weelie 29.11.2006 14:11:35 | |
---|
Enpä ole kuin pari kipsonia kokeillut. Jotenkin voimakas saundi niissä. Martinit taas tuntuvat mielestäni hyviltä peruskitaroilta, mutta niissä ole sitä mystiikkaa mitä Gibsonissa. "Idolini" soittavat (warmaankin wanhoilla) Gibsoneilla, ja kiinnostaisi tietää että mikä se ero Gibsonin ja Martinin välillä on (fingerpikkaajalle, mun tapauksessani). Eli onko spekseissä eroa (skaala, bracing, kaulan mallit jne), saundissa oikeasti eroa etc.? Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä sekä niitä viestejäni jotka eivät tarjoa merkittävää lisäinformaatiota kaikille lukijoille, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa. |
flattopguitar 29.11.2006 15:33:50 | |
---|
Eli onko spekseissä eroa (skaala, bracing, kaulan mallit jne), saundissa oikeasti eroa etc.? On ja paljon, mutta vähän paha tietää mitä malleja pääasiassa tarkoitat. Yleensä nuo blues-kaverit soittavat Gibsonin L-malleilla ja vielä niillä alkup. jotka ovat kevyitä ja kevyesti rimoitettuja kuusikantisia ja mahonkipohjalla ja -sivuilla, joskus vaahtera. Martinilta vastaavat mallit ovat kokomahonkisia 00-sarjan malleja, joiden soundi on pehmeämpi ja erityyppisempi. Se ns. Clapton malli 000-28 oli jo alunperin hyvin kallis kitara ja nykyisin taitaa joutua maksamaan 30-luvun mallista satojatuhansia euroja hyväkuntoisena, siis useita. Ei niinkään bluesmiesten työkalu. Minusta englannin kielen termi "Refined" kuvaa parhaiten mitä Martineissa on enemmän, eli suomennettuna niiden ääni on enemmän hienostuneempi kun taas Gibsoneissa ääni on rajumpi ja rujompi. Tämä johtuu käsittääkseni pääasiassa kannen tukirimoituksesta joka Gibsonilla on ollut vähän kulmikkaampi (muttei välttämättä raskaampi) ja taas Martinilla enemmän skallopoitu, joka muokkaa ääntä tuohon suuntaan. Jos etsii sellaista hienoa sorminäppäilysoundia, niin Martin on voittaja. Jos taas tunnetta ja bluesia, niin Gibson. Noin pääpiirteissään. Kun olin ostamassa ensimmäistä kokopuista akustistani, niin vertailin Gibsonin L-00 Blues King ja Martinin 000-15 kitaroita ja ensimmäinen lumosi mut juuri sellaisella maaläheisellä ja rajummalla äänellään. Tietenkin noiden kitaroiden vertailu on huonoa koska toisessa on kuusikansi ja toinen kokomahonkinen. Olen myöhemmin ostanut kyllä tuollaisen Martininkin ja pidän siitä myös, vaikka myin senkin pois aikanaan. |
Turder 29.11.2006 15:44:11 | |
---|
Niin. Toiset sanoo, että anna mulle vanha Martin niin sieltä löytyy se blues. Toisaalta G on tehnyt muutaman, lähes standardin mitä tulee blueskitaroihin. Mä lähtisin siitä, että otetaan tarkasteluun pikkukoppainen (esim. 000, Gibsonin L-mallit) ja sieltä purkamaan tätä. Jotenkin yhdistän aina akustisen bluessoundin näihin pienempi koppaisiin. Tällä osastolla minusta Martin vetää pidemmän korren. Tarjonta on paljon laajempaa (erilaisia malleja) ja jotenkin gibson koristeellisuus ei ole ihan niin blues kuin Martinin yksinkertainen ja pelkistetty look. Gibson-miehenä kallistun Martiniin. Jotenkin bluesäijä Martin sylissä on SE juttu. En mä sitä sen paremmin osaa perustella. :) Loppupeleissä kuitenkin soittajasta kiinni. Just because I rock doesn't mean I'm made of stone. |
weelie 29.11.2006 23:33:07 (muokattu 29.11.2006 23:41:08) | |
---|
Kiitos vastauksista! Juu periaatteessa juuri tuota OM vs. L-00 eroa tarkoitin. Claptonin unplugged on hieno levy, muttei se ole niin maanläheinen kuin "uneni" bluesista. Mun mielessäni "valkoinen blues" soitetaan Martinilla, "musta blues" Gibsonilla...tai jotain. Jotenkin itseäni kutkuttaisi esim. nuo uudet Epiphonet, niissä ainakin ajatustasolla olisi jotain kovasti bluesia: EF-500. Kunhan olisi vaan sunburst. :) No okei, okei, kiinalaisia ovat, eivätkä varmaan lopulta tyydyttäviä kuitenkaan. Bookbinder, Redbone, Jorma: http://www.youtube.com/watch?v=sHc4o60o-iIhttp://www.youtube.com/watch?v=nNIFhRI3DZkhttp://www.youtube.com/watch?v=3jilxKwxecE (Tällä levyllä on mahtavat saundit. Entäs siis sitten Advanced Jumbo vs Martin D?) Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä sekä niitä viestejäni jotka eivät tarjoa merkittävää lisäinformaatiota kaikille lukijoille, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa. |
flattopguitar 30.11.2006 09:14:46 | |
---|
Juu periaatteessa juuri tuota OM vs. L-00 eroa tarkoitin. Claptonin unplugged on hieno levy, muttei se ole niin maanläheinen kuin "uneni" bluesista. Mun mielessäni "valkoinen blues" soitetaan Martinilla, "musta blues" Gibsonilla...tai jotain. Samoin minusta. Claptonin unplugged soundi on kaukana bluesista siinä miten minä sen miellän. Kyllä Gibson on se perinteisempi blues-soitin. Martin on rikkaiden valkoisten kitara. Köyhät mustat ovat soittaneet halvoilla Stelloilla ja Gibsoneilla, jotka olivat nekin melko arvokkaita, mutta kuitenkin puolet halvempia kuin Martinit. Jotenkin itseäni kutkuttaisi esim. nuo uudet Epiphonet, niissä ainakin ajatustasolla olisi jotain kovasti bluesia: EF-500. Tämän hinnalla saisi jo muitakin kitaroita, mutta voipi olla hyviä nämä "Masterbilt" insturumentit. Ebaystä saa kyllä paljon halvemalla, jos ottaa riskin ja ostaa käytettynä. Jorma: http://www.youtube.com/watch?v=3jilxKwxecE (Tällä levyllä on mahtavat saundit. Entäs siis sitten Advanced Jumbo vs Martin D?) Se natural kitara jolla Jorma soittaa tai ainakin istuu haastattelussa se sylissään on Gibson J-50 50-luvulta, joka on Jorman lempikitara. Gibson Fabulous Flat-top guitars kirjassa on enemmän juttua Jorma Kaukosesta ja hänen Gibson-faniudestaan, johon hänen mielestään synnytään kuin käyttämään tiettyä automerkkiä ameriikoissa. Advanced Jumbo pitäisi olla hyvä kitara, mutta en ole päässyt koskaan soittamaan, monta kertaa kyllä meinannut ostaa sellaisen. Se on käytännössä sama body-malli kuin J-45, eli Martin D-mallista hieman muutettu, mutta se on tukirimoitettu niin, että sen pitäisi olla todella luja soundinen ja monet pitävät sitä parhaana olemassa olevan akustisena. En ole kuullut huonoa sanaa noista reissue malleista, joilla Jormakin ylläolevassa pätkässä soittaa. |
weelie 30.11.2006 10:17:22 | |
---|
En ole kuullut huonoa sanaa noista reissue malleista, joilla Jormakin ylläolevassa pätkässä soittaa. Itse levyllä soittaa kuulemma aitoa 30-luvun Gibsonia (jonka lainasi levyä varten). Niin muistaakseni lukee levyn kansiteksteissä. Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä sekä niitä viestejäni jotka eivät tarjoa merkittävää lisäinformaatiota kaikille lukijoille, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa. |
mullet3000 30.11.2006 15:17:28 | |
---|
Osta Maton! "You just get on and be yourself, that's like your secret weapon. It works!", Tommy Emmanuel |
weelie 30.11.2006 15:20:12 (muokattu 30.11.2006 18:29:46) | |
---|
Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä sekä niitä viestejäni jotka eivät tarjoa merkittävää lisäinformaatiota kaikille lukijoille, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa. |
elektra 21.12.2006 14:46:09 | |
---|
MARTIN DXM sarjaa - näitä myydään Euroopan webbikaupoissa 500-600 eruroon? Jokin halpissarja linee - ymmärrettävästi ei mikään "oikea Martin", mutta onko kellään kokemusta ja vastaavatko mitä tasoa - jos vaikka mikittäisi jälkikäteen niin voisi äänenlaadustakin tinkiä. ... jos et tiedä mitä olet tekemässä, älä tee mitään... |
Turder 23.02.2007 21:25:38 | |
---|
Nyt on torilla aika tiukka peli bluesiin, Gibsonin Blues Kingi. Just because I rock doesn't mean I'm made of stone. |
flattopguitar 23.02.2007 21:48:18 | |
---|
Nyt on torilla aika tiukka peli bluesiin, Gibsonin Blues Kingi. Mulla on ollut yksi vuoden 1996 malli ja natural. Se oli ensimmäinen kokopuinen kitara jonka olen ostanut. Se oli hyvä kitara, joskin hieman laatikkomainen soundi ja harmittaa että olen myynyt sen pois. Harmi, että nuo on niin raskaasti rakennettu, että vaativat sen kymmenisen vuotta soittoa ennenkuin paras soundi lähtee niistä, mutta tuo voisi olla jo kohtuullisen "avoin". |
kiriminni 23.02.2007 23:34:42 | |
---|
Gibson j-45 vois olla hyvä bluesiin.Itsellä on Martin joka toimii myös hyvin. Martin ainakin vaatii voimaa enemmän kuin lyhytskaalainen Gibson. Jos hauis on pieni Gibson jos iso niin Martin. Molemmat merkit on niin hyviä, että aivan sama. |
rattledad 23.02.2007 23:40:17 | |
---|
|