Aihe: Hyvää akustista etsimässä
1
jusala
12.07.2007 20:33:43
Nyt olis semmoinen tilanne, että pitäis löytää hyvin akustisesti soiva kitara, hyvällä elektoniikalla ja mahdollisimman halvalla ja kaipaisin ehdotuksia.

Hyvällä soinnilla tarkoitan aika voimakasta akustista soundia, voimakasta bassotoistoa, ei ylikirkasta, mutta ei myöskään tumppua sointia. Semmoinen kitara siis missä on akustisesti soitettuna niinsanotusti "munaa" ja sävyä. Elektroniikka pitäisi myös olla semmoinen, että PA:n kautta saa laadukasta sointia, mutta pääpaino on nyt tuolla hyvällä akustisella soinnilla, kun elektroniikan voi sitten vaikka itse asennuttaa, niin saa semmoisen kun haluaa.

Taustatietona, että myin juuri pois Takaminen Bruce Springsteen-mallin, joka oli monella tavalla täydellinen, mutta akustisessa soinnissa kaipasin lisää voimaa, herkkyyttä ja bassotoistoa. Kitara tais olla tehty elektronisuuden ehdoilla ja palveli siinä kyllä loistavasti, mutta akustisesti kaikki vahvistuksen sudenkuopat oli vältetty ja kitara oli hiukan alapäästä köyhä, eikä kovin herkkä.

Eli nyt pitäis löytää siis kitara, joka olisi hyvä erityisesti akustisesti ja myös helppo äänitettävä, mutta myös hyvä elektroninen soundi pitäis saada. Ajatus olis vaihtaa edulliseen, mutta jos niistä ei löydy niin sitten satsataan vähän enemmän rahaa, kun köyhän ei kannata ostaa montaa halpaa kitaraa.

Tällä hetkellä on sytyttänyt vähän Kiinassa tehty kokopuinen Guild GAD-50. Aika hyvän tuntuinen kitara ja todella muhkea alapää ja iso soundi, eikä hintakaan ole mahdoton, reilusti alle tonnin elektroniikallakin. Alapää menee jo kuitenkin aavistuksen yli ja humahtelee tietyillä taajuuksilla, mikä tekee äänittämisen hiukan vaikeksi, joten ei ihan täydellinen tämäkään.

Olen vähän mietiskellyt, että voisko noista Grand orchestra- tai Jumbo-kitaroista löytyä tarpeisiini sopivaa kitaraa? Niissä pitäis kai olla voimakkaampi bassotoisto ja äänittämisen kannalta tasapainoisempi ääni. Guildilla olis tuota kiinan sarjaa ainakin yksi tuommonen minijumbo mikä näyttäis ainakin ominaisuuksien puolesta hyvältä. Kaikki lähiliikkeiden varastot olen käynyt soittelemassa, mutta näyttää siltä, että täytyy Helsingin keikka lähteä heittämään ja kaipaisin vähän ehdotuksia, että mitä kannattaisi käydä kokeilemassa ja missä? Ihannehinta olis siinä 1000e paikkeilla, mielellään alle, kun olen huomannut, että noita kalliimpia kitaroita ei joka lavalle raaski ottaa mukaan ja nyt etsin työjuhtaa sekä kotiin, keikalle ja studioon. Sen verran vielä, että soitan sekä plektralla, että sormin, joten monipuolisuusihmeitä siis kaipailen.
mhelin
13.07.2007 12:04:08
Voimakas bassotoisto ja tasapainoinen ääni ovat toisensa poissulkevia ominaisuuksia. Kyllä noista pikkukoppaisista GA/OM-bodyistakin bassoja lähtee kun vaan hallitsee soittotekniikan (opettele esim. käyttämään peukkuplektraa) ja valitsee sopivan kielisarjan (bluegrass-tyyppisen jossa paksummat alakielet, esim. d'addarion ej19). Esim. GAD50:n pikkusisko Guildin GAD30R on omalla listalla aika korkealla, toisaalta Waldenin G3000 näyttäisi myös kivalta noista halvoista kokopuisista. Mikiksi joku K&K Pure Western -tyyppinen voisi olla parempi kun tallan sisään asennettava malli (joka huonontaa sustainia).
penatuna
13.07.2007 13:51:16
Voimakas bassotoisto ja tasapainoinen ääni ovat toisensa poissulkevia ominaisuuksia.

Kyllä esim. martinin hd-28:sta löytyy reilusti bassoa, mutta silti siinä on tasapainoinen ja hieno soundi.
jusala
13.07.2007 14:29:34
Juu, kyllä itselläkin on vahva usko siihen, että hakemani kitara olis olemassa D- tai isompikoppaisena, mutta löytyiskö sitä halvemmalla kuin tuo Martinin HD-28, kun tuo pari tonnia kirpaisee aika lailla ja paikkoihin missä soitetaan samassa tasossa yleisön kanssa ilman erillistä lavaa, ei oikein noin kallista kitaraa raaskisi viedä.
penatuna
14.07.2007 09:21:09 (muokattu 14.07.2007 09:25:02)
Larrivee d-03r ainakin kokeilun arvoinen. Myös esim. seagulin d-malleja kannattaa kokeilla, jos halvemmalla haluaa päästä.
flattopguitar
14.07.2007 11:44:15 (muokattu 14.07.2007 11:44:28)
Homma hankala siitä syystä, että käytettävissä on noin vähän rahaa. Joudut ihan itse testaamalla hakemaan tuohon hintaluokkaan sopivaa kitaraa soundillisesti, koska mitään suoria ehdotuksia on vaikea sanoa. Parin tonnin hinnalla jo saisit lukuisia hyviä kitaroita, mutta mielestäni kannattaa hakea mini-jumbo & jumbo kitaroista sitä hyvää, koska D-koppaiset ovat harvemmin kovin tasapainoisia ja niiden nauhoittaminen mikillä on hankalampaa kuin jumbo ja mini-jumbo kitaroiden yleensä, mutta poikkeuksia tietenkin löytyy. Gibson J-185 malliin viittaava mini-jumbo on melko stardardi yleisinstrumentti kun haetaan hyvää sormi ja plektrakitaraa, jota on helppo nauhoittaa juuri sen vuoksi, että eritaajuudet tulevat kitarasta tasaisesti ulos eikä basso tai treble ole ylikorostunut. Sen jälkeen kun lyödät sen hyvältä akustisesti kuulostavan kitaran, niin mikität sen jollain hyvällä vaihtoehdolla.
mhelin
14.07.2007 17:54:09 (muokattu 14.07.2007 17:54:42)
Joo esim. Tommy Emmanuel soittaa studiossa paljon jumboilla. Toinen asia on sitten otelaudan leveys, rämpyttelyyn yleisempi n. 1 11/16 tuumaa (jotain 43 mm) on ihan ok mutta sormisoitossa leveämpi 1 3/4 " olisi parempi. Larrivee L03R olisi tuollainen minijumbo-osaston kitara joka voisi ehkä toimia tuollaisena yleiskitarana. D03R on vähän siinä ja siinä (sen otelauta on kapeampi, ja D-kopan saundi ei tosiaan ehkä ole tasapainoisin, tosin sopivalla kielisarjalla siitä voisi saada tasapainoisemman). Mikitettynä saundi on kyllä tasapainoisempi kuin akustisena (ja EQ:lla saa vähän tilannetta paremmaksi).
Turder
14.07.2007 18:22:10
Gibson CJ-165 olisi kova tarina. On vaan liian kallis.
"He soittivat myös Behind Blue Eyesin, josta Limp Bizkit teki muutama vuosi sitten melkoisen radiohitin. The Who tosin - toisin kuin Limp Bizkit - soittaa biisin kokonaan, myös siitä eteenpäin, kun pitää ihan oikeasti osata soittaa!"
AH3
15.07.2007 02:19:29
Minä en kyllä ihan ymmärrä näitä aiheita??? Olen vahvasti sitä mieltä, että mitä hittoa täältä kyselemään moisia asioita. Hae ja etsi itsellesi sopiva akustinen kitara. Se on sinun sydämmesi jatke tähän elämään. Jotta se olisi ainutlaatuinen, niin se tarkoittaa sitä, että olet itse valinnut sen. Löytääksesi jotain ainutlaatuista, tämä saitti on siihen todella väära paikka!
Etsi hae ja löydä oma tyylisi...
Ei kiitos...minulla on jo pingviini.
Roberto
15.07.2007 11:17:34

Minä en kyllä ihan ymmärrä näitä aiheita??? Olen vahvasti sitä mieltä, että mitä hittoa täältä kyselemään moisia asioita. Hae ja etsi itsellesi sopiva akustinen kitara. Se on sinun sydämmesi jatke tähän elämään. Jotta se olisi ainutlaatuinen, niin se tarkoittaa sitä, että olet itse valinnut sen. Löytääksesi jotain ainutlaatuista, tämä saitti on siihen todella väära paikka!

Näin juuri!
jusala
15.07.2007 14:03:57
No nyt tuli kitara ostettua, kun kuume nousi liian kovaksi. Guildin kiinalainen täyspuinen grand orchestra-malli kolahti sen verran kovasti, että se oli vaan ostettava pois. Hyviä ehdotuksia tuli täältäkin ja yksi käytetty Larriveen D-mallikin olis ollut tarjolla tän keskustelun kautta, mutta toi nyt sitten tuli jo ostettua. Aika hieno sointi kyllä kitarassa ja toi minijumbo-koppa vastaa kyllä aika hyvin hakemaani. Bassoa on rutkasti, mutta ei liikaa, voimakas tasapainoinen ääni ja hyvä soitettava. Kitarassa oli jopa fishmannin matrix-piezo valmiina, mistä tuli aika hyvä elektroninen soundikin. Toivotaan, että kuherruskuukauden jälkeenkin kitara kuulostaa hyvältä ja pysyy talossa pitkään. Tuota D- ja Jumbo-kopan välistä olevaa mini-jumbo tai Grand Orchestra-koppaa voi kyllä suositella, jos on hakemassa samantyyppistä kitaraa kun minä. Niitä on vaan tosi vaikea löytää ainakin perusmusiikkiliikkeistä, kun D-mallit hallitsee niin vahvasti.

Näistä nettikeskusteluista sen verran, että ainakin itse olen kokenut hyväksi täältä vähän kysellä, jos olen itselleni vähän epävarmemmilla alueilla. Täällä tuntuu olevan kavereita, joilla on ihan oikeaa tietoa ja kokemusta ja ehdotuksista ei ainakaan koskaan haittaa ole ollut. Sen lisäksi, että täältä saa paljon vinkkejä ja vaihtoehtoja, niin usein myös ihmiset tuntuvat seuraavan keskusteluja ja jos ovat myymässä keskusteluun sopivaa laitetta, tarjoavat omaansa keskustelun perusteella, niinkuin kävi tälläkin kertaa.
Puavali
15.07.2007 14:21:03

Pyörää ei tarvitse keksiä uudelleen. Helpottaa oikean kitaran hakua, kun kokeneempien neuvot rajaavat kokeiltavien kitaroiden määrää.
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni.
kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5 ; Suomen Vox V810 Valve-Tone -keräilijät & soittajat RY:n jäsen.
Roberto
15.07.2007 16:09:04

Pyörää ei tarvitse keksiä uudelleen. Helpottaa oikean kitaran hakua, kun kokeneempien neuvot rajaavat kokeiltavien kitaroiden määrää.

Toisaalta, mut ei kukaan ole kokeillut kaikkia kiina-ritsoja joita useimmat kyselyt koskee.
mhelin
16.07.2007 11:54:20
Tuo kitara on siis kai GAD-F40E?
jusala
16.07.2007 16:02:47
Tämä on Guild GAD-F40PE. Upea sointi ja kaunis kuin karkki. Sen verran vaatii kitaratohtorin käsittelyä, että kieliä pitää meikäläisen makuun laskea aivan aavistus alaspäin. Muuten kyllä täydellisen hienosti tehty soitin. Elektroniikkana on Fishmanin Matrix-systeemi, missä ei puritaanisesti ulkoisia säätimiä ole. Siinäkin ihan kelposoundi, mutta bändin kanssa, kun ei ole miksaajaa, voisi volume ja EQ:kin olla tarpeen. Mutta hintaansa nähden (820e uutena) joka tapauksessa aika lyömätön peli.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)