Ajattelin laittaa vinkin ja linkin jos joku muukin on harkinnut ns. "matkakitaran" hankkimista. RichTone Music englannista tarjoaa Washburn Roveria mielestäni varsin edulliseen 99 punnan hintaan, rahti suomeen 25 puntaa. Eli euroina n. 143 euroa kotiin kannettuna. Ja paketti tuli viikossa UPS-kuljetuksella. Samaa keppiä saa myös ko. putiikin e-bay kaupan kautta, mutta sieltä tilattuna rahti on jostain syystä 55 puntaa. (?!)
Linkki -->
http://www.richtonemusic.co.uk/guit … acoustic-travel-guitar-red-382.html Sivuilta löytyy linkki firman e-bay sivuille josta löytyy lisää kuvia kitarasta.
YouTubesta voi katsella pätkiä kitarasta tositoimissa, tässä mm. yksi:
-->
http://www.youtube.com/watch?v=VAzdvzToVgY&feature=related Lyhyesti itse kitarasta ja paketin sisällöstä:
- pakettiin kuuluu siis itse akustinen teräskielinen skitta, moldattu tukeva kuljetuslaukku, hihna, ylimääräinen talla ja pari säätöliuskaa, kaularaudan säätöavain, muutama pleku ja opetusvideo :) Koteloon saa kiinni remmit, joilla sen saa selkään repuksi. Remelit oli tetysti myös mukana.
- Kitara vaikuttaa lyhyen tutustumisen perusteella varsin asialliselta soittimelta. Skaala on 24" eli suht normaalin mittainen, koppa muistuttaa sympaattisesti ukulelea, lakkaus on himmeä matta ja siisti kauttaaltaan, puun syyt kuultaa mukavasti läpi. Omani on punainen, mutta värejä löytyy muitakin, mm. sininen, camo, musta ja sunburst osuivat ainakin silmään.
Kansi on kuusta, muu body mahonkia, laminoituna tietysti. Kaularauta vaati reippaan kiristyksen, mutta säädön jälkeen kitarasta tuli oikein mukava soittaa.
Sointi on varsin hyvä, ottaen huomioon kitaran koko. Vaihdoin kuitenkin ensiasennuskielien tilalle RotoSoundin 12-54 CountryGold-setin ja ääneen tuli mukavaa lämpöä ja pyöreyttä, jopa heleyttä. Kuullostaa mielestäni kokoaan isommalta, oikein mielikseen tuota rämpyttelee :)
Virittimet ovat avointa mallia ja ehkä hieman nahean tuntuiset, mutta vire tuntuu silti pysyvän hyvin.
Kopassa on sen verran muotoa, että kitaran saa melko mukavasti asettumaan syliin ilman hihnaakin. Kaikissa matkakitaroissahan tämä ei aina onnistu, esim. Martinin Backpackerissa erikoinen muoto vaatinee käytännössä aina hihnan, olen kuullut.
Olen ollut hankkimassa jotain tämän tyyppistä matkakitaraa jo jonkun aikaa, mutta tarjontaa ei kovin paljoa ole, ainakaan tällä hinnalla. Lisäksi monessa matkakitarassa on pienen koon takia normaalia lyhyempi kaula, joka asettaa omat haasteensa meikäläisen nakkisormille. Tässä on normaali kaula, työn laatu on hyvää, kitara soi kunnon kielillä kokoisekseen oikein hyvin ja hinta oli ns. "merkkikitaraksi" ja kunnon laukku huomioiden mielestäni kohdallaan.
Eipä mulla muuta..
Timing stinks but cheerfully winks...