Aihe: Soolot akustisella
1
PJS
28.11.2006 18:07:58

Auttakaapa ummikkoa. Itselle on akustinen aina ollut kovassa soitossa ja komppaaminen ja näppäily kyllä sujuu. Sähkökitara on kuitenkin aina ollut mulle se sooloilun väline ja akustisella en jostain syystä vaan osaa soittaa sooloja jotka kuulostaisivat nimenomaan akustiselle sopivilta.

Minusta siis akustiselle soololle pätevät aika erilaiset lainalaisuudet kuin sähköiselle soololle, sustain on pienempi ja äänenvoimakkuus muutenkin sen verran vaisu että sellaiset hammeron/pullof jutut ei toimi samalla lailla kuin sähkökitaralla. venytyksetkin ovat aika tavalla työläämpiä.

Esimerkkinä onnistuneesta akustisesta soolosta pidän esim. the smashing pumpkinssin
versiossa landslidesta olevaa akustista sooloa, tai no doubtin don's speakin sooloa. Eli en välttämättä ole niinkään sen slidebluessoolo koulukunnan kasvatteja, enepi tollasta melodista ehkä jopa hieman jazz/blues vaikutteista sooloilua.

Mistä lähteä liikkeelle, ketä kuunnella?

Oma tekniikka on blues-rock pohjainen joten nopeat tilut ja vaikeat klassiset hommat ei oikein luonaa.

Ja muutenkin toivoisin mielipiteitä koskien akustista rock-pop sooloilua, se kun mielestäni kumpuaa vähän erilaisista lähtökohdista kuin sähköisempi sooloilu.
www.mikseri.net/funkbone Funk-rockia suoraan ytimestä.
Juzpe
28.11.2006 18:39:03 (muokattu 28.11.2006 18:43:27)

Noniin....

En kyllä ole varsinaisesti asiantuntija, mutta kannan lantapalloni yhteiseen pesään.

Itse olen havainnut seuraavat "kikat" hyviksi akkarilla sooloilussa varrattuna sähkikseen:

- Paljon kahden äänen sointuja
- Paljon sointuääniin pohjautuvia lickejä
- Liu'utuksia hammeronien ja pulloffien sijaan
- Enemmän voimaa tatsiin
- Yksinkertaisempia juttuja, melodioita
- Enemmän taustaan sulautumista
- Oman akkarin säädöistä ja kielistä johtuen EI bendauksia, muutenkin kuulostavat minusta typeriltä akustisella
Rusettiluistelusta anaaliseksiin - Suomen nuorison seksuaalikäyttäytymisen kehitys 40- luvulta nykypäivään.
ekikoo
28.11.2006 20:24:04
Itsellä kävi mielessä ekana se, että viljelisi tavallista enemmän "itsensä komppausta" eli noita soinnun palasia sinne tänne.
All these pianists striving for perfection. Fools! Don't they know: PERFECT AIN'T GOOD ENOUGH!
BaariMikko
29.11.2006 03:38:21

Esimerkkinä onnistuneesta akustisesta soolosta pidän esim. the smashing pumpkinssin
versiossa landslidesta olevaa akustista sooloa, tai no doubtin don's speakin sooloa. Eli en välttämättä ole niinkään sen slidebluessoolo koulukunnan kasvatteja, enepi tollasta melodista ehkä jopa hieman jazz/blues vaikutteista sooloilua.

Tätä tässä nyt ei oikeastaan kysytty, mutta olen koko "urani" ajan ihaillut Eric Claptonin sooloa akustisessa versiossaan kappaleessa "Old Love" - löytyy siis Unplugged-albumilta.
Telluksen Pinnalla-demo kuultavissa täällä.
Selitys - uusin teksti 29.10
Juzpe
29.11.2006 03:40:18

Itsellä kävi mielessä ekana se, että viljelisi tavallista enemmän "itsensä komppausta" eli noita soinnun palasia sinne tänne.

Tätä juuri tarkoitin noilla kahden/kolmenkielen soinnunpalasilla.
Rusettiluistelusta anaaliseksiin - Suomen nuorison seksuaalikäyttäytymisen kehitys 40- luvulta nykypäivään.
cocoon
29.11.2006 14:16:43

Kaikki omaperäiset jutut mitä nyt sattuukaan keksimään voi sopia yllättävän hyvin tuomaan lisää väriä akustisiin sooloihin. Tästä soolosta voi tietty olla montaa mieltä mutta mun mielestä toi on vähintäänkin huvittavaa katseltavaa:

http://www.youtube.com/watch?v=sJTsAfXUTYQ
eewo
29.11.2006 15:25:35
Tätä tässä nyt ei oikeastaan kysytty, mutta olen koko "urani" ajan ihaillut Eric Claptonin sooloa akustisessa versiossaan kappaleessa "Old Love" - löytyy siis Unplugged-albumilta.

Ylipätään koko Unplugged-albumi on täynnä loistavia akustisia sooloja, kannattaa kuunnella.
"The blues ain't about feeling better. It's about making other people feel worse." -Bleeding Gums Murphy
Joona80
01.12.2006 23:30:58

Voisitteko selittää mitä tuo tarkoittaa?
ravensoul
02.12.2006 05:04:50 (muokattu 02.12.2006 05:06:35)
Voisitteko selittää mitä tuo tarkoittaa?

Kai tuolla haettiin sitä, että soitellaan soolon väliin "paloja" alla soivasta soinnusta. Ajattele vaikka Am avosointuna. Siihen voi heitellä väliin mitä tahansa yhdistelmää kahdesta ko. soinnun nuotista, esim.

|-
|1
|2
|-
|-
|-

Sry, olen kännissä joten ulosanti on luokatonta ja omiin aivoihinkin uppoaa tällä hetkellä vain rautakangesta väännetty lanka.

Miksi postasin? No siksi.
"Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein
Romantikkoitkijät :'-) #27 - YSKÄ #3
unable
02.12.2006 09:18:21
Sry, olen kännissä joten ulosanti on luokatonta ja omiin aivoihinkin uppoaa tällä hetkellä vain rautakangesta väännetty lanka.

Sun kannattais ehkä käydä A-klinikalla, ihan juttelemassa vaan.
wrshredder
02.12.2006 18:12:44
Kannattaa kuunnella flamenco kitarointia. Siitä saa aina hyvät fiilikset.
THV-Klubi#52 Romantikkoitkijät#23 S.M.A.K - perustajajäsen
Jzci
03.12.2006 18:59:24

Kaikki omaperäiset jutut mitä nyt sattuukaan keksimään voi sopia yllättävän hyvin tuomaan lisää väriä akustisiin sooloihin. Tästä soolosta voi tietty olla montaa mieltä mutta mun mielestä toi on vähintäänkin huvittavaa katseltavaa:

http://www.youtube.com/watch?v=sJTsAfXUTYQ

Aina väitetään kaikkien hirmutiluttajien soittoa mielikuvituksettomaksi ja puuduttavaksi (joka monesti on kyllä ihan totta), mutta käy se näköjään näinkin. Tuohan oli aikalailla täyttä tuubaa.
Rokkia: TÄÄLTÄ Melodista heviä: TÄÄLTÄ: Kitarasankarointia: TÄÄLTÄ
Veikko
03.12.2006 21:42:52
Tuohan oli aikalailla täyttä tuubaa.

Monesti mulle on kehuttu tuota Dave Matthewsia, mutta mulle ei uppoa, ei sitten yhtään.
Päivää
Minushuman
06.12.2006 14:30:09
Minusta Slash veivaili aika asiallisia akkarisooloja GN'R Liessilla. I Used to Love Her ja Patience tulee päällimmäisenä mieleen. Jotain sellaista on yrittänyt omissa rävellyksissä vääntää.
"Do you think when I find my purpose I'll get some sort of sign? Like a glowing light? Not like an alien abduction or anything, but a Jesus light?"
Jerry_Jones
06.12.2006 23:12:07

Bluesin revittely akustisella toimii ainakin mainiosti.
http://www.youtube.com/watch?v=MwhteSobG1s
Se viimeksi nauraa - joka tajuaa hitaimmin
ravensoul
07.12.2006 18:05:27
Bluesin revittely akustisella toimii ainakin mainiosti.
http://www.youtube.com/watch?v=MwhteSobG1s

Ohoh, hieno pätkä. Tossahan oli jo fiilistä mukana. Osaispa iteki..
"Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein
Romantikkoitkijät :'-) #27 - YSKÄ #3
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)