Aihe: kitaran testaus soittamalla?
1
Rekkis
19.06.2007 15:27:48
Akustisenkiran himo on iskenyt.

Ja kysynkin,kun kitaroita lähdetään testaamaan ja etsitään kitaraa jonka saundi mielyttää. onko kokeneilla kitaran soittajilla ja ostajilla kertoa sointuja, melodioita ja tekniikoita, joilla kitarasta saa hyvän kuvan ja tuntuman, sekä mahdollisia virheitä ja heikkouksia esille?

ja jos tulee muuta huomautetavaa sunmuuta mielipidetä kitaran testisoitosta, mielellään niitäkin kuulisin.

Kiitos.
Roberto
19.06.2007 15:37:18

Mä soitan aina jotain G:stä, sit kokeilen droppi-d:n ja jos on capo taskussa ni jostain 5-6. nauhoilta vähän et miten vire sekoilee.
jannu79
19.06.2007 15:41:01

- kaikki kielet kaikista nauhojen väleistä kannattaa käydä läpi. ottaa vähän aikaa
mutta näin saa testattua ettei missään oo mitään turhia särinöitä.

- sitten kannattaa soittaa jotain sointua eri asemista ja kuunnella tarkkaan miltä soundi kuulostaa.

esim. tollasia
Zarmo
19.06.2007 19:37:57

Se on vähän ongelma soundin kanssa kyllä, kun se kitara kuulostaa eriltä eteenpäin kuin omiin korviin.
"Kyllä mä uskon että osaat soittaa, ilman että pitää joku näyte kuunnella." -KMT RR4E:lle
Vapinamonologeja
Haussa lauantain 5.5 Itä-Häme
JeeVes
19.06.2007 21:15:09
Se on vähän ongelma soundin kanssa kyllä, kun se kitara kuulostaa eriltä eteenpäin kuin omiin korviin.

siksipä mulla on aika useasti joku kitaristi kaverikin mukana joka sit saa luvan soittaa mulle sitä kitaraa että kuulee fiiliksen. kyl mä mietin ainakin tatsia ja soitan ihan jotain biisiä siinä, ehkä jopa riutaisen jonkun riffinkin.

jesse
Kulttuuritalo on valloitettu Kalamies #15 >-)))> SUHE
Rekkis
23.06.2007 19:42:59
jepulis

sitten pitääkin vaan painua testihomiin.

:)
virokkari
28.06.2007 15:34:24
Intonaatioa kannattaa ainakin tarkistaa. Mulla on Yamahan karvalakkimalli, jota en älynny aikoinaan tutkia tarkemmin, mutta nykyään oon huomannut, että 12. nauhalla soi paljon ''matalempaa'' kuin vapaa kieli. Ja tuollehan ei ilmeisesti voi tehdä mitään?
flattopguitar
28.06.2007 16:10:36
12. nauhalla soi paljon ''matalempaa'' kuin vapaa kieli. Ja tuollehan ei ilmeisesti voi tehdä mitään?

Tottakai voi, mutta on eriasiaa viitsiikö tai kannattaako, jos kitara arvo on vähäinen. Jos alaspainettu kieli soi matalammalta, niin tallaluuta tai kokotallaa voi siirtää hieman eteenpäin. Ensimmäinen ratkaisu on helpoin ja osaava korjaaja tekee sen satasella. Kitaran arvo taitaa olla tuo sama, joten jos et itse tai kaveri tätä tee, niin ei kannata. Tallaluun kompensointi voi auttaa hieman, mutta yleensä säätövaraa ei ole luun paksuudelta riittävästi. Voin suoraan sanoa, että jos sen kuulee ei-soittajakin helposti, niin säätövara ei riitä.
fendertalk
28.06.2007 16:48:01
ensimmäisenä tietysti vois olla että muokkaa sitä tallaluuta, jos on varaa. silläkin voi saada asian parempaan kuosiin, eikä tarvitse sen isompaa korjausta. Mut jos ei riitä niin sit tallaluuta siirrettävä eteenpäin, tallaa vain ekstreme katastrof tilanteissa, jos tallaluun reuna tulee niin lähelle tallanreunaa ettei se enää kestä. ja sit ulkonäkö kyllä kärsii.
Rekkis
29.06.2007 12:05:30
yksimahdollisuus on, että intonaation heitto tässä tapauksessa johtuu väärän kokoisista kielistä? voi olla, että kitaraan on vaihdettu liian pienet kielet jolloin intonaatiolle käy juuri noin. sikäli mikäli järkeilen oikealla lailla.
Tempura
02.07.2007 21:53:24
siksipä mulla on aika useasti joku kitaristi kaverikin mukana joka sit saa luvan soittaa mulle sitä kitaraa että kuulee fiiliksen. kyl mä mietin ainakin tatsia ja soitan ihan jotain biisiä siinä, ehkä jopa riutaisen jonkun riffinkin.

Pitäisi tehdä ihan sama temppu aina, että ottaa jonkun toisen mukaan. Yleensä kokeilen jotain perussointuja tai simppeleitä näppäilyitä. Mutta enhän sitä aina tajua, kun soitan jotain semmoista mistä pidän niin tietenkin se vähän kehnommassakin vehkeessä kuulostaa hyvältä.
Yleensä vielä jos on kitaraostomentaliteetilla liikenteessä, niin on sellainen pieni painostava kiire siinä hommassa, kun ei osaa ajatella että rauhassa istuisi tunnin tai pari testailemassa, tulee kiusallinen olo. Ei pysty rauhassa päättämään. Yleensä tulee sitten seurattua vaistoa vähän tyhmienkin asioiden suhteen. "Tuo on noista hienoin" tai "Tämä maksaa vitun vähän".

Jonkun kaverin kanssa olisi kyllä nopeampaa ja vähän valaisevampaa käydä kokeilemassa useampaa kitaraa, jos nyt liikkeestä ostaa. Jos tuo serkkupoika vaikka seuraavalla kerralla lähtisi mukaan. Rumpalihan se on mutta paremmin se kitaraakin soittelee kuin minä.
76uy65t745t76tg
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)