Aihe: Akustisen kitaran äänitys
1
Juicc
28.04.2015 15:08:41
Moro,
Tässä pohdiskelen, että mitä kaikkia laitteita akustisen musiikin äänittelyyn tarvitaan? Itselläni siis tällä hetkellä ainoastaan kitara ja tietokone. Budjetti ei myöskään ole suurimmasta päästä, aion ostaa tavarat todennäköisesti käytettynä. Laitteiden lisäksi, jos joku osaisi kertoa jonkun aloittelijalle sopivan ohjelman, jolla voisi näitä pätkiä muokkailla.

Kiitokset etukäteen!
Generalissimo
28.04.2015 15:15:43 (muokattu 28.04.2015 15:19:47)
Osta joku halpa interface (esim 50€) käytettynä ja käytettynä vaikka SM57... joo tiedän, toi mikki ei ehkä oo omimmillaan akkareissa mutta 57 on vaan niin yleistyökalu et se ois hyvä olla. Tietenkin joku halpa konkkamikki voisi olla ok mutta en oikein tiedä mikä olisi sopiva. Laitat vaikka käytettyyn mikkiin 50-100€...

Me ollaan käytetty laajakalvosta konkkaa (rode nt2a) ja lisänä viisseiskaa ja stereona nauhotettu. Noinhan se ois paras, siis kahdella mikillä mut tulee sitten hintaa riippuen paljonko mikkeihin kehtaa panostaa.

e: googlettele vaikka "low budget acoustic guitar microphone" niin varmasti löytyy infoa kunhan vaan kehtaa kaivella vähän.

Niin ja softaksi vaikka Reaper... tai Audacitykin varmaan riittäs jos yhdellä mikilä testailee.
hallu
28.04.2015 19:55:47 (muokattu 29.04.2015 00:18:59)
meni niin sekavaksi tuo mun selostus että taitaa olla parempi poistaa. Mutta jätetään ehdostus, että kokeile sitä sanelinta. Se on helpoin ja edullisin tie ihan hyviin stereosoundeihin.
Olisipa jo kevät
Hikkis
05.07.2015 23:28:43
Minua kanssa kiinnostaa tuo äänittäminen. Olen katsellut Zoomin H4n ja vastaavia digitaalisia tallentimia. Osaako joku verrata tuollaista mikrofonin kanssa äänittelyyn. Tarkoituksena on äänittää kitaraa ja laulua treenimielessä, ajatuksena on että saisi kuunneltua missä menee pieleen yms. jälkikäteen.
pappasfin
06.07.2015 12:02:32
Hikkis: Minua kanssa kiinnostaa tuo äänittäminen. Olen katsellut Zoomin H4n ja vastaavia digitaalisia tallentimia. Osaako joku verrata tuollaista mikrofonin kanssa äänittelyyn. Tarkoituksena on äänittää kitaraa ja laulua treenimielessä, ajatuksena on että saisi kuunneltua missä menee pieleen yms. jälkikäteen.

Multa löytyy Shure Sm58 ja 57 dynaamiset mikit sekä Senheischer 614 konkka mikki ja sitten on Zoom Q8 laite myös.

Noista kaikista saa oikein hyvä laatuista äänitystä pihalle ja tuosta Q8:sta tietysti myös sitten hyvä laatuista viedokuvaakin.

Jos noita vertaa niin erillisilla ulkoisilla mikeillä (puhun nyt parista mikistä), saa enemmän variaatioita niiden sijoittelussa kun ne voi sijoittaa eri paikkoihin eli sijoittelulla myös sitten voi vaikuttaa siihen äänitykseen.

Zoomissahan on myös pari mikkiä (eli mikki pari) mutta se on siinä laitteessaan itsessään kiinni, laitteen voi toki sijoittaa mihin tahansa mutta ne mikit on toisiinsa nähden aina samassa paikkaa ja näin ollen sijoittelun suhteen ei variaatiota ole niin paljon).

Käytännössä sitten voi itseltään kysyä onko tuolla merkitystä, varmaan asia riippuu siitä mitä hakee ja kuinka tärkeää on se mikien keskinäinen sijoittelun suhde ja merkitys ääneen.

Nyt jos ajattelen tuota sun mainitsemaa tarvetta niin uskoisin että tuolla zoomilla kyllä pärjää, tosin tuo lienee hieman vanha malli ja kaupasta saapi varmaan vähän uudempaa mallia olevan Zoomin.

Omasta kokemuksestani sen verran, että niin noilla Shure ja Senheischerin mikeillä sekä Zoom Q8:lla olen saanut oikein hyvä laatuista äänitystä tehtyä ja ne toimivat mainioisti.

Huomioida kannattaa tietysti se, että erilliset mikit Shure SM58 ja 57 sekä senheisher vaativat jonkin mikkietusen siihen äänitykseen tai äänikortin josta löytyy mikki sisääntulot tai kuten mulla niin mikseri johon noi olen yhdistänyt ja siitä sitten Eleven Rackiin Line In R / L tuloihin.

Tuo Zoom Q8 on siitä muuten hyvä, että kun se on vartavasten musahommiin tarkoitettu videokamera niin siinä on ne omat mikit (mikkipari) sekä lisäksi XLR / normiplugilla varustettu parille mikille sisääntulot joka merkitsee sitä, että siihen saa yhtä aikaa sitten tuon mikkiparin että pari ulkoista mikkiä tuotua samanaikaisesti äänityksessä sisään. Olenkin kokeillut tuolla äänittää käytten noita Shuren mikkejä ja samaan aikaan Zoomin omaa mikkiä ja oikein hyvää ääntä saanu äänitettyä.

Ääni on tuossa omassa laitteessani ja systeemissä oikein luonnollinen eikä sitä tarvi enää muokata, mulla on muutenkin tapana kitarakamoista ottaa sellainen ääni mitä luonnostaan tulee enkä jälkikäsittele sitä :D

No nyt tuli runoiltua essee tyylinen vastaus ja toivottavasti en sekoittanut tällä tarinallani liiaksi ajatuksia ;D
PappaSFin
Hikkis
07.07.2015 05:27:12
Kiitos kattavasta vastauksesta. Omien tutkimusten ja tämän vastauksen valossa kallistun myös kannettavaan digitaalinauhuriin. Tutulla sattui olemaan myös tuollainen, jolla oli joskus bänditreenejä ihan kelpo äänellä nauhoittanut. Eikä noissa korkealta putoa, jos käytettynä ostaa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)