Aihe: Aloittelevalle vinkkejä
1
Pihikitaransoittaja
12.02.2019 18:36:18
Tilasin fmusiikista kitaran Cort AF505, ja haluaisin vinkkejä kannattaako tuo ostaa vai vaihdanko vielä johonkin muuhun edulliseen kitaraan.
Kitara tulee myymälään n. 2 viikon päästä
Joten vielä on aikaa miettiä ja sanoivat myymälässä että voit vielä vaihtaa, voidaan laittaa tuo näytille jos ei sinulle kelpaa. Myyjä suositteli jotain Yamahan c40 ja sanoi sen olevan aloittelijoille.
Eli siis:
Mitä edullista kitaraa suosittelet aloittelevalle?
Onko mainitsemani kitara ihan romu?
Voit myös kirjoittaa muuta kitaran ostoon liittyvää, kiitos! :)
Kitara: https://www.f-musiikki.fi/kitarat-j … 05-akustinen-kitara-op-cf-af505opcf
73nd3r
12.02.2019 21:49:46
Aika vaikea kysymys vastattavaksi. Tod.näk. haluaisit kuulla, että noin satasen kitara on huikeen hyvä, mutta kyllä hinta korreloi laadun kanssa. Äläkä nyt käsitä väärin, molemmilla voi kyllä soittaa ja oppia soittamaan - ja takuu/kuluttajansuoja hoitaa ne oikeasti vialliset yksilöt.

Noiden kahden yks (minun mielestä iso) ero on, että Cort on teräskielinen ja Yamaha nailonkielinen. Joten kerro lisää mitä aiot soittaa, sormilla vai plektralla jne.

PS: Vilkaisin mnetin torin tarjontaa, siellä näytti olevan yks Yamaha C40, pyyntinä 90€ mutta voinee hiukan tinkiä.
basisti1971
13.02.2019 07:59:48
Moi.

Tervetuloa mnettiin.

Pihikitaransoittaja: Mitä edullista kitaraa suosittelet aloittelevalle?

Käteen, silmään ja kukkarolle sopivaa.

Etenkin aloitusvaiheessa on ainakin mun mielestä ensiarvoisen tärkeätä että instrumentti ei ole mitoiltaan ja/tai soitettavuudeltaan sellainen joka pistää toistuvasti keksimään mielyttävämpää tekemistä harjoittelun tai omaksi iloksi soittelun sijaan.

Verraten tärkeää on myös se että instrumentti on omasta mielestä hienon/kauniin näköinen, psykologialla on suuri merkitys siihen kuinka hanakasti jaksaa harjoitella.

Soundikaan ei toki ole merkityksetön, mutta etenkään soittajan korvaan tuon hintaluokan laitteissa ei mitään järisyttävän suuria eroja ole.
Projektiossa, taajuuskaistan tasaisuudessa ja äänekkyydessä on, mutta noita ei normaali huonetilassakaan soittaja itse etenkään referensseittä huomaa.

Pihikitaransoittaja: Onko mainitsemani kitara ihan romu?

Tuskin, ja jos on, kuluttajansuoja on tuota varten kuten yllä jo jäsen 73nd3r totesikin.
F*CK-musiikki ei kyllä mun useamman vuosikymmenen varrella karttuneen kokemuksen perusteella sen enempää jälkimarkkinoinnissa kuin takuuasioissakaan ole loistanut, mutta toivottavasti tilanne on parantunut.

Mitä tuohon kyseiseen brändiin tulee, Cort on kuitenkin varsin vanha ja tunnettu valmistaja, tokkopa heiltä ihan silkkaa sutta tänne asti lähetetään.

Pihikitaransoittaja: Voit myös kirjoittaa muuta kitaran ostoon liittyvää, kiitos! :)

Hintaluokasta riippumatta nykyään myynnissä olevat kitarat vaativat aina jonkinasteista säätöä ja optimointia.
Euromääräinen hinta ei sinänsä ole merkittävä seikka, vaan kate josta myyjätahon suorittama säätö aina lohkaistaan.
On täysin mahdollista että instrumentti on suoraan laatikosta soittokelpoinen, mutta ainakin oman kokemuksen perusteella aina on parantamisen varaa.
Halvoissa yleensä enemmän, kalliimmissa vähemmän.

Toisin kuin nettikaupassa, naamatusten voi näppärästi kaupantekohetkellä tingata alennusta perussäätötyöstä, ja sen tarpeen määrittelee parhaiten mukaan kalja- tai hamppariateriapalkalla houkuteltu pidemmälle edistynyt kitaransoittaja.

Onnea uudelle harrastukselle.

T:Samuli
73nd3r
13.02.2019 09:43:51
Noiden edullisten kitaroiden säädön pahin ongelma on se, että satasen kitaraa harvoin viedään ammattilaisen säädettäväksi (oisko 60-80 euroa yleinen hintataso), ja ostaja on usein itse aloittelija säätöhommissa. Kaveriapu on korvaamatonta, jos löytyy joku riittävän taitava. Ja olen nähnyt jonkun mnet-enkelinkin tarjoavan pulmatilanteissa apua, jos asuu lähistöllä.

Noista merkeistä, "vanha ja tunnettu" koskee mun mielestä molempia, Yamaha heittää vuoden 1941 aloitukseksi. ;)

Vilkaisin Cortin nettisivuja, siellä FAQ:ssa oli metallikielisille tämmöinen:
Factory Setting Guide for Acoustic Gutiars
Neck Relief: At 8th Fret, 0.25mm(.010")
String Action: At 14th Fret, 2.3mm(3/32") to 2.8mm(7/64")
Nut Heights: At 1st Fret, 0.5mm(.020") to 0.7mm( .028")
Pihikitaransoittaja
14.02.2019 21:01:40
73nd3r: Noiden edullisten kitaroiden säädön pahin ongelma on se, että satasen kitaraa harvoin viedään ammattilaisen säädettäväksi (oisko 60-80 euroa yleinen hintataso), ja ostaja on usein itse aloittelija säätöhommissa. Kaveriapu on korvaamatonta, jos löytyy joku riittävän taitava. Ja olen nähnyt jonkun mnet-enkelinkin tarjoavan pulmatilanteissa apua, jos asuu lähistöllä.

Noista merkeistä, "vanha ja tunnettu" koskee mun mielestä molempia, Yamaha heittää vuoden 1941 aloitukseksi. ;)

Vilkaisin Cortin nettisivuja, siellä FAQ:ssa oli metallikielisille tämmöinen:
Factory Setting Guide for Acoustic Gutiars
Neck Relief: At 8th Fret, 0.25mm(.010")
String Action: At 14th Fret, 2.3mm(3/32") to 2.8mm(7/64")
Nut Heights: At 1st Fret, 0.5mm(.020") to 0.7mm( .028")

Nuo neck relief string action nut heights kuulostaa ihan heprealta.
Oisko tuosta pitänyt saada jotain informaatiota?
Kiitos kuitenkin vastauksesta mitä ootte lähettäneet. :)
Oon päätynyt nyt siihen että:
Menen f-musiikkiin testaamaan muita halppis kitaroita ja tietenkin sitä alkuperäistä vaihtoehtoani, jos ovat paketista pois ottaneet. Valitsen parhaimman kuulosen, näkösen. Tietenkin hintaa miettien. Ja ostan plektran. Miltä kuulostaa? :D
Sori jo valmiiksi siitä jos olette päätä vaivanneet minun takia.
73nd3r
14.02.2019 21:33:53
Pihikitaransoittaja: Nuo neck relief string action nut heights kuulostaa ihan heprealta.
Oisko tuosta pitänyt saada jotain informaatiota?

Kai se Cortin väki on sillä lailla ajatellut, kun ihan nettiin asti laittoivat. Suomeksi tuossa on suositellut lukemat kaulan käyryydelle, kielikorkeudelle ja satulan (urien) korkeudelle.
Jos noista ei vieläkään irtoa informaatiota, tuo edellä mainittu ammattilaisen tekemä käyttöönottosäätö on entistäkin suositellumpi.

Pihikitaransoittaja: Oon päätynyt nyt siihen että:
Menen f-musiikkiin testaamaan muita halppis kitaroita ja tietenkin sitä alkuperäistä vaihtoehtoani, jos ovat paketista pois ottaneet. Valitsen parhaimman kuulosen, näkösen. Tietenkin hintaa miettien. Ja ostan plektran. Miltä kuulostaa?

Peruskuvio kunnossa. Osta muutamakin plektra, ne pakkaa katoamaan ja eri paksuisia/muotoisia on hyvä kokeilla. Pohdi edelleen sitä valitun kitaran säätöä.
Ja moni on sitä mieltä, että plekulla soitetaan vain teräskielikitaroita, eli kannattanee keskittyä sille osastolle.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)