Aihe: Klassista kitaraa etsimässä
1 2
jari910
05.08.2007 22:24:16
Elikkäs hakusessa olisi klassinen kitara, hintaa saisi olla n.350-450€. Mitäs merkkejä tuolla rahamäärällä kannattaisi katsoa? Entäs kannattaisiko ostaa käytetty? Tuossa katselin valmiiksi jonkin verran eri malleja:

Hellweg Cs38ii
http://www.thomann.de/fi/hellweg_cs38ii_konzertgitarre.htm

Höfner Hf17
http://www.thomann.de/fi/hoefner_hf17.htm

yamaha cg171sf
http://www.thomann.de/fi/yamaha_cg171sf.htm
AH3
06.08.2007 13:53:58
Tämä vaikutti aika mielenkiintoiselta: Tori / Muut instrumentit

Ruotsalainen Granströmin verstaassa Umeåssa tehty umpipuu kitara. Erittäin viimeitelty työ.Sivut/pohja ruusupuuta, kansi kuusta ja otelauta eebenpuinen. Kevyt soittaa ja virheetön kaula. Ääni on loistava. Kysy lisää
Hinta: 350 €

Taisi paikkakuntana olla Espoo...
Ei kiitos...minulla on jo pingviini.
jari910
06.08.2007 16:25:41
Olisiko tuo kannattavampi ostos kuin nuo tehdaskitarat? Entäs tietääkö kukaan tuosta kyseisestä verstaasta mitään?
samueld
07.08.2007 15:04:11

Tuo jamaha näyttäisi vielä olevan flamencokitara. Soundi siis eroaa klasarista jonkin verran.
I'd sell my sister to whorehouse rather than play a Korean guitar.
jari910
07.08.2007 20:23:12
Ok. Onko kenelläkään tietoa tuosta granströmin verstaasta/kitaroista?
AH3
08.08.2007 12:17:34
Ok. Onko kenelläkään tietoa tuosta granströmin verstaasta/kitaroista?

Eipä minulla ole...sorry, mut kysyitkö jo myyjältä lisätietoja? Ainakin itseäni tuollaiset käsintehdyt pelit aina kiinnostaa ja materiaalit ainakin vaikutti ok:lta.
jari910
08.08.2007 21:17:07
Joo, pyysin lisäkuvia yksityiskohdista. Jos menisin testaamaan tuota kitaraa niin mihin siinä kannattaisi kiinnittää huomiota?
flattopguitar
09.08.2007 10:05:53
Jos menisin testaamaan tuota kitaraa niin mihin siinä kannattaisi kiinnittää huomiota?

Kitaran yleiseen kuntoon, soitettavuuteen ja soundiin. Tietenkin tuo ei ole vielä kovin kallis kitara joten kaiken ei pidäkkään olla tip top -kunnossa, mutta ainakin soitettavuus pitää olla, koska mahdolliset rakenteelliset viat tai elämisestä aiheutuneet, voi olla joskus todella hankalia korjata.
AH3
09.08.2007 10:09:26
Oletan että kitaraan on vaihdettu uudet kielet tai siinä on paikoillaan hyväkuntoiset. (Jos itse olisin myymässä kitaraa, niin lähtökohta olisi tämä). Ainakin seuraavat asiat tarkistaisin:

- Ääni/saundi. Tämä on hyvin oleellinen asia. Miellyttääkö kitaran saundi sinua?
Miellytti, hyvä. Kysy muuten samalla mitkä kielet kitarassa on. Mitä sitä hyviä
vaihtamaan, kun saundikin oli niin hiton upea. Jos olo on nyt kuitenkin vähän
epävarma, niin ainahan voit yrittää saada kitaran vuorokaudeksi kotiisi. Tämä on
sikälikin hyvä, että kitaraa on paras testailla rauhassa ilman ylimmääräisiä ihmisiä
jne. Mutta jatketaan...

- Soitettavuus. Onko kielet trimmattu mahdollisimman alas silti rämisemättä? On,
hyvä. Satulan korkeus sopiva? Eli perus avosoinnut ja esim. barree F on kevyt
ottaa. Kaulan profiili ja paksuus sinulle hyvä? Sopii käteen kuin nakutettu! Hyvä,
mennään eteenpäin.

- Virityskoneisto, Pitää toimia kevyesti, tasaisesti ja varmasti. Ei tullut mitään
ylläreitä? Esim. kiristettäessä kieli kiristyikin yllättäen kuin hyppäämällä?
Tasaisesti toimii siis tutkitaanpa vähän otelautaa...

- Nauhat. Onko kulumia? Siis kuoppia kielten alla. Jos löytyi, niin onko
hiomisvaraa? On, no hyvä. Ei siis mikään paha kuluerä jos teetät työn. Kuluneet
nauhat on vähän kaksipiippuinen juttu. Se kertoo kuitenkin, että kitaraa on
soitettu ja sehän on hyvä asia. Kokopuinen kitara, kun vain tykkää siitä, että sitä
soitetaan. Toisaalta se kertoo myös siitä, että kitarasta on pidetty ja sillä on
mukava soitaa. Kuka huonolla kitaralla jaksaisi kovin kauan soittaa? Mikäli
nauhat kaipaa hiontaa, niin on ihan kohtuullista, että myyjä huomiosi sen kun
lopullisen hintansa ilmoittaa.

- Otelauta. Tähän pätee vähän samat ohjeet, kuin nauhoihinkin. Onko otelaudassa
nähtävissä sormien/kielten aiheuttamia kulumia? Kuoppia? Jos otelauta on
pahasti kulunut, niin se kyllä aiheuttaa jo ihan tuntuvia lisäkuluja. Kun otelauta
hiotaan, niin samalla menee nauhat uusiksi. Harkitse...

- Kaula. Tämä on taas hyvin tärkeä. Katso kaulaa kitaran lavasta kohti
kaikukoppaa. Kaula ei missään nimessä saa olla ns. propelli. Tällaisen kaulan
korjaaminen on melkein mahdotonta. Kaulan pitää olla suora ja vain
pieni "kuoppa" viidennen nauhan paikkeilla sallitaan.

- Hienovire. Vireen pitää olla kohdillaan koko kaulan alueelta. Soiko esim. barree F
hyvin joka kohdasta kaulaa? Täsmääkö oktaavi-viritys, läheltä lapaa ja 12:sta
nauhan paikkeilta otettuna? Kaikki kunnossa...vaikuttaa hyvältä.

- Talla/satula. Kielet ei saa upota syvälle satulaan. Noin puolet kielen paksuudesta
riittää. Onko tietoa materiaaleista? (ei sitten mitään muovi härpittimiä).
Kyseessähän oli käsin tehty peli, jotenka kyllä tuo materiaali puoli on varmasti
kunnossa.

- Yleiskunto. Tutki rauhassa koko kitara läpi. Missä kunnossa on lakkapinta?
löytyykö kolhuja tai pieniä halkeamia? Katso myös tarkasti kaulan ja kopan
liitoskohta. Pitää olla tukeva, ehjä siisti. Kolhut ym. viestii hieman
huolimattomasta kitaran pidosta. No mitä pienistä...

- Huolto/säilytys. Onko kitara trimmattu? Onko otelauta saanut joskus sitrusöljyä?
Se putsaa ja huolehtii hyvin myös kosteudesta. Miten kitara on säilytetty?
Kokopuinen kitara kun ei tykkää kuivasta ilmasta.

- Historia. Milloin kitara on ostettu ja mistä? Mitä maksoi? (mahtaako myyjä
vastata?). Omistajien määrä? Tuollaisen käsintehdyn kitaran mukana voi hyvällä
tuurilla tulla myös erillinen "todistus", mistä ilmenee mm. Tekijä, valmistusvuosi ja
paikka sekä käytetyt materiaalit. Kyseisestä paperista voi myös ilmetä kuinka
vanhaa puuta kitaraan on käytetty. Tämä tieto on taas aika mielenkiintoinen,
koska mitä vanhempaa puuta, sen parempi. Tästähän löytyy hyviä esimerkkejä
tuolta viulujen maailmasta.

Tässä tuli nyt varmaan aika paljon ihan itsestäänkin selvyyksiä, mutta kun en tiedä sinun lähtökohtiasi, niin menköön näin.Tarkempia ohjeita miten noita erillaisia kohtia voi tarkistaa (hienovire, kaulan suoruus ym.) löytyy esim. Suuri kitara kirja nimisestä opuksesta.
En ole itse mikään asiantuntija, jotenka arvon kollegat lisätkää mitä en ole huomannut ja korjatkaa ihmeessä jos olen ilmaissut jonkin asian huonosti tai peräti väärin.
jsvenn
09.08.2007 10:10:48
Parasta olisi, jos voisit testailla useita saman valmistajan naikkareita samalla kertaa, joista sitten valitsisit mielestäsi parhaan. Tärkeää olisi tietenkin "puhtaat" äänet vielä ylänauhoiltakin soitettaessa, eli intonaatio kohdallaan. Sen korjaaminen on jälkikäteen vaikeaa. Kielten etäisyyden otelaudasta voi helposti muuttaa tallaa ja satulaa fiksaamalla. Sitten tietenkin on äänen sävy ja soinnin kesto, jotka ovat tärkeät.

Jos aiot saada hyvän kokopuukitaran, budjettisi on ehkä niukka. Kannattaisi katsastella torilta kaikessa rauhassa esim. Levinin nailonkielisiä. Tietääkseni vanhat Levinit ovat kokopuisia ja ne yleesä soivat. Miulla on pari naikkaria, Hagstöm Isabella -70 & Bjärton Maria -82, ja nekin soivat mukavasti. Kopat ovat mahonkia, samoin kaulat, kansi kuusta. Ostin pojalle käsintehdyn naikkarin suoraan valmistajalta Tsekeissä töissä ollessani (Luby:stä). Kitaran valitsin kahdeksan soittimen sarjasta, ja se on mielestäni parhaiten soiva, johon olen törmännyt.
jari910
09.08.2007 10:35:12
Kiitos vaan tyhjentävästä vastauksesta AH3 :))
AH3
11.08.2007 02:14:35 (muokattu 11.08.2007 02:16:45)
Ilo oli täysin minun! Hu huu missä olette??
jari910
12.08.2007 00:03:42
Mä oon ainaki täällä :p
jari910
13.08.2007 11:12:01
Noniin nyt lähen testaamaan sitä,katsotaan syntyykö kauppoja
jari910
13.08.2007 12:50:21
Syntyihän ne kaupat ja kitara soi todella nätisti!!!!
AH3
13.08.2007 14:14:39
Syntyihän ne kaupat ja kitara soi todella nätisti!!!!

Do niin...onnittelut uuden perheenjäsenen johdosta!! :)
jari910
13.08.2007 16:18:20
Kiitos vaan paljon avusta! Nyt olisi sitten hankinnassa sille kunnon kova laukku mutta mistäköhän sellaista kannattaisi lähteä hakemaan? Lähinnä ongelma on se että yleensä ne kotelot ovat aika painavia ja kun yleensä kävellen kuljeskelen niin painavan kotelon kanssa kävely ei houkuttele...
AH3
14.08.2007 02:07:40
Kiitos vaan paljon avusta! Nyt olisi sitten hankinnassa sille kunnon kova laukku mutta mistäköhän sellaista kannattaisi lähteä hakemaan? Lähinnä ongelma on se että yleensä ne kotelot ovat aika painavia ja kun yleensä kävellen kuljeskelen niin painavan kotelon kanssa kävely ei houkuttele...

Kyllähän kunnon kova laukku hieman painaa, mutta on se myös hyvä. Antaa kunnon suojan kolhuja vastaan ja tasaa myös akillisiä lämpötilan vaihteluja. Ehkä paras vaihtoehto olisi paikallinen musiikki liike? Saisit varmasti sopivan kokoisen laukun. Laukkuhan saisi olla aika jämpti, ettei kitara pääsisi liikkumaan.

Toinen vaihtoehto on vanha kunnon Thomann. Minun akustisen laukut on molemmat sieltä ja olen niihin erittäin tyytyväinen. Jos sieltä tilaat, niin kitaran mitat kannattaa heille ilmoittaa.
jari910
14.08.2007 13:36:20
Voisitko kertoa laukkujen mallit ja merkit niin voisin vilkaista niitä netistä?
AH3
14.08.2007 16:03:17
Voisitko kertoa laukkujen mallit ja merkit niin voisin vilkaista niitä netistä?

Minun laukut on tarkoitettu akustisille teräskielisille, joten ne ei paljon sinua auta. Jos haluat niin voin ne kyllä sinulle ilmoittaa kunhan joskus taas pääsen kotiin.
Tässä kuitenkin linkki Thomannin klassisen kitaran laukku osioon. Näissähän on aika monessa myös mitat ja laukun paino ilmoitettuna. Vinkiksi: älä osta kaikkein halvinta...hyvä laukku on hintansa väärti.

http://www.thomann.de/fi/kotelot_klassisille_kitaroille.html
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)