnekkaampia ja se keskialue voi olla tai pitäisi olla vähän kuopalla. Kyllä niilläkin kaikkea soittaa, mutta erityisen hyvin ne sopivat laulun säestämiseen, koska jättävät paremmin tilaa siihen missä ihmisääni yleensä soi ja tukevalla alapäällään tuovat pikkuisen tukevuutta siihen kokonaisuuteen. Nuo pienemmät ja kurvikkaammat tosiaan soivat tasaisemmin koko alueelta tai jotkut niistä voi olla vähän honottavia ja jopa korostaa keskialuetta. Sellaiset soveltuvat hyvin tai paremmin soolosoittoon tai fingerstyleen. Mutta oma käyttötapahan sen ratkaisee mikä on hyvä. Kun katselet millä tavalla akustisia käytetään julkisuudessa, niin voit huomata, että monesti itseään säestävät laulajat käyttää jumboa tai D:tä ja he joilla kitaran rooli on solistisempi, suosivat kurvikkaampia ja pienempiä kitaroita. Esimerkiksi Tommy Emmanuelin skitta on aika kurvikas, mutta esimerkiksi Petteri Sariola suosii aika Jumboa skebaa (se toisaalta käyttää myös bassovahvistinta osana vahvistusarsenaaliaan, koska sen soittotyyli on tosi perkussiivinen). Itse olen aina tykännyt D koppaisista koska säestän akkarilla itseäni tai muita eniten. Kyllä sillä soittaa sujuvasti kaikkea muutakin, mutta ei se vedä vertoja solistina noille kurvikkaammille eikä heleä ja botnekas ominaissointi ole kaikille mieleen. | |
![]() 03.01.2023 11:15:48 | |
faq1: Vai löytyykö ylemmässä hintaluokassa jokin muukin (hyvin soiva) vaihtoehto kokopuukantiselle? Voi hyvinkin olla. Stressiklubi aikanaan etti kelposaundista keikkakelpoista elektroakkaria ja päätyi vissiinkin ton silloiseen malliin. https://www.stpaulssound.fi/martin- … J6PLt3sc-nD5CETiECF2GBoCzGQQAvD_BwE Mut ihan pelkällä skitan vaihdolla ei selvitty. Kun päivitettiin bändin mikseri AH:n MixWizardiin ja tuikattiin toi Martin DI-boxilla pöytään niin sit bändin kultakorvaisinkin saundipoliisi oli sitä mieltä, et "tolta akkarin vahvistettuna pitää saundata." Onneksi maailmassa on paljon hyviä ja helppoja biisejä.
Ei tarvitse soittaa huonoja eikä vaikeita. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)